Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35
Ik gebruik een MSX monitor (Philips VS0040) uit de jaren 80 die goed functioneert, met één beperking: na een tijdlang geen problemen, gaat hij na 1-1.5 uur plotseling scrollen, naar beneden en stopt dan halverwege, waardoor ik alleen de bovenste helft van het scherm kan gebruiken. Uitzetten, laten afkoelen (5 minuten) en dan weer aanzetten helpt niet.
Als ik 24 uur wacht dan werkt hij wel weer normaal. Het lijkt niet afhankelijk van mijn werk op de MSX.
Is dit een instellingsprobleem, dat ik zelf kan oplossen ( monitor openen en ergens iets aanpassen) of zou het slijtage zijn?
Er zit een niet geaarde stekker aan (origineel), dus een aardingsprobleem lijkt mij uitgesloten.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:41
Instellingen vast niet. Want die veranderen neem ik aan niet plots na een uur.

Kapotte condensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Klinkt alsof de condensators niet meer goed zijn. Deze kunnen wel vervangen worden als je handig bent met een soldeerbout maar het is niet zo makkelijk als een instelling aanpassen.

https://www.reddit.com/r/..._a_crt_needs_replacement/

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorse012
Dank voor deze tips. Ik kan me herinneren dat dit verschijnsel zich vroeger ook voor deed op TV's. Daar zat aan de achterkant een regelknop waardoor je het beeld weer kon stil zetten. Anders dan in het MSX geval bleef daar het beeld scrollen.. Allemaal "" old school ", maar wel leuk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
vorse012 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:50:
Ik gebruik een MSX monitor (Philips VS0040) uit de jaren 80 die goed functioneert, met één beperking: na een tijdlang geen problemen, gaat hij na 1-1.5 uur plotseling scrollen, naar beneden en stopt dan halverwege, waardoor ik alleen de bovenste helft van het scherm kan gebruiken. Uitzetten, laten afkoelen (5 minuten) en dan weer aanzetten helpt niet.
Er zitten ook nog wat instellingen aan de achterkant, onder andere voor aanpassen van V-HOLD/Vertical hold
Misschien kan je dat nog proberen en heeft dat nog invloed?
Kunnen ook nog slecht contacten zijn natuurlijk.

Uit de handleiding Philips VS0040:
Controls (rear panel)
• Image width can be adjusted with knob
• With the help of a screwdriver control & can be adjusted to straighten the image.

If the image starts to slip, it can be stabilized with knob (3e knop links)

• You can adjust the image height with knob
• You can move the image to the left or the right with knob

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-05 12:15
Wees voorzichtig met het vervangen van condensatoren in een CRT-monitor. Als je niet weet wat je doet is zo'n scherm best gevaarlijk.

Als je weet wat je doet valt het wel mee. Dus zoek hulp van iemand die vaker een CRT heeft gerepareerd en het nog kan navertellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marber schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:23:
Wees voorzichtig met het vervangen van condensatoren in een CRT-monitor. Als je niet weet wat je doet is zo'n scherm best gevaarlijk.

Als je weet wat je doet valt het wel mee. Dus zoek hulp van iemand die vaker een CRT heeft gerepareerd en het nog kan navertellen
Specifieker: exact de condensatoren waar we het hier over hebben kunnen lange tijd na het uitschakelen een forse lading behouden. Daar veilig mee om gaan is geen rocket science: voordat je iets aanraakt, moet je de boel ontladen. Vaak is er een ontlaadpunt ingebouwd die je (bijv met schroevendraaier) kort kunt sluiten om te ontladen, anders moet je met een stevige weerstand de condensatoren zelf kortsluiten.

Gelukkig heeft Philips een goede schema in hun service manual gezet, helaas staat er verder niets bij mbt troubleshooting. Manual kun je hier downloaden: https://elektrotanya.com/philips_vs0040_sm.pdf/download.html

Als je geen idee hebt wat op de laatste vier pagina's staat: haal iemand erbij die daar wel iets mee kan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vorse012
Dank jullie wel, ook voor de waarschuwingen. Ik had geen handleiding meer.
Dankzij jullie reacties ben ik weer een stuk wijzer!
Ik.kan geen keuze maken wie het beste antwoord gaf.
Allen: Dank!
Pagina: 1