Geglazuurde / porseleinen tegels stucen - stukadoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 07:25
Hoi!

Ik heb mijn badkamer verplaatst naar een andere ruimte in mijn huis.
Nu wil ik de oude badkamer renoveren naar een washok.

Ik wil graag een laagje stuc / sierpleister over de oude tegels heen maken.
De tegels zitten er sinds 1972 op en kunnen er helaas niet af, zijn ingelegd in specie. Geprobeerd met zowel de kangoo als de multitool.

De grijze platen die je ziet zijn platen Q-board en heb ik gebruik om het hoogteverschil te minimaliseren tussen de muur en het tegelwerk.

Op internet lees ik dat je de tegels normaal gesproken kan schuren tot deze niet meer glimt, maar dat lukt mij met geen mogeljikheid. Korrel 80 - 120 geprobeerd, nat en droog. Vanzelfsprekend eerst afgenomen met de groene ontvetter. De tegel lijkt extreem hard (porselein??).

Vervolgens primen met betoncontact en dan zou het moeten lukken.

Hoe kan ik er toch voor zorgen dat ik over de tegels heen kan stuccen om er een nette wand van te maken?
Alle tips & tricks zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb41OPTO4SGACh6bYB600qPjydY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPKrlqrcDLCMwwCj3QK1YeAs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door HenryDumonde op 14-03-2025 13:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Toch maar een laagje stucplaat er overheen zetten en dan afwerken? Die kan je er zo tegenaan schroeven lijkt me.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:01
Betocontact. Werkt prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:04
Dit soort tegels heb ik er wel afgekregen met slijptol en kangoo. Je hebt wel veel stof:). En diepe gaten in de muur ivm dat specie mee komt.

En ik kan mij niet voorstellen dat je t niet op kan schuren met een diamantborstel op de slijptol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:25:
Dit soort tegels heb ik er wel afgekregen met slijptol en kangoo. Je hebt wel veel stof:). En diepe gaten in de muur ivm dat specie mee komt.

En ik kan mij niet voorstellen dat je t niet op kan schuren met een diamantborstel op de slijptol.
De tegels eraf krijgen is niet al te moeilijk met een pneumatische sloophamer. Deze moet wel voldoende vermogen hebben, 20+ Joule is aan te raden. Zo'n ding is bij bijvoorbeeld Boels te huren. Het grootste issue is dat je muur daarna verre van recht is. Het vereist behoorlijk wat DIY skills om zo'n muur weer helemaal strak te krijgen. Er gaan als je even pech hebt op sommige punten gaten van 5cm diep ontstaan, dat is moeilijk in één keer af te strijken. En je bent lang aan het drogen, misschien meer dan een maand met 1mm droogtijd per dag.

Een diamantborstel maakt die tegels inderdaad wel ruw. Keramische tegels hebben een hardheid van 7-8 en dat is soms harder dan schuurpapier op basis van kwarts (hardheid 7) waardoor schuren nagenoeg geen effect heeft. Schuurpapier op basis van Aluminiumoxide / Korund heeft een hardheid van 9 en zal veel meer effect hebben op keramische tegels.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Waarom schroef je er niet een gipsplaat overheen? Gelijk plat en klaar om te stucen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:14
Met deze schijf in een slijptol lukt het wel om ze dof te maken.
Meerdere merken hebben deze , ook Lidl.

https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Of zoiets.
https://www.hbm-machines....CdxEQAvD_BwE#gad_source_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 07:25
Thanks voor de antwoorden en het meedenken.

@kjiratsiekoedel, je krijgt ze inderdaad er af - maar de halve muur komt mee. hebben we bij 1 muur gedaan. Dat is nu een maanlandschap.

Wat @DexterDee zegt klopt dus wel aardig met mijn ervaring. Ik ben vrees ik niet zo handig dat ik die muur ook weer zelf helemaal mooi krijg. Had ook de alu oxide schuurpapier al gepakt (gele rol).

Ik ga eens die komschrijf proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38

Fe2O3

Ja das roest

Staalbeitel, een vuist, en tikken maar.

Ja er komt muur mee, maar dat stuc je weer dicht.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
DexterDee schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:53:
[...]

De tegels eraf krijgen is niet al te moeilijk met een pneumatische sloophamer. Deze moet wel voldoende vermogen hebben, 20+ Joule is aan te raden. Zo'n ding is bij bijvoorbeeld Boels te huren. Het grootste issue is dat je muur daarna verre van recht is. Het vereist behoorlijk wat DIY skills om zo'n muur weer helemaal strak te krijgen. Er gaan als je even pech hebt op sommige punten gaten van 5cm diep ontstaan, dat is moeilijk in één keer af te strijken. En je bent lang aan het drogen, misschien meer dan een maand met 1mm droogtijd per dag.

Een diamantborstel maakt die tegels inderdaad wel ruw. Keramische tegels hebben een hardheid van 7-8 en dat is soms harder dan schuurpapier op basis van kwarts (hardheid 7) waardoor schuren nagenoeg geen effect heeft. Schuurpapier op basis van Aluminiumoxide / Korund heeft een hardheid van 9 en zal veel meer effect hebben op keramische tegels.
20+ joule? Dan heb je t over een machine die je bijna niet meer kan tillen... Joule of 5-8 moet t makkelijk mee lukken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
Als je die tegels er niet af wil halen, paar tubes polymax en stucplaten. Lijm je er zo tegen aan en daarna stuccen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:17
Zoals hierboven al gepost, goeie primer overheen smeren. Betocontact dus. 30 euro en 15min werk.

Of een paar weekenden met een hoop zooi en lomp & duur gereedschap buffelen om een paar m2 vrij te maken van tegels. Dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
bleiblei schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:43:
Zoals hierboven al gepost, goeie primer overheen smeren. Betocontact dus. 30 euro en 15min werk.

Of een paar weekenden met een hoop zooi en lomp & duur gereedschap buffelen om een paar m2 vrij te maken van tegels. Dat kan ook.
Ik heb in de renovatiebouw wel eens gezien dat er over bestaande tegels een zeer ruwe primer werd aangebracht alvorens de nieuwe tegels werden aangebracht, maar dat is al heel lang geleden.
Tegels afhakken is al vele decennia niet meer nodig.

Slijpen met een geschikte komschijf maakt wel enorm veel stof met glasdeeltjes erin, een volgelaatsmasker is echt noodzaak! (om de glazuur te verwijderen)

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 15-03-2025 08:34 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Onlangs bij ons heeft de aannemer er overheen gestuct. Hij zij dat men zegt dat beton kontakt primer afdoende is. Hij deed als extra eerst de tegels opruwen met een diamant schuur schijf op de slijptol, daarna betonkontakt.
Dat voelde wel als een solide aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
3 opties:

1. De in cement gelegde tegels verwijderen, het is wel mogelijk. Heb niet vaak zoveel gevloekt als toen bij het verwijderen van de 5x5 tegels in cement. Dan heb je een maanlandschap over maar dat is makkelijk recht te trekken met een juiste dik pleister.

2. High tack en een gipsplaat / stucplaat tegenaan lijmen en afwerken. Wel rekening houden met eventuele overgangen (denk aan gaasband).

3. Tegels opruwen met een komschijf, voorbehandelen en dan pleisteren. Dit is alleen de grootste stofbende die je ooit zult tegenkomen. Goede afzuiging op de machine en ook in de ruimte (onderdruk ventilator bijvoorbeeld) is hier benodigd. Alsmede een volgelaatsmasker.
Pagina: 1