Warmtepomp niet goed aangelegd, nu hoge herzieningskosten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:33
TL;DR: bij een recente servicebeurt is geconstateerd dat er bij mijn 2 jaar oude Daikin warmtepompsysteem een (kleine?) koudemiddellekkage bestaat en dat het buffervat niet goed is aangesloten ("de retour loopt aan de onderkant de buffer in"). Herzienings-/reparatiekosten 2100 euro. Wat te doen?

Lang verhaal, here goes:

In 2023 is voor een hoop geld een warmtepomp geïnstalleerd hier in huis. Een Daikin Altherma 3 8 kW met buiten- en binnenunit. Binnenunit bevat een 230L boilervat.

De installatie bleek matig ingeregeld i.c.m. de zoneregeling. Heb destijds de installateur (die ver weg zit en geen servicebeurten doet in mijn regio) meermaals laten terugkomen voor pendelen en hoog verbruik. Ook Daikin is een keer langsgeweest maar zij konden niets anders bedenken dan het magneetfilter schoonmaken. Dat was echter niet het issue (en vond de originele installateur ook onzinnig bij een net nieuw opgeleverd systeem - dat hebben ze daarom ook niet gedaan).

Daarom heb ik zelf maar vele uren in het specifieke Daikin topic doorgebracht om de boel nog beter (stabieler en zuiniger) te laten werken en uiteindelijk is dat redelijk gelukt.

Afijn, het verbruik vind ik heden wel acceptabel (zo'n 2200-2500 kWh aan verwarming in een redelijk nageïsoleerde jaren '70 hoekwoning) en de SCOP (4,5) ook. Stooklijn 27 bij 14 en 35 bij -15. Ik geloof niet dat het verbruik afwijkt van anderen in het Daikin topic. Qua gas zit je dan aan (2500*4,5)/9,8=1148m3, lijkt me prima. Historisch gasverbruik vóór verbouwing, isolatie en vv was 1700-1900m3 van de oude bewoners.

Dan, recent heb ik in het algemene L/W warmtepomp topic wat vragen gesteld over onderhoud. Er gingen wat stemmen op dat dit onnodig was en dat je veel zelf kan. Omdat ik mezelf niet geheel vertrouw met zo'n duur apparaat heb ik toch maar een goed aangeschreven partij aangeschreven om langs te komen voor een nulmeting voor een 24/7 servicecontract.

Ze kwamen langs en constateerden:

- De binnenunit zit op zolder helemaal ingebouwd/ingetimmerd. Dat ziet er mooi uit, maar er moet minimaal 30cm boven de binnenunit aan ruimte zijn, vertelde hij. Ze kunnen hierdoor eigenlijk nergens bij zonder het apparaat helemaal naar voren te moeten schuiven. Dit was mij allemaal onbekend.

- Maar dat viel nog mee. Toen, met een lekdetectieapparaat constateerden ze vervolgens een koudemiddellekkage. Af en toe (niet continu en soms moesten ze er best lang op wachten), gaf het meetapparaatje een piepje. Of dit een ernstige of niet zo ernstige lekkage was kon hij niet zeggen. Op basis van het door de binnenunit en mij gerapporteerde verbruik en de SCOP dacht hij dat het niet heel ernstig kon zijn. Maar, dat moest wel verholpen worden, zei hij.

- Deze lekkage was bij een pijpje bij het binnenunit, niet bij het buitenunit (daar piepte hij niet). Door dit pijpje loopt het koudemiddel. Ik weet even niet of het de aan- of afvoer betrof. Degene met de minste maar toch behoorlijke druk, dacht ik. Vanaf de voorkant gezien zit hij iig links. Hij zei dat ze daarbij niet de goede koppeling hadden gebruikt, dat het pijpje met deze "lekke" koppeling een flink stuk verbogen was en dat het niet zo verbogen eruit mag zien. Mogelijk is dit bij het naar binnen schuiven van de warmtepomp gebeurd. Ik kan me nog herinneren dat een monteur destijds zei "ik heb zoiets nog nooit gedaan. Het was naar binnen schuiven, aansluiten en maar hopen dat er niets zou lekken". Naja, go figure I guess. Ook voelde de koppeling een beetje vettig aan (de monteur kon er nog net bij om eraan te voelen). Dat was ook een symptoom van lekkage, zei hij. Iets met olie o.i.d. (olie in een warmtepomp?).

- Over de andere (veel dikkere) koppelingen van het leidingwerk die hij zag zei hij dat deze ongeschikt zijn voor koelen. Dit terwijl ik er wel een beetje mee heb gekoeld gedurende 2 zomers. Dat vervangen hoefde niet, zei hij. Echt indrukwekkend heb ik het koeleffect overigens nooit gevonden.

- Toen ging hij de leidingen volgen. Hij kwam toen ook nog tot de conclusie dat het buffervat verkeerdom aangesloten is. In plaats van aan het begin van de circulatie zit deze aan het einde, gaf hij aan. "De retour loopt aan de onderkant de buffer in", zo luidde de diagnose. "Dit buffervat doet niet veel, behalve voor extra stroomverbruik zorgen".

- Positieve remarks waren dat de leidingdiameter wel voldoende groot was en dat het buitenunit wel goed was geïnstalleerd, "zoals zij het ook doen".

Hij gaf aan deze installatie niet te kunnen aanmelden voor het servicecontract totdat de gebreken verholpen waren. Een offerte kreeg ik later toegestuurd:

- Hele binnenunit naar voren halen (uit zijn "inbouwhol")
- Buffervat afkoppelen en juist aansluiten
- Koudemiddel afpompen en opnieuw vullen en afpersen

Totale kosten: 2100 euro.

Uiteraard ben ik mij hier best wel van geschrokken. De installatie was bepaald niet goedkoop en is kennelijk ook nog verkeerd opgeleverd. Nog even daargelaten alle stress in het begin omtrent het pendelen, het hoge verbruik en die lui moeten laten terugkomen.

Eerst maar rechtsbijstand gebeld en zij waren het met mij eens om eerst de originele installateur op de hoogte te stellen hiervan. Positief was dat ik al een onafhankelijk rapport van de nulmeting heb waarin de gebreken beschreven staan.

Ik vroeg nog hoe het zit met een meldingsplicht en die blijkt te bestaan. Binnen 2 maanden na het ontdekken van het gebrek moet ik de originele installateur verwittigen.

Paar opvallendheden waren dat de monteur vond het systeem hij te snel defrostte. Dat kon hij merken in de tijd dat hij er was. Zelf ben ik echter goed op de hoogte van de werking van het apparaat en zijn de defrosts volgens mij echt niet overmatig (uiteraard wel afhankelijk van het soort weer en de temperatuur). Volgens mij verschilt dit niet met andere Daikin gebruikers. Deze constatering kan ik dan ook niet geheel plaatsen.

Verder kon hij het magneetfilter in de binnenunit niet schoonmaken (wat bij zo'n nulmeting normaliter wel wordt gedaan) omdat hij er niet bij kon. Maar de maximale flow was 25 L/min zei hij want dat had hij gecontroleerd, dus dat hoefde ook niet. Daarnaast was het buitenunit (lamellen) niet vies, dus ook die hoefde niet schoongemaakt te worden.

Al met al waren de aandachtspunten van "de onderhoudsbeurt" dus niet echt nodig.

Dan, wat te doen?
Ik vroeg het bedrijf of het een idee kan zijn om voorlopig nog even af te wachten. Ik zit eigenlijk niet echt te wachten aan weer een hele polonaise aan monteurs en gedoe, ik heb momenteel namelijk een vrij drukke thuissituatie. Het verbruik is acceptabel, de SCOP is prima en ik heb zelf verder geen klachten over verwarming of SWW. (Wel is het vreemd dat de originele monteur zoneregeling heeft geïnstalleerd die alleen compatibel is met verwarmen en niet met koelen (koelen kan je wel, maar dan moet je de thermostaten op iets van 30 graden zetten in de zomer (zodat de actuators opengaan en de warmtepomp een vraagsignaal krijgt) - maar ook allemaal weer handmatig naar beneden zetten 's avonds. Maar van dat koelen ben ik sowieso niet echt onder de indruk en kennelijk zijn er dus verkeerde koppelingen gebruikt waardoor er niet gekoeld kan (mag?) worden.)

Hun antwoord op mijn vraag om af te wachten was: de warmtepomp gaat er sowieso een keer mee ophouden, wanneer is niet te zeggen. Hij is dan niet stuk en het kan ook geen kwaad als hij steeds minder koudemiddel heeft, maar hij stopt wel met werken op een gegeven moment. Als dat echter middenin de winter een keer gebeurd moet je waarschijnlijk wekenlang wachten tot we tijd hebben om het dan te repareren, vertelden ze.

Overigens is er al heel lang geen sprake (meer) van pendelgedrag. Wel bijzonder met master-master zoneregeling, een 8 kW apparaat en kleine slaapkamerlusjes. Echter, ik probeer altijd de woonkamer mee te laten doen en daarmee denk ik dat het wel uitkomt (mijn educated guess).

Dus, mijn beste medetweakers, wat vinden jullie hier allemaal van en wat zouden jullie voor stappen ondernemen nu? Originele installateur eerst aanschrijven of anderzins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:09
Daikin is zelf ook bij je installatie geweest en heeft die zaken allemaal niet waargenomen of er geen probleem van gemaakt..

Ik denk dat een aantal zaken ook puur het beleid van dit bedrijf betreffen om door andere installateurs aangelegde installaties in hun service op te nemen omdat er anders teveel verschil ontstaat in installaties waar je rekening moet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 15:18
Atomius schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:15:
- Toen ging hij de leidingen volgen. Hij kwam toen ook nog tot de conclusie dat het buffervat verkeerdom aangesloten is. In plaats van aan het begin van de circulatie zit deze aan het einde, gaf hij aan. "De retour loopt aan de onderkant de buffer in", zo luidde de diagnose. "Dit buffervat doet niet veel, behalve voor extra stroomverbruik zorgen".
Een buffervat hoort toch aan het eind te zitten ? Dus in je retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:26
- Buffervat hangt van het type aansluiting af, als deze als pure waterinhoudsvergroter is aangesloten is 1 aansluiting aan de onderkent en aan het eind van de lus juist de bedoeling. Maar ik lees volgens mij tussen de regels door dat je overal vloerverwarming hebt?

Dan is dit een mooie kans om dat overbodige ding er helemaal af te laten halen. Dit lijkt me iig een optioneel item. Heb je misschien een foto van het vat met aansluitingen? Dan is het snel te zien.

- Slopen/toegankelijk maken van de ombouw snap ik wel, ik zou ook geen zin hebben in een unit onderhouden waar je niet tot nauwelijks bijkomt. Dit gaat jou ook veel geld kosten als er wat mee is en ze zijn 2-3x zo lang bezig.

Dit lijkt me een mooi puntje om zelf op te pakken. Desnoods sloop je nu alles vrij en bouw je later weer een keer eea dicht.

- Koelmiddel terugpompen, wegen en vervolgens de koppeling opnieuw flaren en vervolgens de boel weer bijvullen met de juiste hoeveelheid is de enige goede manier.

Maar dit zou niet veel meer dan 500 euro moeten kosten (3 uur werk a 100/uur en 1-200 euro koudemiddel). En dan neem ik het héél ruim. Met andere woorden, ik vind 2100 wel héél veel geld. Hebben ze dat bedrag nog nader uitgesplitst?

Ik had zelf ook een lek bij de airco, die was dusdanig leeg dat ie ermee stopte. Dat kostte ~450 en dat was een stukje meer werk ivm meerdere binnenunits en gesplitst over 2 bezoeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNZLTjG0IQ0H_7mMugkVrnjxWE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hSH69R4QVS6BVbhWzAKUgUbt.png?f=fotoalbum_large

Ik zou dit lek wel echt zsm laten fixen, anders houdt ie er idd een keer mee op. Ik zou iig dit punt proberen neer te leggen bij de oorspronkelijke installateur, zij hebben die koppeling ver****t, laat hun dat maar lekker komen oplossen. Als ze de boel traineren, meteen in gebreke/verzuim stellen, want ze moeten dit gewoon onder garantie oplossen.

Dan blijft over wat ombouw zelf wegslopen en evt. de leiding onder het boilervat afdoppen en dat ding verwijderen, maar dat vat hoeft denk ik helemaal niet. Dat toegankelijk maken moet zelf misschien nog wel lukken? Ook hier zou een foto'tje helpen om mee te denken trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 14-03-2025 16:30 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
boyette schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:22:
Daikin is zelf ook bij je installatie geweest en heeft die zaken allemaal niet waargenomen of er geen probleem van gemaakt..

Ik denk dat een aantal zaken ook puur het beleid van dit bedrijf betreffen om door andere installateurs aangelegde installaties in hun service op te nemen omdat er anders teveel verschil ontstaat in installaties waar je rekening moet houden.
Maar Daikin heeft voor zover ik heb gezien geen apparaat gebruikt om een eventuele koudemiddellekkage op te sporen, dus die bevinding van de monteur negeren lijkt me niet heel slim?
smaij schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Een buffervat hoort toch aan het eind te zitten ? Dus in je retour?
Geen idee, ik ben geen expert. De monteur zei iig dat hij aan het begin moet zitten omdat dan het water in het vat direct gebruikt kan worden als er vraag komt van een kleine kamer. En nu zit ie helemaal aan het einde van de leidingen, begreep ik. Hij zei dat dat niet zinvol zou zijn.
RonJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:
- Buffervat hangt van het type aansluiting af, als deze als pure waterinhoudsvergroter is aangesloten is 1 aansluiting aan de onderkent en aan het eind van de lus juist de bedoeling. Maar ik lees volgens mij tussen de regels door dat je overal vloerverwarming hebt?

Dan is dit een mooie kans om dat overbodige ding er helemaal af te laten halen. Dit lijkt me iig een optioneel item. Heb je misschien een foto van het vat met aansluitingen? Dan is het snel te zien.

- Slopen/toegankelijk maken van de ombouw snap ik wel, ik zou ook geen zin hebben in een unit onderhouden waar je niet tot nauwelijks bijkomt. Dit gaat jou ook veel geld kosten als er wat mee is en ze zijn 2-3x zo lang bezig.

Dit lijkt me een mooi puntje om zelf op te pakken. Desnoods sloop je nu alles vrij en bouw je later weer een keer eea dicht.

- Koelmiddel terugpompen, wegen en vervolgens de koppeling opnieuw flaren en vervolgens de boel weer bijvullen met de juiste hoeveelheid is de enige goede manier.

Maar dit zou niet veel meer dan 500 euro moeten kosten (3 uur werk a 100/uur en 1-200 euro koudemiddel). En dan neem ik het héél ruim. Met andere woorden, ik vind 2100 wel héél veel geld. Hebben ze dat bedrag nog nader uitgesplitst?

Ik had zelf ook een lek bij de airco, die was dusdanig leeg dat ie ermee stopte. Dat kostte ~450 en dat was een stukje meer werk ivm meerdere binnenunits en gesplitst over 2 bezoeken:
[Afbeelding]

Ik zou dit lek wel echt zsm laten fixen, anders houdt ie er idd een keer mee op. Ik zou iig dit punt proberen neer te leggen bij de oorspronkelijke installateur, zij hebben die koppeling ver****t, laat hun dat maar lekker komen oplossen. Als ze de boel traineren, meteen in gebreke/verzuim stellen, want ze moeten dit gewoon onder garantie oplossen.

Dan blijft over wat ombouw zelf wegslopen en evt. de leiding onder het boilervat afdoppen en dat ding verwijderen, maar dat vat hoeft denk ik helemaal niet. Dat toegankelijk maken moet zelf misschien nog wel lukken? Ook hier zou een foto'tje helpen om mee te denken trouwens.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Zoals ik zei heb ik momenteel een vrij drukke thuissituatie, vandaar even geen tijd gehad om te antwoorden.

- Ik heb idd overal vv.
- Ik zal binnenkort een foto maken van de aansluitingen. Maar kan je echt zeggen dat dat vat overbodig is bij naregeling?
- Er is maar heel beperkt weg te slopen vrees ik. De unit zit ingebouwd in een schuin dak. Snap niet dat ze daar niet over nagedacht hebben bij de renovatie hier. Is dat mij aan te rekenen?
- Hmm gek dat het bij jou maar 450 euro kostte. Misschien komt dat toch doordat ze het hele binnenunit moeten afkoppelen, legen en naar voren moeten trekken en vervolgens weer naar achteren moeten duwen en aansluiten. Ze zeiden dat ze er hierdoor een dag mee bezig zouden zijn met 2 man.

Specificatie:
Specificatie aanpassen installatie

1,00 Aansluit materiaal € 254,10
1,00 Koudetechnische handelingen € 592,90
1,00 x Montage Hoofdmonteur € 774,40
1,00 x Montage warmtepomp hulpmonteur € 484,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Atomius schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:15:
TL;DR: bij een recente servicebeurt is geconstateerd dat er bij mijn 2 jaar oude Daikin warmtepompsysteem een (kleine?) koudemiddellekkage bestaat en dat het buffervat niet goed is aangesloten ("de retour loopt aan de onderkant de buffer in"). Herzienings-/reparatiekosten 2100 euro. Wat te doen?
Een nogal kansloos verhaal in mijn optiek, zo na 2 jaar en met wat vage constateringen van een andere installateur. Klinkt ook vooral als een installateur die nog even flink wat wil verdienen.

Maar als je er wat mee wilt zul je moeten beginnen met contact op te nemen met de oorspronkelijke installateur en iets als een storing te melden die je onder "garantie" opgelost wilt hebben. En eens kijken wat er gebeurt.

Maar in mijn optiek volslagen kansloos na 2jr zonder dat je een storing hebt gemeld of dat de je de oorspronkelijke installateur onderhoud hebt laten uitvoeren. En zodra je er ook maar een andere installateur aan laat komen of zelf wat doet wordt het helemaal een kansloos verhaal richting de plaatser.

Dus of je betaald gewoon voor wat vage dingen of je vraagt de oorspronkelijke installateur onderhoud te plegen en kijkt wat daaruit komt.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 19-03-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:26
Atomius schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Maar Daikin heeft voor zover ik heb gezien geen apparaat gebruikt om een eventuele koudemiddellekkage op te sporen, dus die bevinding van de monteur negeren lijkt me niet heel slim?
Die bevinding zal best kloppen. Je kan even kijken of je bij één van de koelgaskoppeling zwarte vlekjes ziet, dat is olie (die in het koudemiddel is bijgemengd) en duidelijk zichtbaar.
[...]

Geen idee, ik ben geen expert. De monteur zei iig dat hij aan het begin moet zitten omdat dan het water in het vat direct gebruikt kan worden als er vraag komt van een kleine kamer. En nu zit ie helemaal aan het einde van de leidingen, begreep ik. Hij zei dat dat niet zinvol zou zijn.
Wat denkt hij dan dat dat kleine vaatje precies gaat doen? Die is misschien 20-50L groot? Dat is er letterlijk in 2 seconden doorheen gepompt als de pomp start. Ook aan het einde van het circuit trekt ie het warmere water meteen de binnenunit door en er weer uit, dat maakt praktisch helemaal niks uit. Het doel van dat vat is de waterinhoud vergroten, zodat je voldoende waterinhoud hebt om af te koelen c.q. energie aan te onttrekken voor een ontdooicyclus bij winterse omstandigheden. Dat is sowieso nergens voor nodig bij vvw (zie hieronder)

Een buffervat om zodanig veel warmte te bufferen dat je een ruimte kan verwarmen zonder dat de warmtepomp (meteen) vermogen gaat leveren loopt in de vele honderden liters.
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Zoals ik zei heb ik momenteel een vrij drukke thuissituatie, vandaar even geen tijd gehad om te antwoorden.

- Ik heb idd overal vv.
- Ik zal binnenkort een foto maken van de aansluitingen. Maar kan je echt zeggen dat dat vat overbodig is bij naregeling?
- Er is maar heel beperkt weg te slopen vrees ik. De unit zit ingebouwd in een schuin dak. Snap niet dat ze daar niet over nagedacht hebben bij de renovatie hier. Is dat mij aan te rekenen?
- Hmm gek dat het bij jou maar 450 euro kostte. Misschien komt dat toch doordat ze het hele binnenunit moeten afkoppelen, legen en naar voren moeten trekken en vervolgens weer naar achteren moeten duwen en aansluiten. Ze zeiden dat ze er hierdoor een dag mee bezig zouden zijn met 2 man.
- Als je overal vloerverwarming hebt, heb je ten eerste ruim voldoende waterinhoud waardoor je ruimschoots voldoet aan de minimale waterinhoud die de fabrikant specificeert om altijd goed te kunnen ontdooien. Daarnaast houdt de massa van het beton ordes van grootte meer warmte/energie vast dan dat vaatje kan bevatten. Dus dat ding is simpelweg volstrekt overbodig. Veel kwaad kan het ook niet hoor, het is dan meer een extra radiatortje op de plek van de warmtepomp, dat zit gewoon in je verwarmde schil dus ik zou hem denk ik maar gewoon laten zitten.
- Bij naregeling heb je idealiter een aantal groepen die altijd openstaan. Zo niet, dan heb je een bypass klep om te zorgen dat de unit toch kan rondpompen. Dan zou het theoretisch helpen als ie dan wil defrosten. In de praktijk gebeurd dat niet, want dan vraag je toch altijd wel ergens vermogen.

- Uiteindelijk natuurlijk altijd, want je zit nu zelf met de shit dat niemand eraan wil werken. Aan de andere kant, er staat heel duidelijk in de handleiding van het product welke ruimte er vrij moet zijn voor onderhoud. Als ze 'm echt zo strak hebben weggebouwd, hebben ze simpelweg het product niet volgens de voorschriften van de fabrikant gemonteerd en zijn ze daarmee in gebreke. Ik ben wel even benieuwd naar de foto's of het nou echt zo erg is.

- Bij mij was het lek bij één van de binnenunits van de airco. Nou betreft dat een kanaalmodel dat helemaal is ingebouwd, maar ik dat heb ik vooraf zelf gedemonteerd. Je moet dus even uitvogelen welke koppeling het is (zie boven). Nadat de defecte koppeling/flare gerepareerd is kan men de rest van de koeltechnische handelingen "gewoon" vanaf de buitenunit uitvoeren. Die koppeling zit bovenop je unit, dus daar moeten ze sowieso vrij makkelijk bijkunnen, zelfs al heb je maar 10cm ruimte, dat is genoeg voor een flareblok of flaremachine. En zelfs al zou de unit helemaal los moeten, dan nog is dat geen hele dag werk. Het langste duurt het koffie drinken terwijl het vat leegloopt. ;)
Foto's van de installatie volgen nog.
Dank alvast, dat zou helpen.

-----

Maar even terug, zoals hierboven ook al gesteld. Ik zou het boilervat en de inbouwruimte even laten voor wat het is en je even puur richten op de koudemiddel lekkage. Dat is iets wat door de originele installateur onder garantie moet worden opgelost. Al het andere dat je nu gaat doen maakt dat alleen maar lastiger.

Pas daarna zou ik verder kijken en wat mij betreft dan het liefst naar een andere partij dan die met deze offerte gekomen zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
TweakGP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Een nogal kansloos verhaal in mijn optiek, zo na 2 jaar en met wat vage constateringen van een andere installateur. Klinkt ook vooral als een installateur die nog even flink wat wil verdienen.

Maar als je er wat mee wilt zul je moeten beginnen met contact op te nemen met de oorspronkelijke installateur en iets als een storing te melden die je onder "garantie" opgelost wilt hebben. En eens kijken wat er gebeurt.

Maar in mijn optiek volslagen kansloos na 2jr zonder dat je een storing hebt gemeld of dat de je de oorspronkelijke installateur onderhoud hebt laten uitvoeren. En zodra je er ook maar een andere installateur aan laat komen of zelf wat doet wordt het helemaal een kansloos verhaal richting de plaatser.

Dus of je betaald gewoon voor wat vage dingen of je vraagt de oorspronkelijke installateur onderhoud te plegen en kijkt wat daaruit komt.
Het komt op mij ook vreemd over. Ook gaat er bij mij niet echt een vlag omhoog van "dit moet met acute noodzaak worden opgelost". Apparaat werkt al 2 jaar prima met prima verbruik. Desondanks dus wel een koudemiddellekkage, zeggen ze (met meetapparaat). Áls dat waar is (ga je daar over jokken?), is dat wel vervelend als de WP er mid winter een keer mee ophoudt en alle installateurs een wachttijd van 3 weken hebben..

De plaatser opereert zogezegd niet in ons gebied qua servicebeurten. Desondanks heb ik het geheel wel aan hem voorgelegd.
RonJ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:39:
[...]

Die bevinding zal best kloppen. Je kan even kijken of je bij één van de koelgaskoppeling zwarte vlekjes ziet, dat is olie (die in het koudemiddel is bijgemengd) en duidelijk zichtbaar.

[...]

Wat denkt hij dan dat dat kleine vaatje precies gaat doen? Die is misschien 20-50L groot? Dat is er letterlijk in 2 seconden doorheen gepompt als de pomp start. Ook aan het einde van het circuit trekt ie het warmere water meteen de binnenunit door en er weer uit, dat maakt praktisch helemaal niks uit. Het doel van dat vat is de waterinhoud vergroten, zodat je voldoende waterinhoud hebt om af te koelen c.q. energie aan te onttrekken voor een ontdooicyclus bij winterse omstandigheden. Dat is sowieso nergens voor nodig bij vvw (zie hieronder)

Een buffervat om zodanig veel warmte te bufferen dat je een ruimte kan verwarmen zonder dat de warmtepomp (meteen) vermogen gaat leveren loopt in de vele honderden liters.

[...]

- Als je overal vloerverwarming hebt, heb je ten eerste ruim voldoende waterinhoud waardoor je ruimschoots voldoet aan de minimale waterinhoud die de fabrikant specificeert om altijd goed te kunnen ontdooien. Daarnaast houdt de massa van het beton ordes van grootte meer warmte/energie vast dan dat vaatje kan bevatten. Dus dat ding is simpelweg volstrekt overbodig. Veel kwaad kan het ook niet hoor, het is dan meer een extra radiatortje op de plek van de warmtepomp, dat zit gewoon in je verwarmde schil dus ik zou hem denk ik maar gewoon laten zitten.
- Bij naregeling heb je idealiter een aantal groepen die altijd openstaan. Zo niet, dan heb je een bypass klep om te zorgen dat de unit toch kan rondpompen. Dan zou het theoretisch helpen als ie dan wil defrosten. In de praktijk gebeurd dat niet, want dan vraag je toch altijd wel ergens vermogen.

- Uiteindelijk natuurlijk altijd, want je zit nu zelf met de shit dat niemand eraan wil werken. Aan de andere kant, er staat heel duidelijk in de handleiding van het product welke ruimte er vrij moet zijn voor onderhoud. Als ze 'm echt zo strak hebben weggebouwd, hebben ze simpelweg het product niet volgens de voorschriften van de fabrikant gemonteerd en zijn ze daarmee in gebreke. Ik ben wel even benieuwd naar de foto's of het nou echt zo erg is.

- Bij mij was het lek bij één van de binnenunits van de airco. Nou betreft dat een kanaalmodel dat helemaal is ingebouwd, maar ik dat heb ik vooraf zelf gedemonteerd. Je moet dus even uitvogelen welke koppeling het is (zie boven). Nadat de defecte koppeling/flare gerepareerd is kan men de rest van de koeltechnische handelingen "gewoon" vanaf de buitenunit uitvoeren. Die koppeling zit bovenop je unit, dus daar moeten ze sowieso vrij makkelijk bijkunnen, zelfs al heb je maar 10cm ruimte, dat is genoeg voor een flareblok of flaremachine. En zelfs al zou de unit helemaal los moeten, dan nog is dat geen hele dag werk. Het langste duurt het koffie drinken terwijl het vat leegloopt. ;)

[...]

Dank alvast, dat zou helpen.

-----

Maar even terug, zoals hierboven ook al gesteld. Ik zou het boilervat en de inbouwruimte even laten voor wat het is en je even puur richten op de koudemiddel lekkage. Dat is iets wat door de originele installateur onder garantie moet worden opgelost. Al het andere dat je nu gaat doen maakt dat alleen maar lastiger.

Pas daarna zou ik verder kijken en wat mij betreft dan het liefst naar een andere partij dan die met deze offerte gekomen zijn.
Bedankt wederom voor je uitgebreide reactie!!

De bypass staat hier deels open en de badkamergroep (klein groepje) staat altijd open.

Als dat kleine buffervaatje niets doet heeft het ook weinig zin om hem tegen hoge kosten anders te monteren en laten we hem gewoon zitten.

Verder hier een foto van de koppelingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzm8TnTlGk5bTZEO5M1qRZg3yI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1Wosc8vIAGp9ThpLE6OcIQO.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de servicemonteur is de linker dus lek, staat hij scheef en hebben ze daar geen "permanente koppeling" (o.i.d., ik ben geen expert) gebruikt. Hij kon er net bij om eraan te voelen met zijn vingers en toen zei hij dat hij olie voelde. De rechter is wel permanent, niet lek en staat recht omhoog zoals het hoort, zei hij. Ik meen me te herinneren dat de linker degene was met lage druk en de rechter met hoge druk, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Het is dus erg moeilijk om daarbij te komen zonder eerst het hele binnenunit naar voren te trekken uit zijn inbouwhol.

En hier nog een tweetal foto's van de leidingen, misschien kan je daaruit afleiden of de buffer inderdaad pas achteraan in het leidingenschema zit (zoals de servicemonteur aangeeft):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Af2-nNbnZUBhm2acTx1BLrQ0W8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGgaFtns3oewmSlUucS8h0zq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vm3yYnJ0CNFVhGZVLEFQMTe-Bg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M41WtT2p01vP9fx1jVg3oNfe.jpg?f=fotoalbum_tile

Of dat fout is, is nog maar de vraag begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33

paQ

Kijken even naar de richting van het pijltje op de drukverschilregelaar / bypass.
Die gaat van aanvoer richting retour, dan kun je eenvoudig herleiden welke leiding wat is.
Het lijkt erop dat de leiding langs je muur de aanvoer is. Als het pijltje naar je toe wijst dan is dat het geval.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 08-04-2025 12:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
paQ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:34:
Kijken even naar de richting van het pijltje op de drukverschilregelaar / bypass.
Die gaat van aanvoer richting retour, dan kun je eenvoudig herleiden welke leiding wat is.
Het lijkt erop dat de leiding langs je muur de aanvoer is. Als het pijltje naar je toe wijst dan is dat het geval.
De leiding die verticaal loopt tegen de muur is warm en de leiding die uit het buffervat komt is een stukje kouder dus je hebt denk ik gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00
Over olie in het koelmiddel: dat klopt/hoort zo, dat smeert de compressor. Dus als verbindingen vettig aanvoelen is dat inderdaad een teken van lekkage. Het koelmiddel zelf verdampt namelijk als een malle, de olie blijft dan achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Nou ik heb de oorspronkelijke installateur op de hoogte gesteld. Hij zei:

- dat er niets mis is met het type koppeling wat ze hebben gebruikt

- dat het pijpje gebogen mag worden en dat dat noodzakelijk was om hem onder het dakbeschot passend te krijgen

- dat hij de andere partij op zich wel gelooft, maar dat hij het ook wel erg vreemd vond dat er nu sprake zou zijn van een koudemiddellekkage

- hij zich afvroeg wanneer het lek dan zou zijn ontstaan. Hij verwachtte dat de warmtepomp er dan allang mee opgehouden zou zijn. (Terwijl ie inmiddels meer dan 2 jaar probleemloos loopt met goede SCOP.)

- stelde voor om het kosteloos te fixen (topper)

Alleen de vraag is hoe. Het hele binnenunit moet ofwel naar voren gehaald worden of hij moet via het dak een gat maken om de koppeling op die manier te vervangen. Weet niet of ik daar zo'n zin in heb, dat er een gat in mijn dak gemaakt wordt en daarna weer dichtgemaakt wordt. Of kan dit verder niet zoveel kwaad?

Al met al blijft het natuurlijk wel een vaag verhaal. Vooral ook omdat ik niet terugzie dat de WP dit jaar veel meer verbruikt dan voorheen. Integendeel, bij de Legionellarun verbruikt hij net zoveel als in 2023 en 2024 (kan dat terugzien in P1).

Zou je niet ook dit soort symptomen verwachten bij een lek? Als in, dat de warmtepomp veel meer kWh gaat verbruiken? Of is het lange tijd normaal en in één keer pats boem valt ie uit?

Ik hoop zelf gewoon ook wel dat het een vals positieve bevinding was, dat lek.

Nog mensen met verstand hiervan die hier iets over kunnen zeggen?

@Sparky @MrFish @Andrehj @koevlaas2 @Technician- @RonJ bijvoorbeeld?

De oorspronkelijke installateur komt binnenkort langs, die zal van tevoren zelf ook nog wel een keer meten of er koudemiddel lekt. Maar ondertussen probeer ik dus te bedenken of het aannemelijk is dat dit alles gebaseerd is op een verkeerde meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:52
Atomius schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:19:

- dat het pijpje gebogen mag worden en dat dat noodzakelijk was om hem onder het dakbeschot passend te krijgen

- dat hij de andere partij op zich wel gelooft, maar dat hij het ook wel erg vreemd vond dat er nu sprake zou zijn van een koudemiddellekkage

- hij zich afvroeg wanneer het lek dan zou zijn ontstaan. Hij verwachtte dat de warmtepomp er dan allang mee opgehouden zou zijn. (Terwijl ie inmiddels meer dan 2 jaar probleemloos loopt met goede SCOP.)

Alleen de vraag is hoe. Het hele binnenunit moet ofwel naar voren gehaald worden of hij moet via het dak een gat maken om de koppeling op die manier te vervangen. Weet niet of ik daar zo'n zin in heb, dat er een gat in mijn dak gemaakt wordt en daarna weer dichtgemaakt wordt. Of kan dit verder niet zoveel kwaad?

Al met al blijft het natuurlijk wel een vaag verhaal. Vooral ook omdat ik niet terugzie dat de WP dit jaar veel meer verbruikt dan voorheen. Integendeel, bij de Legionellarun verbruikt hij net zoveel als in 2023 en 2024 (kan dat terugzien in P1).

Zou je niet ook dit soort symptomen verwachten bij een lek? Als in, dat de warmtepomp veel meer kWh gaat verbruiken? Of is het lange tijd normaal en in één keer pats boem valt ie uit?

De oorspronkelijke installateur komt binnenkort langs, die zal van tevoren zelf ook nog wel een keer meten of er koudemiddel lekt. Maar ondertussen probeer ik dus te bedenken of het aannemelijk is dat dit alles gebaseerd is op een verkeerde meting.
Weinig trek in 4 pagina’s tekst te lezen.

Wat is het probleem in een korte alinea en voeg hier ajb een foto bij.

Heb het toch gelezen.
Dus hierbij mijn reactie.
Het buffervat in de retour is niks mis mee, en zorgt bij vorst en veelvuldig defrosten wel degelijk voor een iets warmere retour naar de WP toe (uit de warmte aan de bovenzijde buffer)
Dit verhoogd de systeem inhoud, wat bij een lange defrost ook bij VV een gunstig effect kan geven.
(Heb ik meetbaar kunnen monitoren op 50+ installaties met en zonder buffer)

Nu de lekkage, de plek van de koppelingen is knap waardeloos. Ik ben niet gek van all in one binnenunits, en medelijden met wie hem de trap op moest slepen.

Dat de lekdetectie een kort piepje geeft is in mijn mening niet perse een lekkage. Die dingen kunnen overal op piepen.
Wat je moet doen is een goede lekspray erop laten spuiten en zien of er bubbels zijn.

Of de koudemiddel laten afpompen. En wegen (beste methode)

Maar is die dan lek, hoe wil je dat doen dan?
Je zou er een langere leiding aan kunnen laten lassen, en geen koppelingen gebruiken.

Persoonlijk zou ik een andere of de originele partij de koudemiddel hoeveelheid laten wegen. En dan eens kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 01-05-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Technician- schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Weinig trek in 4 pagina’s tekst te lezen.

Wat is het probleem in een korte alinea en voeg hier ajb een foto bij.

Heb het toch gelezen.
Dus hierbij mijn reactie.
Het buffervat in de retour is niks mis mee, en zorgt bij vorst en veelvuldig defrosten wel degelijk voor een iets warmere retour naar de WP toe (uit de warmte aan de bovenzijde buffer)
Dit verhoogd de systeem inhoud, wat bij een lange defrost ook bij VV een gunstig effect kan geven.
(Heb ik meetbaar kunnen monitoren op 50+ installaties met en zonder buffer)

Nu de lekkage, de plek van de koppelingen is knap waardeloos. Ik ben niet gek van all in one binnenunits, en medelijden met wie hem de trap op moest slepen.

Dat de lekdetectie een kort piepje geeft is in mijn mening niet perse een lekkage. Die dingen kunnen overal op piepen.
Wat je moet doen is een goede lekspray erop laten spuiten en zien of er bubbels zijn.

Of de koudemiddel laten afpompen. En wegen (beste methode)

Maar is die dan lek, hoe wil je dat doen dan?
Je zou er een langere leiding aan kunnen laten lassen, en geen koppelingen gebruiken.

Persoonlijk zou ik een andere of de originele partij de koudemiddel hoeveelheid laten wegen. En dan eens kijken.
Dank voor je tijd en je antwoord. De servicemonteur heeft dus al iig ongelijk over dat de gebruikte koppeling niet goed zou zijn maar ook over het buffervat wat kennelijk gewoon prima kan zo. Maakt hem niet geloofwaardiger.

Over die lekkage. Het apparaatje wat hij erbij hield gaf af en toe een kort piepje en dat was voor hem voldoende om dit vast te stellen. Een paar keer moest ie best lang wachten voor er een piepje kwam.

Ik neem het mee van de lekspray en het wegen van het koudemiddel.

Maar dat je niets merkt aan het verbruik sluit een lek dus niet uit? Of verwacht je bij een lek wel een hoger verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:52
Atomius schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Dank voor je tijd en je antwoord. De servicemonteur heeft dus al iig ongelijk over dat de gebruikte koppeling niet goed zou zijn maar ook over het buffervat wat kennelijk gewoon prima kan zo. Maakt hem niet geloofwaardiger.

Over die lekkage. Het apparaatje wat hij erbij hield gaf af en toe een kort piepje en dat was voor hem voldoende om dit vast te stellen. Een paar keer moest ie best lang wachten voor er een piepje kwam.

Ik neem het mee van de lekspray en het wegen van het koudemiddel.

Maar dat je niets merkt aan het verbruik sluit een lek dus niet uit? Of verwacht je bij een lek wel een hoger verbruik?
Er zijn wat theorieën over de toe te passen stekkoppelingen. Sommigen zweren bij een rvs kopdeel, en beweren dat het moet.
Fabrikanten schrijven gewoon een flair in hun installatiehandleiding.
Je ziet in de koudetechniek weleens gebroken/gescheurde wartels op stekkoppelingen.
Meestal door te veel nm aangedraaid, of minder kwaliteit messing.

Maar in de WP met laffe koeling heb ik dat nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-05 21:05
Atomius schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:19:

Een aantal vragen zijn al beantwoord, de vraag over het verbruik nog niet.

Als de koppeling lekt dan zal dat in jouw geval een hele kleine lekkage zijn. Het verbruik neemt aanvankelijk niet toe tijdens zo'n lekkage totdat het moment komt waarop er te weinig koudemiddel overblijft om nog goed te kunnen functioneren (lees verdampen/condenseren) Op dat dat moment neemt de capaciteit af en het verbruik toe.

Ik meen dat de Alterma minimaal 3 meter koudemiddel leiding nodig heeft en max. 10 meter (zonder bij te vullen, anders mag het >10 m1 worden). Als de afstanden tussen binnen-/buitenunit kort zijn dan kun je iets langer "lekken" zonder capaciteitsverlies ;)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Sparky schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:07:
[...]

Een aantal vragen zijn al beantwoord, de vraag over het verbruik nog niet.

Als de koppeling lekt dan zal dat in jouw geval een hele kleine lekkage zijn. Het verbruik neemt aanvankelijk niet toe tijdens zo'n lekkage totdat het moment komt waarop er te weinig koudemiddel overblijft om nog goed te kunnen functioneren (lees verdampen/condenseren) Op dat dat moment neemt de capaciteit af en het verbruik toe.

Ik meen dat de Alterma minimaal 3 meter koudemiddel leiding nodig heeft en max. 10 meter (zonder bij te vullen, anders mag het >10 m1 worden). Als de afstanden tussen binnen-/buitenunit kort zijn dan kun je iets langer "lekken" zonder capaciteitsverlies ;)
Dank voor de informatie. Er is iets van 8-10 meter aan afstand tussen de units, best veel dus, dat maakt het als ik het goed begrijp nog vreemder dat hij het met het vermeende lek al zo lang prima doet.
Pagina: 1