Wij willen keramische tegels op ons terras leggen. Nu krijgen we wat tegenstrijdige adviezen van mensen waarvan je verwacht dat ze enigszins deskundig zijn (hovenier, tegelbedrijf). De één zegt , geen probleem, De ander zegt "geen keramische tegels, want de voegen springen je er binnen twee jaar weer uit". Wat is jullie ervaring ?
ik heb keramische tegels al 4 jaar liggen met 5mm voegen erin van bekend merk. tot nu toe geen enkel probleem gehad
Wij hebben ook keramische tegels op ons terras. De eerste hovenier maakte er een zooitje van door de tegels op gebroken puin met daarop zand te leggen. Dat is garantie op losliggende tegels en kapotte voegen. Uiteindelijk is er nog een geschillencommissie komen kijken en heeft een tweede hovenier het op kosten van de eerste hovenier nogmaals gelegd.
Truc is dat je een extreem stabiele onderlaag nodig hebt, zodat de tegels niet kunnen bewegen. Die tweede hovenier heeft een soort van cement als onderlaag gebruikt, dan blijven de tegels prima liggen en barsten de voegen niet open. Dat gaat nu al 10 jaar goed!
Truc is dat je een extreem stabiele onderlaag nodig hebt, zodat de tegels niet kunnen bewegen. Die tweede hovenier heeft een soort van cement als onderlaag gebruikt, dan blijven de tegels prima liggen en barsten de voegen niet open. Dat gaat nu al 10 jaar goed!
.....
Ook afhankelijk waar je woont en wat je onderlaag is.Nieuwsgier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:54:
Wij willen keramische tegels op ons terras leggen. Nu krijgen we wat tegenstrijdige adviezen van mensen waarvan je verwacht dat ze enigszins deskundig zijn (hovenier, tegelbedrijf). De één zegt , geen probleem, De ander zegt "geen keramische tegels, want de voegen springen je er binnen twee jaar weer uit". Wat is jullie ervaring ?
Als je bijvoorbeeld in Almere woont, verzakt dat zeker met mogelijk kapotte voegen.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Zit nu naar hetzelfde te kijken, maar onze tuin ligt op veengrond en zakt ca 1cm/jaar. Tenzij we de hele tuin van heipalen voorzien gaat dat niet werken (we hebben een aantal buren die dat dus hebben gedaan...)
Er is blijkbaar ook nog een soort hybride variant van een betontegel met een keramische toplaag, dat lijkt ons wel ideaal ivm weinig onderhoud en kunnen reinigen met de hogedrukspuit zonder schade, maar is wel prijzig..
Er is blijkbaar ook nog een soort hybride variant van een betontegel met een keramische toplaag, dat lijkt ons wel ideaal ivm weinig onderhoud en kunnen reinigen met de hogedrukspuit zonder schade, maar is wel prijzig..
[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-03-2025 12:04 ]
Hier ook onlangs keramische tegels gelegd icm. Watervaste voegmortel.
Drainagemortel waar ze tegels inleggen met sk lijm en daaronder menggranulaat ("grof puin") om de ondergrond stabiel te houden.
Omgeving zuid limburg
Drainagemortel waar ze tegels inleggen met sk lijm en daaronder menggranulaat ("grof puin") om de ondergrond stabiel te houden.
Omgeving zuid limburg
Bedoel je Geoceramica?CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:02:
Zit nu naar hetzelfde te kijken, maar onze tuin ligt op veengrond en zakt ca 1cm/jaar. Tenzij we de hele tuin van heipalen voorzien gaat dat niet werken (we hebben een aantal buren die dat dus hebben gedaan...)
Bedankt allemaal. Komt er dus steeds op neer dat de onderlaag heeel goed moet zijn
Betonvloer mét ijzer vlechtwerk storten, dan weetje zeker dat de tegels onderling niet meer verzakken, en dat laatste wil je met keramische tegels echt niet hebben.
En die betonvloer moet mss óók nog onder-heid worden als de ondergrond echt geen draagkracht heeft.
En dat nog even dit: doe geen donkere tegels in de volle zon.. op een hete dag worden die tegels veel te heet, meegemaakt dat je zelfs met sokken aan er niet op kon lopen.
Hier heb ik om die reden heel lichte tegel genomen (wel veel massa; keramisch-op-beton tegel, smalle voeg gekit)
En die betonvloer moet mss óók nog onder-heid worden als de ondergrond echt geen draagkracht heeft.
En dat nog even dit: doe geen donkere tegels in de volle zon.. op een hete dag worden die tegels veel te heet, meegemaakt dat je zelfs met sokken aan er niet op kon lopen.
Hier heb ik om die reden heel lichte tegel genomen (wel veel massa; keramisch-op-beton tegel, smalle voeg gekit)
[ Voor 34% gewijzigd door natural colour op 17-03-2025 19:13 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Niet elke hovenier is hiervoor toegerust.Nieuwsgier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:54:
Eigenlijk heb je een gewapende betonnen ondergrond met vorstrand nodig.
Het liefst een beetje op afschot zodat er geen water op blijft staan.
De liggende voegen tussen tegels buiten zijn inderdaad kwetsbaar. Maar een speciale voegmortel voor buiten moet desondanks bij vakkundig aanbrengen minimaal 10 jaar stand kunnen houden.
Ik heb de tegels die jij beschrijft: GeoCeramica Sandy Beach. Zijn wel prijzig, maar omdat de betonlaag een heel solide onderlaag vormt, verdien je het daar weer terug. Een zandlaag is voldoende. Je voegt de tegels en waarschijnlijk zakken ze dan in het geheel met je veenlaag mee (en breken niet). Als het verzakken je te veel wordt, haal je de tegels weg, verhoog je de ondergrond en laat je het opnieuw leggen. Die betonnen laag lijkt me in jouw situatie ideaal. Stevigheid van beton, mooie van keramiek.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:02:
Hogedruk zou ik niet doen, je kunt de tegels makkelijk schoonvegen (zelfs dweilen); ik schrob ze na de winter 1x om de groene aanslag weg te halen. Paar uurtjes werk, tuin weer als nieuw. Ik heb het gecombineerd met borders, bakken en hagen. Dat scheelt je ook in de aanschaf.
Ik zou altijd tegels met een betonnen onderlaag nemen van 4 cm dik, of 3cm dikke keramische tegels en ze gewoon in een normaal zandbed leggen. Ik heb een keer bij de klant 2cm tegels geplaatst op de manier zoals t moet, en dat is echt heel veel meer werk. En zoals eerder genoemd, als t toch gaat verzakken niet heel makkelijk te herstellen. Met zand er onder heb je met een dag arbeid er nieuw zand onder liggen en je tegels weer mooi vlak.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Volgens mijn interpretatie maakt TS zich zorgen over de voegen. Voegen zijn alleen mogelijk bij een vaste, stevige, onbeweeglijke ondergrond.
Uitkijken met hoge druk. Beter gewoon vermijden. Hebben ook keramische tegels gehad ( vorige woning ) en na een aantal jaren kwamen de voegen toch echt wel los zeg maar. Beter pak je een harde bezem met wat sop.
Hier zijn 7 jaar geleden keramische tegels (100x50x2) gelegd op een gestabiliseerd zandbed. (Zand met een beetje cement erdoor) Daar hadden ze flexvoegen tussen gedaan. Die kwamen er na een jaar uitzetten. Nu ben ik ieder jaar de voegen aan het vervangen. De tegels zijn vrij dun, enkele zijn nu geknapt omdat ik ze gepoogd had aan te stampen omdat ze niet helemaal recht lagen. Het is wel makkelijk schoonmaken.Nieuwsgier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:54:
Als de tegels goed geplaatst zijn, is dat geen probleem. Dus als een plaatser zegt dat het niet kan, is dat omdat deze niet in staat is ze goed te plaatsen en zoek je dus beter een andere (liefst mét referenties, als je even kan navragen bij imand waar 5 jaar geleden een terras werd gelegd ben je zeker dat ie het kan).
Je wil een heel stabiele ondergrond; en er mag geen enkele opening zijn waar water in kan blijven staan (want bij vorst breekt alles). Er moet dus zeer zorgvuldig gewerkt worden, netjes buttering-floating, regelmatig een tegel weer losmaken om te controleren of er 100% vulling is.
Een alternatief is werken met tegeldragers, als je veel diepte moet opvullen kan dat een goed alternatief zijn. De voegen blijven gewoon open, dus er blijft ook geen water op staan.
Je wil een heel stabiele ondergrond; en er mag geen enkele opening zijn waar water in kan blijven staan (want bij vorst breekt alles). Er moet dus zeer zorgvuldig gewerkt worden, netjes buttering-floating, regelmatig een tegel weer losmaken om te controleren of er 100% vulling is.
Een alternatief is werken met tegeldragers, als je veel diepte moet opvullen kan dat een goed alternatief zijn. De voegen blijven gewoon open, dus er blijft ook geen water op staan.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Zoals eerder in dit topic genoemd is de ondergrond het belangrijkste. Om ze goed en voor het lange termijn te willen leggen is erg arbeidsintensief en niet iedere partij wilt dit om hun eigen redenen uitvoeren.
Mijn tuin als volgt betegeld:
1 - terras afgraven
2 - ondergrond uitvlakken en aantrillen
3 - 10cm gebroken puin storten
4 - gebroken puin uitvlakken en aantrillen
5 - minimaal 5 tot 8cm japans split storten (mengen met cement in een betonmolen)
6 - 2 of 3cm vol ceramische tegels verlijmen met goede buitenlijm en in het natte japanse split kloppen.
7 - voegen, voegbreedte 5mm
1 - terras afgraven
5 - minimaal 5 tot 8cm japans split storten (mengen met cement in een betonmolen)
6 - 2 of 3cm vol ceramische tegels verlijmen met goede buitenlijm en in het natte japanse split kloppen.
3cm keranische tegels kopen en in gewoon goed aangetrild zandbed plaatsen.
Ik had keramische tegels op het terras. Lagen er 2 jaar toen ik het huis kocht. Drie jaar later verkocht op Marktplaats, omdat ik ze niet mooi/praktisch vond: spierwitte tegels vol groene aanslag, tenzij je ze wekelijks gaat schrobben. Maar er was qua voegwerk ed niks mis meeNieuwsgier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:54:
Dit is precies zoals ik het ook gedaan heb. Mijn tuin ligt welleswaar op de hoge droge zandgronden (zeer stabiel itt veen), maar mij werd alleen deze manier van leggen aanbevolen ivm het voorkomen van verzakken, tegelbeuk e.d. Ligt nu al jaren naar volle tevredenheid. Het leggen op Japans split is wel een berg werk, maar is het voor mij allemaal waard geweest. Dat split wordt samen met de specie echt knoer en knoer hard. Nadien bijvoorbeeld een hoekje uitslijpen is geen sinecure. Wel moet je veel graven/scheppen: alles ca. 30 centimeter afgraven en al het split in de betonmolen scheppen en daarna weer in de tuin storten.ramonweb schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:25:
Zoals eerder in dit topic genoemd is de ondergrond het belangrijkste. Om ze goed en voor het lange termijn te willen leggen is erg arbeidsintensief en niet iedere partij wilt dit om hun eigen redenen uitvoeren.
1 - terras afgraven
Overigens heb ik gevoegd met Varistone MST (soort 2-componenten zand-hars; heel elastisch). Geen onkruid, geen mieren, e.d. Desondanks toch nog 2 strekkende meter aan gebarsten voegen. Deze nabehaneld met Varistone Sealtack. Daarna (nu al jaren) een mooi resultaat.
:strip_exif()/f/image/nKAwO3pGaUQbYBNdW6ZR78JH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/emJAlFI9q7cxKQem64PFxceJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/13C8tbGfu7hciVrCIDMi4eb6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door houtsnip op 31-03-2025 09:25 ]
Pagina: 1