Na iets meer dan tien jaar dienst is het stilaan tijd om afscheid te nemen van mijn systeem met een 970GTX. Als je GPU bij nieuwe games zelfs de minimumvereisten niet meer haalt, dan weet je dat zijn tijd gekomen is om hem met een welverdiend pensioen te suren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen in 1440p op ultra. Geen interesse in multiplayer, enkel singleplayer. Ik wil zonder zorgen op ultra kunnen spelen. Games waar ik dan aan denk zijn Cyberpunk, Ghost of Tsushima, Crimson Desert, Witcher 3/4, GTA6 (hopelijk), BG3,... Verder ook wat filmpjes kijken of muziek beluisteren.
Ik wil twee 1440p monitors zodat ik mijn werklaptop hier ook op kan aansluiten voor thuiswerk en dan met een KVM makkelijk tussen werk en gamedesktop kan wisselen. Monitors moeten dus ook geschikt zijn voor kantoorwerk (voornamelijk Office en SAP). hierdoor valt een OLED-monitor (helaas) af.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is rond de €3.500 incl monitors en assemblage, maar daar zit eventueel nog wel wat speling op.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen gezien de ouderdom van mijn huidig systeem niets.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een toekomstbestendige GPU en CPU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor gaming kan je de laatste tijd niet buiten AMD, toch zeker voor CPU. Voor GPU dacht ik in eerste instantie Nvidia met een 5080 of 5070TI, maar gezien de torenhoge prijzen, slechte verkrijgbaarheid en fratsen met ontbrekende ROP en de lichte ontvlambaarheid van sommige kaarten lijkt mij dit momenteel geen optie. Een 9070XT lijkt mij op dit moment de aangewezen keuze, maar ik twijfel serieus tussen de Sapphire Pulse en de Powercolor Hellhound.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij (gaming)computers is toekomstbestendigheid altijd wat moeilijk in te schatten, maar ik wil toch minstens vijf à zes jaar voortkunnen zonder te moeten upgraden. Door het gezinsleven kan ik misschien maximaal twee avonden per week gamen, dus wil graag een snel en zo stil mogelijk systeem dat eventueel ook niet misstaat in de woonkamer. Als ik dan eens game, wil ik het spel in al zijn glorie zien en eveneens ook zo weinig mogelijk naar laadschermen zitten staren.
Ga je overklokken?
Ik ken niets van overklokken, dus ga me hier niet aan wagen. Ik heb ook geen zin om te zitten sjoemelen in de bios of wat dan ook. Ik laat de pc bouwen door een plaatselijke pc-winkel (die me de vorige keren ook steeds goed geholpen heeft hiermee) die dat allemaal op voorhand instelt zodat ik er niet meer naar moet kijken eenmaal het systeem opgeleverd is.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een check of mijn gewenste samenstelling ook aan mijn wensen voldoet zonder nodeloos duur te zijn. Zijn alle onderdelen afgestemd op elkaar? Is er geen bottleneck? Ik wil een stil systeem, dus met bijkomende ventilators. Gaat mijn voeding voldoende zijn om dit allemaal te trekken?
Ik twijfel vooral over volgende zaken:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen in 1440p op ultra. Geen interesse in multiplayer, enkel singleplayer. Ik wil zonder zorgen op ultra kunnen spelen. Games waar ik dan aan denk zijn Cyberpunk, Ghost of Tsushima, Crimson Desert, Witcher 3/4, GTA6 (hopelijk), BG3,... Verder ook wat filmpjes kijken of muziek beluisteren.
Ik wil twee 1440p monitors zodat ik mijn werklaptop hier ook op kan aansluiten voor thuiswerk en dan met een KVM makkelijk tussen werk en gamedesktop kan wisselen. Monitors moeten dus ook geschikt zijn voor kantoorwerk (voornamelijk Office en SAP). hierdoor valt een OLED-monitor (helaas) af.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is rond de €3.500 incl monitors en assemblage, maar daar zit eventueel nog wel wat speling op.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen gezien de ouderdom van mijn huidig systeem niets.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een toekomstbestendige GPU en CPU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor gaming kan je de laatste tijd niet buiten AMD, toch zeker voor CPU. Voor GPU dacht ik in eerste instantie Nvidia met een 5080 of 5070TI, maar gezien de torenhoge prijzen, slechte verkrijgbaarheid en fratsen met ontbrekende ROP en de lichte ontvlambaarheid van sommige kaarten lijkt mij dit momenteel geen optie. Een 9070XT lijkt mij op dit moment de aangewezen keuze, maar ik twijfel serieus tussen de Sapphire Pulse en de Powercolor Hellhound.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij (gaming)computers is toekomstbestendigheid altijd wat moeilijk in te schatten, maar ik wil toch minstens vijf à zes jaar voortkunnen zonder te moeten upgraden. Door het gezinsleven kan ik misschien maximaal twee avonden per week gamen, dus wil graag een snel en zo stil mogelijk systeem dat eventueel ook niet misstaat in de woonkamer. Als ik dan eens game, wil ik het spel in al zijn glorie zien en eveneens ook zo weinig mogelijk naar laadschermen zitten staren.
Ga je overklokken?
Ik ken niets van overklokken, dus ga me hier niet aan wagen. Ik heb ook geen zin om te zitten sjoemelen in de bios of wat dan ook. Ik laat de pc bouwen door een plaatselijke pc-winkel (die me de vorige keren ook steeds goed geholpen heeft hiermee) die dat allemaal op voorhand instelt zodat ik er niet meer naar moet kijken eenmaal het systeem opgeleverd is.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een check of mijn gewenste samenstelling ook aan mijn wensen voldoet zonder nodeloos duur te zijn. Zijn alle onderdelen afgestemd op elkaar? Is er geen bottleneck? Ik wil een stil systeem, dus met bijkomende ventilators. Gaat mijn voeding voldoende zijn om dit allemaal te trekken?
Ik twijfel vooral over volgende zaken:
- Door het aantal moederbordenbos zie ik de bomen niet meer. Is mijn gekozen moederbord niet té duur of te veel overkill? Moet voor mij wifi/bluetooth hebben, voldoende USB-poorten en een goede geluidskwaliteit.
- Is mijn gekozen behuizing voldoende om -in combinatie met de gekozen extra ventilators- alles voldoende koel en stil te houden, of zou ik toch niet voor de XL-versie gaan?
- Gekozen SSD is er eentje zonder heatsink, maar is dit voldoende of is het toch beter om voor een versie mét heatsink te gaan? Buiten gamen ga ik niet echt andere zware toepassingen doen.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 539,- | € 539,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 266,91 | € 266,91 |
1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT | € 899,- | € 899,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 149,- | € 149,- |
2 | Monitors | MSI MAG 274QRFDE QD E2 Zwart | € 283,30 | € 566,60 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 chromax.black | € 112,20 | € 112,20 |
6 | Ventilators | Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm | € 31,90 | € 191,40 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 299,99 | € 299,99 |
Totaal | € 3.273,90 |