Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-05 12:06
Wat is een goede prijs per Wattpiek voor de installatie van panelen met micro-omvormers in de regio Utrecht?
Ik vraag verschillende offertes aan voor 6/7 panelen en het laagste dat ik heb gezien is 1,2 Euro, het hoogste 1,66 Euro.
Natuurlijk verwacht ik een hogere prijs als ik minder panelen plaats, maar wat is een goede prijs?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxywDLiFA3ibTwxcfPcUxIJfA5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pNBwnXIa3SqFNekMnThuciI0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R03_tuWl4qiFu15PEduLRNZuU3E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZsNHHFIuWzOku5gQgTBC6lrn.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uhIQ5MD_CAhueUaubmChB3kmi8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ysi5yeyN94x11mNE4LnYAZ6z.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het schuine dak heeft een oost/west oriëntatie, aan de westkant kan ik 4 panelen verticaal plaatsen, aan de oostkant misschien 4 verticaal of 3 horizontaal.
Om te optimaliseren kan ik ook panelen op de dakkapellen plaatsen (aan de oostkant is er ruimte voor 2 panelen en aan de westkant voor 3 panelen).
Schaduw
Aan de oostkant staan er bomen voor het huis die even hoog zijn als het huis en in de zomer schaduw geven bij zonsopgang.
Op het dak valt er schaduw van de schoorsteen aan de zuidkant.
Jaarverbruik
Vorig jaar heb ik 2300 kWh verbruikt, de komende jaren zal ik een droger en een WTW-ventilatie toevoegen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb een nieuwe meterkast met een 3-fase aansluiting.
Budget en doel
Ik wil mijn jaarlijkse verbruik dekken, ik denk niet dat het voordelig is om meer te produceren door de verandering in de "salderingsregels". Daarom dacht ik aan het plaatsen van 6 panelen (rendement ~2100) of 7 panelen (rendement ~2400).
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Nice to have, ik heb geen home assistant of andere manieren van monitoring, maar ik kan deze graag toevoegen.
Reeds verkregen offertes
7 * TrinaSolar 440 + Enphase IQ8MC = 3975 € = 1,28 €/Wp
7 * Sunpower 450 + SMA SunnyBoy = 5254 € = 1,66 €/Wp
7 * Suntech 440 + Enphase IQ8MC = 4779 € = 1,55 €/Wp
6 * Autarco 450 + Enphase IQ8MC = 3240 € = 1,2 €/Wp
8 * Zonneplan 450 + 2 Zonneplan Evo micro-omvormer = 3900 € = 1,08 €/Wp
7 * AIKO 455 + Enphase IQ8MC + Metered GW = 3492 € = 1,1 €/Wp
8 * AIKO 465 + Enphase IQ8MC + Standard GW = 400 € = 1,08 €/Wp
Regio
Utrecht

De laatste installateur heeft mij Autarco panelen voorgesteld, kennen jullie dit merk?
Anders zou ik meer geneigd zijn om Jinko of misschien de Aiko 460 panelen te overwegen. Zijn er verschillen en als ik kan kiezen, welke panelen raden jullie aan?

[ Voor 3% gewijzigd door ramzero op 28-03-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je geen stuksprijs voor de panelen en omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Alle offertes van de installateurs zijn totaalprijzen zonder details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Ik heb net een ander offerte ontvangen, deze is lager dan de andere,, (1,08 €/wp) maar het is eigen/rebranded technologie, dus moeilijk voor mij om te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

ramzero schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:31:

Ik wil mijn jaarlijkse verbruik dekken,
dat is een achterhaald concept. na 01-01-2027 heeft jaarlijks verbruik geen enkele betekenis meer en moet je naar de realtime opwek en verbruik kijken. Om dan je verbruik goed af te dekken moet je zoveel mogelijk panelen hebben.
ik denk niet dat het voordelig is om meer te produceren door de verandering in de "salderingsregels".

[h
Integendeel dus. Met weinig panelen ga je minder eigen verbruik kunnen afdekken.

Maar het is wel belangrijk om het dak goedkoop en kosteneffectief vol te leggen en om zo veel mogelijk van je opwek zelf te verbruiken.

Ik zou niet gaan voor offertes boven de 1 euro per Wp.
een zonnepaneel kost nog maar 45 euro per stuk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
de Peer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:26:

dat is een achterhaald concept. na 01-01-2027 heeft jaarlijks verbruik geen enkele betekenis meer en moet je naar de realtime opwek en verbruik kijken. Om dan je verbruik goed af te dekken moet je zoveel mogelijk panelen hebben.
Ik heb nog niet erg in dit punt verdiept, eigenlijk is wat je zegt logisch zonder te salderen.
Vraag: geldt dit ook als ik een Ferraris-meter heb?
Ik zou niet gaan voor offertes boven de 1 euro per Wp.
een zonnepaneel kost nog maar 45 euro per stuk.
In mijn ervaring zijn deze prijzen onmogelijk te vinden, in ieder geval in Utrecht. heb je tips voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ramzero schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Ik heb nog niet erg in dit punt verdiept, eigenlijk is wat je zegt logisch zonder te salderen.
Vraag: geldt dit ook als ik een Ferraris-meter heb?
oh dat is een goede vraag. mogelijk niet.
maar dan moet je je afvragen of het realistisch is dat je die nog 10 jaar gaat hebben. Daar zou ik niet op rekenen. Die panelen heb je langer.
[...]

In mijn ervaring zijn deze prijzen onmogelijk te vinden, in ieder geval in Utrecht. heb je tips voor ?
Helaas geen tips, maar mogelijk is dit te halen door pro-actief aan te geven dat je zoekt naar een kosteneffectieve installatie met stringomvormer en panelen met gunstige prijs/kwaliteit verhouding.
dus geen premium, geen optimizers, geen solar-edge of andere extraatjes.
Gewoon een Goodwe stringomvormer dus met goedkope panelen.

het zou prima mogelijk moeten zijn als je alle jankverhalen in de media hoort over PV-bedrijven die geen klanten meer hebben ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramzero
Eigenlijk is jouw idee logisch: door hetzelfde bedrag uit te geven voor een goedkoper systeem, zou ik meer panelen kunnen plaatsen en daarmee altijd genoeg energie produceren voor mijn verbruik. Het enige punt is dat mijn dak uit vier verschillende kleine delen bestaat, en ik weet niet of een eenvoudig systeem geschikt is om deze te benutten. Ik ken Goodwe niet, maar ik ga het uitzoeken. thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:21
zoals suggestie, knal je dak helemaal vol, je zou eventueel nog APsystems kunnen overwegen is iets vriendelijker geprijst, je hebt wel meerdere orientatie's en deels schaduw daarbij is traditionele string omvormer toch wat lastiger. ik stuur je een suggestie voor installateur via DM die betere prijzen hanteert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
de Peer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:42:
[...]

oh dat is een goede vraag. mogelijk niet.
maar dan moet je je afvragen of het realistisch is dat je die nog 10 jaar gaat hebben. Daar zou ik niet op rekenen. Die panelen heb je langer.
Vanwege rechtsongelijkheid zou de Ferraris er uit gehaald moeten worden ;-)

Let @ramzero op de dakkapelbelasting? Ze zijn doorgaans niet gemaakt voor ballast-legsystemen. En dan krijg je een handje jaar later klemmende ramen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
de Peer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:42:
Helaas geen tips, maar mogelijk is dit te halen door pro-actief aan te geven dat je zoekt naar een kosteneffectieve installatie met stringomvormer en panelen met gunstige prijs/kwaliteit verhouding.
dus geen premium, geen optimizers, geen solar-edge of andere extraatjes.
Gewoon een Goodwe stringomvormer dus met goedkope panelen.
Dit gaat 3-4 oriëntaties worden met ernstig korte strings. Dat gaat hem niet worden op een string omvormer.

Meneer anti-enphase (Ik) roept hier:: Micro's is de juiste oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:26:
Nuance: je moet zoveel mogelijk panelen aan een ondergedimensioneerde omvormer knopen. Stel dat je 10k Wp oost-west op met 4kW omvormer hebt dan zal je fors aftoppen maar wel een groot deel van het jaar de maximale 4kW opwekken die je voor directverbruik nodig hebt.

Alles wat je niet direct op kunt maken is in de toekomst praktisch waardeloos.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramzero
:) this says all.

Over de dakkapellen : je hebt gelijk dat je me ervoor waarschuwt. De nieuwe is sterker gemaakt voor zonnepanelen. De oude heeft grote balken, dus ik mak me geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
wat is een goede prijs w/p voor een systeem met micro in de regio Utrecht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
ramzero schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:49:
wat is een goede prijs w/p voor een systeem met micro in de regio Utrecht ?
Sowieso onder de euro/Wp.

€1,20 is wat ik in 2020 betaalde voor Enphase.

De markt is nu compleet ingestort en panelen kosten minder dan de helft van wat het toen was.

Pas dus ook op met aanbetalen, de kans op faillissementen is momenteel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Nuance: je moet zoveel mogelijk panelen aan een ondergedimensioneerde omvormer knopen.
Niet mee eens. Waarom zou dat moeten?
Je bespaart er alleen een paarhonderd euro mee, want goedkopere omvormer.

Dat kan een beweegreden zijn ja.

persoonlijk ga ik dat niet doen, ik heb liever 17kW opbrengst want daar kan ik dan mooi 11 kW gebruiken voor het autoladen en die overige 6 kW voor andere toepassingen of de 2e EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Probleem is dat markt is ingestort, en daardoor de overgebleven hoofd boven water proberen te houden.
Je ziet absurde prijzen, maar ook veel failliesementen. Dus weet dat "20 jaar garantie bovenop fabrieksgarantie" nutteloos is.
En fabrieksgarantie betekend dat je ze zelf van dak moet halen / opnieuw moet aansluiten ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ronald schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Dit gaat 3-4 oriëntaties worden met ernstig korte strings. Dat gaat hem niet worden op een string omvormer.

Klopt, ik had niet naar de specifieke situatie (dak) gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ramzero schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:50:
Eigenlijk is jouw idee logisch: door hetzelfde bedrag uit te geven voor een goedkoper systeem, zou ik meer panelen kunnen plaatsen en daarmee altijd genoeg energie produceren voor mijn verbruik. Het enige punt is dat mijn dak uit vier verschillende kleine delen bestaat, en ik weet niet of een eenvoudig systeem geschikt is om deze te benutten. Ik ken Goodwe niet, maar ik ga het uitzoeken. thanks!
Ja, maar zoals terecht opgemerkt door Ronald is het met jouw dak lastig en gaat een stringomvormer niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramzero
Ja , Ik ben aan andere offerte te vragen om een prijs zo laag mogelijk te vinden, misschien moet ik ze rechtstreeks vragen om 1 euro w/p en kijken of ze dat accepteren ;)

Ik wist niet dat veel leveranciers failliet gingen, maar ik begrijp dat met de prijzen die ik heb gezien, het rendement op investering nauwelijks de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40

timovd

Voorsprong door techniek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RuCw7nsAtuzxZ7UNRhQ7j3hL_E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZsNHHFIuWzOku5gQgTBC6lrn.png?f=user_large
Het onderste plaatje is verwarrend, omdat het er op lijkt dat de straatkant west is, maar je bedoelt dat het dak op west ligt.
Zoals door Ronald al is gezegd, ontkom je niet aan micro's.

Qua dakkapel; wij zijn bezig met een nieuwe dakkapel en daar wordt sterk aanbevolen om versteviging aan te laten brengen als je er permanente ballast (zoals zonnepanelen) op gaat leggen. Advies van de leverancier die zelf wil verkopen, maar de uitleg is dat er een kleine helling in het platte dak zit voor de afwatering. Door een extra verstevigingsbalk aan te brengen, blijft het afschot er (beter) in.
Iets om rekening mee te houden, al verwacht ik dat het 9 van de 10 keer wel goed zal gaan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adriaan89
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-03 16:57
hoi en welkom op tweakers!

Je stelt nu je eigen vraag in iemand anders zijn topic - niet de bedoeling
Je biedt via een omweg iets aan - niet de bedoeling
Je deelt je telefoonnummer - niet verstandig

Lees vooral https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/ nog even door, dat voorkomt teleurstellingen in de toekomst.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 14-03-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
@Ronald Als ik besluit om panelen alleen op het schuine dak te plaatsen, oost en west, kan ik dan twee strings gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
3 panelen is eigenlijk te weinig, zelfs voor kleine omvormers. 4 panelen kan met een xs omvormer, maar Enphase blijft in jouw geval het makkelijkst.

Anders moet je een leverancier zoeken die xs omvormers plaatst EN garant staat dat ze genoeg opleveren... Want als de panelen helft vd tijd niet werken kom jij klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Goodwe DNS huidige versie met 2 mppt tracked vanaf 50V. Het kan…

Maar om dan 3 panelen op te geven… weet niet of dat verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Aan de westkant kan ik 4 panelen op het dak plaatsen, en aan de oostkant overweeg ik zelfs om 4 panelen verticaal te installeren, omdat er 195 cm ruimte is tussen de nok en het dak van de dakkappel. Wel moet ik rekening houden met de schaduw van de schoorsteen op het eerste paneel aan de zuidkant. Werkt de GoodWe omvormer goed met deze schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Geen enkele omvormer kan goed rendement halen bij harde schaduw. En een string omvormer is zo goed als de zwakste schakel.

Je idee voor 4 panelen elke kant van het dak is goed en kan prima op een goodwe met 2x mppt. Ik vermoed wel dat je harde schaduw van de schoorsteen krijgt. Je kan dit vrij gemakkelijk oplossen om voor Tigo optimizers te kiezen. Ik schat 2 a 3 voldoende moet zijn om de schoorsteen te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurE
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-04 16:30
Even als bijdrage aan de prijsdiscussie. Ik plaats ZELF 11x 440Wp op schuindak oost en 9x op west met 10x APsystems DS3-L, alle kabels, materiaal meterkast, huur ladderlift ed voor (op dit moment) € 0,42 per Wp. Ik ben nog bezig en hou de kosten bij in een sheet. Lage Wp prijs is hier een deel van de sport. Kan je bij een vergelijkgbaar dak en totaal Wp zelf uitrekenen wat je installateur ongeveer rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 12:33
Ik heb begin jan een offerte gekregen van 4200 en uiteindelijk 4100 betaald voor 8x AEG N-type back contact 455Wp bifacial glass glass full black met hoymiles micro omvormers. Dit is eind jan geplaatst. Volgens mij zit er niet op elk paneel een micro omvormer, maar zijn het er in totaal 3 geloof ik. (Heeft u een Hoymiles systeem, dan stellen wij uw systeem samen uit de HMS-450-1T, HMS-1000-2T en de HMS-2000-4T) 4 panelen op plat dak, 4 op schuin dak. Ze hebben ook een extra aadlekschakelaar geplaatst en de groep voor de zonnepanelen. Verder woon ik in een dorp vlak bij Utrecht. Installatie ging redelijk soepel. Het was wel goed om een beetje op te letten omdat ze anders de wat makkelijkere keuzes hadden gemaakt. Ze waren daarnaast nog zo brutaal om mij te vragen om een keertje op het dak te klimmen om iets af te metselen omdat ze nu de spullen niet in de bus hadden. Die spullen heb ik even voor ze gehaald zodat ze het meteen konden doen. Uiteindelijk allemaal prima, maar fijn is anders.

1.13 euro/Wp

edit: Wp ipv kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Ja, soms is de prijs niet alles, en een goede installateur die je vertrouwen geeft en goed werk levert is net zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Ik wil graag een update geven. Ik heb besloten om met een bedrijf uit Utrecht in zee te gaan, ik kreeg een goede prijs van 1,1 Euro Wattpiek voor 7 Panels van W455 micro-omvormer en metered Gateway van Enphase.

Ik heb een paar vraagjes:
Wat moet ik controleren bij het installeren van het systeem, wat kan er mis gaan?
Kan ik overwegen om naast de Meterd GW en de normaal Enphase spullen nog andere onderdelen in de meterkast te plaatsen (bv voor toekomstig gebruik met home assistant) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
ramzero schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:25:
Ik wil graag een update geven. Ik heb besloten om met een bedrijf uit Utrecht in zee te gaan, ik kreeg een goede prijs van 1,1 Euro Wattpiek voor 7 Panels van W455 micro-omvormer en metered Gateway van Enphase.

Ik heb een paar vraagjes:
Wat moet ik controleren bij het installeren van het systeem, wat kan er mis gaan?
Kan ik overwegen om naast de Meterd GW en de normaal Enphase spullen nog andere onderdelen in de meterkast te plaatsen (bv voor toekomstig gebruik met home assistant) ?
Kun je de details van de offerte delen dan kunnen wij dit controleren. Ik dacht dat je persee string omvormer wou inplaats van Enphase?

Naast de metered kan ik mij verder niks bedenken voor HA. Vergeet uiteraard geen P1 meter maar die heb je gok ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramzero
Ik heb voor de micros gekozen omdat ik op 3 plekken panelen ga plaatsen (west, oost + dakkapel) en ik later kan beslissen om meer panelen toe te voegen op een andere dakkapel.

Het offerte dat ik heb gekozen is voor 7 * AIKO 455 + Enphase IQ8MC + Metered GW = 3492 € ( 1,1 €/Wp)

[ Voor 4% gewijzigd door ramzero op 28-03-2025 08:25 ]

Pagina: 1