Moderne gaming pc na 8 jaar laptop gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamalgerino
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-06 12:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming en het draaien van kleine VM's in de toekomst. Daarnaast wil ik het inzetten als een mediacenter. Op termijn schaf ik een 4K OLED-monitor aan, waarvoor ik later een bijpassende GPU zal kopen. Momenteel gebruik ik nog een RTX 3070 Ti vanwege de GPU-marktprijzen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige budget is al grotendeels besteed, maar ik heb nog ongeveer €300 extra te besteden indien nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Zotac Gaming GeForce RTX 3070 Ti Trinity OC (heb ik al)
  • MSI G272QPF E2 27" Quad HD 180Hz IPS Gaming Monitor (heb ik al)
  • Corsair K63 Compact Mechanical Gaming toetsenbord (heb ik al)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Behuizing: NZXT H9 Elite - Black
  • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
  • Koeling: NZXT Kraken Elite 360 RGB Black 2024 waterkoeler
  • Moederbord: MSI MAG X870E TOMAHAWK WIFI
  • Geheugen: Corsair DDR5 Dominator Titanium 2x32GB 6000
  • Opslag: 2x Samsung 990 Pro 2TB NVMe SSD
  • PSU: Corsair RM1000e 2025 1000W
  • Extra koeling: 2x NZXT F360 RGB Core - Black
  • NZXT Control Hub
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gekozen voor NZXT vanwege hun bouwkwaliteit en integratie van RGB via de NZXT Control Hub.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Goede airflow en cooling-opstelling (intake/outtake)
  • Stabiele prestaties bij gebruik van DDR5 RAM (overweging om direct naar 64GB te gaan)
  • Mogelijkheid tot toekomstige GPU-upgrades (RTX 5080 of 5090)
Ga je overklokken?
Op dit moment niet direct, maar mogelijk in de toekomst. Ik ben gewend aan een MSI GE63 Raider RGB 8RF laptop en verwacht al een grote snelheidswinst zonder overklokken.

Wat verwacht je van ons?

1. Airflow & Fan Setup
  • Hoe sluit ik alle fans het beste aan op de NZXT Control Hub?
  • Wat is de beste airflow-configuratie voor deze build (intake/outtake)?
  • Hoe zorg ik voor de optimale air pressure?
2. Thermal Paste
  • De NZXT Kraken Elite 360 RGB 2024 heeft al pre-applied thermal paste.
  • Heeft het zin om deze te vervangen door Thermal Grizzly Kryonaut Extreme? Hoeveel performance-verschil is er?
3. RAM & EXPO Instellingen
  • dit is al verholpen danzkij ruud
  • Ik overweeg om direct 64GB DDR5 te nemen in plaats van later te upgraden.
  • Klopt het dat 4 DDR5-modules problemen kunnen geven?
  • Moet EXPO in de BIOS aanstaan voor optimale stabiliteit?
4. Compatibiliteit & Toekomstbestendigheid
  • Is alles in mijn build 100% compatibel?
  • Houdt deze setup rekening met toekomstige GPU-upgrades (RTX 5080/5090)?
5. Iets meer uitgeven voor de 9950X3D?
  • Ik heb nu €539,10 betaald voor de 9800X3D met personeelskorting, maar deze is niet op voorraad. Is het het waard om €260 extra te betalen voor de 9950X3D?
    9950X3D Pricewatch
6. CCD enablen, hoe moet dit?
  • Hoe zou ik CCD moeten enablen?
  • Zijn er verschillen tussen het enablen van CCD op de 9800X3D en de 9950X3D als ik ervoor kies?
Hier zijn de componenten die ik heb besteld!:Extra aangeschafte randapparatuur:
  • MSI G272QPF E2 27" Quad HD 180Hz IPS Gaming monitor - €179,00
    MSI Monitor
  • Thermal Grizzly Kryonaut Extreme 2G - €18,90
    Thermal Paste
  • Corsair K63 Compact Mechanical Gaming toetsenbord - €44,90
    Corsair K63
Eventueel extra budget: €150

[ Voor 2% gewijzigd door adamalgerino op 14-03-2025 13:45 . Reden: Heb een andere ram gehaald die 64gb is en wel AMD EXPO geschikt is. ]

Beste antwoord (via adamalgerino op 17-03-2025 19:48)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Kijk goed naar de sticks, die hebben intel xmp, jij hebt amd expo nodig.

Er is een reden dat het "intel" en "amd" heet :)

Ze werken wel hoor, maar ze zijn niet optimaal, je zal er niet de snelheid en stabiliteit mee halen die je hoopt.

Wissel ze in voor amd expo sticks zoals uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K zelfde sticks maar dan geoptimaliseerd voor amd.:)

Wel gek van megekko,deze verkopen ze zelf ook. Exact hetzelfde enkel intel vs amd.
En ja, tientje goedkoper, maar dat zal toch niet zo veel uit maken?

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 14-03-2025 10:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 13:53
Ik zou inderdaad wat je zelf al zegt voor 2x 32GB RAM gaan.
Daar kan je je extra budget voor gebruiken.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Vooraf; nlde nzxt voeding is ook van hoge kwaliteit,daar kan je ook naar kijken ;)

1) gewoon met de connector in de hub? Ik snap deze vraag niet zo goed... Of bedoel je dat de kabels niet tot aan hub komen? Je kan ook paar fans aan mobo aansluiten :)
B) gezien je een blok van fans koopt: 1 blok voor, 1 blok beneden. Deze worden intake.
Radiator (waterkoeling) boven. (Out)
De standaard meegeleverde dan achterin,je kan zelf kiezen met of zonder rgb (je krijgt 3 rgb 1 zonder meegeleverd) (out)
C) meer in dan out - zie b, 6 in 4 out.

2)nee, nihil. Teveel /verkeerd aanbrengen scheelt meer dan veranderen van paste.

3)ja, 2 modules draaien over algemeen stabieler dan 4 modules. Kijk ook in handleiding van mobo, dan zie je dat 4 modules minder hoog geklokt kunnen worden dan 2.
B)ja en nee, zonder het aan te zetten draait je ram op lage snelheid. Is stabieler maar trager. Dus expo geeft niet meer stabiliteit, wel veel meer snelheid bij bijna gelijke stabiliteit.

4)ja, wel erg dure keuzes. Let op dat je ramsticks neemt met amd overklok profiel. Gezien je geen specifieke sticks toont kan dat niet gecontroleerd worden.

5)voor gaming niet, voor vm moet je zelf bepalen. later in tekst staan sticks die NIET COMPATIBEL zijn met je build

6)ik zou er niet handmatig mee gaan spelen, als je bang bent voor stabiliteit is dit er eentje wat veel nauwer komt dan ramsticks met premade profielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
1. Airflow & Fan Setup

Hoe sluit ik alle fans het beste aan op de NZXT Control Hub?
Wat is de beste airflow-configuratie voor deze build (intake/outtake)?
Hoe zorg ik voor de optimale air pressure?
Door ze erin te prikken.
Ik zou aanzuigen door de bodem en uitblazen door de bovenkant en door de kraken. Ik zou de Kraken naast je moederbord verticaal ophangen met de aansluitingen van de slangen aan de onderkant.
Je zorgt voor optimale air pressure door meer lucht de kast in te blazen dan er uit. Dus regel dat met meer intake dan exhaust fans te hebben, of de intake fans sneller te draaien. Houd er rekening mee dat de Kraken niet bijzonder veel airflow heeft. De radiator remt een hoop af.
Druk in de kast is niet super relevant. Het zorgt er alleen voor dat stof een beetje buiten blijft als je stoffilters voor al je intake fans hebt.
2. Thermal Paste

De NZXT Kraken Elite 360 RGB 2024 heeft al pre-applied thermal paste.
Heeft het zin om deze te vervangen door Thermal Grizzly Kryonaut Extreme? Hoeveel performance-verschil is er?
Niet vervangen. Het scheelt maar enkele graden en de koelpasta die op die AIO's zit is gemaakt om langer goed te blijven.
3. RAM & EXPO Instellingen

Ik overweeg om direct 64GB DDR5 te nemen in plaats van later te upgraden.
Klopt het dat 4 DDR5-modules problemen kunnen geven?
Moet EXPO in de BIOS aanstaan voor optimale stabiliteit?
Kan. Ik zou ook 48GB overwegen. Houdt er rekening mee dat dit puur voor je VM's is. Voor gamen is het verspilt geld.
Ja 4 dimms belasten de geheugencontroller meer dan 2.
Dat is wel zo makkelijk om je overclockprofiel in te laden.
4. Compatibiliteit & Toekomstbestendigheid

Is alles in mijn build 100% compatibel?
Houdt deze setup rekening met toekomstige GPU-upgrades (RTX 5080/5090)?
Hij is compatible ja. Je hebt een zware voeding en de snelste CPU. Ik voorzie geen problemen.
5. Iets meer uitgeven voor de 9950X3D?

Ik heb nu €539,10 betaald voor de 9800X3D met personeelskorting, maar deze is niet op voorraad. Is het het waard om €260 extra te betalen voor de 9950X3D?
9950X3D Pricewatch
Niet doen, tenzij je tig VM's wil draaien tijdens het gamen.
6. CCD enablen, hoe moet dit?

Hoe zou ik CCD moeten enablen?
Zijn er verschillen tussen het enablen van CCD op de 9800X3D en de 9950X3D als ik ervoor kies?
CCD enablen kan niet op de 9800X3D. De 9800X3D heeft maar 1 CCD enabled staan, waar alle 8 cores in zitten. Stel je zou het voor elkaar krijgen om die uit te zetten, dan gaat je hele CPU uit...

Op de 9950X3D gaat het via Ryzen Master geloof ik. Dan kun je de CCD waar de cores zonder 3D cache in zitten disablen zodat je zeker weet dat de game op de best presterende cores draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamalgerino
99ruud99 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:02:

5)voor gaming niet, voor vm moet je zelf bepalen. later in tekst staan sticks die NIET COMPATIBEL zijn met je build
Hoe bedoel je dat deze Niet compatibel zijn met mijn build? ik heb bij megekko dit besteld en ze zeiden dat dit wel moest werken maar als dat zo is dat ga ik naar ze toe!.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99

Ze werken wel hoor, maar ze zijn niet optimaal, je zal er niet de snelheid en stabiliteit mee halen die je hoopt.

Wissel ze in voor amd expo sticks zoals uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K zelfde sticks maar dan geoptimaliseerd voor amd.:)

Wel gek van megekko,deze verkopen ze zelf ook. Exact hetzelfde enkel intel vs amd.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 14-03-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamalgerino
99ruud99 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:42:

Harstikke bedankt! gelukkig woon ik in de buurt van de popup store dus dan wissel ik ze daar gelijk om!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:29
De witte versie (CMH32GX5M2B6000C30W) staat anders wel bij MSI op de QVL met "supported speed 6000". Maar er staat "ver5.43.01" bij, want Corsair schijnt geregeld verschillende chips te gebruiken. En als je voor 48/64GB gaat in een set van 2 dimms, moet je toch sowieso omwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamalgerino
Raynman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:53:
De witte versie (CMH32GX5M2B6000C30W) staat anders wel bij MSI op de QVL met "supported speed 6000". Maar er staat "ver5.43.01" bij, want Corsair schijnt geregeld verschillende chips te gebruiken. En als je voor 48/64GB gaat in een set van 2 dimms, moet je toch sowieso omwisselen?
Ja ik zat er aan te denken aangezien ik niet zeker wist of het nodig was maar nu ga ik ze sws omwisselen dankzij @99ruud99 zijn comment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
ook bij de 64 gb variant, natuurlijk even opletten dat je AMD-profiel pakt - dat staat natuurlijk buiten discussie neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adamalgerino
99ruud99 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:49:
ook bij de 64 gb variant, natuurlijk even opletten dat je AMD-profiel pakt - dat staat natuurlijk buiten discussie neem ik aan.
@99ruud99 heb net bij de me gekko popup store deze ram sticks gekocht! Corsair DDR5 Dominator Titanium 2x32GB 6000

Nog bedankt voor je hulp ze zeiden daar ook dat je dat goed had gezien omdat de fabrikant code van de andere ram een letter erbij had die ze over het hoofd zagen. en dus niet de ram was die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamalgerino
Raynman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:53:
ja heb nu een andere gehaald Corsair DDR5 Dominator Titanium 2x32GB 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Alle fans aan de voor- en onderkant als intake. Alles aan achter- en bovenkant als exhaust. Ik denk dat die andere thermal paste 0 verschil zal maken. Je CPU blijft met die AIO sowieso zeer laag.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Pagina: 1