NAS en NUC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:10

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Mijn desktop pc is inmiddels meer dan 11 jaar oud en er lijkt net 1 van de schijven te zijn overleden. Ik kan niet upgraden naar Windows 11 en moet dus iets anders, ik heb alleen geen idee wat of hoe. Vroeger deed ik het nodige met Photoshop en Lightroom, maar die licenties zijn al lang verlopen en eigenlijk wordt de pc nu voor niet veel meer dan wat Office applicaties en internet gebruik gebruikt. Hij staat wel 24/7 aan omdat er ook een Plex en Emby server op draait. Ik heb niet de ambitie om weer zelf een tower vol te gaan stoppen met apparatuur, maar wil wel graag iets hebben wat ik aan mijn widescreen monitor kan hangen, Windows 11 kan draaien en ongeveer 4 TB aan data kan benaderen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken surfen, mailen, tixati af en toe gebruiken en een Plex en Emby server draaien. Ik zou ook graag gaan experimenteren met Home Assistant.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het onder de 750,- kan blijven zou het mooi zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dell 32" widescreen, muis en toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat is eigenlijk mijn vraag.. is een N100 van Intel voldoende?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
4 TB aan data, Windows 11

Wat verwacht je van ons?
Ik weet niet goed wat ik moet doen. Is een Synology voor opslag en Plex en Emby de oplossing en daarnaast een lichtgewicht pctje? Of is bijvoorbeeld een N100 met iets van een externe bay met schijven een slimmere oplossing? Ik laat me hier graag in adviseren.

Flickr

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Moet lukken met een N100.
Alternatief kan zijn de i3 14100. Heeft hardware encoding en als je toch wat zwaardere dingen wil doen op de PC, dan heb je die mogelijkheid.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30
Een uitvoering: Ugreen NASync DXP2800 is letterlijk een 2 bay nas met N100. SSD (M.2), schijven en geheugen erbij en voor 400 euro klaar. Enkel schijven toevoegen.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internCrucial CT16G56C46S5€ 37,75€ 37,75
1SSD'sWD Blue SN580 1TB€ 60,30€ 60,30
1NASUgreen NASync DXP2800€ 294,49€ 294,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,54

[ Voor 75% gewijzigd door Djarune op 13-03-2025 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:32
Op zich gaat het met een N100, maar als je weer 10 jaar vooruit wilt zou ik net iets hoger mikken, mijn ervaring met entrylevel Celerons/Pentiums is dat ze na een jaar of vier a vijf toch wat trager gaan aanvoelen, ook voor alledaags websurfen. Voor €349 koop je een barebone als deze Minisforum NAB9, met 32 GB DDR4 SODIMM (bv Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/32) en grote SSD (bv Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB) zit je dan ruim onder budget en houd je het een paar jaar langer vol dan met een N100 vermoed ik.

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 13-03-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
martyw schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:05:
Op zich gaat het met een N100, maar als je er weer 10 jaar vooruit wilt zou ik net iets hoger mikken, mijn ervaring met entrylevel Celerons/Pentiums is dat ze na een jaar of vier a vijf toch wat trager gaan aanvoelen, ook voor alledaags websurfen. Voor €349 koop je een barebone als deze Minisforum NAB9, met 32 GB DDR4 SODIMM (bv Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/32) en grote SSD (bv Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB) zit je dan ruim onder budget en houd je het een paar jaar langer vol dan met een N100 vermoed ik.
Naar mijn idee wil ik mijn data en OS graag op verschillende schijven hebben, maar ik heb daar niet een heel sterke onderbouwing voor, heb het idee dat als een schijf ophoudt dat ik of mijn OS nog heb, of mijn data. Zou je aan zo'n barebone dan nog extra data storage kunnen hangen die eigenlijk dan ook altijd aanstaat?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Deze barebone heeft plek voor een SATA schijf, binnen jouw budget kun je er nog eentje van 1TB bijplaatsen - bv de Verbatim Vi550 S3 1TB. Maar een onderbouwing voor jouw aanpak heb ik ook niet, ik zou die extra schijf liever voor een backup inzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
martyw schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:36:
Deze barebone heeft plek voor een SATA schijf, binnen jouw budget kun je er nog eentje van 1TB bijplaatsen - bv de Verbatim Vi550 S3 1TB. Maar een onderbouwing voor jouw aanpak heb ik ook niet, ik zou die extra schijf liever voor een backup inzetten ;)
Ik heb mijn backup momenteel via Backblaze lopen, dus dat zou goed moeten gaan :)
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is bij de barebone ook het 32GB geheugen en de 1TB schijf koop, staat daar dan al Windows 11 op? En zou dan de extra SSD van 4 TB geen goede optie zjjn? Zit ik wel iets boven mijn budget, maar hoef ik niet moeiijk te doen met een losse Windows licentie en bootable USB sticks, of valt dat allemaal wel mee?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Geen deskmini?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 143,05€ 143,05
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 203,31€ 203,31
1Geheugen internCrucial CT2K16G56C46S5€ 72,99€ 72,99
1SSD'sSamsung 990 EVO Plus 4TB€ 257,80€ 257,80
1SSD'sWD Blue SN580 1TB€ 56,60€ 56,60
Totaal€ 733,75

eventueel met een uitvoering: Jonsbo HP-400S

Lijkt me zuinig genoeg dat hij 24/7 aan kan staan. Hij voldoet aan je eisen en is lekker compact.

[ Voor 3% gewijzigd door youridv1 op 19-03-2025 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
DeFeCt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Ik heb mijn backup momenteel via Backblaze lopen, dus dat zou goed moeten gaan :)
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is bij de barebone ook het 32GB geheugen en de 1TB schijf koop, staat daar dan al Windows 11 op? En zou dan de extra SSD van 4 TB geen goede optie zjjn? Zit ik wel iets boven mijn budget, maar hoef ik niet moeiijk te doen met een losse Windows licentie en bootable USB sticks, of valt dat allemaal wel mee?
Barebones komen zonder Windows, dat moet je daar zelf bij regelen, dat geldt ook voor een Deskmini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:14
Als je het een beetje netjes wilt houden kun je ook een JBOD-box overwegen, die hang je aan de NUC met USB en dan heb je 4 of 8 externe losse schijven. In Windows kun je dan storage spaces maken, zodat je backup/raid mogelijkheden krijgt.

Of je pakt gewoon usb schijven, al zou mijn voorkeur voor een 24/7 systeem losse schijven in een daarvoor gemaakte box zijn.

Bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pric...12/qnap-tr-004-zwart.html

https://tweakers.net/pric.../qnap-tl-d800c-zwart.html

Zelf heb ik nog een oude PC met 6 schijven. Van die hardware raid of merk specifieke oplossingen heb ik slechte ervaring. Dus ik heb in Windows storage spaces gemaakt van die schijven. Geeft me de meeste rust dat ik een slechte schijf over 10 of 15 jaar ook nog eens kan rebuilden. Of als het moederbord het begeeft, die schijven nog goed kan benaderen op een nieuw bordje.

Die traditionele NAS apparaten zijn me in het verleden toch te vaak afhankelijk geweest van één type moederbord. Als je die na 10 jaar niet meer kunt krijgen, moet je allerlei capriolen gaan uithalen om bij je data te komen. Ik hou het bij software, een oude Windows installeren om die storage spaces te kunnen benaderen is flink minder werk en een stuk toekomstzekerder.

Voor thuisgebruik zou ik qua Windows zo'n tweedehands licentie pakken. Ben je voor 15 euro ofzo klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door barbarbar op 21-03-2025 14:26 ]

Pagina: 1