Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-09 08:09
Als sluitstuk van onze verduurzaming, na het volledig isoleren van ons huis uit 1910 van F naar A label, willen we nu van het gas af en een warmtepomp.
We hebben een offerte gekregen voor een Vaillant Arotherm 105/6A.
Hij valt mij een beetje tegen, maar misschien is mijn idee van hoe de markt eruit ziet wel vertekend. Is dit heel gek?

1st. Vaillant Arotherm plus VWL 105/6A
1st Vaillant besturings module
1st. Vaillant themosstaat sensocomfort
1st. Vaillant MEH 97 binnen unit
1st. buffer 50L
1st. Vaillant VIH300 MR boiler
1st. opstelbalken
1st. Leiding werk tussen buiten unit
1st. vuil/ lucht afscheider spirotech
1st. internet gateway
1st. klein materiaal/ beugels ed.

Het geheel geleverd en gemonteerd zoals in het voorgaande
is omschreven bieden wij u aan, inclusief 21% B.T.W. voor de prijs van: € 18.795,--

Meerprijs VWL 125/6a (12kw) € 645,--
Minderprijs VWL 75/6A (7 kW) €1975,--
Bij de 7kW wordt de buitenunit 1 fase gevoed i.p.v. 3fase. Voor de grote van de woning lijkt de 7 kW
unit ook bij volledig elektrische aan de krappe kant. Het aanwezige elektrische spiraal zal hierdoor bij
koudere temperaturen vaker bij springen.

De buffer zou in de retour komen. Ik ben er niet van overtuigd dat die nodig is, want we hebben ongeveer 70 m2 vloerverwarming die ik eigenlijk zonder naregeling wil laten en 3 type 22 radiatoren die ik ook open wil laten.
Is dit een beetje marktconform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:55
Een tijd geleden stond ik voor dezelfde vraag. Ik wilde een warmtepomp (monoblock dan hoef ik geen monteur met stek) zonder naregeling of iets. Online zag ik prijzen voor de warmtepomp beginnend bij zo'n 3500 euro (LG Therma V) en de offertes die ik kreeg waren tussen de 11-16k. Dat vond ik vreemd, aangezien de installatie van een airco (inclusief materiaal) op marktplaats voor rond de 1300 euro was. Uiteindelijk heb ik de knoop toen doorgehakt en zelf de warmtepomp gekocht, een tijdje in een van de slaapkamers opgeslagen en toen ik klaar was om te beginnen met het project warmtepomp heb ik zelf loodgieters via marktplaats benaderd.

Uiteindelijk heb ik er een gevonden die de gehele installatie heeft uitgevoerd en leidingwerk etc heeft geregeld voor ongeveer €3000. Dat was exclusief vrije groep en kabel. Uiteindelijk ging van dit totale bedrag van zo'n €6500 euro nog zo'n 3000 subsidie af. Nou zijn de warmtepompen van Vaillant wel wat duurder, wat het geheel ook een stuk duurder maakt maar ik denk dat warmtepomp installateurs met zulke prijzen vrij aardig verdienen.

Het nadeel van de constructie die ik heb gedaan is dat ik wel heel specifiek aan de installateur moest vertellen wat ik wilde en hij had verder geen ervaring met Lg warmtepompen, wat voor mij verder prima is. Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe handig je zelf bent met alles uitvogelen.

Het hydraulisch schema heb aan de hand van internet en met advies van tweakers zelf aangeleverd aan de installateur, maar met een systeem zoals jij omschrijft verwacht ik geen grote veranderingen ten opzichte van mijn schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csYlQBFwBqSHMovqqlYOR6B4Tr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDzJNM86ccLj5HeSUh7RHbca.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Er ontbreekt nogal wat informatie om te zeggen of het mee- of tegenvalt.
Snap alleen de meer of minder opties niet zo; goed gedimensioneerd is goed gedimensioneerd. "Ergens tussen de 7 en 12kW naar keuze" vind ik raar. En dan kun je de back-up heater ook weg laten bijv.

Het buffervat in de retour is op zich niet gek, maar is wel afhankelijk van de totale systeeminhoud.
Het kan ook met zo'n vaatje opgelost worden he: https://www.sanispecials....vQZfYqXsQ9-kaAnuPEALw_wcB

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 13-03-2025 17:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.