Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-05 23:33
Hallo allemaal,

In December heb ik voor gezamenlijk gebruik in huis een nintendo switch gekocht bij een grote refurbished partij hier in Nederland. Console doet het prima en ik ben er ook dik tevreden mee. Toch is er elke keer weer gedoe met de controllers. Tot op het punt waar we er drie (van de vier) terug hebben gestuurd. De laatste begint nu ook kuren te tonen (hij gaat wel aan maar connect niet, ook resetten helpt niet), waardoor wij deze ook terug willen sturen.

Op de site van de webshop staat dat je recht hebt op twee maanden garantie, en dat je 6 of 12 maanden garantie erbij kan kopen. Ik weet dat de wettelijke termijn eigenlijk een halfjaar is, maar geldt dit ook bij refurbished? Ik kon het niet vinden online. Dus stel de vraag hier, dan kan ik mij in ieder geval goed voorbereiden op het contact met de klantenservice. Alvast bedankt voor een eventueel antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:18
Ligt het wel aan de controllers en niet aan de Switch zelf, gezien ze alle 4 niet willen connecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
Ik had mijzelf even moeten verduidelijken. De andere drie controllers hadden andere mankementen aan de knoppen zelf. Dus ze waren wel connected, maar sommige knoppen/inputs registreerden niet. De controller die ik nu terug wil sturen heeft als enige het mankement van geen verbinding kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Bozariusz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:34:
Ik weet dat de wettelijke termijn eigenlijk een halfjaar is
Dit klopt niet. Je hebt recht op een product dat alle eigenschappen bezit die je er mag van verwachten (conformiteit), ook bij tweedehands. De vierde controller moet ook kosteloos worden gerepareerd of hersteld. Je hoeft dus ook geen verzendkosten te betalen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
fopjurist schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Dit klopt niet. Je hebt recht op een product dat alle eigenschappen bezit die je er mag van verwachten (conformiteit), ook bij tweedehands. De vierde controller moet ook kosteloos worden gerepareerd of hersteld. Je hoeft dus ook geen verzendkosten te betalen.
Dus die "regeling" van de webshop is eigenlijk onzin? De controller werkt niet naar behoren dus ik zou denken dat de omgekeerde bewijslast nog steeds geldend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Bozariusz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Dus die "regeling" van de webshop is eigenlijk onzin?
De bijgekochte garantie dekt mogelijk meer situaties, bijvoorbeeld als je de controller laat vallen. In jouw situatie heb je geen bijgekochte garantie nodig.
De controller werkt niet naar behoren dus ik zou denken dat de omgekeerde bewijslast nog steeds geldend is.
De omgekeerde bewijslast geldt inderdaad nog steeds, mits je consument bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

fopjurist schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Mag je van refurbished verwachten dat het net zo lang mee gaat als een nieuw product?

Volgens Techniek Nederland zou een console van <€299,- minimaal/volgens richtlijnen 2 jaar (24 maanden) mee moeten gaan.
En een van €300,- of meer 3 jaar (36 maanden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Accretion schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:53:
[...]

Mag je van refurbished verwachten dat het net zo lang mee gaat als een nieuw product?
Daar valt niet in algemeenheden over te praten, het hangt af van het defect en van de betekenis van refurbished.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:30
[...]

Volgens Techniek Nederland zou een console van <€299,- minimaal/volgens richtlijnen 2 jaar (24 maanden) mee moeten gaan.
Dit soort dingen blijven mij bevreemden. Op basis van wat zou het twee jaar mee moeten gaan?
Ik heb nog een Atari Atari 2600+, een NES, een Xbox eerste generatie, een Playstation eerste generatie.

Alles doet het nog perfect. Evenals mijn "Nieuwe consoles" (Playstation 5, Switch, Xbox One). Ook allemaal ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

LTwinter schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:27:
[...]

Dit soort dingen blijven mij bevreemden. Op basis van wat zou het twee jaar mee moeten gaan?
Ik heb nog een Atari Atari 2600+, een NES, een Xbox eerste generatie, een Playstation eerste generatie.

Alles doet het nog perfect. Evenals mijn "Nieuwe consoles" (Playstation 5, Switch, Xbox One). Ook allemaal ouder.
Ja, het gaat om een minimum richtlijn, meer kan altijd, maar dan moet je kunnen beargumenteren dat het product langer mee had moeten gaan.

In het 'ja dat hangt er van af', kan de verkoper zich verschuilen achter een meningsverschil en is de enige optie (om te dreigen met) een rechtzaak.

Op m'n eerste generatie xbox heb ik wel de condensatoren moeten vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:30
Accretion schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Ja, het gaat om een minimum richtlijn, meer kan altijd, maar dan moet je kunnen beargumenteren dat het product langer mee had moeten gaan.

In het 'ja dat hangt er van af', kan de verkoper zich verschuilen achter een meningsverschil en is de enige optie (om te dreigen met) een rechtzaak.

Op m'n eerste generatie xbox heb ik wel de capacitors moeten vervangen ;)
Ik bedenk net dat ik zowel bij de Atari als de Xbox ook zelf aan de slag moest :X . Soms vergeet je even als Tweaker dat "klein onderhoud" voor een leek niet te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:01
[...]

De UNETO-VNI tabel is niet de absolute waarheid rondom hoe lang een product mee dient te gaan maar beschrijft de gemiddelde gebruiksduur van een product totdat de consument het vervangt. We vervangen een product niet alleen als het defect is. Het kan ook zijn dat je het oude model beu bent en het nieuwe model wilt van iets.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
Bedankt allemaal! Ik ga zo dadelijk de webshop maar even een bericht sturen, maar weet nu in ieder geval wat mijn rechten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Warbringer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:04:
[...]

De UNETO-VNI tabel is niet de absolute waarheid rondom hoe lang een product mee dient te gaan maar beschrijft de gemiddelde gebruiksduur van een product totdat de consument het vervangt. We vervangen een product niet alleen als het defect is. Het kan ook zijn dat je het oude model beu bent en het nieuwe model wilt van iets.
Ja, maar het is toch een goede indicatie van wat je minimaal kunt verwachten?

Het argumenteren dat een product ten minste moet werken tijdens de gemiddelde gebruiksduur is eenvoudiger dan een arbitrair aantal maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:01
Accretion schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Het argumenteren dat een product ten minste moet werken tijdens de gemiddelde gebruiksduur is eenvoudiger dan een arbitrair aantal maanden.
Klopt, het is een minimum. Maar veel te vaak gebruikt men deze tabel ook als argument voor hoe lang de garantie maximaal is en daar verzet ik mijzelf tegen.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Warbringer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Klopt, het is een minimum. Maar veel te vaak gebruikt men deze tabel ook als argument voor hoe lang de garantie maximaal is en daar verzet ik mijzelf tegen.
Eens.

Alleen zonder minimum, zou je die discussie ook al hebben als je TV na 1,5jaar al kapot gaat, nu heb je tenminste iets van een richtlijn om je gelijk te halen.

Het is voor de consument best een geklooi om gelijk te krijgen.
Persoonlijk vindt ik dat een TV best 4 of 5 jaar mee moet kunnen gaan.

De gemiddelde verkoper doet daar heel moeilijk over, alleen met een kort geding o.i.d, kun je dat afdwingen.

M.i. mogen de regels best wat scherper en het afdwingen eenvoudiger, maar ja, ik ben dan ook geen verkoper.
Bozariusz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:08:
Bedankt allemaal! Ik ga zo dadelijk de webshop maar even een bericht sturen, maar weet nu in ieder geval wat mijn rechten zijn.
Excuses dat we in zo'n discussie verzeilt raken, ik geloof dat je in je recht staat, maar zoals je leest is het niet heel zwart-wit.

De discussie met de verkoper kun je het beste vriendelijk beginnen, maar als die niet meewerkt, steeds sterker spelen.

Het blijft dat als de verkoper het niet eens is met de verwachtte levensduur/garantie afhandeling, dat je een keuze moet maken tussen:
- oneindig lang door blijven mailen
- opgeven en verdergaan met je leven
- rechtsbijstand inschakelen
- kort geding aanspannen (of andere vorm van rechtzaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@Accretion Ik zie dat je consequent de volgende fout maakt. In civiele zaken gebruik je een kort geding alleen bij zaken die spoed hebben. Dat zal in dit geval moeilijk hard te maken zijn.

Vermoedelijk bedoel je een geding in eerste aanleg, of een kantonzaak?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SkiFan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:12:
@Accretion Ik zie dat je consequent de volgende fout maakt. In civiele zaken gebruik je een kort geding alleen bij zaken die spoed hebben. Dat zal in dit geval moeilijk hard te maken zijn.

Vermoedelijk bedoel je een geding in eerste aanleg, of een kantonzaak?
Excuses, terechte opmerking.
Ik bedoelde een kantonzaak, ik geloof dat dat de meest laagdrempelige optie is?

Of zijn d'r betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Accretion schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Ook dat is het niet. Dat iemand een product gemiddeld 2 jaar gebruikt, betekent niet dat hij in die 2 jaar geen reparaties hoeft te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

fopjurist schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:33:
[...]

Ook dat is het niet. Dat iemand een product gemiddeld 2 jaar gebruikt, betekent niet dat hij in die 2 jaar geen reparaties hoeft te verwachten.
Tja, onderhoud of reparaties aan slijtage onderdelen is natuurlijk een ding.

Maar als je een TV koopt verwacht je niet dat je binnen twee jaar reparaties nodig hebt.
Ik ga niet binnen twee jaar het LCD vervangen, alleen als het onder garantie valt en betaalt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:04:
[...]
Daar valt niet in algemeenheden over te praten, het hangt af van het defect en van de betekenis van refurbished.
Ter info:

nieuws: Nintendo fixt Joy-Con-drift ook na garantieperiode gratis in Nederlan...

Uiteraard is het aan @Bozariusz om te bevestigen of ontkennen of dit het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:46
Real schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Ter info:

nieuws: Nintendo fixt Joy-Con-drift ook na garantieperiode gratis in Nederlan...

Uiteraard is het aan @Bozariusz om te bevestigen of ontkennen of dit het probleem is.
TS geeft aan dat ze niet connecten. Dat is een ander issue.

Refurbished is ook zo'n fijne term. Soms is het zo goed als nieuw en anderzijds kan het een hersteld apparaat zijn wat al een jaar gebruikt is geweest.
@Bozariusz was het een groot prijsverschil met een nieuw device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
Gadgeteer schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:47:
[...]

TS geeft aan dat ze niet connecten. Dat is een ander issue.

Refurbished is ook zo'n fijne term. Soms is het zo goed als nieuw en anderzijds kan het een hersteld apparaat zijn wat al een jaar gebruikt is geweest.
@Bozariusz was het een groot prijsverschil met een nieuw device?
We hebben de switch gekocht voor 225 euro. Dat was volgens mij een verschil van 75 euro met een nieuw model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:46
Bozariusz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:04:
[...]

We hebben de switch gekocht voor 225 euro. Dat was volgens mij een verschil van 75 euro met een nieuw model.
Voor dat bedrag een refurbished Switch. Dan zou ik ook wel verwachten dat deze langer meegaat.
Bij refurbished ga ik er (misschien onterecht?) van uit dat de devices volledig worden nagekeken en indien nodig hersteld voorat deze weer verkocht worden. Ik kan me echter voorstellen dat ze in geval van een console, niet de controllers uitvoerig nakijken.

@Bozariusz Heb je al contact gehad met de verkopende partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
Hoi allemaal, ik heb inmiddels al een reactie gehad, zie de mail hieronder.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vind zelf dit niet acceptabel. In een latere mail hebben ze namelijk ook nog aangegeven dat ik voor de verzendkosten op moet draaien, en ik het recht op korting verspeel als zij de joy-con testen en het niet defect blijkt te zijn. Daarnaast kan ik die 50% korting alleen bij hun inwisselen. Tegelijkertijd gaat het om te weinig geld om er echt een vordering o.i.d. van te maken dus ik weet even niet wat ik moet doen, hebben jullie ideeën?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door Bozariusz op 27-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het idee is dat je nu naar de rechtbank gaat. Dat kan via een dagvaarding bij de rechtbank horend bij je woonplaats. Mogelijk biedt die rechtbank ook een laagdrempelige procedure via de regelrechter.

Pagina: 1