Aanleggen badkamer op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne8372728
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-04 21:54
Wie kan mij adviseren over het aanleggen van leidingen op zolder?

Ik heb een nieuw huis van 6 jaar oud. De zolder hebben we casco op later leveren. Er zijn nog geen muren en geen vloer.
We willen het nu gaan inrichten met 2 slaapkamers en een badkamer.
Ik vraag mij af wat de mogelijkheden zijn voor een badkamer. Wij willen deze namelijk graag in het midden van de zolder hebben. Zo heeft hij een deur naar het halletje.
Onze installatieruimte met afvoer van de wasmachine en warmtepomp en wateraansluiting ligt daar niet tegenaan. Hoe lastig is het dan om afvoer en leidingen aan te leggen? Kan dat gewoon door de vloer in te frezen of moeten we de vloer dan ophogen?
Op de plattegrond hebben we het idee geschetst. De muur met het kruisje is er niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvEXSePYeTFkZSf9cd4sXJCG17o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLVmQOPJmtZAN8U5lZ5hYuar.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Anne8372728 op 13-03-2025 22:31)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:31
De hoek linksonder lijkt mij ook het meest praktische voor een badkamer. Voor een douche en wastafel zit je aan een afvoer van 40mm. Maar daar komt nog 1cm per meter aan afschot bij. Je moet ook het ook nog ergens aansluiten op een bestaande leiding. En je moet onder je douche nog uitkomen, niet op gelijk niveau. Als je een vlakke douchevloer zou willen, dan zou je met je afvoer zomaar 10-12cm van je vloerdikte moeten uithakken. En nee, daar zal je constructie niet op berekend zijn. Vooral ook omdat je afvoer niet in een rechte lijn haaks op de draagmuur loopt. Het gaat er op neer komen dat je je overloop een cm of 8 moet verhogen en de vloer van de douche nog een paar cm meer.

In de hoek linksonder heb je de afvoer in de buurt, in de technische ruimte is een verhoging waarschijnlijk niet zo erg en je hebt er ook nog daglicht, al is het maar een klein raampje.
Daarnaast vind ik met die badkamer in het midden vooral de kamer aan de bovenkant van je plattegrond een wat onhandige vorm krijgen, mede door de schuine kanten.

Ja, het is wellicht wat extra werk om ook je technische ruimte aan te passen. Maar ik denk dat je er op lange termijn alleen maar profijt van hebt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:03
Been there done that. Wij wilden perse ook een bad en toilet op de zolderbadkamer. Dwz een 110 pijp moet ergens passen en een 40 pijp frees je niet even in de vloer omdat je te weinig overhoudt.
Wij konden boven huidige badkamer de zolderbadkamer realiseren en met heel veel eigenwijsheid van onze kant is alles goed gekomen. Het is een best precair werkje, gat van 110 door een vloer is niet altijd mogelijk, kan de vloer het bad dragen, heb je voldoende afloop?
Ga praten met een kundig installatie bedrijf. Een poephakselaar op 40mm buis kan altijd maar die sanibrouir zijn storingsgevoelig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zou kijken of je de badkamer ergens linksonder kan zetten. Dat scheelt afstanden die je met een horizontale afvoerbuis moet afleggen en benodigd afschot. Extra plus: je hebt een raampje om te ventileren.

Mocht je dat niet willen: wat zit er onder de beoogde plek van de badkamer? Zijn er daar leidingen die je kan verlengen naar boven? En is de toegang tot de hal de enige reden om de badkamer daar te plaatsen?

[ Voor 33% gewijzigd door Fauna op 13-03-2025 15:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:31
De hoek linksonder lijkt mij ook het meest praktische voor een badkamer. Voor een douche en wastafel zit je aan een afvoer van 40mm. Maar daar komt nog 1cm per meter aan afschot bij. Je moet ook het ook nog ergens aansluiten op een bestaande leiding. En je moet onder je douche nog uitkomen, niet op gelijk niveau. Als je een vlakke douchevloer zou willen, dan zou je met je afvoer zomaar 10-12cm van je vloerdikte moeten uithakken. En nee, daar zal je constructie niet op berekend zijn. Vooral ook omdat je afvoer niet in een rechte lijn haaks op de draagmuur loopt. Het gaat er op neer komen dat je je overloop een cm of 8 moet verhogen en de vloer van de douche nog een paar cm meer.

In de hoek linksonder heb je de afvoer in de buurt, in de technische ruimte is een verhoging waarschijnlijk niet zo erg en je hebt er ook nog daglicht, al is het maar een klein raampje.
Daarnaast vind ik met die badkamer in het midden vooral de kamer aan de bovenkant van je plattegrond een wat onhandige vorm krijgen, mede door de schuine kanten.

Ja, het is wellicht wat extra werk om ook je technische ruimte aan te passen. Maar ik denk dat je er op lange termijn alleen maar profijt van hebt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_KuYQ9f5BppbUCsPbQsTFr5QB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNt5fFOi153YdJWuWRO3txIF.jpg?f=fotoalbum_large

Douche zo plaatsen dat je er goed onder kunt staan ivm schuine wand. Die ruimte heb je wel zo te zien.

[ Voor 35% gewijzigd door barbarbar op 13-03-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne8372728
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-04 21:54
Dank, we hadden wel aan de kant gedacht. Maar zagen ook nadelen. Het raampje is wel echt een pluspunt. We moeten alleen nog bedenken hoe we dan wasmachine en droger plaatsen, maar dat is wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ8xYpbNhHo6nEDkP3Un4D6u-Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CC3Fhv0SlKNwZfjGvhp8KzYb.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets, wasmachine en droger op elkaar. Of combi apparaat kopen. Als de techniekruimte maar bereikbaar blijft.

Voor WC is wel een 110 buis nodig, dus je standleiding moet daar wel 110 zijn. Is die 80 of 90, dan kan een wc wel, maar alleen voor plassen.

Tegen de techniekhoek aan is wel handigste, dan hoef je het minste te verhogen om je afschot te krijgen. Zou daar een douchebak in plaatsen, dan heb je wel een opstapje, maar de hele verdieping verhoging gaat met je trap niet uitkomen. Allen badkamer verhogen kan ook, maar dan zou een losse douchebak die iets hoger ligt mijn voorkeur zijn, maar dat is persoonlijk.
Pagina: 1