Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oburn
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-03 10:52
Beste Mensen,

Ik wil een 1440p gaming desktop gaan bouwen voor de eerste keer. Gelukkig kan ik genoeg hulp inschakelen bij het bouwen als ik zelf niet verder kom. Maar het liefste wil ik het volledig zelfstandig doen. Daar zit veel plezier in!
Ik heb mijn systeem gebaseerd op de BBG voor 1440p, met de upgrades die worden aanbevolen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk single player (modded) games gaan doen, waarbij ik zelden tot nooit online tegen anderen zal spelen. Co-op is wel een optie. Dit betekent naar mijn idee dat de PC niet "multiplayer competitief" hoeft te zijn. Een monitor hoeft volgens mij dan ook geen supersnelle reactietijd te hebben.
Verder wil ik films en series kijken. Ook luister ik graag muziek, maar heb ik momenteel geen kwaliteit speakers, wat ik in de toekomst wel wil aanschaffen, dus wellicht ook letten op geluidskwaliteit?
Ik ben van plan het systeem met 1 (curved) 27" scherm te gebruiken.
De behuizing hoeft geen led te hebben, deze komt onder een bureau te staan. Stil en koel is prima!

Wat mag het systeem gaan kosten?
} € 1000,- / € 1400,- exclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb in mijn huidige systeem een ADATA SU630 SSD ( uitvoering: Adata Ultimate SU630 240GB )
Ik ben benieuwd of ik deze als "start-up" disk kan gebruiken, waar ik enkel Windows op installeer, en een m.2 SSD gebruik voor de games? Is dit slim, of juist niet?
Wellicht kan ik deze oude SSD beter laten zitten zodat ik het systeem nog kan verkopen?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een volledig systeem nodig. Exclusief toetsenbord en muis. WIFI is niet vereist. Ik kan bekabeld internet gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte van het systeem is irrelevant voor mij. Geluidsniveau is enigszins belangrijk in de zin dat ik mijn speakers beter moet horen dan de PC.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te overklokken, tenzij jullie dit adviseren.

Wat verwacht je van ons?
Kort gezegd wil ik zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen, gelet op de toepassing van het systeem (single-player/ campaign games.
Ik zou van jullie graag advies krijgen over de verhouding tussen de configuratie en toepassing.
Kan ik bijvoorbeeld mijn oude SATA SSD 250gb gebruiken zonder complicaties, of is het beter om 2x SSD te pakken (Kleine voor windows, andere voor games), of is 1x SSD van 2Tb beter? En moet ik hier nog steeds kiezen voor een snelle SSD, of is een iets goedkopere en langzamere ook prima voor mijn toepassing?
Ook wil ik graag weten of het mogelijk, en verstandig is, om te beginnen met 1x RAM geheugen van 16GB, en later 1 toevoegen? De besparing is gering (ongeveer € 30) Is het dat waard op de volledige build? (Ik voel hier het antwoord al bijna :D )
En wat betreft videokaart vraag ik me af of de 12GB echt nog een tijd voldoende is, of dat de 16GB versie de meerprijs waard is, gelet op de toekomst, en eventueel ook de monitor?
Om de PC "toekomst-proof" te maken heb ik ook gekozen voor het ATX moederbord, waar ik meer mogelijkheden heb voor in de toekomst ten opzichte van een Micro-ATX. DE ASUS TUF Gaming heeft blijkbaar ook betere audio-codec (Dit spreekt me aan, maar is dit te horen op oude logitech speakers? Ik heb wel behoefte om in de toekomst betere speakers aan te schaffen, bijvoorbeeld van het merk Edifier inclusief subwoofer)
Als laatste wil ik graag nog weten of ik overal aan heb gedacht? Nogmaals, dit wordt mijn eerste keer bouwen. Heb ik nog koelpasta nodig, of een speciaal tangetje of iets dergelijks?
Ik hoop dat ik het systeem volledig zelf kan bouwen, met hulp online waar nodig (bijvoorbeeld youtube en uiteraard dit forum)

*Did I f*ck the list? 8)7
Configuratie:
Moederbord ASUS TUF Gaming B650 Plus Wifi uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
Processor AMD Ryzen 7 7700 Tray uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray
Processorkoeler Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo REV. 5
Videokaart Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB
Geheugen intern G.Skill Flare X5 uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
Voeding Corsair RM650e (2025) uitvoering: Corsair RM650e (2025)
SSD SK hynix Platinum P41 2TB uitvoering: SK hynix Platinum P41 2TB
Behuizing Chieftec APEX Air uitvoering: Chieftec APEX AIR

[ Voor 14% gewijzigd door Oburn op 13-03-2025 15:08 . Reden: Lijst was niet zichtbaar ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Om even in het kort wat af van de hele rits vragen af te steken.

Kijk eens naar een BB. En evt wat youtube tutorials. Linus techtips heeft er diverse. kwa gereedschap ben je er eigenlijk al met 1 goede kruiskop schroevendraaier. Ik kan zo snel niet vinden of er koelpasta bij je CPU zit, maar ik zou voor de zekerheid een kleine tube bijbestellen.

Je ssd, is relatief oud, sata (en dus sata snelheid). En ssd's kosten bijna niets Je bent beter uit een 1 of 2 TB M2 SSD te kopen, en daar een stukje van te reserveren voor windows. (of niet, en alles op 1 partitie gooien. Losse partities is tegenwoordig niet echt meer nodig). Je kunt je oude sata altijd nog als extra schijf voor wat spellen houden.

micro-atx VS atx is niet echt een ding wat betreft toekomstgerichtheid. 99% van de gebruikers heeft geen andere pci-e dingen dan 1 grafische kaart. en die kun je op een Micro-atx ook kwijt.

Ik kan het verschil tussen die audiochips niet horen, dus ik zou me er niet te druk over maken. maar discussies daarover gaan heel gauw richting ab-testen, en engelenhaar.

Waarschijnlijk kan je met 1 stick 16gb nog wel vooruit, maar 2 sticks zijn sneller dan 1, en 4 sticks werkt niet altijd geweldig. Dus pick meteen 32gb relatief snel DDR5 in 2 sims, en je bent er klaar mee :P

16GB is wat meer "toekomstbestendig" dan 12GB. Maar dan vooral voor 4K enzo. ook weet niet heel veel, en waarschijnlijk krijg je met dat budget toch een gpu, die op het moment dat 12gb een bottleneck is, de gpusnelheid zelf dat ook word.
Je zou nog 2-3 weken kunnen wachten of de net gerelease 9070xt nog wat in prijs zakt. Maar voor hetzelfde geld gebeurd dat niet, en zijn de 7800xt's opeens niet meer leverbaar. Dus ik durf er echt geen uitspraak in te toen of dat wel of geen goede zet is.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 13-03-2025 15:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-05 20:33
Kan ik bijvoorbeeld mijn oude SATA SSD 250gb gebruiken zonder complicaties, of is het beter om 2x SSD te pakken (Kleine voor windows, andere voor games), of is 1x SSD van 2Tb beter? En moet ik hier nog steeds kiezen voor een snelle SSD, of is een iets goedkopere en langzamere ook prima voor mijn toepassing?
Ja, kan. Gewoon aansluiten op je moederbord en voeding. Je kunt hem als extra game drive gebruiken bijvoorbeeld. Ik zou afraden om hier je opstartschijf van te maken. Daar kun je de nieuwe m.2 beter voor gebruiken.

Schijven kun je ivm privacy beter nooit verkopen. Je krijgt je data nooit echt van een schijf af, hoe goed je ook je best doet. Neem dat maar aan van iemand die nog wel eens per ongeluk verwijderde bestanden moet herstellen. Ik zou nog eerder een nieuwe kleine ssd kopen om je oude pc mee te verkopen. 250GB kost ~20 euro tegenwoordig, of gewoon zonder.

Gescheiden SSD's heeft vrijwel geen voordelen voor jou. Ik zou gewoon voor 1x 2TB gaan omdat dat vrijwel altijd goedkoper is en je dan een extra m.2 slot over houdt voor later.
Een snelle SSD is niet super nuttig voor gamen. Ik zou zorgen dat de drive in ieder geval geen QLC model is. Dat is toch wel iets aan de trage kant en ze slijten bovendien iets sneller. De prijsbesparing tov een TLC is ook te klein. Je kunt hierop filteren in de pricewatch. De drive die je nu hebt staan is een prima keuze.
Ook wil ik graag weten of het mogelijk, en verstandig is, om te beginnen met 1x RAM geheugen van 16GB, en later 1 toevoegen? De besparing is gering (ongeveer € 30) Is het dat waard op de volledige build? (Ik voel hier het antwoord al bijna :D )
Ik zou direct voor een 32GB kitje gaan met 2 sticks van 16. Het goedkoopste kitje met een klok van 6000, CAS latency van 30 en AMD Expo overklok profiel is in jouw geval de beste value.
En wat betreft videokaart vraag ik me af of de 12GB echt nog een tijd voldoende is, of dat de 16GB versie de meerprijs waard is, gelet op de toekomst, en eventueel ook de monitor?
Er zijn alleen maar 16GB versies van de 7800XT, dus daarmee is je vraag direct beantwoord denk ik.
Ik raad de uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 aan omdat die tot een van de goedkoopste 7800XT's behoort en een uitstekende koeler heeft
Om de PC "toekomst-proof" te maken heb ik ook gekozen voor het ATX moederbord, waar ik meer mogelijkheden heb voor in de toekomst ten opzichte van een Micro-ATX. DE ASUS TUF Gaming heeft blijkbaar ook betere audio-codec (Dit spreekt me aan, maar is dit te horen op oude logitech speakers? Ik heb wel behoefte om in de toekomst betere speakers aan te schaffen, bijvoorbeeld van het merk Edifier inclusief subwoofer)
Die audio codec doet er alleen toe als je de speakers via de analoge 3.5mm uitgangen op je moederbord aansluit. Heb je nu dus USB (of andere digitale poort ) speakers of ga je daar later voor, dan doet dat er totaal niet toe.

ATX vs mATX doet er niet zo heel veel toe qua future proofing. Het gaat er meer om dat je de juiste aansluitingen en mogelijkheden hebt. Daar kun je op filteren in de pricewatch. Ik let zelf altijd op het aantal m.2 slots, geheugensloten, fan headers en USB poorten achterop.
Als laatste wil ik graag nog weten of ik overal aan heb gedacht? Nogmaals, dit wordt mijn eerste keer bouwen. Heb ik nog koelpasta nodig, of een speciaal tangetje of iets dergelijks?
Ik hoop dat ik het systeem volledig zelf kan bouwen, met hulp online waar nodig (bijvoorbeeld youtube en uiteraard dit forum)
Koelpasta zit bij de processorkoeler.
Standaard philips schroevendraaier is handig. Paar tiewraps en een schaartje die die dingen fatsoenlijk kan afknippen zou handig zijn. Meeste cases leveren wel een paar tiewrapjes mee.
Als je het zekere voor het onzekere wil nemen kun je een antistatische mat kopen om op te bouwen en een polsbandje om jezelf mee te grounden.

Verder zou ik de processorkoeler wisselen naar een product: Arctic Freezer 36 want review: Budgetblazers voor centenschrapers - De beste processorkoelers tot 30...

En inderdaad lekker youtube tutorials kijken en vooral hier posten als je iets niet snapt.

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 13-03-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

youridv1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:34:
Je krijgt je data nooit echt van een schijf af, hoe goed je ook je best doet.
offtopic:
Als je je volledige drive vol schrijft met random bitjes verwacht ik dat je redelijk veilig bent.

Tot zover mijn bijdrage aan het topic. :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@bwerg neuh. Daar is doorheen te kijken. Overschijven met random, alles nul, alles één, moet je minimaal een aantal keer doen, wil recovery software er niet direct doorheen kijken.

[ Voor 62% gewijzigd door youridv1 op 13-03-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

youridv1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:51:
@bwerg neuh. Daar is doorheen te kijken. Overschijven met random, alles nul, alles één, moet je minimaal een aantal keer doen, wil recovery software er niet direct doorheen kijken.
Meh. das zwaar overdrijven 1 keer overschrijven met al dan niet random bits, en er is al geen enkele software meer die er iets mee kan. En dat is meer dan voldoende voor een normale consument.

Ik weet dat de geheime dienst nog wat hardware hebben, Dat je met electronscanners etc. probeert celwaardes uit te lezen, maar daar hoe je als normaal persoon echt niet bang voor te zijn

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@heuveltje dat is fair, maar het gaat ook over een besparing van 17 euro. Ookal is het risico ontzettend klein, de gevolgen zijn potentieel groot als je er ook maar iets gevoeligs op had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oburn
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga de oude SSD gebruiken voor downloads denk ik. En bij afscheid ervan in cement gieten voor alle zekerheid.
Aan jullie adviezen te lezen is een 16GB videokaart ten opzichte van een 12GB en een 27" 1440p monitor niet of nauwelijks te merken momenteel. En wanneer de snelheid van de 12GB (7700XT) een probleem wordt, dan zou de 16GB (7800XT) evengoed ook snel te langzaam worden?

Update van de lijst:
  • Product
    Processor AMD Ryzen 7 7700 Tray versie
    Processorkoeling Arctic Freezer 36
    (Hier had ik eerst Gelid)
    Moederbord ASRock B650M-HDV/M.2
    Videokaart Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB
    Geheugen intern G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
    Voeding Corsair RM650e (2025)
    Behuizing Chieftec APEX AIR
    SSD's SK hynix Platinum P41 2TB
Hebben jullie nog een aanrader wat betreft monitor onder de € 200?
En is deze dan ook in balans met het systeem?

Nogmaals bedankt voor de hulp, ik waardeer het zeer!

[ Voor 1% gewijzigd door Oburn op 13-03-2025 20:27 . Reden: Overzichtelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:28
Oburn schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:25:

Ik ga de oude SSD gebruiken voor downloads denk ik. En bij afscheid ervan in cement gieten voor alle zekerheid.
Aan jullie adviezen te lezen is een 16GB videokaart ten opzichte van een 12GB en een 27" 1440p monitor niet of nauwelijks te merken momenteel. En wanneer de snelheid van de 12GB (7700XT) een probleem wordt, dan zou de 16GB (7800XT) evengoed ook snel te langzaam worden?

Update van de lijst:
  • Product

uitvoering: MSI G272QPF E2 Zwart opzich kan je hiermee niet echt mis gaan. 180hz 1440p ips, verstelbare poot dus ergonomisch en ziet er redelijk neutraal uit.

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Oburn schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:25:

Update van de lijst:
  • Product

ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken.
Maar ik zou toch even kijken of je iets meer kunt uitgeven, en een 7800xt kan pakken. Die 770xt is gewoon niet handig geprijsd. 16GB is niet echt een heel relevante factor. Maar De 7800xt is ook gewoon 15% sneller, en het scheelt net 7-8 tientjes.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 15-03-2025 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oburn
@heuveltje
Bedankt voor dit advies.

Ik ben nu van plan om de AMD Ryzen 5 9600X Tray te kiezen,
met moederbord ASUS TUF Gaming B650-PLUS.
En dan dus de 7800 XT 16GB videokaart.

Rest blijft hetzelfde.

Kan ik hier nog iets aan tweaken, of is het zo mooi in balans allemaal?
Pagina: 1