[WP] Hoeveel vermogen schatten julie in dat ik nodig heb?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoGinryuGo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49
Ik kom er niet helemaal uit. Wij hebben een tussenwoning met een gasverbruik van ongeveer 900 m3 per jaar, waarbij we eigenlijk tussen 10:00 en 22:00 de verwarming op 20 graden hebben staan. Alle radiatoren in huis staan altijd helemaal open. Huis is geheel onderkelderd en deze steekt 90 cm boven het maaiveld uit (dus de woonkamer ligt ook 90 cm hoger).

Woonkamer is rechthoekige kamer 4 * 5 meter, hoogte ongeveer 2,5 m.
Keuken is rechthoekig 4 *3 meter, hoogte ongeveer 2,5 m.

De woonkamer heeft over een lengte van 5 meter 2 raampartijen (HR++ van 20 jaar oud) en een deur en ligt op het zuid-westen (ongeveer 210 graden). Dat wil dus zeggen dat we heel veel zon hebben gedurende de warmste momenten van de dag tijdens de zomer.

Nu willen wij graag een airco in de woonkamer en in de slaapkamer (dit ook op het zuid-westen ligt). Allerlei berekeninen wijzen uit dat 3,5 kW voor de woonkamer voldoende zou moeten zijn. De slaapkamer kan met de kleinste uit de voeten, want deze is niet groter dan 12 m2 bij een hoogte van 2,7 meter.

Ons idee is om de volgende twee airco’s te laten plaatsen:

MHI SRK/SRC 25 ZS-WF voor de slaapkamer
MHI SRK/SRC 35 ZS-WF voor de woonkamer

Ik heb een installateur laten kijken en zijn advies was een Daikin Perfera 3,5 kW voor de slaapkamer en een 5 kW voor de woonkamer. Volgens mij is die voor de slaapkamer sowieso veel te zwaar, maar voor de woonkamer ben ik er niet uit: 3,5, 4,2 of 5? Doel is om buiten de zomers om ook te verwarmen en dat graag enigszins energiezuinig.

We willen de airco boven het raam hangen, zodat er ook enige luchstroom richiting de keuken loopt. Koelen geloof ik wel, we hebben 5,2 wph aan zonnepanelen op het dak liggen. Wat is nu wijsheid? Op basis van wat ik in de topics heb kunnen lezen, zou 3,5 voldoende moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:51
Er zijn genoeg website waar je de capaciteit voor je verwarming kan berekenen.
Bijv: https://www.cvtotaal.nl/radiatoren/berekenen

Ik denk dat 4KW verwarmingscapaciteit in combinatie met zeer goede isolatie genoeg kan zijn voor de woonkamer.
Vraag is echter of je zeer goede isolatie hebt.

Daarnaast is overcapaciteit hebben en die niet of nauwelijks gebruiken fijner dan in de kou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@NoGinryuGo
Hangt ook af hoe je de airco gaat gebruiken. Wacht je tot het 30 graden binnen is en gaat dan pas koelen, dan heb je meer vermogen nodig.
Ga je veel eerder beginnen met koelen en doe je dit over een lange periode, dan zal je minder vermogen nodig hebben.

Daarnaast is het wellicht handig om te kijken in welk bereik de airco efficiënt kan werken.

Tenslotte is het ook handig om te kijken hoe je de warmte buiten je huis kan houden. Met screens of een zonnescherm zal je woning ook een stuk minder opwarmen.
Ook zou je kunnen overwegen om je ruiten te vervangen. In 20 jaar tijd is een hoop veranderd qua glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoGinryuGo
DVX73 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:46:
Er zijn genoeg website waar je de capaciteit voor je verwarming kan berekenen.
Bijv: https://www.cvtotaal.nl/radiatoren/berekenen

Ik denk dat 4KW verwarmingscapaciteit in combinatie met zeer goede isolatie genoeg kan zijn voor de woonkamer.
Vraag is echter of je zeer goede isolatie hebt.

Daarnaast is overcapaciteit hebben en die niet of nauwelijks gebruiken fijner dan in de kou zitten.
chrisborst schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:47:
@NoGinryuGo
Hangt ook af hoe je de airco gaat gebruiken. Wacht je tot het 30 graden binnen is en gaat dan pas koelen, dan heb je meer vermogen nodig.
Ga je veel eerder beginnen met koelen en doe je dit over een lange periode, dan zal je minder vermogen nodig hebben.

Daarnaast is het wellicht handig om te kijken in welk bereik de airco efficiënt kan werken.

Tenslotte is het ook handig om te kijken hoe je de warmte buiten je huis kan houden. Met screens of een zonnescherm zal je woning ook een stuk minder opwarmen.
Ook zou je kunnen overwegen om je ruiten te vervangen. In 20 jaar tijd is een hoop veranderd qua glas.
we hebben een zonnescherm. Als de zon goed schijnt dan wordt het bij ons binnen ongeveer net zo warm als buiten :) Zonnescherm wordt dus veel gebruikt. Isolatie in de spouwmuren is niet aanwezig: muren zijn geschilderd aan de buitenzijde en eraf halen is niet wenselijk gezien de poreusheid van de stenen. Dus isolatie mag je als matig tot slecht zien.

bedoeling is om bij het koelen de hele dag te laten draaien en voor verwarmen hadden we hetzelfde idee.

[ Voor 33% gewijzigd door NoGinryuGo op 13-03-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:30
Voor wat het waard is :)

Wij stonden enkele jaren geleden voor ongeveer dezelfde keuze.

We gebruikten gas voor verwarming en warm water. Ons verbruik was ongeveer 800 tot 900m3 per jaar, maar daarvoor hadden we het wat minder comfortabel dan we nu hebben met de airco. Onze woonkamer is 20m2, begane grond ongeveer 38m2 totaal. 1e verdieping idem. En dan nog een zolder met open trap daar boven.

Na de eerste winter met airco hebben we het gas laten afsluiten.

We hebben destijds gekozen voor airco voor koeling plus ofwel volledige verwarming of een soort hybride vorm met gas.

Wanneer je wil gaan verwarmen met airco zijn een paar dingen erg belangrijk voor je het vermogen kan kiezen. Bijna iedereen met airco voor verwarmen gebruikt die en 24/7, en ad hoc (wanneer nodig of gewenst). Hoeveel je van het ene wil en hoeveel van het andere is heel belangrijk. Wat ook meetelt is hoe snel je last hebt van luchtbeweging en/of geluid van blazen van lucht.

Wij koelen en verwarmen vooral wanneer we dat nodig vinden. we koelen/verwarmen precies voldoende om te voorkomen dat de temperatuur in de ruimtes te ver stijgt of zakt. Dat doen we liefst overdag om zoveel mogelijk van het verbruik uit eigen opwek te gebruiken. Wanneer in de winter in de ochtend de gemeten temperatuur in de woonkamer onder de 16 graden komt of in de gang plus boven onder de 14,5 a 15 graden, laten we de airco in de nacht aan staan. Maar dat is niet zo vaak. Dat betekent dus dat wij een installatie moesten hebben die snel en makkelijk de ruimtes op temperatuur kon krijgenn(met toch een betrekkelijk laag verbruik) en dat hebben we ook.
Daarmee is onze installatie in de ogen van sommige andere mensen te zwaar, maar voor ons werkt het perfect en voordelig.

Wil je de temperatuur meer stabiel houden in huis voor meer comfort en/of heb je een hekel aan het geluid en blaaseffect van een soms hard werkende airco, dan ben je beter af met een systeem dat misschien wat minder vermogen heeft, maar wat vooral ook een nog lager minimaal opgenomen vermogen heeft (verbruik).

Wij hebben een multisplit van mhi, scm60 met een 3,5kW unit in de woonkamer, een 2,5kW unit in het trapgat voor de gang, de trap, de overloop en in ruime zin de slaapkamers. En verder hebben we nog een unit van 2kW op onze slaapkamer, maar die unit gebruiken we zelden, is zelden nodig.

We hebben hier de temperatuur in de woonkamer op 20 graden staan en het is hier eigenlijk altijd rond de 20 graden ook. De unit in het trapgat staat eigenlijk altijd op 18 graden, en die houdt daarmee die ruimtes afhankelijk van de buitentemperatuur op rond de 15 tot 18 graden.

Onze installatie is meestal wat zuiniger bij gebruik van 2 units dan van 1. Het verbruik bij 1 unit ligt standaard rond de 320W, bij 2 units tussen de 280 en 310W ongeveer.

Uiteraard wanneer het buiten erg koud is ligt het wat hoger. Bij min 8 kan het verbruik hier oplopen tot ongeveer 600 tot 700W.

Ons huis is voor deze tijd ongeveer gemiddeld geïsoleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 13-03-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:01
Airco heeft als nadeel dat op specifieke momenten de efficienctie weg valt. Koop je een 5kW airco dan verbruikt die bij een COP van 5 dus 1kW aan stroom. Als het 2'c en mistig is en hij bevriest steeds dan loopt de COP terug en hangt ie halve tijd in een defrost en moet je het doen met 1kW verwarming, bij wijze van spreken.

Zelf redden we het verwarmen met 5kW airco voor ons hele huis, behalve in bovenstaande scenario. Dan kan die de temp net vasthouden. Ik denk dat als je dus twee aparte units hebt die samen wat meer leveren dat je twee voordelen hebt: meer capaciteit en wellicht weinig overlap tijdens defrosts.

Dus: iets meer overcapaciteit had ik zelf wel fijn gevonden en gun ik jullie dus ook :)

(200m2 vrijstaand, voorheen 900m3 gas incl koken en douchen, nu nog 160m3 gas/jaar met airco verwarmen)

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-03-2025 15:26 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:25:
Airco heeft als nadeel dat op specifieke momenten de efficienctie weg valt. Koop je een 5kW airco dan verbruikt die bij een COP van 5 dus 1kW aan stroom. Als het 2'c en mistig is en hij bevriest steeds dan loopt de COP terug en hangt ie halve tijd in een defrost en moet je het doen met 1kW verwarming, bij wijze van spreken.

Zelf redden we het verwarmen met 5kW airco voor ons hele huis, behalve in bovenstaande scenario. Dan kan die de temp net vasthouden. Ik denk dat als je dus twee aparte units hebt die samen wat meer leveren dat je twee voordelen hebt: meer capaciteit en wellicht weinig overlap tijdens defrosts.

Dus: iets meer overcapaciteit had ik zelf wel fijn gevonden en gun ik jullie dus ook :)

(200m2 vrijstaand, voorheen 900m3 gas incl koken en douchen, nu nog 160m3 gas/jaar met airco verwarmen)
Dat lijkt me erg vervelend inderdaad, als defrosts zoveel impact hebben. Wij hebben zelf dus wat meer vermogen. We hebben geregeld defrosts maar merken daar behalve het geluid (1 a 2 minuten een gorgelend geluid) , een knipperend lampje op de unit en hard en warm blazen er na (om eventueel warmteverlies te compenseren) eigenlijk niets van. Het verbruik voor de defrost is hier minimaal, enkele minuten van 0 naar 1000W en weer terug, maar het harde blazen erna verbruikt uiteraard wat meer. Maar dat is allemaal warmte wat de woning inkomt dus geen verlies daar.

Wanneer we veel defrosts hebben is het hier eerder wat warmer dan de ingestelde temperatuur (enkele tienden van een graad) dan andersom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:01
@Sjamo ja bij ons als het bijv 19'c is blijft het 19'c, maar als je dan warmer wil gaat dat niet gebeuren. Als het knap vriest is er geen probleem.

Wij hebben ook nog gewoon een gaskachel, aangezien ik ook nog gas voor koken en douchen nodig heb op dit moment. Dus als we het fris vinden geven we nog even een beetje gas bij, voor die ene keer :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:43:
@Sjamo ja bij ons als het bijv 19'c is blijft het 19'c, maar als je dan warmer wil gaat dat niet gebeuren. Als het knap vriest is er geen probleem.

Wij hebben ook nog gewoon een gaskachel, aangezien ik ook nog gas voor koken en douchen nodig heb op dit moment. Dus als we het fris vinden geven we nog even een beetje gas bij, voor die ene keer :+
Hier is het gas weg. Ook daarom vonden we het belangrijk voldoende vermogen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoGinryuGo
Mijn uitdaging zit het hem dan ook vooral in: dimensioneer ik te klein, krijg ik het niet warm en dimensioneer ik te ruim, dan heb ik en meer geluid en een hoger verbruik. Nu lig ik eerder wakker van het geluid dan van het verbruik, maar ik doe het liever in 1 keer goed. Als dit namelijk bevalt zal ik later de werkkamer en indien nodig ook de keuken nog laten voorzien van een airco. Maar er zit nogal een verschil tussen (los van de installatiekosten) 1700 vs 3500 en dan niet duidelijk hebben of ik er goed aan doe :) Vandaar mijn twijfel tussen 3,5 en 5 voor de woonkamer. Merk maakt mij niet per se veel uit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
NoGinryuGo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:58:
Mijn uitdaging zit het hem dan ook vooral in: dimensioneer ik te klein, krijg ik het niet warm en dimensioneer ik te ruim, dan heb ik en meer geluid en een hoger verbruik. Nu lig ik eerder wakker van het geluid dan van het verbruik, maar ik doe het liever in 1 keer goed. Als dit namelijk bevalt zal ik later de werkkamer en indien nodig ook de keuken nog laten voorzien van een airco. Maar er zit nogal een verschil tussen (los van de installatiekosten) 1700 vs 3500 en dan niet duidelijk hebben of ik er goed aan doe :) Vandaar mijn twijfel tussen 3,5 en 5 voor de woonkamer. Merk maakt mij niet per se veel uit/
Ik zou eerder kijken naar het totale vermogen.

Je geeft aan 1 unit in de slaapkamer, 1 in de woonkamer. Hoe hou je de verbindende ruimtes daartussen dan min of meer op temperatuur?

Ik ken jullie woning niet natuurlijk, maar hier rijtjeswoning en de temperatuur in de gang en op de overloop zakken in de winter zonder verwarming makkelijk naar 14 a 15 graden en minder.

Ik verbaas me er altijd over dat mensen denken dat bij cv en radiatoren het logisch is om verschillende units in 1 ruimte te hebben, maar dat ze dan denken dat 1 airco unit met hlgemak het hele huis comfortabel houdt. Dat zal maar heel zelden het geval zijn, ook bij een unit met een hoger vermogen. Zo werkt het gewoon niet. Anders werden huizen met cv ook wel opgeleverd met 1 grote radiator in de woonkamer die het huis dan op temperatuur houdt. Werkt niet.

Voor een goede comfortabele warmte (koelte is altijd makkelijker), is het nodig meerdere units te gebruiken. Bij grotere woonkamer zelfs best meerdere units in de woonkamer.

Een airco unit werkt met warme lucht. Die lucht wordt de ruimte in geblazen. Hard blazen maakt herrie en voelt in veel gevallen onprettig. Bovendien zal bijna elke airco unit wanneer de temperatuur in emln om de unit in het bereik van de wens temperatuur komt xachter gaan blazen. Resultaat, de lucht verder op wordt niet automatisch verwarmd.

Wanneer je 24/7 verwarmt trekt dat in enkele dagen tot weken wel wat bij, maar dat is niet wat jullie zoeken geef je aan.

Onze 3,5kW unit (onder een multisplit) houdt onze 20m2 woonkamer redelijk gelijkmatig op temperatuur. Maar wanneer wij de unit in het trapgat niet gebruiken, is de kou in de gang, de trap en boven zo fors dat dat ook knabbelt aan het comfort in de woonkamer. Bovendien ervaren wij zelf zo'n groot verschil in temperatuur als onaangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoGinryuGo
Wij hebben nog steeds CV en die gaat voorlopig ook nog niet weg. Comfort is wel een dingetje. Goed dat je mij daaraan herinnert. Daar had ik nog niet goed over negedacht. De gang bij ons is koud, gewoon koud. Er hangt een radiator, maar zelfs dan is het daar nog koud. Er zal altijd warmte ontsnappen naar de gang en als 3,5 dan redelijk werkt, dan is 5 of 4,2 hier inderdaad een betere keuze.

Het idee is wel dat we 24/7 verwarmen in de winter, alleen in de nacht wat lager dan overdag natuurlijk. Deuren naar de keuken met doorgang naar de woonkamer en de slaapkamerdeur staat dan wel open.

Een unit in de gang heb ik overwogen, maar dat gaat vanwege allerlei redenen niet op de manier zodat er ook in de slaapkamer geblazen kan worden.

In elk geval bedankt voor alle antwoorden van iedereen. Heeft nog meer voer voor gedachten opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
je gaat het makkelijk redden met die 3,5 kW beneden. Source: vergelijkbaar maar slechter huis hier ;) Ik heb een hoekwoning uit '68 met beneden ongeveer 35-40m2 oppervlakte. Heb vloerverwarming met warmtepomp en dus lage temp. komt dus max 80W/m2 uit de vloer ongeveer. Dus in het meest gunstige geval heb ik 40 * 80 = 3200 W afgiftevermogen liggen beneden. Nu heb jij een tussenwoning dus 33% minder muur en misschien nog wel groter verschil afhankelijk van de geometrie. Ook is jouw glas beter dan dat van ons (oud dubbelglas uit de '90s). En zelfs hier lukt het makkelijk om de woonkamer de hele winter op 20-21C te houden met dus slechts 3 kW vermogen en slechtere isolatie. Dus obv het feit dat je een tussenwoning hebt, weinig m2s en weinig gasverbruik gaat dat echt wel lukken. Ergste geval is het een week min 10 buiten en trekt je airco het slecht, moet je voor die ene keer in 10 jaar je cv-ketel wat bijstoken. Lijkt me geen bezwaar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoGinryuGo
Kogel is door de kerk: We gaan conservatief te werk:

Mitsubishi Heavy Split Airco SRK/SRC 35 ZS-WF voor de woonkamer. wsl gaan we 24/7 verwarmen tegen die tijd.

Mitsubishi Heavy Split Airco SRK/SRC 25 ZS-WF voor de slaapkamer: primair voor koelen.

Blijkt het te bevallen en is de capaciteit onvoldoende: dan verhuist de 35 in de toekomst naar de keuken of werkkamer en plaats ik alsnog een 5 voor de woonkamer.

Het zou volgens alles voldoende moeten zijn. We gaan meemaken of het ook zo is :)
Pagina: 1