Probleem met moederboard en PSU game PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1406
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-04 07:21
Goedemorgen allen,

afgelopen Dinsdag startte mijn game pc plots niet meer op. De hele PC was dood. Mijn vermoeden ging uit naar een defecte PSU.

Ik heb op het moederboard de contacten kortgesloten voor het starten van de PC (Power On), hier sloeg hij ook niet op aan. Vervolgens heb ik de zware verbruikers één voor één losgenomen en aangesloten en het starten opnieuw geprobeerd, met en zonder een verbruiker. Ook met deze handelingen ging de PC niet aan.

Na deze testen heb ik de PSU uitgebouwd inclusief bekabeling en e.e.a. nagekeken. Ik heb de ''jumper test'' gedaan op de 24 pin stekker van het moederboard. De PSU sloeg niet aan. Het vreemde is dat alle spanningen op de 24 pin stekker aanwezig waren (3,3V 5V en 12V). Omdat de PSU niet aansloeg met de jumper test toch voor deze zekerheid een nieuwe aangeschaft.

De nieuwe PSU is getest ( Jumper test en spanningen etc.) en is helemaal in orde, maar na het aansluiten van al mijn gebruikers in de PC startte hij nog niet op. Wel zag ik nu boven bij de front USB aansluiting F_U32 ik denk een weestandje oplichten (denk ik). Dit is nooit goed, want dan loopt er een te hoge stroom..

Ik heb de kabel van de front USB poorten losgenomen, waarna de PC aan ging en als een zonnetje liep. Dit sluit ook aan bij een melding die ik een week eerder kreeg op mijn PC over een te hoge stroom bij de USB poorten.

Nu loopt de PC wel en alles ziet er goed uit, alleen maak ik mij zorgen over het front USB probleem. Heeft iemand een idee? Ik denk, gok dat het moederboard defect is aan die zijde. maar als ik eerlijk ben heb ik voor nu even geen idee.

Voor info, mijn specs zijn:

Moederboard: Gigabyte B650 EAGLE AX
Oude PSU: Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU / PC voeding
Nieuwe PSU: NZXT C850 PSU / PC voeding
GPU: Nvidia RTX 4080 Super OC (PNY)
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Processor

alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke behuizing heb je?

Het hoeft niet aan het bord te liggen dat de front usb bijna doorfikt. Als de poorten beschadigd zijn of pinnen contact maken die dat niet zouden moeten dan krijg je dit ook.

I reject your reality and substitute my own