Vervanging oude Philips HomeCinema set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:46
Goedemorgen allen. Mijn oude Philips home cinema set (5.1, met ingebouwde Blueray speler, HTB5510D) begint het te begeven (start niet altijd meer op), deze heeft 2 HDMI ingangen en 1 HDMI (ARC) uitgang. We hebben daarnaast een LG televisie (42W4500) met een 3 tal HDMI poorten waarvan er 1 met ARC.
Daarnaast gebruiken we een KPN televisiekastje (HDMI), een Nintendo Switch (HDMI) en een platenspeler (Tulp) aansluiting.

Ik zoek een?
Vervanging voor de oude home cinema, wij zijn géén audiofielen, en niet op zoek naar een dure oplossing, maar wel eentje waarbij we films/ series met Surround kunnen kijken, dus liefst wel 5.1 (of wellicht audiobar met achterspeakers (en subwoofer).
Juist vanwege de aansluitingen en de ARC situatie ben ik een beetje zoekende naar wat nu een goede optie is. De TV zelf heeft bijvoorbeeld ook optisch audio uit, maar idealiter zetten we de TV niet aan als we bijvoorbeeld Spotify streamen, dit is in de huidige situatie ook zo.

Hoe is het aangesloten momenteel:
- Switch op HDMI 2 van de HomeCinema
- KPN aansluiting op de HDMI 2 van de HomeCinema
- Spotify kan via KPN kastje, of rechtstreeks bluetooth, meestal kiezen we voor het laatste, afspelen via de huidige set;
Voor zover ik na kan gaan heeft de KPN box ook optisch uit eventueel. Eigenlijk willen we graag deze situatie zoveel mogelijk weer terug, echter dergelijke complete/ compacte sets kan ik niet meer vinden. Daarnaast weet ik niet goed hoe e.e.a. qua aansluitingen zit en wat daar mogelijkheden in zijn bij bijvoorbeeld een BAR die slechts 1 HDMI (ARC) aansluiting heeft. Vandaar ook dat ik jullie hulp inroep.

Het lijkt ons (wegens een verzameling) wel leuk om ook nog blueray te kunnen kijken, maar dat is géén must.

Wat is je budget?
Maximaal 600 Euro, minder mag zeker, zoals ik al zei, we zijn geen audiofielen, maar een beetje leuk geluid hebben we wel graag bij onze films/ series (en muziek)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We hebben dus de KPN tv + Box, de genoemde LG tv en ook onze platenspeler en Switch. De set + Speakers zouden we willen vervangen.

Wat heb je zelf al gevonden?
https://www.bol.com/nl/nl...9Eiw.2_94.95.ProductTitle

Dit heb ik bijvoorbeeld gevonden, maar qua aansluitingen/ uitgangen weet ik niet of we hier goed mee wegkomen, zeker wanneer we toch nog een losse blueray speler willen aansluiten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:29
Je kunt imo beter voor een losse receiver kiezen dan een die ingebouwd is in een subwoofer.

Ik zou dan de Consono 35 Mk3 combineren met een Sony STR-DH590 wanneer Bluetooth afdoende is. Je zit dan 100 euro boven het gestelde budget echter is het de meerprijs zeker waard.

Wil je liever streamen via WiFi dan kun je kijken naar bijv. de Denon S660H/ S670H of de Yamaha RX-V4A kijken of de tweedehandsmarkt in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Freshouttheoven schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:37:
Je kunt imo beter voor een losse receiver kiezen dan een die ingebouwd is in een subwoofer.

Ik zou dan de Consono 35 Mk3 combineren met een Sony STR-DH590 wanneer Bluetooth afdoende is. Je zit dan 100 euro boven het gestelde budget echter is het de meerprijs zeker waard.

Wil je liever streamen via WiFi dan kun je kijken naar bijv. de Denon S660H/ S670H of de Yamaha RX-V4A kijken of de tweedehandsmarkt in de gaten houden.
Ik zal dat zeker ook doen, waarom beter voor een losse receiver gaan? Er kunnen toch ook losse speakers aan een versterker die in een subwoofer zit, dus als daar iets het van begeeft, maakt dat niet heel veel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
jbdeiman schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Ik zal dat zeker ook doen, waarom beter voor een losse receiver gaan? Er kunnen toch ook losse speakers aan een versterker die in een subwoofer zit, dus als daar iets het van begeeft, maakt dat niet heel veel verschil?
Je hebt met een losse versterker meer flexibiliteit, meer keuzemogelijkheden, aansluitingen, kan indien gewenst de receiver of enkel de speakers vervangen/ upgraden. Daarnaast zal een losse receiver kwalitatief beter zijn en lijkt mij de trillingen van de subwoofer niet bevorderlijk voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Freshouttheoven schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:37:

We streamen vooral via het KPN kastje en de spotify APP, dus los streamen is geen must. Begrijp ik je overigens ook goed dat je ook een 'SoundBar' dan zou afraden (al dan niet met extra losse speakers), omdat die meestal ook hun eigen versterker hebben ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Dan kun je met goed zoeken en een beetje geluk voor weinig een degelijke receiver met HDMI ingangen vinden op de tweedehandsmarkt.

Een soundbar is ook een optie, de versterker zit ingebouwd in de bar en niet in de subwoofer. Enige minpunt is dat je niet flexibel bent. Qua geluid zal het niet onderdoen voor jouw huidige set, en vermoedelijk zelfs een verbetering zijn. Je gaat er wel op achteruit betreft stereo separation en afhankelijk van de kamerindeling ook betreft soundstage. Prima voor films, series en TV wanneer je iets minimalistisch wenst en geen hoge eisen stelt maar minder geschikt voor muziek. Je zou dan naar de Samsung Q930D kunnen kijken, biedt momenteel de meeste bang for the buck.

Wanneer jullie vaak muziek luisteren luidt het advies om losse speakers/ een set speaker i.s.m. receiver te kopen.
Pagina: 1