Intro
Beste Tweakers,Ik had graag zonnenpanelen geinstaleerd op mijn nieuw dak en ben nog wat onderzoek aan het voeren wat voor mij de juiste installatie zou zijn voor mijn situatie, waar ik allemaal rekening mee moet houden , ... . Ik ben van plan om deze zelf te installeren.
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn dak is 15 meter lang en zou graag 1 rij panelen willen plaatsen tegen de nok, daar is nooit schaduw aanwezig. Volgens mijn plannen zou ik een helling hebben van 47 graden. Mijn dak is gericht op oost zuid kant. Ik heb zon van de ochtend tot 16u30 ongeveer.:strip_exif()/f/image/DVmTpyBh4YiyJ6ivd7TpDHkH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2weUaO8LxvkG6icT9Wvr1NLU.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
3000kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
- Ik heb een digitale meter
- 3 * 20A automaat
- Dal en piekverbruik
- 3*400V + N
Verwarming
Ik verwarm héél vaak met hout, tijdens de echte winter dagen laat ik mijn mazoutbrander draaien die mijn vloerverwarming aanstuurt ( Water menger naar 30 graden )Mijn sanitair water verwarm ik met een elektrische boiler vandaag en is verantwoordelijk voor 40% van mijn verbruik. Warmtepomp boiler zou misschien ook op zijn plaats zijn.
Op de langere termijn zou er misschien ooit een warmtepomp komen, mijn huis is hier in ieder geval op voorzien --> vloerverwarming in alle ruimtes.
Budget/doel
In het ideale scenario steek ik één keer energie in een degelijke installatie maar zou graag onder de 3000€ blijven vandaag.Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga dit zelf uitvoeren en ben aan het kijken om een pakket aan te kopen via een online webshopBv : www.groothandelsolar.com of www.stralendgroen.nl ( Andere suggesties zeker welkom )
Bijhouden van data
Ik heb een homewizard P1 meter en ben van plan een kWh meter aan de zonnepanelen te koppelen.Regio
Ik woon in België , Vlaanderen.Wat ik bijvoorbeeld zou kunnen aankopen
Webshop groothandel solar ::strip_exif()/f/image/I0nUM13TVLqh3p2iVreTCSAI.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C5JTkDMgy2BHpCRi0ljpAd20.jpg?f=user_large)
Doel / Vragen
Ik werk zeer vaak van thuis uit en ik kook altijd overdag. Machines zoals boiler, wasmachine , vaatwasser laat ik vandaag zo véél mogelijk tijdens de dal uren draaien omwille van het goedkopere tarief, mijn doel zou zijn om dit om te draaien en te kunnen profiteren van de zonne energie.- Zouden jullie voldoende marge nemen of hoe bepalen jullie hoe groot een installatie moet zijn ? Ergens heb ik de nijging om groot genoeg te gaan maar je ziet ook soms artikels verschijnen die zeggen dat we binnenkort misschien zelf moeten betalen om te injecteren ... ?
Anderzijds denk ik , moet ik mijn focus leggen op wat ik overdag verbruik en een installatie hebben die verschillende toestellen tegelijkertijd aankan ? Betekend dit dan een grotere omvormer / meer panelen? - Ik kan niet inschatten of een monofasige omvormer voldoende is voor mij als je kijkt naar mijn huidige elektriciteitsaansluiting ( 3* 20A ), ik heb al omvormers gezien waar bij staat dat een hogere aansluiting nodig is als je kijkt naar een uitgangsvermogen gelijk of groter dan 4kwh. Mijn redenering vandaag is dat wanneer ik een 3 fasige omvormer zou nemen mijn fases minder belast zouden zijn en die 3 * 20A zeker geen probleem zou moeten vormen. Klopt dit?
- Zouden jullie rekening houden met een batterij ? Vandaag denk ik daar minder aan aangezien mijn hoofdverwarming niet bestaat uit elektriciteit en uit andere fora berichten concludeer ik dat het eerder niet rendabel is vandaag