Dakraam met screenline glas wordt erg heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvG-90
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03 14:56
Een kleine 3 jaar geleden hebben wij een nieuw dakraam laten plaatsen met daarin als ik het goed zeg screenline glas. Dat wil zeggen HR++ glas met een jaloezie tussen het dubbel glas in, die wij als gordijn gebruiken voor dit raam. Dit dakraam staat gericht op het zuiden.

Het nadeel is alleen dat dit systeem niet goed functioneert in onze situatie. In de winter bij strenge vorst blijft deze jaloezie vaak halverwege vast zitten, maar wat mij vooral opvalt is dat bij volle zon en zeker in de zomer het raam super heet wordt. En gek genoeg met name als de jaloezie dicht zit. Het lijkt wel alsof de jaloezie zelf erg warm wordt en daardoor het glas ook erg heet wordt waar het tussen zit. Wanneer de zon flink schijnt en de temperatuur buiten wat hoger is en je je hand 15 cm voor het glas houdt voel je de warmte al uitstralen tegen je hand.

Heeft iemand ervaring met dit systeem en is het normaal dat het raam aan de binnenkant zo heet wordt met ingebouwde jaloezie/plise dicht (ondanks gericht op het zuiden)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Dus het zonlicht komt van buiten, door de buitenste laag glas heen tegen de jaloezie aan (die wordt flink verhit), van het deel wat terugkaatst wordt weer een deel door de glaslaag terug gereflecteerd, lijkt me best logisch dat dit loeiheet wordt. Vergeet niet dat de zon zo'n 1000W afgeeft op elke vierkante meter.

En als de jaloezie open staat, dan komt diezelfde hitte naar binnen, maar dat vermogen op de vloer ga je minder gemakkelijk voelen. Daar zit dus volgens mij geen probleem.

Dat ie in de winter niet werkt is iets anders, daar moet je melding van maken. Ik zou vermoeden dat dit nog onder garantie valt, maar ga dan geen jaren wachten met dit te melden uiteraard. Maak een filmpje van het probleem als het zich nog eens voordoet, dan kan de plaatser beter inschatten wat er aan de hand is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Je kan als oplossing nog screens toepassen die houden echt wel wat warmte buiten en zorgen daarnaast ook voor voldoende licht om te zien (maar niet om ook te lezen is mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvG-90
Bedankt voor de antwoorden! Een screen zou inderdaad een mogelijk oplossing voor het warmteprobleem kunnen zijn, maar ik moet nog even kijken of deze dan ook goed van binnenuit te openen en sluiten is doordat ik er vanaf de buitenkant niet makkelijk bij kan komen.
naftebakje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:18:
Dat ie in de winter niet werkt is iets anders, daar moet je melding van maken. Ik zou vermoeden dat dit nog onder garantie valt, maar ga dan geen jaren wachten met dit te melden uiteraard. Maak een filmpje van het probleem als het zich nog eens voordoet, dan kan de plaatser beter inschatten wat er aan de hand is.
Het dakraam is van het merk Keylite en is geplaatst door een ZZP-er die door ons is ingehuurd voor een complete dakopbouw aan ons huis. Zou ik dit probleem bij deze ZZP-er moeten neerleggen, of moeten melden bij Keylite zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Zoals gezegd: bij volle zon in de zomer staat er ongeveer 1000W per m² op dat dakraam te branden. Een aardig deel van die 1000W zal door de geïntegreerde jaloezieën worden opgenomen (bij gesloten jaloezieën om de zon tegen te houden). Die jaloezieën worden warm en geven die warmte weer af aan de directie omgeving: het glas aan beide kanten waartussen de jaloezieën zitten opgesloten. Het glas straalt vervolgens die warmte weer uit naar de andere kant van de glasplaat. Dus deels je huis in.

Bij donkere jaloezieën kan dit gemakkelijk om enkele tientallen procenten van die 1000W/m². In een fatsoenlijk geïsoleerde slaapkamer kan je daarmee de temperatuur makkelijk tot 10 graden of meer boven de buitentemperatuur opwarmen. Lichtgekleurde/witte jaloezieën nemen minder warmte op en stralen dus uiteindelijk ook minder warmte door naar binnen. De opwarming van de kamer wordt dan dus beperkt, maar kan alsnog makkelijk tussen 5 en 10 graden boven de buitentemperatuur uit komen.

Het enige wat echt werkt tegen stralingswarmte van de zon is zonwering aan de buitenkant van de woning.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
JvG-90 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:09:
Bedankt voor de antwoorden! Een screen zou inderdaad een mogelijk oplossing voor het warmteprobleem kunnen zijn, maar ik moet nog even kijken of deze dan ook goed van binnenuit te openen en sluiten is doordat ik er vanaf de buitenkant niet makkelijk bij kan komen.
Geen idee hoe het bij Keylite zit, maar bij Velux kon je de screens heel makkelijk openen/sluiten door even het raam helemaal te kantelen, screen aan te haken en het raam weer te sluiten.

Voor garantie op het niet werken in de winter van het huidige systeem moet je aankloppen bij degene die het aan jou geleverd heeft. Met de fabrikant of importeur heb je niks te maken, tenzij je rechtstreeks bij de fabrikant of importeur gekocht hebt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
JvG-90 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:09:
Bedankt voor de antwoorden! Een screen zou inderdaad een mogelijk oplossing voor het warmteprobleem kunnen zijn, maar ik moet nog even kijken of deze dan ook goed van binnenuit te openen en sluiten is doordat ik er vanaf de buitenkant niet makkelijk bij kan komen.[...]
Ik heb screens op het schuifraam naar de tuin, laten installeren met drukknop. Zelf een Shelly2.5 tussen gezet: werkt nog perfect met knoppen, maar ik kan die ook van op het werk op 60% zetten als het plots zonnig is via m´n telefoon (of automatisch als de temperatuur te hoog is via home assistant).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:30

lord_fh

PS5

Ivow85 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:13:
[...]

Geen idee hoe het bij Keylite zit, maar bij Velux kon je de screens heel makkelijk openen/sluiten door even het raam helemaal te kantelen, screen aan te haken en het raam weer te sluiten.

Voor garantie op het niet werken in de winter van het huidige systeem moet je aankloppen bij degene die het aan jou geleverd heeft. Met de fabrikant of importeur heb je niks te maken, tenzij je rechtstreeks bij de fabrikant of importeur gekocht hebt.
Dat heeft Keylite niet. Wij hebben ook een keylite raampje op zolder (kleine maat) met zon jaloezie erin, wordt beduidend heter dan de velux (SK6) die er naast zit met zonwering aan de buiten kant. De leverancier van de kozijnen hier had Keylite in het assortiment vandaar dat die erin zit, de Velux heb ik later laten vervangen maar wel door een Velux, die voelt een stuk robuuster aan + zon weren doe je aan de buitenkant en niet van binnenuit of er tussen, ik heb daarom ook spijt van dat keylite raampje maargoed das maar een kleintje....

Hier wordt die ook heet, wat opzich ook wel te verklaren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvG-90
Ivow85 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:13:
[...]
Duidelijk. Ik ga dit probleem dan maar bij de plaatser van het dakraam neerleggen.
lord_fh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Dat heeft Keylite niet. Wij hebben ook een keylite raampje op zolder (kleine maat) met zon jaloezie erin, wordt beduidend heter dan de velux (SK6) die er naast zit met zonwering aan de buiten kant. De leverancier van de kozijnen hier had Keylite in het assortiment vandaar dat die erin zit, de Velux heb ik later laten vervangen maar wel door een Velux, die voelt een stuk robuuster aan + zon weren doe je aan de buitenkant en niet van binnenuit of er tussen, ik heb daarom ook spijt van dat keylite raampje maargoed das maar een kleintje....

Hier wordt die ook heet, wat opzich ook wel te verklaren is.
Bedankt voor deze toevoeging. Ik ga het hete raam probleem dan maar proberen op te lossen door een Keylite screen aan de buitenkant te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMRgP4BjHFspPrFaIGNG6buYzCA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/NBGtA0aNGeAZHfPkFzyvkNDC.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:30

lord_fh

PS5

JvG-90 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Duidelijk. Ik ga dit probleem dan maar bij de plaatser van het dakraam neerleggen.

[...]

Bedankt voor deze toevoeging. Ik ga het hete raam probleem dan maar proberen op te lossen door een Keylite screen aan de buitenkant te plaatsen:
[Afbeelding]
OO dat lijkt me top! kan dat achteraf erop gemaakt worden dat je weet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvG-90
lord_fh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:39:
[...]
OO dat lijkt me top! kan dat achteraf erop gemaakt worden dat je weet ?
Ja, kan volgens de verkoopsites gewoon achteraf geplaatst worden. Via Google vind je meerdere aanbieders van de Keylite screens en kun je de standaard maat van je dakraam selecteren om te bepalen welke je nodig hebt. In jouw geval een kleintje, dus ook voordeliger qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je een Velux dakraam hebt, weet dat Velux dit zelf ook aanbied.

[ Voor 39% gewijzigd door _eLMo_ op 13-03-2025 15:49 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 07:55
_eLMo_ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:48:
Als je een Velux dakraam hebt, weet dat Velux dit zelf ook aanbied.
Hij zegt ongeveer 40x dat hij een Keylite dakraam heeft :+

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gdzr schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Hij zegt ongeveer 40x dat hij een Keylite dakraam heeft :+
Excuus, ik had niet genoeg gelezen 😅 Ik dacht dat het puur om het glas met zonwering ging.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1