After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
In het nieuwsbericht wordt er gesproken over:
Terwijl waar het nieuwsbericht naar verwijst staat er dit:Dat is iets groter dan een suikerkorrel
https://www.ti.com/about-...iest-of-applications.html
Een pepervlok is toch een enorm verschil met een suikerkorrel.Measuring only 1.38mm2, about the size of a black pepper flake
Logischerwijs staat de daadwerkelijke afmeting er ook bij (in de lead). De suikerkorrel is slechts ter illustratie.
Mijn inschatting is dat je met de uitschrijving van die termen direct duidelijker maakt waar het om gaat voor lezers die ze misschien niet kennen. Die abbr-tag gebruiken we hier niet zoveel voor omdat mobiele gebruikers daar niks mee kunnen.Raven schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:01:
Artikel: nieuws: Texas Instruments presenteert microcontroller ter grootte van een sui...
Auteur: @EvelineM
Misschien een idee dit
[...]
te herschrijven naar
[...]
Zo klinkt het wat bekender
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Maar lezers die ze niet kennen worden ook van de uitgeschreven versie niets wijzer. Zo zal vrijwel niemand die niet met elektronica werkt enig idee hebben wat "Universal Asynchronous Receiver Transmitter" voor iets is. Terwijl mensen die wel met elektronica werken - en juist de doelgroep voor dit artikel zijn - de uitgeschreven termen niet goed kennen.TijsZonderH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:29:
Mijn inschatting is dat je met de uitschrijving van die termen direct duidelijker maakt waar het om gaat voor lezers die ze misschien niet kennen. Die abbr-tag gebruiken we hier niet zoveel voor omdat mobiele gebruikers daar niks mee kunnen.
Zo zat ik het artikel te lezen en dacht bij "Universal Asynchronous Receiver Transmitter" eerst "hmm, wat zou dat afgekort zijn... AH! UART! Zeg dat dan meteen!"
Dus nee, volledig eens met @Raven. In de elektro-wereld gebruikt vrijwel niemand de uitgeschreven versies. De afkortingen gebruiken verhogen de leesbaarheid en begrijpelijkheid van het artikel.
Deze power figures kloppen niet. Amperes zijn geen Watts:Het apparaat vraagt bij gebruik 87 microwatt aan vermogen en 5 microwatt als het inactief is.
De spec geeft aan dat het device in RUN conditie 87µA/MHz trekt. Op 24MHz klokfrequentie kom je dan uit op 2088 µA. uitgaande van 1.8V voeding kom je op 2088 µA * 1.8V = 3,76 mW.Optimized low-power modes
RUN: 87µA/MHz
STOP: 609µA at 4MHz, 311µA at 32kHz
STANDBY: 5µA with SRAM retention
SHUTDOWN: 200nA
STANDBY conditie geeft dan 9µW.
edit: ik vind zulke missers erger dan de discussie over de grootte van een suikerkorrel...
[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 13-03-2025 11:18 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Als iemand die goed bekend is met de termen moest ik toch even twee keer knipperen met de ogen wat er precies staat. Het maakt het onleesbaar. Zo zie ik het niet vaak. Iemand die er niets van weet zal de uitgeschreven tekst ook helemaal niets zeggen. Googlen op I2C en SPI levert je direct duidelijke resultaten op en uitleg wat het is. Iemand die ooit met een arduino heeft gespeeld zal direct SPI of UART herkennen.TijsZonderH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:29:
[...]
Mijn inschatting is dat je met de uitschrijving van die termen direct duidelijker maakt waar het om gaat voor lezers die ze misschien niet kennen. Die abbr-tag gebruiken we hier niet zoveel voor omdat mobiele gebruikers daar niks mee kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 13-03-2025 11:32 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dit is inderdaad slordig. Ik heb dit gewoon verkeerd gelezen. Dus heel erg bedankt voor het melden, dit gaan we logischerwijs aanpassen.P5ycho schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:16:
[...]
Deze power figures kloppen niet. Amperes zijn geen Watts
en @EvelineMTijsZonderH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:29:
[...]
Naast een aantal reacties in dit topic, onder het artikel zijn er ook een paar die de afkortingen wel (beter) kennen dan de volledig uitgeschreven versies, zelf ben ik er ook een van
edit: I.p.v. abbr kan een wiki-link misschien een idee zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 13-03-2025 12:53 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oscar Wilde
De vraag is welk volk dit artikel trekt.TijsZonderH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:29:
[...]
Zijn dat lezers die niets van microcontrollers en chips weten? Het is zo'n hol/inhoudsloos/incorrect artikel dat ik mij afvraag of het publiek welke nog nooit van een microcontroller hebben gehoord de moeite nemen het te lezen en mensen die er wel wat van weten schieten er niets mee op, anders "dan dat er weer een nieuwe microcontroller gelanceerd is".
De vergelijking wordt gemaakt met een suikerkorrel -want dat is een goede referentie voor mensen die niet weten hoeveel een vierkante millimeter is-. Maar begrijpen deze mensen wel hoeveel 87 microAmpere per MHz is? Ik betwijfel het.
Voor dergelijk tech artikel is er niets mis mee om de details goed te zetten en de gebruikelijke industrie-brede termen te gebruiken. Wellicht interesseert een leek er zich in.
Het is in de huidige staat een aardig waardeloos artikel, zowel voor 'noobs' als voor mensen die er wel kennis over hebben.
Neem een voorbeeld aan tom's hardware: https://www.tomshardware....38-mm2-and-costs-20-cents
[edit]
Ik zie nu de aanpassing van het artikel, maar óók de aanpassing klopt dus niet.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 13-03-2025 13:05 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.