Goede pcie wi-fi adapter met laag stroom verbruik in idle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 18:34
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een pci express Wi-fi adaptor voor mijn plex media server. Die in idle een laag stroom verbruik heeft. De Wi-fi adaptor moet op minimaal 1 Gbits download snelheid kunnen werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb veel gezocht maar kan geen websites vinden waar vele Wi-fi adaptors getest zijn en er stroom verbruik erbij wordt aangegeven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:11
Die 1 Gbits, dat moet in de praktijk haalbaar zijn of in Theorie?

De idle stand kan je als het goed is inregelen met je server.
Wat voor Hardware gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
@corporalnl

1 Gbits download in de praktijk

Ik gebruik:

Intel i9 9900k cpu
Asrock z390 pro 4 moederbord
64 Gb ddr4 2666 mhz geheugen
5x Crucial 512 GB MX500 ssd
8x Western digital red plus 14TB schijven
Lsi megaraid 9260 8i raid controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Kan je geen kabel trekken? Ik heb mijn twijfels of je wel 1Gbits gaat halen met wifi.

Hoe is de verdere situatie. Zoals je router/modem waar je wifi mee zal verbinden?
Afstand, zitten er muren tussen etc.

Daarnaast zal een wifi kaartje niet veel energie trekken in idle modus.

[ Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 13-03-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Dan is het ook belangrijk om te weten wat je nu al aan wifi spul hebt staan.

Persoonlijk zou ik me de uitgaven, gedoe en frustratie besparen en een kabeltje leggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
@corporalnl @FredvZ

Mijn plex servertje staat nu in mijn woonkamer naast een werk bureau. Pal naast de ziggo modem verbonden met een cat 6e kabel. Maar ik wil wat meer ruimte creëren voor mijn zithoek. Dus de computer en bureau moeten naar een ander kamertje. Het wordt een heel gedoe om een utp kabel naar dat kamertje aan te leggen via de muren. Dat wordt op zijn minst 15 a 16 meter kabel leggen.

Ik zag dat er tegenwoordig wifi modems zijn die wifi 6, 6e en zelfs 7 aan mogelijkheden hebben. Ik ben van plan om een asus Zenwifi BT8 of BT10 aan te schaffen want die ondersteunen hoge snelheden met 802.11ax en 802.11be van vele gigabits per seconden.

Nu is het even uitzoeken welke wifi adaptors goed zijn en weinig stroom verbruiken in idle. alleen kan ik helemaal geen informatie vinden op het internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:09
in een andere ruimte dan de gene waar de WIFI router staat een 1Gbit/s verbinding krijgen is bijna onmogelijk.

zodra er een muur zit tussen de router en je PC dan zul je zien dat de verbindingssnelheid heel snel achteruit gaat

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:06

VW-Arjan

★★★★★

Een plexserver met i9 24/7 draaien is prima, maar een WiFi kaartje moet dan zo zuinig mogelijk zijn?

Het extra stroomverbruik van willekeurig welk WiFi kaartje is toch te verwaarlozen?

For what it's worth: volgens mij hoe hoger de WiFi standaard hoe kleiner de bereikcircel, dus hoe harder je kaart moet zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
@corporalnl @FredvZ @saaltink @VW-Arjan

Heeft niemand hier een tip voor een website waar ik wifi adaptors kan vergelijken en waar stroomverbruik wordt aangegeven. Of weet een goede wifi adaptor die in idle weinig stroom verbruikt.🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:17

MsG

Forumzwerver

Power lines niet eventueel een optie voor deze setup? Niet altijd de beste oplossing, maar in vergelijking met wifi kan het soms hogere doorvoersnelheid halen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarvoor denk je dat je plexserver 1 Gb verbinding nodig heeft? Hoeveel streams wil je gelijktijdig kijken? Maar als het een appartement of rijtjeshuis betreft ga je die snelheid niet halen. Wat je in de specs ziet zijn theoretische snelheden maar de ether zit vol met ruis.
Persoonlijk zou ik even die kabel leggen, kost je minder tijd op termijn en vooral minder ergernis. En voor de WAF die wil geen haperende films.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
victor1701 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:06:
@corporalnl @FredvZ @saaltink @VW-Arjan

Heeft niemand hier een tip voor een website waar ik wifi adaptors kan vergelijken en waar stroomverbruik wordt aangegeven. Of weet een goede wifi adaptor die in idle weinig stroom verbruikt.🤔
Die heb je niet. Aangezien het niet interessant genoeg is gezien het verbruik daarvan al zeer laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
@Frogmen

De snelle verbinding is niet voor het bekijken van plex media. Inderdaad voor het bekijken heb je niet zo snelle verbinding nodig. Maar het is voor het binnenhalen van nieuwe media.

Ik kan geen kabels trekken onder mijn vloer. Dat zal via muur plinten moeten. Eenmaal mijn woonkamer uit. Moet de kabel de gang oversteken dat kan alleen via de muur over een deurpost heen . De muren zijn van beton en de deurposten zijn van metaal. Dat heb je in een goedkope sociale huurwoning. Het zou misschien kunnen maar ik vind het nogal een behoorlijk klusje.

Maar misschien heb jij tips voor het leggen van utp kabels.

Hieronder is een plattegrond van mijn woning. Rode pijlen wijzen locaties aan. Groene blokje is waar mijn kabel in de woning is met de modem. Rode blokje is waar mijn pc moet komen te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPHGBZEC9vJ_1qa_CLiNyleLawg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qZ0bvO2kUK4WMHvDVvKZPOwC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
victor1701 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:49:
Ik kan geen kabels trekken onder mijn vloer. Dat zal via muur plinten moeten. Eenmaal mijn woonkamer uit. Moet de kabel de gang oversteken dat kan alleen via de muur over een deurpost heen . De muren zijn van beton en de deurposten zijn van metaal. Dat heb je in een goedkope sociale huurwoning.
Waarom ga je niet via de keuken?
dan heb je geen deurposten en dun muurtje wat waarschijnlijk van gips is.

Andere mogelijkheid: zitten er geen loze leidingen in de muur?
Het zou misschien kunnen maar ik vind het nogal een behoorlijk klusje.
Toch is de kans groter dat je blijer wordt van dat behoorlijke klusje dan de frustratie die je met Wifi gaat ervaren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:29

D4NG3R

kiwi

:)

victor1701 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:49:
Maar het is voor het binnenhalen van nieuwe media.
Ben je daar echt de volle Gbit voor nodig dan? Ik draai hier zelf ook een *arr stack met Plex op m'n mediaserver, ding tuft op de achtergrond wel weg.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
FredvZ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Waarom ga je niet via de keuken?
dan heb je geen deurposten en dun muurtje wat waarschijnlijk van gips is.

Andere mogelijkheid: zitten er geen loze leidingen in de muur?
Is een idee. Vind het wel wat lastig aangezien er krachtstroom voor inductie koken en gasleidingen daar uit de muur komen. En de hele wand een groot keukenblok is met bij het raam de vaatwasser en helemaal rechts een koelkast staat. Bij de koelkast zou ik wel zo er achterlangs door de muur kunnen maar daar komen nou juist veel stroom kabels uit de muur en er zit een gasleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gok dat het andere kamertje ook je werkkamer wordt, hetgeen meteen nog een reden is. Gezien de layout is het een appartement, vergeet wifi dan maar. En zoals eerder gezegd via de keuken, plint is makkelijk te verwijderen. Bedenk wel dat je die kabel ziet als je het weet, maar na een week valt hij jouw niet meer op. Haperend beeld erger je steeds weer aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
D4NG3R schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Ben je daar echt de volle Gbit voor nodig dan? Ik draai hier zelf ook een *arr stack met Plex op m'n mediaserver, ding tuft op de achtergrond wel weg.
Het is voornamelijk voor het binnen halen van nieuw content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

laptop wifi kaartjes zijn vaak gebouwd op zuinigheid. omdat batterijduur toch wel fijn is.

Er zijn pcie adapters waar je zon mini wifi kaartje in kan steken, inc antennes. Maar ik denk dat je ontvangst niet geweldig gaat zijn als je de antennes zo dicht bij de computer behuizing hebt. dus dan zal je ook nog eens de boel moeten verlengen..

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:29

D4NG3R

kiwi

:)

victor1701 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Het is voornamelijk voor het binnen halen van nieuw content.
Dit is letterlijk dezelfde zin waar ik mijn vraag over stelde. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

sapphire

Die-hard pruts0r

mrc4nl schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:16:
laptop wifi kaartjes zijn vaak gebouwd op zuinigheid. omdat batterijduur toch wel fijn is.

Er zijn pcie adapters waar je zon mini wifi kaartje in kan steken, inc antennes. Maar ik denk dat je ontvangst niet geweldig gaat zijn als je de antennes zo dicht bij de computer behuizing hebt. dus dan zal je ook nog eens de boel moeten verlengen..
De meeste PCI-e kaartjes voor de PC zijn gewoon PCIe naar m.2 adapters met zo'n laptop kaartje er op en een SMA aansluiting achterop.

Maakt in principe weinig uit welk kaartje de TS neemt qua verbruik want ze zijn allemaal wel zuinig en die ene watt verschil valt in het niet bij de rest van de setup.

@victor1701 Ik hoorde laatst goede verhalen over een Qualcom Fastconnect 7800 qua snelheid :)

Overigens heeft dit bord (als ik het goed zie onder de GPU PCIe slot) een m.2 aansluiting voor een wifi kaartje en bovenin een plek om 2 SMA connectors te monteren.

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 17-03-2025 09:59 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
sapphire schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:55:
[...]

De meeste PCI-e kaartjes voor de PC zijn gewoon PCIe naar m.2 adapters met zo'n laptop kaartje er op en een SMA aansluiting achterop.

Maakt in principe weinig uit welk kaartje de TS neemt qua verbruik want ze zijn allemaal wel zuinig en die ene watt verschil valt in het niet bij de rest van de setup.

@victor1701 Ik hoorde laatst goede verhalen over een Qualcom Fastconnect 7800 qua snelheid :)

Overigens heeft dit bord (als ik het goed zie onder de GPU PCIe slot) een m.2 aansluiting voor een wifi kaartje en bovenin een plek om 2 SMA connectors te monteren.
Mooie tip Ik heb zitten zoeken maar ik kan alleen QCNCM865 kaartjes vinden. Maar bij specificaties wordt er niet aangeven dat deze fast connect 7800 series zijn. Heb ondertussen in plaats van vage merken op alieexpress een msi variant gevonden https://www.msi.com/PC-Co...HERALD-BE-NCM865-WI-FI-7/ Mooie van deze msi is dat je de antenne draadjes er niet meer zelf op hoeft te zetten. Is nogal een gedoe. En je krijgt een kabel met antenne station erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Omdat ik nog steeds te lui ben om gaten te boren en kabels onder m'n vloer te leggen... Staat mijn plex doos cq nas cq downloadbak al een poosje bedraad aan een xe75 (non pro) welke zelf mag bepalen of op 2.4/5/6ghz mag verbinden met de andere xe75 in de meterkast.. Al met al een afstand van 10 meter en 3 ytong muurtjes.. Maar daar komt gewoon Gigabit door..

Misschien wel de reden dat ik al bijna een jaar geen zin heb om gaten te maken :+

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
SMSfreakie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:02:
Omdat ik nog steeds te lui ben om gaten te boren en kabels onder m'n vloer te leggen... Staat mijn plex doos cq nas cq downloadbak al een poosje bedraad aan een xe75 (non pro) welke zelf mag bepalen of op 2.4/5/6ghz mag verbinden met de andere xe75 in de meterkast.. Al met al een afstand van 10 meter en 3 ytong muurtjes.. Maar daar komt gewoon Gigabit door..

Misschien wel de reden dat ik al bijna een jaar geen zin heb om gaten te maken :+
he ga je mond spoelen! Hier op tweakers kan mesh niet werken, geeft het trage verbindingen en is het een doodszonde. Gij zult op iedere verdieping een rookmelder accesspoint bekabeld in het midden van de kamer hangen :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:26:
[...]

he ga je mond spoelen! Hier op tweakers kan mesh niet werken, geeft het trage verbindingen en is het een doodszonde. Gij zult op iedere verdieping een rookmelder accesspoint bekabeld in het midden van de kamer hangen :+
Gaten komen er wel.. Want bedraad is altijd beter... Alleen nog zin maken om gaten te boren int beton en onder de vloer te gaan spartelen in de natte klei.......

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
SMSfreakie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Gaten komen er wel.. Want bedraad is altijd beter... Alleen nog zin maken om gaten te boren int beton en onder de vloer te gaan spartelen in de natte klei.......
Ik denk dat mijn sociale woningbouw dat niet zo leuk gaat vinden. Als ik dat zou ga doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Ik ga waarschijnlijk deze uitproberen de msi herald met qualcomm wifi 7 m.2 er op.

https://www.amazon.com/MS..._US&ref_=as_li_ss_tl&th=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
victor1701 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Ik denk dat mijn sociale woningbouw dat niet zo leuk gaat vinden. Als ik dat zou ga doen. :+
Hier ook sociale huur maar goed er mag gigantisch veel wel.. Gaten weer dicht maken bij vertrek.. Dat lukt me tzt wel dus....

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:38
Met wifi 6 op 5ghz, een muur ertussen in vergelijkbare situatie haal ik stabiel 800mbit, en op goede dagen 1100mbit. Zal zat genoeg zijn voor een plex bakkie, zeker als je wifi 7 en/of 6ghz kan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door vrilly op 21-03-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
vrilly schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:39:
Met wifi 6 op 5ghz, een muur ertussen in vergelijkbare situatie haal ik stabiel 800mbit, en op goede dagen 1100mbit. Zal zat genoeg zijn voor een plex bakkie, zeker als je wifi 7 en/of 6ghz kan gebruiken.
Absoluut welke wifi router en wifi receiver heb je in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:38
Receiver een PCE-AX3000 in de VR/game PC, was 15€ op amazon in de aanbieding :+
Router heb ik een fritzbox 7690 met mijn thuisserver op de 2.5gbit wan poort(vrij recente upgrade)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Heb ondertussen de Msi herald BE wifi 7 max besteld op ebay wordt geïmporteerd vanuit de VS. Het is wel een verbeterde versie met koelblok op gemonteerd op de qualcomm m.2 module. Verwachte levertijd tussen 22 april en 5 mei.

Ik ben heel benieuwd. Ik zal de wifi 7 prestaties voorlopig nog niet kunnen testen. Heb nog geen budget voor de aanschaf van een wifi 7 router. Maar kan wel zodra ie binnen is de wifi 5 prestaties bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:31
Woon hier al eventjes in een sociale huur appartement.
Mijn oplossing was tdt om de kabel via de muur te geleiden met wat simpele klemmetjes, en een hoekje vd deur af te zagen om van de gang (oude kpn aansluit punt) naar de woonkamer te kunnen.

Absoluut geen schoonheidsprijs, maar wel effectief. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
SMSfreakie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Zo had ik het ook in mijn vorige woning. Maar nu wil ik het iets beter aanpakken. Of via een hele lange muur een kabel naar mijn keuken trekken en dan met een gat door mijn keukenblok en dan gat boren in mijn muur naar mijn 2e kleinere slaapkamer geleiden. Of een wifi kaartje kopen en een snellere wifi router. Ik heb al vele klusjes nog te doen in mijn nieuwe stulpje. Dus zat ik op de kabel aanleg gedoe niet echt te wachten.
Pagina: 1