Ziggomodem, wifi via accespoint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikio
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-05 15:37
Goedenavond,

Tot nu toe had ik glasvezelinternet, waarbij de modem (Fritzbox) in de gang hangt, wat voor een prima wifi dekking in mijn appartement zorgt.

Over een aantal dagen ga ik over op Ziggo, hier zit het aansluitpunt van de modem achter mijn tv.
Op zich handig, want dan kan ik de tv, apple tv etc. makkelijk bekabeld aansluiten.

Echter wil ik de wifi op dezelfde plek als nu hebben (in de gang).

Wat kan ik het beste doen? Een accesspoint aanschaffen, deze in de gang hangen en alle draadloze apparaten daarop aansluiten? En dan op de ziggo modem de wifi uitschakelen?

Of raden jullie een ander apparaat aan i.p.v. een accesspoint? (Mijn kennis hierin is summier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Je kan gewoon een AP hangen in gang en die zelfde SSID geven als Ziggo modem.
Of ben je bang dat ziggo modem wifi gaat verstoren?

probeer eerst eens enkel ziggo modem - meeste appartementen zit woonkamer meer in het midden dan de voordeur zit.

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 12-03-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Je kan het Ziggo modem in Bridge modus zetten (dat kan tegenwoordig via de "Vodafone & Ziggo" app, voorheen moest je daarvoor de helpdesk bellen).
Dan staat de Wifi uit, en geeft het modem het internetsignaal 1 op 1 door via ethernet.

Dan stel je je Fritzbox in als router en stel je daar je hele netwerk op in. Je hebt dan weinig meer van doen met het modem. Je modem kan je vanaf je eigen netwerk nog wel bereiken op ip-adres 192.168.100.1 (ongeacht welke ip-range jouw interne netwerk gebruikt!), om bijvoorbeeld statusinfo te zien, of om hem op afstand te herstarten.

Let wel op, dat je dan verder geen apparaten direct op het modem mag aansluiten, en dat je Fritzbox dan dus direct aan het internet hangt, en dus niet als accespoint ingesteld moet staan (want dan heb je geen firewall en hangt je hele netwerk open aan het internet). Je router krijgt een extern IP-adres van Ziggo.

Info van Ziggo zelf:
https://www.ziggo.nl/klan...nternet-wifi/bridge-modus

Nog wat aanvullende info van hun forum:
https://community.ziggo.n...eigen-router/td-p/1430488

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Heb je een netwerkkabel van de tv naar de gang lopen om daar een AP aan te kunnen sluiten?

Ik zou eerst maar eens kijken of je niet voldoende dekking hebt als je modem/router alleen in de kamer staat, want dat klinkt als een betere plek dan in de gang.

En Ziggo in Bridge laten zetten is al helemaal nutteloos, als je niet voldoende dekking blijkt te hebben kun je die Fritzbox er gewoon bij zetten als extra AP.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikio
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-05 15:37
Bedankt voor de reacties!
Ik heb inderdaad een netwerkkabel naar de gang liggen.
Ik heb nog speling, dus ga de kabel nog meer richting de slaapkamers doortrekken.

Het gaat met name op mijn beveiligingscamera’s, die hangen aan de buitenkant, zover van de woonkamer als maar kan.

Ik heb een AP besteld (de Fritzbox was bruikleen van de vorige provider) ga daar een aparte SSID van maken voor de camera’s en apparatuur aan slaapkamerkant.

De wifi van de ziggomodem laat ik gewoon aan staan, dat is dan voor de apparaten in de woonkamer.

[ Voor 13% gewijzigd door Mikio op 13-03-2025 20:00 ]