rechten garantie tweedehands product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rathion
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-07 19:53
Hallo Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden een 2dehands laptop overgenomen van iemand, in het begin werkte het prima maar na een maandje ongeveer begon ik problemen te krijgen in games zoals fps stutters en andere probleempjes.

Uiteindelijk toch de fabrikant gecontacteerd en die hadden op afstand de laptop grondig getest en kwamen tot de conclusie dat de laptop niet naar behoren functioneert dus werd er een reparatie in gang gezet.

Bij de eerste reparatie op locatie hadden ze het moederbord/heatsink vervangen maar had dit de performance alleen maar erger gemaakt en was de powerbutton kapot gemaakt door de reparateur.

Hierna boden ze een refund aan maar volgens de fabrikant kwam ik daarvoor niet in aanmerking omdat het een tweedehands product was en werd ik beschuldigd van dat ik "winst" probeerde te maken erg vreemd en onprofessioneel vind ik zelf maar goed ik ging akkoord met nog een reparatie.

Ook hadden ze geen vervangend product.

Bij de tweede reparatie op locatie hadden ze weer het moederbord vervangen en ook de powerbutton, alleen qua performance was het nog steeds lager dan de originele moederbord. ook werd de powerbutton gerepareerd alleen deed daarvan de verlichting het niet meer en was er schade aangebracht aan de bottom shell van de laptop.

Er werd overigens geen performance check gedaan na reparaties dat moest ik blijkbaar zelf doen, dus ik nam weer contact op en legde de situatie uit en dat het nog steeds niet naar behoren werkt en dat er weer schade aan toegebracht was, de casemanager begon het gesprek meteeen met dat ik waarschijnlijk de schade had toegebracht aan de bottom shell ik leg natuurlijk uit dat het door de reparateur kwam, uiteindelijk weer afsproken om nog een reparatie uit te voeren.

Bij de derde reparatie op locatie precies hetzelfde verhaal, performance is niet goed. powerbutton nog steeds geen verlichting, nog een paar andere problemen bijgekomen dat de RGB van de hele laptop niet correct werkt en nu ook software gerelateerde problemen zoals dat de hybrid mode niet meer werkt op de laptop.
shell vervangen maar niet goed dichtgemaakt ,fans maken een lawaai wat ervoor niet was.

Weer contact opgenomen en dit keer werd mij verteld dat het alleen mogelijk is om een reparatie te laten doen op hun depot, nu zit ik er zelf mee dat ik er niet op zit te wachten dat ik 2-4 weken moet wachten tot de laptop gerepareerd is wat nu al 3 keer niet gelukt is en dat ik al twee keer beschuldigd ben van winstmaken en customer induced damage.

Weet toevallig iemand welke rechten ik heb in dit geval aangezien ik niet meer vertrouw in een reparatie en bang ben dat ze de problemen op mij zullen schuiven als ik het opstuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12
Rathion schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:02:
Ik heb een tijdje geleden een 2dehands laptop overgenomen van iemand,
[...]
Weet toevallig iemand welke rechten ik heb in dit geval
Er vanuitgaande dat je het bij een particulier hebt gekocht: geen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Denk dat TS meer doelt op rechten bij de winkel dan rechten bij de particulier. In Nederland zit garantie op een product en niet op de koper, en is garantie bij verkoop te claimen door de nieuwe koper (mits aankoopbewijs aanwezig).

TS: waarom speel je dit niet via de winkel? Die zouden het aanspreekpunt moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 12-03-2025 21:39 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je kunt de particuliere verkoper of de winkelier moeilijk aanspreken voor schade die de fabrikant heeft veroorzaakt.

Wat staat er in de voorwaarden van de fabrieksgarantie?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rathion
Bedankt voor de reacties

In dit geval is het Lenovo die mij dus deze voorwaarden doorstuurde na de reparaties https://download.lenovo.c...505-0010-03_en_update.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die garantievoorwaarden zijn leuk maar daar heb je weinig mee van doen. Er was een probleem, zij hebben dat gepoogd op te lossen, met of zonder factuur (dat kan ik niet uit je bericht halen). Na deze reparatie blijkt het probleem nog niet opgelost te zijn en is er schade toegebracht door de reparateur. Het is aan Lenovo om dit op te lossen. Hoe ze dat doen? Hun zaak, jij moet alleen schadeloos worden gesteld en het originele probleem dient te worden opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Rathion schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:56:
Bedankt voor de reacties

In dit geval is het Lenovo die mij dus deze voorwaarden doorstuurde na de reparaties https://download.lenovo.c...505-0010-03_en_update.pdf
Ik zie in de voorwaarden geen beperking voor tweedehands producten. Op grond van deze voorwaarden heb je recht op reparatie, herstel, of teruggave van de koopprijs:
If your problem cannot be resolved over the telephone; through the application of software updates or the installation of a CRU, the Service Provider will arrange for service under the type of warranty service designated for the product under “Part 3 - Warranty Service Information” below.

If the Service Provider determines that it is unable to repair your product, the Service Provider will replace it with one that is at least functionally equivalent.

If the Service Provider determines that it is unable to either repair or replace your product, your sole remedy under this Limited Warranty is to return the product to your place of purchase or to Lenovo for a refund of your purchase price.
Als je recht hebt op On-site Service, hoef je hem niet naar een depot op te sturen. Wel kan een Service Provider de laptop op zijn kosten voor je opsturen naar hun servicecentrum (p. 4). Als je recht hebt op Courier or Depot Service, moet je hem wel opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:31
FredvZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Kun je dat onderbouwen?
Hij kocht een laptop waar nog garantie op zit en garantie is overdraagbaar.

Zal mogelijk wel een hoop tijd en energie kosten om gelijk te krijgen wanneer Lenovo niet wil meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rathion
Nogmaals bedankt voor de berichten ik waardeer het heel erg!

Ik zit nu dus met de vraag of het dan mogelijk is om toch terug te vallen op de refund die mij dus origineel was aangeboden, aangezien het niet uitmaakt of het een tweedehands product is of niet.

Het liefst wil ik natuurlijk helemaal niks meer te maken hebben met Lenovo na al 3-4 maanden hiermee bezig te zijn.

De laatste email die ik ontvangen heb zei de casemanager het volgende :

Wij kunnen geen store credit of omwisseling en ook geen refund aanbieden, volgens de terms en conditions moet de klant wel ingaan op de oplossing die wij aanbieden.

Is hier nog sprake van als het al 3 keer fout is gegaan? want in dat geval kunnen ze oneindig hiermee doorgaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12
Gadgeteer schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:41:
Kun je dat onderbouwen?
Hij kocht een laptop waar nog garantie op zit en garantie is overdraagbaar.
Ik zie nergens staan dat er sprake is van overgedragen garantie.
Ik zie ook nergens staan hoe oud de laptop is.

Garanties verlopen volgens Nederlands recht in beginsel via de verkoper.
TS heeft het overgenomen van "iemand", dus daar zal hij al eerste moeten klagen. De kans is groot dat "iemand" een particulier is en die hebben niet dezelfde verplichtingen als een winkel.

Als TS een aankoopbewijs bij zijn laptop heeft gekregen dan kan hij zich nog melden bij de originele verkoper.
Zal mogelijk wel een hoop tijd en energie kosten om gelijk te krijgen wanneer Lenovo niet wil meewerken.
Lenovo heeft waarschijnlijk gelijk volgens hun eigen fabrieksgarantie. Volgens de (in Nederland) geldende wettelijke garantie heeft TS misschien meer rechten. Daarvoor moet je bij de verkoper zijn, niet de fabrikant.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:31
FredvZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Ik zie nergens staan dat er sprake is van overgedragen garantie.
Ik zie ook nergens staan hoe oud de laptop is.

Garanties verlopen volgens Nederlands recht in beginsel via de verkoper.
TS heeft het overgenomen van "iemand", dus daar zal hij al eerste moeten klagen. De kans is groot dat "iemand" een particulier is en die hebben niet dezelfde verplichtingen als een winkel.

Als TS een aankoopbewijs bij zijn laptop heeft gekregen dan kan hij zich nog melden bij de originele verkoper.

[...]

Lenovo heeft waarschijnlijk gelijk volgens hun eigen fabrieksgarantie. Volgens de (in Nederland) geldende wettelijke garantie heeft TS misschien meer rechten. Daarvoor moet je bij de verkoper zijn, niet de fabrikant.
Lenovo bevestigt de garantie door te herstellen en een refund aan te bieden?

Dat hij niet naar Lenovo had gemoeten is duidelijk. Hij moet naar de winkel die het device aan eerdere eigenaar verkocht. De garantie zit op het product, niet op de koper.

[ Voor 6% gewijzigd door Gadgeteer op 13-03-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Lenovo bevestigt de garantie door te herstellen en een refund aan te bieden?

Dat hij niet naar Lenovo had gemoeten is duidelijk. Hij moet naar de winkel die het device aan eerdere eigenaar verkocht. De garantie zit op het product, niet op de koper.
Werkt bij Lenovo toch iets anders. Als je daar een service pakket bij afgesloten hebt neem je rechtstreeks contact op met Lenovo voor reparaties / garanties.

Dat is hier ook gebeurd. Alleen omdat er na 3 reparaties nog steeds problemen zijn is de vraag van TS hoe nu verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rathion schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:02:
H

Hierna boden ze een refund aan maar volgens de fabrikant kwam ik daarvoor niet in aanmerking omdat het een tweedehands product was en werd ik beschuldigd van dat ik "winst" probeerde te maken erg vreemd en onprofessioneel vind ik zelf maar goed ik ging akkoord met nog een reparatie.
Ik snap deze zin niet. Wie is 'ze' in deze?

Andere vraag: op welke manier was de performance minder en hoe heb je dat getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:13

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

jeroenkb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Werkt bij Lenovo toch iets anders. Als je daar een service pakket bij afgesloten hebt neem je rechtstreeks contact op met Lenovo voor reparaties / garanties.

Dat is hier ook gebeurd. Alleen omdat er na 3 reparaties nog steeds problemen zijn is de vraag van TS hoe nu verder.
Zo'n servicepakket is een aanvulling op je rechten. Die rechten kunnen niet ingeperkt worden door voorwaarden of contractuele bepalingen.

Met andere woorden: als de fabrikant van de laptop niet thuis geeft, kun je gewoon naar de oorspronkelijke leverancier. Die mag je vervolgens niet de deur wijzen.

Let wel: dat geldt voor het oorspronkelijke defect. De schade die daarna door een reparateur (onder verantwoordelijkheid van de fabrikant) is toegebracht aan de laptop, is niet te verhalen op de oorspronkelijke leverancier (dat zou ook vreemd zijn).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Rathion schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:13:
De laatste email die ik ontvangen heb zei de casemanager het volgende :

Wij kunnen geen store credit of omwisseling en ook geen refund aanbieden, volgens de terms en conditions moet de klant wel ingaan op de oplossing die wij aanbieden.
Heb je recht op On-site Service, of op Courier or Depot Service?
Is hier nog sprake van als het al 3 keer fout is gegaan? want in dat geval kunnen ze oneindig hiermee doorgaan...
Er wordt nu een ander soort reparatie aangeboden. Als die ook niet goed uitpakt, kun je wel stellen dat ze niet in staat zijn hem te repareren.

Pagina: 1