[Afstudeeropdracht] Mening Biomaterialen in Grafsich Ontwerp

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TisLieke
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-06 17:31
Voor mijn afstudeerproject aan [studie: CMD] onderzoek ik hoe biobased en levende materialen kunnen worden toegepast in grafisch ontwerp. Mijn doel is om te ontdekken hoe deze materialen grafisch ontwerpers kunnen inspireren om duurzamer te werken en hoe ze kunnen bijdragen aan mentaal welzijn. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Biobased inkten en natuurlijke kleurstoffen in drukwerk.
  • Experimentele materialen zoals mycelium, henneppapier en bioplastics.
  • Levende of reactieve ontwerpen die veranderen door omgevingsfactoren.
Mijn vragen aan jullie:
  • Hebben jullie ervaring met biobased materialen in grafisch ontwerp?
  • Zouden jullie ermee willen werken en wat zou jullie motiveren of tegenhouden?
  • Zien jullie hier ook toepassingen op digitaal gebied, bijvoorbeeld door middel van biomimicry?
  • Welke eigenschappen (textuur, houdbaarheid, printbaarheid) zouden voor jullie belangrijk zijn?
Ik ben benieuwd naar jullie mening en sta open voor suggesties of discussies over de toekomst van biodesign in grafische vormgeving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1731185

Lees het bovenstaande topic eens door. En volg de stappen in het topic.

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 12-03-2025 22:33 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:13
Inhoudelijk is wel info te vragen bij Textielmuseum Tilburg over biobased inkten, en ik heb ergens nog wat info van een atelier in Amsterdam die geëxperimenteerd hebben met natuurlijke inkten.
Ik heb zelf wat pogingen gedaan voor zeefdruk met o.a. pijlwortel als bindmiddel en dan rode bietensap als pigment, maar kreeg het nog niet geschikt voor gebruik (consistentie kreeg ik niet goed), moet er nog eens mee verder aan de gang.
Verder heb je natuurlijk als leuk voorbeeld de graffiti of andere muurschildering met een basis van mos en yoghurt. Verder zijn er wel kunstenaars geweest die kleding van schimmels hebben gemaakt.
Veel is voor zover ik weet nog erg DIY.
Persoonlijk lijkt het me tof om bijvoorbeeld posters te drukken waar na een regenbui of zonlicht info bijkomt of juist verdwijnt. Kan deels wel al, maar is vaak flink chemisch van aard.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

In principe zijn dit soort zaken niet de bedoeling. Er is contact opgenomen met de TS dus wellicht krijgt dit wel een vervolg.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Dit topic is gesloten.