Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVos
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-08 21:48
Goedendag!

Naar verwachting zal onze nieuwe woonkamer in 2 maanden klaar zijn na verbouwing, dus: Tijd voor een nieuwe tv!

Een aantal zaken waar ik rekening mee hou:
-Zeer lichte ruimte door glazen pui, ligging in de zon en lichtstraat
-85 inch gewenste afmeting
-Budget: +/- 2000
-Mix van veelal tv kijken, Netflix, YouTube en af en toe gamen

Ik neig momenteel erg naar 2 Sony modellen vanwege de natuurlijke kleuren en goede processing:

Sony 85x90L (2023)
Prijs: 1782 (buitenkansje) of 2099 (nieuw)

Sony 85x95K (2022)
Prijs: 1982 (buitenkansje) of 2178 (nieuw)

Na vele reviews gelezen te hebben lijkt de 95K de betere keuze, maar het voelt enigzins vreemd om in 2025 een model uit 2022 aan te schaffen.

Hoe kijken jullie hier naar? Of hebben jullie totaal andere suggesties die meer bieden qua prijs/kwaliteit?

Mijn dank is groot!

Beste antwoord (via CVos op 14-03-2025 06:15)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:27
De X90L serie is blijven doorlopen naast de '24 modellen, en zal hierdoor over een paar maanden nog beschikbaar zijn. Wanneer we naar de X95K kijken is dit een ander verhaal, lijkt mij sterk dat dit model nog in alle winkels te koop is bij HelloTV zoals vermeld op de website, waarschijnlijk ook niet ruim op voorraad online. Deze winkel heeft er een handje van om bepaalde oudere modellen als 'op voorraad' te labelen om je vervolgens een ander model aan te praten. Mocht de 85X95K wel op voorraad zijn dan is dat binnen jouw budget met de gestelde wensen de betere koop.

Volgende maand worden de nieuwe Sony modellen aangekondigd, wellicht dat de X95L dan ook weer verder in prijs zakt. Dan heb je op meerdere vlakken een betere TV dan de X95K, zou er echter niet veel meer aan uitgeven dan ~ € 2400.

Wanneer ruimere kijkhoeken niet van belang zijn kun je ook wachten totdat de Bravia 7 serie in de uitverkoop gaat, dit model zal tegen de zomer/ in de zomer zakken naar rond de € 2400.

Ik zou nu nog geen TV kopen. En als je 'm koopt, pak het uit en test het.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 15:51
De 95K is een jaar ouder, maar een betere tv en betere deal dan de x90L. De X95k is een miniled met veel meer dimmingzones, beter contrast en minder blooming dan de x90L. Ook heeft de x95k een betere anti-reflectie filter en een x-wide filter voor bredere kijkhoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 20:37
De vraag zou ook moeten zijn: 85 inch? weet je dit zeker? hoever zit je van de tv af?
2000 euro voor een 85 inch tv is echt niet veel. kan het geen 75/77 inch zijn? wellicht heb je dan wat meer opties, ook dat het beeld beter zou zijn en nieuwere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVos
Ik heb wel nog even zitten twijfelen tussen 75 inch en 85, maar gezien de kijkafstand die tussen de 5 en 6 meter zal zijn neig ik toch naar 85.

Ook zie ik in de 75 inch categorie niet per se interessantere modellen naar voren komen die door het kleinere formaat wel net aan in het budget zouden vallen. Hoogstens kom ik nog steeds uit bij dezelfde modellen met een kleine besparing.

Zou jij van mening zijn dat deze varianten in 85 inch niet meer het aanschaffen waard zijn in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:35

Funky22

Guild invite

tussen de 5 en 6 meter...voor een 97/98" Tcl gaan imo, ik zit op 2m70 en tv is 83"...

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 15:51
Bij 5-6 meter (16-20ft) kan een 98 inch nog te klein zijn:). Valt buiten de lijntjes volgens de figuur.....
30 graden FOV wordt vaak gezien als ideale horizontale afstand tussen ogen en TV.
Is het niet mogelijk om de kamer anders in te delen en de oogafstand tot de TV op niet meer dan 3 meter afstand te zetten, dat is nou eens leuke afstand voor een 85inch.
In een thuisbioscoop is zelfs 98 inch mogelijk op 3 meter.
Ook hier geldt weer iedereen is andere en smaken verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DioCiVVO8E8OJBa3GPdcZYxxmMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eY9oy3zcNHux5TW1IvhujByY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVos
Vooropgesteld ben ik het zeker met jullie eens betreft de kijkafstand :) Alleen na intensief overleg met mijn wederhelft is 85 inch toch echt het maximaal haalbare haha...

Maar inderdaad gedachte is wel om de bank op ongeveer 4,5 / 5 meter te plaatsen zodat het behapbaar blijft en het enigzins overeenkomt het onze huidige verhouding.

Nu dus nog even de afweging of ik 1 van deze modellen voor de huidige prijs ga vastleggen, of nog hoop op grote veranderingen binnen nu en twee maanden 🤔

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:27
De X90L serie is blijven doorlopen naast de '24 modellen, en zal hierdoor over een paar maanden nog beschikbaar zijn. Wanneer we naar de X95K kijken is dit een ander verhaal, lijkt mij sterk dat dit model nog in alle winkels te koop is bij HelloTV zoals vermeld op de website, waarschijnlijk ook niet ruim op voorraad online. Deze winkel heeft er een handje van om bepaalde oudere modellen als 'op voorraad' te labelen om je vervolgens een ander model aan te praten. Mocht de 85X95K wel op voorraad zijn dan is dat binnen jouw budget met de gestelde wensen de betere koop.

Volgende maand worden de nieuwe Sony modellen aangekondigd, wellicht dat de X95L dan ook weer verder in prijs zakt. Dan heb je op meerdere vlakken een betere TV dan de X95K, zou er echter niet veel meer aan uitgeven dan ~ € 2400.

Wanneer ruimere kijkhoeken niet van belang zijn kun je ook wachten totdat de Bravia 7 serie in de uitverkoop gaat, dit model zal tegen de zomer/ in de zomer zakken naar rond de € 2400.

Ik zou nu nog geen TV kopen. En als je 'm koopt, pak het uit en test het.
Pagina: 1