Omdat deze vraag een uitvoerige toelichting behoeft heb ik deze zo uitvoerig doch ook zo compact mogelijk te verwoorden. Wellicht is zonder deze toelichting ook al een verklaring te vinden.
/f/image/KdqNYRFYJjU8pvTb90fzsftg.png?f=fotoalbum_large)
Bij 3-rail is er een middenrail in de vorm van puko’s. Op deze middenrail wordt baanspanning geleverd vanuit de centrale. Een centrale kan op een PC aangesloten worden om via software een modelspoorbaan te sturen.
Een trein in het 3-railsysteem heeft een sleper onder de locomotief die het signaal oppikt. Via de massa van de rails is het cirkeltje rond.
:strip_exif()/f/image/98ZHrMwTy35NnVJyuD0XoRl8.png?f=user_large)
Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=2-rail_en_3-rail
Nu kom ik tot de kern van het probleem, namelijk: ik meet spanning op een geïsoleerd stuk van mijn baan.
Een multimeter is niet geschikt om exacte waardes te meten. Er is namelijk sprake van een pulserend sigaal en geen sinusgolf zoals je bij “normale” spanning wel hebt.
Zet ik het metertje op de baan waarbij de contactpunten de middenrail en de niet-geisoleerde rail raken dan branden alle 3 de ledjes. So far so good.
:strip_exif()/f/image/hyh2aboACvwH4uRCOsQV3NUI.jpg?f=fotoalbum_large)
Zet ik het metertje met de contactpunten op de middenrail en op de geisoleerde rail dan blijkt het rode ledje heel zwak te gaan branden. Vrijwel alleen zichtbaar in het donker.
/f/image/R6EDzRPHU2nQuk0OYMnYapml.png?f=fotoalbum_large)
Zet ik vervolgens de meter op DC-stand 20 volt, sluit de centrale aan op de baan en zet er spanning op dan geeft de multimeter 0,01 aan.
En dan kom ik terug bij de vraag waar deze post mee begon: hoe kan ik spanning meten terwijl dat deze twee rails fysiek volledig van elkaar geïsoleerd zijn?
Op het forum voor 3-railgebruikers heb ik geen goed antwoord gekregen. Wat ik wil uitsluiten voordat ik verder bouw aan mijn baan: hoe kan dit ontstaan en gaat het later tot problemen leiden.
Vraag
Kan je met een multimeter spanning meten van 0,01 volt op een geïsoleerd deel van een treinbaan waar dus in feite geen spanning op moet zitten?/f/image/KdqNYRFYJjU8pvTb90fzsftg.png?f=fotoalbum_large)
De techniek
In modelspoorland heb je keuze uit 2-rail of 3-railsystemen. Bij 2 rail wordt de spanning geleverd via een van de rails (links of rechts) en de massa over de andere rail (vanzelfsprekend links of rechts afhankelijk van de situatie).Bij 3-rail is er een middenrail in de vorm van puko’s. Op deze middenrail wordt baanspanning geleverd vanuit de centrale. Een centrale kan op een PC aangesloten worden om via software een modelspoorbaan te sturen.
Een trein in het 3-railsysteem heeft een sleper onder de locomotief die het signaal oppikt. Via de massa van de rails is het cirkeltje rond.
:strip_exif()/f/image/98ZHrMwTy35NnVJyuD0XoRl8.png?f=user_large)
Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=2-rail_en_3-rail
(Digitale) protocollen
Er zijn in hoofdlijnen 2 protocollen binnen de digitale besturing van modeltreinen: DCC en MFX. Ik maak gebruik van MFX. Het is een digitaal signaal dus.Bezetmelding
Voordat je een baan met een PC kan besturen is het nodig om bezetmelders te plaatsen die weer aangesloten wordt op je centrale. In het 3-railsysteem isoleer je dan de massa van een van de rails door deze door te slijpen. Rijdt er een trein overheen dan maakt die contact en zo weet de centrale en PC dat op een bepaalde plek een trein is.Nu kom ik tot de kern van het probleem, namelijk: ik meet spanning op een geïsoleerd stuk van mijn baan.
Hoe kom ik daarbij?
Er is op de markt een spoorspanningsmeter verkrijgbaar. Deze werkt als volgt. Het is een apparaatje met 2 contactpunten, een voor de middenrail en een voor de rail zelf. Het metertje heeft drie ledjes: rood, geel en groen. Brand het rode ledje dan staat er 5 – 9 volt op de baan. Brand rood en geel, dan staat er 9 – 12 volt op de baan. Branden ze alle drie, dan is de spanning > 12 volt.Een multimeter is niet geschikt om exacte waardes te meten. Er is namelijk sprake van een pulserend sigaal en geen sinusgolf zoals je bij “normale” spanning wel hebt.
Zet ik het metertje op de baan waarbij de contactpunten de middenrail en de niet-geisoleerde rail raken dan branden alle 3 de ledjes. So far so good.
:strip_exif()/f/image/hyh2aboACvwH4uRCOsQV3NUI.jpg?f=fotoalbum_large)
Zet ik het metertje met de contactpunten op de middenrail en op de geisoleerde rail dan blijkt het rode ledje heel zwak te gaan branden. Vrijwel alleen zichtbaar in het donker.
Wat meet de multimeter?
Allereerst heb ik de weerstand gemeten met de stand op Ohms. Alle apparatuur was losgekoppeld van de baan. Zet ik de pen op de middenrail en op de geisoleerde rail dan geeft de meter op het display “oneindig” aan. Dat is ook goed./f/image/R6EDzRPHU2nQuk0OYMnYapml.png?f=fotoalbum_large)
Zet ik vervolgens de meter op DC-stand 20 volt, sluit de centrale aan op de baan en zet er spanning op dan geeft de multimeter 0,01 aan.
En dan kom ik terug bij de vraag waar deze post mee begon: hoe kan ik spanning meten terwijl dat deze twee rails fysiek volledig van elkaar geïsoleerd zijn?
Op het forum voor 3-railgebruikers heb ik geen goed antwoord gekregen. Wat ik wil uitsluiten voordat ik verder bouw aan mijn baan: hoe kan dit ontstaan en gaat het later tot problemen leiden.