Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-05 19:50
Beste mede Forum gebruikers.

Ik heb een vraagje m.b.t. het vervangen van mijn TP-Link M5 1300 voor Omada by TP-Link EAP610 Slim.
Op dit moment heb ik in mijn Omada systeem 4 stuks TP-Link Deco M5 1300 zie schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joBE4TeiMSCCfhdKGGSCcazILZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFeLYAtxAQFPR8IDs2YDHtww.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heeft 1 jaar met de nodige problemen gewerkt. Nu wil ik kijken of ik deze TP-Link DECO M5 weg haal en een nieuw WiFi netwerk aanleg met de EAP610 en EAP615.
Ik weet inmiddels dat dit wel mogelijk is.
Maar ik weet niet wat het zend/ontvang gebied van de DECO M5 en EAP610 is.
Op het schema zie je Main bedroom en Bedroom 2 zouden deze 2 DECO's M5 vervangen kunnen worden door 1 x EAPO610 (of EAP615) ?
Is er een verschil in de coverage aeria van beide WiFi AP's ? het lukt mij niet echt dit op internet te vinden. TP-Link blijft zeuren dat de DECO M5 niet werkt op een omada Sysyteem. Als je de DECO's met de standaart App op je telefoon installeerd werkt het. Maar er zijn veel problemen met de M5 (interventie en Loop.
Is er iemand die hier het bos nog ziet door de bomen? ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:45

Nox

Noxiuz

De EAP610's heb ik op een paar plekken geplaatst. Qua bereik vallen ze niet tegen maar zeker niet uitmuntend (let wel, ik werk normaal met high end hardware van een andere prijsklasse). Ik vind ze prima voor het geld. Houd er rekening mee dat je nog zo'n controllertje nodig hebt, die is poe-gevoed ook overigens.

Qua coverage area zou je dus niet al te veel moeten winnen/verliezen, die 200mW blijf je met alle AP's hebben, ze zijn allemaal omnidirectioneel, tenzij de antenne's van de M5 veel beter zijn met beamforming e.d. zou je het niet moeten merken. Meten is weten hier.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejacon
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-05 19:50
Beste Nox.

Hartelijk dank, hier was ik eigenlijk naar opzoek.
De POEvoeding had ik me al gerealiseerd.
Maar het idee om met 2 AP's minder uit te komen is waarschijnlijk te optimistisch gedacht.
Ik zou er 1 minder kunne bestellen en zien of de slaapkamers samen op 1 AP kunnen draaien.
Ook door het plafondmodel welk nu onder de venserbank geplaatst is een andere locatie te geven kan nog wat winst opleveren.
Bedankt voor je reactie
Groet
Henk