Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 15:24
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding voor een nieuw systeem dat ik wil samenstellen, mijn nieuwe desktop zou bestaan uit volgende onderdelen:

AMD Ryzen 7 9800X3D
Geforce RTX5080 of 5090 kan ook voor AMD gaan (als de prijzen van alle videokaarten ooit dalen)
32 GB DDR5 G.Skill 6000 geheugen (2x16)
3 M.2 SSD
2 SATA SSD (zit in huidige pc)
2 7200 Seagate HDD (zit in huidige pc)
ATX X870 moederbord

Als ik nu naar PSU calculators kijk zeggen sommige dat ik met 1000W moet toekomen (MSI, Corsair) en sommige zeggen 1200 (BeQuit, Seasonic) daarom dacht ik voor de zekerheid toch voor de 1200 te gaan. Nu is mijn vraag welke te kopen. Seasonic heeft enkel Platinum of Titanium voedingen die tot 1200 gaan, niets Gold. Corsair heeft enkel een Switch versie die niet in mij kast gaat passen door de aansluiting aan de zijkant en dat zijn de enige twee merken waar ik tot nu toe ervaring mee heb. Ik heb al gezien dat men NZXT aanraad maar dan is er nog verschil tussen de verschillende versies onderling, betreffende de fabrikant die ze maken en waar NZXT dan enkel hun naam op kleven. Vind ergens tussen de 100 en 200 euro wel al genoeg voor een voeding, ga geen Platinum of Titanium kopen van 400-500 euro. Dus alle advies is welkom. Ik verwacht ergens in mei de onderdelen aan te kopen.

Beste antwoord (via evandj op 12-03-2025 16:34)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:33

Nox

Noxiuz

uitvoering: be quiet! Power Zone 2 1000W
Met deze moet je een heel eind komen. Kijk ook op de site van cybenetics voor diverse opties. Kortweg gezegd zit je met voedingen van FSP, Seasonic, Corsair, Coolermaster, Bequiet wel goed. Die hebben al geruime tijd ervaringen met voedingen inkopen. 1000W is afdoende voor de 5080 + een 9800X3D, de 5090 kan er dan ook op. (die is 600W, je CPU is ~150W, heb je 350W marge). Als je zeker geen 5080 neemt is de 850W ook te overwegen, zelfs de 750W zou kunnen maar ik weet niet wat je aan overklokken doet.

Die calculatoren en adviezen van nvidia/amd gaan er vanuit dat je een shitbox voeding koopt en een straalkachel van intel in je PC stopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 12-03-2025 16:08 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

uitvoering: be quiet! Power Zone 2 1000W
Met deze moet je een heel eind komen. Kijk ook op de site van cybenetics voor diverse opties. Kortweg gezegd zit je met voedingen van FSP, Seasonic, Corsair, Coolermaster, Bequiet wel goed. Die hebben al geruime tijd ervaringen met voedingen inkopen. 1000W is afdoende voor de 5080 + een 9800X3D, de 5090 kan er dan ook op. (die is 600W, je CPU is ~150W, heb je 350W marge). Als je zeker geen 5080 neemt is de 850W ook te overwegen, zelfs de 750W zou kunnen maar ik weet niet wat je aan overklokken doet.

Die calculatoren en adviezen van nvidia/amd gaan er vanuit dat je een shitbox voeding koopt en een straalkachel van intel in je PC stopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 12-03-2025 16:08 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

evandj schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:52:
Ik verwacht ergens in mei de onderdelen aan te kopen.
Tot dan. Nee serieus, die prijzen fluctueren gewoon vrij hard en destijds koop je gewoon wat dan goede value is. Nu met een aanrader komen... Is niet nuttig.

Overigens vind ik 32GB in zo'n PC wel vreemd, trek door naar 48GB of 64GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Was aan het twijfelen om voor 64gb DDR5 te gaan maar had al op enkele sites gelezen dat dit geen nut had als je geen AI of video editing doet. FSP eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar ga eens bekijken. Overklokken ga ik niet doen, mijn redenen voor een X850 te gaan is vooral voor de USB poorten en de M.2 slots, op de B series zijn het meestal nog USB 2.0 poorten en M.2 poorten die je niet kan gebruiken als je alle Sata connectors aansluit. Zit er echt zoveel verschil tussen Gold, Platinum en Titanium of is dit ook gewoon marketing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

evandj schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:37:
Was aan het twijfelen om voor 64gb DDR5 te gaan maar had al op enkele sites gelezen dat dit geen nut had als je geen AI of video editing doet. FSP eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar ga eens bekijken. Overklokken ga ik niet doen, mijn redenen voor een X850 te gaan is vooral voor de USB poorten en de M.2 slots, op de B series zijn het meestal nog USB 2.0 poorten en M.2 poorten die je niet kan gebruiken als je alle Sata connectors aansluit. Zit er echt zoveel verschil tussen Gold, Platinum en Titanium of is dit ook gewoon marketing?
FSP is de OEM die voor veel fabrikanten voedingen maakt(e).

Als je op cybenetics kijkt zie je de percentages efficiency. Platinum is dan weer 2% meer efficient wat je dan op jaarbasis met een voorbeeldberekening 3 euro oplevert ofzo. Niet bijzonder, maar de verliezen zijn warmte die afgevoerd moet worden, indirect betekent dat weer meer koeling nodig en meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Voor dezelfde prijs als de be quiet! koop je de betere uitvoering: NZXT C1200 Gold ATX 3.1, Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Ok hartelijk dank voor alle adviezen ga het eens bekijken
Pagina: 1