Warmtepomp, vloerverwarming en zonnepanelen. Na 2027?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimke85
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 09:32
Beste allen,

ik heb een flinke lading zonnepanelen op het dak. Dat werkt natuurlijk als een trein!
Hieronder een schema zoals bij ons thuis is aangesloten.
Ziet er ingewikkeld uit, maar valt best mee. De getallen zijn voor het tapwater, de letters voor de verwarming/warmtepomp en ventilatielucht.

Dit werkt als een trein. 500L buffervat wordt verwarmd naar een graad of 35. Door dit buffervat loopt een spiraal waar koud water in gaat waardoor het water dat gebruikt wordt in de warmtepompboiler alvast is voorverwarmd. Deze hoeft het alleen nog naar 60graden te brengen. Daarbij verbruikt hij amper stroom. (95kwh per maand). En daarbij moet ik zeggen dat wij geen "zuinige" gebruikers zijn. Dik tevreden dus!

Maar dan de vloerverwarming. Deze wordt door de 12KW warmtepomp op het dak verwarmd. Ik was bang voor het geluid, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Deze warmtepomp verbruikt veel stroom (zoals verwacht) maar het huis is ook ruim, dus dat weten we. Maar... nu we kunnen salderen hebben wij stroom zat en maak ik mij geen zorgen. De volgende stap is nadenken over het gebruik van onze eigen zonnestroom.

Iemand ervaring met het volgende?
1) ik wil de warmtepomp overdag volop laten draaien om het buffervat op de warmen naar maximale temperatuur wat voor de warmtepomp ook nog vol te houden is op lange termijn. Graadje of 60 denk ik?
2) Als de zon weg is moet hij de maximale vloerverwarmingstemperatuur aanhouden (35graden)
3) Nu moet ik overdag geen 60 graden water door de vloer heen hebben lopen (de voetjes moeten niet verbranden). Dus op een of andere manier moet de 60 graden terug gekoeld worden naar 35 voordat het de vloer in gaat.

Helaas kan ik de LG warmtepomp niet afstemmen op het zonnegebruik. Hopelijk kan dat ooit in de app nog eens gerealiseerd worden. Ik ben al een eind geholpen als ik hem tussen 10 en 17 kan instellen op hoge temp en daarbuiten op lagere temp. En dat is mogelijk.

Is er een vloerverwarmingsverdeler die een hoge aanvoertemperatuur kan mengen met het retourwater zodat het weer op 35graden uitkomt?

Nu werken we nog niet met een zone verdeling, maar dat wil ik straks nog wel aansluiten. Dan kan ik de warmtepomp "temperatuur gestuurd" gebruiken en de vloerverwarming op basis van de kamertemperatuur...

Benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.

Thnx alvast!

Wim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhNztjC0B_1TAO9FzFxjtplvqTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuQTzZsAR3VtW7cnpkNjUzH3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik lees een hoop, eigenlijk zonder een probleemstelling.

Wat wil je oplossen met deze stappen?

Meer stroom verbruiken gaat je geld kosten, je zult aanpassingen aan je systeem moeten doen. (verdeler vervangen, iets van Home Assistant gebruiken voor wat je wilt).

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimke85
Nou, een probleem is er nu nog niet. Maar dat komt wel als het salderen straks stopt. Dan moet ik zo veel mogelijk eigen stroom gaan verbruiken.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een vergelijkbare installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je praat en denkt als een verkoper van CV ketels die warmtepompen erbij doet om zijn zakken te vullen.

Houd het simpel, dan werkt het allemaal veel efficiënter. En hoef je ook minder stroom in te kopen.

Heb je een P1 meter? Wat is je totale verbruik en je directe verbruik van de warmtepomp?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimke85
Ehm.. zakken vullen? Verkoper van CV ketels? Niet echt. Gewoon iemand die zijn boeren verstand gebruikt.

En de installatie is eigenlijk vrij eenvoudig en logisch als je de stapjes van a-z volgt.

Enfin, Ja ik heb een P1 meter. Het is alleen nu niet een eerlijk vergelijk. De warmtepomp draait sinds april vorig jaar en ik heb nergens naar gekeken qua instellingen. Wij kunnen immers nog flink salderen, dus het maakt nu allemaal nog niets uit. Ik heb nog bijna twee jaar om iets leuks te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:38
Koop een batterij systeem wat minimaal 1 dag gebruik dekt in de winter, in combinatie met een dynamisch contract laadt je maximaal op met PV (wat weining is in de winter) en pak je stroom van het net op het goedkoopste moment.

In de zomer buffer je maximaal in de accu en in de avonduren draai je je huis op 0 export uit de accu. Handig om inzichtelijk voor jezelf te maken wat je grootverbruikers zijn (WP, wasmachine, vaatwaaser etc) en deze maximaal op PV en op accu te laten draaien.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 21:23
Je kan een open verdeler gebruiken maar dit gaat je wel rendement kosten in de winter.
Ik zou ook inzetten op een thuisbatterij over 2 jaar. 500L is namelijk ook veel te klein, dit is in 2 uur warm en daarna begint het terugleveren weer op volle kracht.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:38

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Wimke85 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:09:
Nou, een probleem is er nu nog niet. Maar dat komt wel als het salderen straks stopt. Dan moet ik zo veel mogelijk eigen stroom gaan verbruiken.
Een zo hoog mogelijke zelfconsumptie is mooi, maar moeten? Nee.
Pagina: 1