We hebben onze woning te koop staan, maar we zijn niet erg tevreden over de makelaar. Om die reden hebben we besloten afscheid te nemen van de makelaar en een andere te gaan zoeken. Nu stond in het contract van de makelaar het volgende:
Mijn vriendin denkt dat we de makelaar nog €750,- moeten betalen (en dat heeft hij ook in rekening gebracht), maar ik denk dat het €750 - €500 = €250,- moet zijn. Ik zie de opstartkosten namelijk als een onderdeel van zijn totale kosten. Wie heeft er nu gelijk, team makelaar/vriendin of ik? We hadden het ook voorgelegd aan de rechtsbijstand, maar die doen er geen uitspraak over omdat er nog geen conflict is.
Kon de tekst niet kopiëren vanuit de pdf, dus heb het met ocr even omgezet naar tekst om het hier op het forum te zetten. Kan zijn dat er daarom wat gekke spelfouten in staan.2. De dienstverlening
De Opdrachtgever verplicht zich tot het betalen van een vergoeding bestaande uit kosten en courtage voor de geleverde diensten. De kosten en de courtage zijn als volgt opgebouwd:
a. Opstartkosten
Hier worden de kosten vermeld die horen bij het opstarten van de Opdracht. Dit zijn kosten die direct gemaakt worden zodra de Opdracht wordt verstrekt. Denk hierbij aan kosten voor rechercheren bij het Kadaster, de gemeente, basis Funda plaatsing, Social Media, etc.
Deze kosten bedragen: € 500,-
b. Presentatiekosten
c. Courtage
3. De dienstverlening
Indien de opdracht tussentijds wordt ingetrokken of beëindigd dan wordt een vergoeding in rekening gebracht bij opdrachtgever van tenminste €750,00 incl BTW. Mocht aantoonbaar zijn dat er meer dan deze vergoeding aan werkzaamheden is verricht dan kan dit bedrag worden verhoogd tot een maximum van de volledige courtage.
Mijn vriendin denkt dat we de makelaar nog €750,- moeten betalen (en dat heeft hij ook in rekening gebracht), maar ik denk dat het €750 - €500 = €250,- moet zijn. Ik zie de opstartkosten namelijk als een onderdeel van zijn totale kosten. Wie heeft er nu gelijk, team makelaar/vriendin of ik? We hadden het ook voorgelegd aan de rechtsbijstand, maar die doen er geen uitspraak over omdat er nog geen conflict is.
[ Voor 5% gewijzigd door Eppo © op 12-03-2025 13:27 ]