Timings en voltages aanpassen voor 128 Gb RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oggyogg
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-04 09:32
Mijn vraag
Ik krijg random crashes als ik ipv 2x32 -> 4x32 Gb RAM installeer op m'n "server". Memtest geeft ook aardig wat failures met 4 sticks. Ik heb meerdere sticks geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat. Leverancier zegt dat ik de timings en voltages moet aanpassen of het ding moet terugsturen zodat zij dat kunnen doen. Meer details heb ik niet. Geen idee wat ik precies moet aanpassen, maar wil het graag zelf doen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan nergens hier informatie over vinden, maar misschien zoek ik niet goed.

Ik heb een ASUS Prime b760-plus moederbord. Moet max 128 Gb ondersteunen.

Processor: Intel Core i5-13500

RAM: 64GB Corsair Vengeance DDR5 (2x32GB, 5200MHz) die ik wilgraden naar 4 van die sticks.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb enkel 2 sticks toegevoegd en getest. Daarna twee andere sticks (zelfde model) geprobeerd: zelfde resultaat. Verder durf ik niet zoveel aan te passen in de bios, bang om de boel te slopen.

Beste antwoord (via oggyogg op 13-03-2025 06:59)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:58
Met welke snelheid heb je het draaien, 5.200MT/s volgens het XMP-profiel? Of SPD-standaard van 4.000MT/s? Formeel kan deze cpu slechts 3.600MT/s aan met vier dual rank DIMM's. Dus probeer eerst handmatig het geheugen op 3.600MT/s in te stellen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
CPU heeft gelockte volgens voor geheugen controller,dus dat kan erg lastig worden om dat stabiel te krijgen

The reason for this limitation is due to the System Agent (or SA voltage) which is locked on Non-K SKU processors,

Die SA voltage ben je nodig om de geheugencontroller stabiel te krijgen

bron:

https://www.techspot.com/review/2612-intel-core-i5-13500/

[ Voor 82% gewijzigd door freaky35 op 12-03-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je op je eigen link klikt van het RAM geheugen staan daar de specs. Dus voltage en timings. Eerst eens in de BIOS kijken of dat wel overeenkomt. Misschien is het voltage lager of staan de timings strakker. Heb je al XMP aangezet ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:58
Met welke snelheid heb je het draaien, 5.200MT/s volgens het XMP-profiel? Of SPD-standaard van 4.000MT/s? Formeel kan deze cpu slechts 3.600MT/s aan met vier dual rank DIMM's. Dus probeer eerst handmatig het geheugen op 3.600MT/s in te stellen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Hebben de Dimms wel hetzelfde versienummer? Dat is bij Corsair Vengeance heel belangrijk, want Corsair gooit daar chips van verschillende fabrikanten op hun Dimmen, onder dezelfde naam en artikel-code.

Daarom staat er bij Corsair altijd een versienummer bij in de QVL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oggyogg
Abbadon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:29:
Top dank je wel, ik heb het geheugen ingesteld op 3600. En de bios ook maar geüpdatet, ook al was het maar een minor update. Memtest draait nu, ik ben benieuwd.

Zoals iemand anders al zei, Ram VDD of VDDQ of memory controller voltage kan ik niet aanpassen. Fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oggyogg
Abbadon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:29:
Meerdere uren laten draaien, geen errors! Vannacht ook geen crashes gehad, alles draait als een zonnetje. Thanks!
Pagina: 1