Constante BSOD's behalve op full load

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:21
Hoi! Ik heb al ongeveer drie jaar een probleem dat ik niet opgelost krijg.

Mijn computer geeft bijna constant BSOD's (vrijwel iedere vijf minuten) bij lichte taken zoals internetten, maar bij zware taken zoals games is er niets aan de hand. Inmiddels heb ik sinds enkele maanden een nieuwe computer aangeschaft, maar ik wil deze in orde maken zodat mijn vriendin er ook af en toe een spelletje op kan spelen.

Ik weet niet exact meer welke en hoeveel verschillende foutcodes het allemaal waren, maar dit is een greep uit de vele foutcodes die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
DPC_WATCHDOG_VIOLATION

Ik heb destijds een memtest gedraaid, nieuwe RAM aangeschaft en de DRAM-voltage verhoogd naar 1.4V en daarna 1.6V, zonder resultaat. Uiteraard heb ik ook alle drivers opnieuw geïnstalleerd en bijgewerkt en een schone installatie uitgevoerd.

Het valt me op dat deze BSOD's niet voorkomen als ik in de BIOS zit. Het probleem is nu dat ik Windows 11 niet meer kan installeren, omdat de BSOD's ook tijdens de installatie optreden.

Specs:

NVIDIA 2070S Gigabyte Super Gaming OC 8GB
AMD Ryzen 7 3700X
Gigabyte X570 Aorus Elite
Intel 660p 1TB M.2
Corsair RM650i 650W
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
GIGABYTE GS34WQC 34" Curved gaming monitor

[ Voor 8% gewijzigd door DonRoger op 13-03-2025 11:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
Begin eerst te melden wat je volledige setup is.

Zonder dat is het zeer lastig om te kijken wat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lastig, zeker omdat Windows 11 setup crashed.

Ik zou zelf beginnen met het laden van de setup defaults in de BIOS en daarna nog eens proberen om Windows 11 te installeren. Lukt dat niet, dan is er waarschijnlijk iets stuk en daar kom je eigenlijk alleen achter door uitsluiten.

Verwijder dan alle 'overbodige' hardware en probeer opnieuw Windows 11 te installeren.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:31
DonRoger schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
Het valt me op dat deze BSOD's niet voorkomen als ik in de BIOS zit. Het probleem is nu dat ik Windows 11 niet meer kan installeren, omdat de BSOD's ook tijdens de installatie optreden.
Klopt, BSOD is een Windows dingetje, komt dus niet voor in een BIOS.

Draai eens een memtest, hoeveel reepjes heb je? Indien meer dan 1, probeer ze eens afzonderlijk.

Post meteen even wat foto's van je installatie, en geef even de specs van het hele ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
corporalnl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:07:
Begin eerst te melden wat je volledige setup is.

Zonder dat is het zeer lastig om te kijken wat het probleem is.
Uiteraard, helemaal vergeten. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zo vaak issues lijkt op geheugenproblemen. Je kan eens een klein reepje kopen en die erin zetten om te kijken of dat het probleem oplost.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Diederik schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:08:
Lastig, zeker omdat Windows 11 setup crashed.

Ik zou zelf beginnen met het laden van de setup defaults in de BIOS en daarna nog eens proberen om Windows 11 te installeren. Lukt dat niet, dan is er waarschijnlijk iets stuk en daar kom je eigenlijk alleen achter door uitsluiten.

Verwijder dan alle 'overbodige' hardware en probeer opnieuw Windows 11 te installeren.
Ik heb inderdaad de BIOS net op default gezet, helaas nog steeds zonder resultaat. Verder zit er ook geen randapparatuur aan, behalve 't scherm en een toetsenbord.
bramassendorp schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Klopt, BSOD is een Windows dingetje, komt dus niet voor in een BIOS.

Draai eens een memtest, hoeveel reepjes heb je? Indien meer dan 1, probeer ze eens afzonderlijk.

Post meteen even wat foto's van je installatie, en geef even de specs van het hele ding.
Memtest is al gedaan (toen windows er des tijds nog wel op was geïnstalleerd), maar daar was niets geks op te vinden. Ik heb de reepjes eerder vervangen, maar ook daar was geen verbetering in te zien. Ik wil het wel nog een keer proberen hoor.
NeFoRcE schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:32:
Zo vaak issues lijkt op geheugenproblemen. Je kan eens een klein reepje kopen en die erin zetten om te kijken of dat het probleem oplost.
Dat dacht ik ook inderdaad, ik heb des tijds de reepjes vervangen voor nieuwe, zonder resultaat helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door DonRoger op 12-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 16:29
Test het memory nog eens met memtest86 die test niet vanuit windows maar als bootable usb stick.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
ocwil schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:57:
Test het memory nog eens met memtest86 die test niet vanuit windows maar als bootable usb stick.
Heb 'm nu aan staan, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 15:59
Als memtest lukt dan wellicht eens de smart waardes van je opslag uitlezen. Of opslag driver vervangen.

Dat zou ook verklaren waarom het bij internetten vaker optreedt (veel temp bestanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:31
Nog even een vraag, heb je je BIOS al eens geupdate?

Welke BIOS versie draai je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
_H_G_ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:40:
Als memtest lukt dan wellicht eens de smart waardes van je opslag uitlezen. Of opslag driver vervangen.

Dat zou ook verklaren waarom het bij internetten vaker optreedt (veel temp bestanden).
Kan ik ook nog eens proberen inderdaad, memtest geeft niets geks aan. Kan die smart scan ook via de usb stick?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xvghj-gzbrxok30EQe9lPTnqyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvJ8C4DpwSZmMEIozd0YQpVu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
bramassendorp schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:44:
Nog even een vraag, heb je je BIOS al eens geupdate?

Welke BIOS versie draai je nu?
Ja, ik heb de bios naar versie F40d geupdate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:49
het kan ook de cpu zijn,cpu kan als de gedegradeert is,bv op idle BSOD gaan geven en dus als de voltage hoger is wel gewoon stabiel blijft.Kan je eventueel uitproberen door de cpu eenvast voltage te geven en kijken of die wel stabiel blijft

Verder heb je al een andere ssd geprobeerd bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
freaky35 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:04:
het kan ook de cpu zijn,cpu kan als de gedegradeert is,bv op idle BSOD gaan geven en dus als de voltage hoger is wel gewoon stabiel blijft.Kan je eventueel uitproberen door de cpu eenvast voltage te geven en kijken of die wel stabiel blijft

Verder heb je al een andere ssd geprobeerd bv?
Dat kan ik nog proberen inderdaad, maar eerst even zoeken waar ik de huidige hoogte van de voltage kan vinden. Een andere SSD heb ik nog niet geprobeerd, kan ook nog een optie zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 13:39

TommieW

Numa numa.

DonRoger schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Kan ik ook nog eens proberen inderdaad, memtest geeft niets geks aan. Kan die smart scan ook via de usb stick?[Afbeelding]
Slot 2 en slot 3? Check even in de handleiding van je moederbord of je memory in de juiste slots zit voor dual-channel.
Daarnaast is het aan te raden om Memtest een nachtje te laten draaien. Ik heb bij verschillende computers gehad dat ze een pass of 3 wel overleefden, maar daarna wel bleek dat het geheugen toch defect was.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heeft die AMD CPU ook een interne GPU die gebruikt wordt bij lichte taken? Mogelijk is daar wat mis en merk je dat dus niet tijdens gamen omdat dan je NVidia kaart gebruikt wordt.

Zo ja: misschien even kijken of je in het bios kan forceren dat de nvidia gebruikt wordt (even hardop denkend, geen idee of dat kan).

En al eens een andere monitor geprobeerd? Wellicht dat er ergens een component niet lekker overweg kan met die ultrawide?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
TommieW schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Slot 2 en slot 3? Check even in de handleiding van je moederbord of je memory in de juiste slots zit voor dual-channel.
Daarnaast is het aan te raden om Memtest een nachtje te laten draaien. Ik heb bij verschillende computers gehad dat ze een pass of 3 wel overleefden, maar daarna wel bleek dat het geheugen toch defect was.
Net even gekeken, de RAM zit in A2/B2, volgens mij zou dat correct moeten zijn.
Ah, dat wist ik nog niet, ik zal de memtest eens een stuk langer laten draaien. Maar ik blijf het raar vinden dat de nieuwe RAM reepjes dezelfde problemen geven als de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Orion84 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:52:
Heeft die AMD CPU ook een interne GPU die gebruikt wordt bij lichte taken? Mogelijk is daar wat mis en merk je dat dus niet tijdens gamen omdat dan je NVidia kaart gebruikt wordt.

Zo ja: misschien even kijken of je in het bios kan forceren dat de nvidia gebruikt wordt (even hardop denkend, geen idee of dat kan).

En al eens een andere monitor geprobeerd? Wellicht dat er ergens een component niet lekker overweg kan met die ultrawide?
Goede vraag, ik heb het even opgezocht maar lees dat deze CPU geen interne GPU heeft.

Ik heb geen andere monitor geprobeerd (behalve ultrawides). Toen ik deze pc nog gebruikte, had ik altijd een ultrawide. Er is helaas ook geen ander formaat in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DonRoger schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Goede vraag, ik heb het even opgezocht maar lees dat deze CPU geen interne GPU heeft.
Maar het moederbord zo te zien wel?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Orion84 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Maar het moederbord zo te zien wel?
Hmm, Ik kan het eerlijk gezegd nergens vinden of de moederbord 't wel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

https://www.gigabyte.com/...-AORUS-ELITE-rev-10/sp#sp
Onboard Graphics
Integrated Graphics Processor:
1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160@60 Hz
* Support for HDMI 2.0 version, HDCP 2.2, and HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Ha, thanks! Ik vraag me af of je daar iets mee zou kunnen doen, volgens mij niet bijzonder veel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Punt is: vaak wordt die integrated graphics automatisch gebruikt tot je een zware grafische taak start en de dedicated videokaart wordt ingeschakeld. Vandaar mijn vermoeden (gezien je er alleen last van hebt bij licht werk) dat daar wellicht het probleem zit.

Wellicht dus de moeite waard om even in de bios instellingen te kijken of je die integrated graphics kan uitzetten of anderszins kan zorgen dat altijd de nvidia kaart wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 11:09
Eh, een 3700x heeft toch geen iGPU ?
(Bovendien gaat het over een Desktop PC )

Eenj rondje AI levert mij op dat de SSD verdacht is :

"De Intel 660p is een QLC NVMe SSD, die bekendstaat om lagere prestaties bij intensieve schrijfoperaties en af en toe firmwareproblemen. Als de SSD defect is of een corrupte firmware heeft, kan dit BSOD's veroorzaken, vooral bij lichte taken waarbij het systeem mogelijk vaker kleine lees/schrijfoperaties uitvoert."

[ Voor 4% gewijzigd door MEN-O op 12-03-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

MEN-O schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:45:
Eh, een 3700x heeft toch geen iGPU ?
(Bovendien gaat het over een Desktop PC )
Wellicht zit ik er compleet naast. Geen ervaring met deze hardware en ook al tijden geen desktop pc meer gehad, dus kan best dat mijn suggesties niet relevant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-09 03:00
Schakel eens de hogere idle power save functies van de cpu uit in het bios (c6 etc weet niet welke een ryzen 3000 allemaal ondersteund). Bij lage belastingen kunne die c-states ook parten spelen. Is puur om te testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Shizzel op 12-03-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Ik heb mijn andere SSD eruit gehaald - een Crucial M500, de PC heeft tot nog toe geen BSOD meer gegeven, we zijn al weer drie kwartier verder. Raar, want dat heb ik vorig jaar ook al geprobeerd zonder succes. Laten we het hopen dat de computer het blijft doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Toch denk ik dat je 'rumble' hebt in de voeding bij lage belasting en dat de rumble verdwijnt bij hoge belasting. Dit door een mogelijk defect aan het oude trouwe RF-filter. Je kunt het maar uitgesloten hebben. Hoe? Download een Linux live CD en draai die even. Krijg je weer vage problemen dan is het je hardware, dus dat moeten we even uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
jimh307 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:59:
Toch denk ik dat je 'rumble' hebt in de voeding bij lage belasting en dat de rumble verdwijnt bij hoge belasting. Dit door een mogelijk defect aan het oude trouwe RF-filter. Je kunt het maar uitgesloten hebben. Hoe? Download een Linux live CD en draai die even. Krijg je weer vage problemen dan is het je hardware, dus dat moeten we even uitsluiten.
Klinkt interessant, dus mocht het inderdaad aan ‘t RF filter liggen, moet ik dan de voeding vervangen? Ik zal het morgen eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Ik dacht dat ik er vanaf was na het verwijderen van de oude schijf, maar nu begint het langzamerhand weer, ongeveer ieder kwartier. Ik heb even in het logboek gekeken en dit is wat ik kon vinden:

ID 1016
Bron DistributedCOM
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Starten niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
Windows.SecurityCenter.WscCloudBackupProvider
en APPID
Niet beschikbaar

ID 2
Bron Kernel-EventTracing
De sessie Cloud Files Diagnostic Event Listener is niet gestart met de volgende fout: 0xC0000022

ID 360
Bron User Device Registration
Inrichting van Windows Hello voor Bedrijven wordt niet gestart.
Apparaat is toegevoegd aan Microsoft Entra (of hybride gekoppeld): Not Tested
De gebruiker heeft zich aangemeld met Microsoft Entra-referenties: No
Windows Hello voor Bedrijven-beleid is ingeschakeld: Not Tested

ID 86
Bron CertificateServicesClient-CertEnroll
De initialisatie van de SCEP-certificaatinschrijving voor WORKGROUP\PCESMERALDA$ via https://AMD-KeyId-907d65e...re.net/templates/Aik/scep is mislukt:

GetCACaps
GetCACaps: Not Found
{"Message":"The authority \"amd-keyid-907d65e9b562315997dd5ad086b2b7598957b92c.microsoftaik.azure.net\" does not exist."}
HTTP/1.1 404 Not Found
Date: Thu, 13 Mar 2025 10:17:30 GMT
Content-Length: 121
Content-Type: application/json; charset=utf-8
X-Content-Type-Options: nosniff
Strict-Transport-Security: max-age=31536000;includeSubDomains
x-ms-request-id: 9f7df4b3-1b49-418b-8e62-320a74b486a6

Methode: GET(281ms)
Fase: GetCACaps
Niet gevonden (404). 0x80190194 (-2145844844 HTTP_E_STATUS_NOT_FOUND)

ID 1001
Bron BugCheck
De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x000000f7 (0x00001f8770a74a70, 0x00008c2430daea34, 0xffff73dbcf2515cb, 0x0000000000000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\031325-8812-01.dmp. Rapport-id: ba1d62e6-43ec-4dab-8452-ec73f8f8263d.

ID 41
Bron Kernel-Power
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

ID
Bron TPM-WMI
The Secure Boot update failed to update a Secure Boot variable with error Secure Boot is niet ingeschakeld op deze computer.. For more information, please see https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2169931

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:40

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

ik heb hetzelfde moederbord gehad en een vergelijkbaar probleem (geen BSoD's maar random cold reboots onder idle) met een corsair 650w voeding.

Ik had destijds in de BIOS onder Platform Power de Power loading op enabled gezet en dat heeft het voor mij verholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Militia Pilot op 13-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:20
DonRoger schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
Mijn computer geeft bijna constant BSOD's (vrijwel iedere vijf minuten) bij lichte taken zoals internetten, maar bij zware taken zoals games is er niets aan de hand.
freaky35 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:04:
Shizzel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:43:
Schakel eens de hogere idle power save functies van de cpu uit in het bios (c6 etc weet niet welke een ryzen 3000 allemaal ondersteund). Bij lage belastingen kunne die c-states ook parten spelen. Is puur om te testen.
Probeer inderdaad eens zoveel mogelijk/alle power/C-state opties uit te zetten in de bios.
Of een fixed clock speed in te stellen voor je CPU.
Global C-state Control (Note)
Allows you to determine whether to let the CPU enter C states. When enabled, the CPU core frequency
will be reduced during system halt state to decrease power consumption. (Default: Enabled)
Google: BSOD when idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
The_Doman schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:14:
[...]

[...]

[...]

Probeer inderdaad eens zoveel mogelijk/alle power/C-state opties uit te zetten in de bios.
Of een fixed clock speed in te stellen voor je CPU.

[...]

Google: BSOD when idle
Ik denk dat Power Supply Idle Control dan ook uit moet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDcMlHlJJyf7Twq61mXwQDCRqyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7hPeSnxa2mjR5ABlWxrDi3E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Update: ik heb CPPC Perferred Cores, CPPC, SMT Mode, Global C-state Control en Core Performance Boost uitgeschakeld. Vanaf 10:45 geen BSOD meer gehad.
Pagina: 1