Vliering boven dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:43
Ik wil graag een een vliering maken op de zolder. Hier komt een dakkapel waarbij ze boven de dakkapel een onderslag balk gaan plaatsen. Deze balk wordt gemonteerd op de kopse kanten aan betonnen muren. De balk zit dus zelf niet vast aan het dak, vangt alleen het eventuele doorhangen op.

Voor een vliering zou ik dan kunnen aanhelen op de balk. Echter, deze balk hangt in een bijna 45 graden hoek omdat deze in principe op het dakbeschot staat. Dit zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WASspZWzWhDe8jVmFDaHPA80q5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TW2pluVAk091MwohRUdV7Bfk.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee was om de balk af te schuinen en recht op de muur te zetten. Dit zelfde trucje ook aan de andere kant van het dak en daartussen balken plaatsen. Het dak zou dan niet in kunnen zakken omdat deze wordt tegengehouden door de vliering zelf, de krachten heffen elkaar in principe op. Om het iets duidelijker te maken hierbij een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXMogtQcrYQ3lz4KflFKCf-6j2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xptt7WfBld3szCc2V0XtBnSy.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie nog tips of andere ideeën? Ik zal het eea op een later moment nog constructief laten berekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:07
Balken kunnen schuin blijven? Waarom zou je die constructie helemaal aanpassen?
Balk voor vliering kan er tussen worden geplaatst met schuine uiteinden, of met schuine inzaagsnede en dan via de onderkant eraan met wat flinke schroeven. Plafondplaten eronder en het is weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Pat911 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:10:
Balken kunnen schuin blijven? Waarom zou je die constructie helemaal aanpassen?
Balk voor vliering kan er tussen worden geplaatst met schuine uiteinden, of met schuine inzaagsnede en dan via de onderkant eraan met wat flinke schroeven. Plafondplaten eronder en het is weggewerkt.
Als de balk schuin zou blijven dan drukt de vliering eigenlijk tegen de zwakke richting van de balk. Tevens hoef ik nu maar 2 balken schuin te zagen/bewerken. Anders moet ik alle tussenliggende balken aan beide kanten gaan inzagen, dat is veel meer werk.

[ Voor 13% gewijzigd door ColeJ op 12-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:07
Steunen neerzetten, 1 grote balk eraf halen, schuin maken over de hele lengte en weer bevestigen. Of een paar hanteerbare balken bewerken. Ik zou het wel weten, maar ik ben geen timmerman :)

En je hebt het over een vliering, neem aan dat daar ook niet al te veel spullen opkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:23

Sebazzz

3dp

Ga je een auto van 2000kg opslaan op die vliering? Ik denk dat de 200kg die je waarschijnlijk kwijt kan niet significant is voor het dak. Bovendien drukken de krachten naar beneden, niet naar de zijkant.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Sebazzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:18:
Ga je een auto van 2000kg opslaan op die vliering? Ik denk dat de 200kg die je waarschijnlijk kwijt kan niet significant is voor het dak. Bovendien drukken de krachten naar beneden, niet naar de zijkant.
Nee, zeker geen 2000 kilo. Het moet constructief wel gewoon in orde zijn.

De vliering hangt ook niet aan het dak maar de muren, het dak drukt alleen naar beneden. De krachten van de vliering zouden bij een schuine balk wel naar beneden drukken maar omdat de balk in een zou staan dan is dat toch enigszins in de zwakke richting van de balk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:37
ColeJ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Nee, zeker geen 2000 kilo. Het moet constructief wel gewoon in orde zijn.

De vliering hangt ook niet aan het dak maar de muren, het dak drukt alleen naar beneden. De krachten van de vliering zouden bij een schuine balk wel naar beneden drukken maar omdat de balk in een zou staan dan is dat toch enigszins in de zwakke richting van de balk.
De krachten van jouw vliering zijn zo gering dat je de boel aan het overdenken bent en het jezelf onnodig moeilijk maakt.

Balken op maat maken en tussen de bestaande balken maken, platen eroverheen, kant en klaar luik met vlieringtrap erin en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:39
Naar mijn mening maak je je dakconstructie juist sterker door balken er tussen te zetten ipv de huidige balken aan te passen. Je vormt namelijk een driehoek ipv een vijfhoek. Een driekhoek is constructief de sterkte vorm.
Daarnaast komt de kracht niet meer gelijkmatig op de balk door die aanpassing.

Ik weet niet of er al spanten in dat dak zitten, maar je zou eventueel een extra balk kunnen maken tussen de nokbalk en de gording om dat driehoek helemaal af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
en als je bang bent voor de schuinte van die balk dan maak je een driehoekig klosje wat je aan de 'buitenkant' van de balk tussen de balk en je dakbeschot zet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zoldermol
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:41
Wij liepen tegen het zelfde aan en hebben het zo opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SHj98aSNZ4EbmcW-dA_5nvgq6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdOp1MOCJ8ywB9DiTVamsfIU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAeLNH3m793hzKtn4ZS90oxzj9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4jNFG5jV6QexmkCbQbiGI3W.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Zoldermol schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:34:
Wij liepen tegen het zelfde aan en hebben het zo opgelost:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is inderdaad het alternatief. Natuurlijk is de kracht naar beneden maar omdat de onderslag balken in een hoek van ongeveer 45 graden staan drukken de tussenliggende balken deels tegen de zwakke richting van de onderslagbalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ColeJ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Dit is inderdaad het alternatief. Natuurlijk is de kracht naar beneden maar omdat de onderslag balken in een hoek van ongeveer 45 graden staan drukken de tussenliggende balken deels tegen de zwakke richting van de onderslagbalken.
Het uitbuigen wordt voorkomen door je vloertje ;) uiteinedlijk is het idd iets minder goed, maar als het sterk genoeg is maakt dat geen fluit uit. Je wil ook maar steeds kijken naar de perfecte belastingsrichting voor je vloertje, maar het dak dan? ;) sterk genoeg = sterk genoeg het kan altijd beter en het kan altijd perfecter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
twain4me schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Het uitbuigen wordt voorkomen door je vloertje ;) uiteinedlijk is het idd iets minder goed, maar als het sterk genoeg is maakt dat geen fluit uit. Je wil ook maar steeds kijken naar de perfecte belastingsrichting voor je vloertje, maar het dak dan? ;) sterk genoeg = sterk genoeg het kan altijd beter en het kan altijd perfecter.
Dat het uitbuigen wordt voorkomen door het vloertje bovenop de vliering had ik nog niet over nagedacht, thanks :) !

Het is mij duidelijk voor de dezelfde constructie als Zoldermol :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je bang bent voor doorzakken van die gording, kun je er driehoekige klosjes achter maken (vanuit je reststukken). Die komen waarschijnlijk toch achter je plafond. Idealiter wil je die ter hoogte van je sporen hebben (heb je een prefab kap?). Let ook op de folie van je dak als je gaat schroeven.
Pagina: 1