[Aankoopadvies] Thuis netwerk setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-08 16:23
Dag allemaal,

Binnenkort ga ik verhuizen naar ons nieuwe appartement, en uiteraard wil ik hiervoor ook deftige netwerk infrastructuur voorzien.

Situatie
  • Hieronder zie je het grondplan van het appartement, waarbij ik enkele spots heb aangeduid die belangrijk te vermelden zijn
  • 1. Hier is de internetaansluiting voorzien, dus hier zal de modem komen te hangen. Van hieruit zijn ook kabels getrokken naar 2 en 3.
  • 2. Hier is een ethernet aansluiting. Plan is om hier een tv te hangen, maar daarnaast ook een PS5 en/of Xbox te zetten, en deze zou ik graag allemaal bedraad aansluiten.
  • 3. Hier komt de bureau wat zal dienen als home office en waar ook een game pc zal komen staan. Ook deze toestellen moeten bedraad aangesloten zijn.
  • Daarnaast, iets wat niet op het schema staat, zou ik ook graag internet voorzien in onze garagebox voor een smart charger. Hiervoor ligt er helaas geen ethernetkabel.
  • Als laatste is het ook belangrijk dat er een heel goed wifi signaal is over het gehele appartement, op 1 WIFI netwerk zodat er niet overgeschakeld moet worden (dat heb ik nu en is hatelijk :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yZhXF2Q9oMxjj362xEq9oJQkks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KgzIbi7ccEG9L7XSrF4MbkBl.png?f=fotoalbum_large

Wat voor setup raadden jullie me aan?
Kijk ik best naar mesh WIFI? Of eerder naar access points icm switches?
Voor het internet in de garage was ik van plan om internet via een powerline adapter te voorzien. Misschien niet ideaal, maar het zou normaal wel moeten werken denk ik en ik zie geen andere optie?

Qua budget ben ik best ruim, ik haat het wanneer ik een slechte verbinding heb dus wil gerust genoeg betalen voor een heel goede setup :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27
Het hangt een beetje van je binnenmuren af hoeveel accesspoints je nodig hebt.
Hier is mn benedenverdieping 13x6 meter en heb ik centraal 1 AP in de meterkast staan wat voldoende dekking geeft.

In jouw geval, met een badkamer in het midden, zou ik er denk ik toch 2 ophangen.
- Wifi van providermodem in meterkast uit
- AP 1 bekabeld op 2
- AP2 bekabeld op 3

Ik zou dan voor een multi ap setje gaan wat je centraal managed. DAt kan gaan vanaf provider spul (Superwifi2) of iets als Deco, Aruba instant on, Fritz, Unifi, Omada. Vooral afhankelijk van de features die je zoekt zoals vlan/tweaking/Poe.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07
Vince23 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:02:
Kijk ik best naar mesh WIFI? Of eerder naar access points icm switches?
Zonder een WiFi Mesh setup gaan je apparaten niet overschakelen naar het Access point
met de beste ontvangst.
Met een Mesh setup gaat dat automatisch :)
Kennelijk loop ik achter 8)7 Roamen kan dus ook zonder Mesh.

Om een WiFi Mesh op te zetten kun je alles draadloos doen, dus over WiFi.
Dan heb je geen kabels naar Access points nodig en dus ook geen switches nodig.
Je hebt dan één of meer WiFi repeaters nodig die samen met de Router de Mesh vormen.

"Beter" is het om de WiFi repeaters met een Ethernet kabel op de router aan te sluiten.
Dan functioneren de WiFi repeaters feitelijk als access points.

Ik heb zelf thuis een Mesh met op basis van FRITZ!Repeater 1750E repeaters.
Deze Wifi repeaters hebben ook een Ethernet aansluiting waardoor je ze dus ook met een kabel aan kunt
sluiten en ze dan dus als access point werken.

Of je Ethernet switches nodig hebt hangt ervan af hoeveel access points / repeaters
en apparaten met een kabel je gaat aansluiten. Ik heb bijvoorbeeld een kabel lopen van de router
(in de meterkast) naar een Ethernet switch bij mijn TV. Dan kan ik mijn TV, settopbox en PCtje om
video's af te spelen allemaal met Ethernet kabels aansluiten. Dat snoept dan geen bandbreedte van
het WiFi deel af :9

Ik raad je aan om voor een Mesh systeem te kiezen wat je aanspreekt. Ik heb dus het systeem
van FRITZ! en ben daar tevreden mee. Het werkt goed, is simpel te installeren en is niet duur.
Anderen zweren bij b.v. Ubiquiti of Ruckus systemen maar die vind ik zelf aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Overschakelen heeft helemaal niets met mesh te maken.
Overschakelen wordt enkel door de client gecontroleerd en niet door de AP's.

Een AP's bedraad aan sluiten is altijd vele malen beter dan een wifi backhaul te gebruiken.
Aangezien dat hier mogelijk is, kun je dus beter gewone AP's nemen en geen mesh set.

Ik sluit me verder helemaal aan bij het advies van @laurens0619

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

peterpv schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Zonder een WiFi Mesh setup gaan je apparaten niet overschakelen naar het Access point
met de beste ontvangst. Met een Mesh setup gaat dat automatisch :)
Niet waar.

Mesh is niets anders dan AP's zonder een netwerkkabel. Roaming staat daar los van.

Roaming werkt enerzijds met correcte instellingen en anderzijds met technieken als 802.11k en v om informatie van clients te krijgen en die clients te steeren (en - al is het ondertussen beetje achterhaald - 802.11r om dat sneller te laten gebeuren). Het is absoluut niet nodig mesh te hebben voor goede roaming; wel is een centraal beheerd WiFi-systeem een pre.
[...]

Ik raad je aan om voor een Mesh systeem te kiezen wat je aanspreekt. Ik heb dus het systeem
van FRITZ! en ben daar tevreden mee. Het werkt goed, is simpel te installeren en is niet duur.
Anderen zweren bij b.v. Ubiquiti of Ruckus systemen maar die vind ik zelf aan de dure kant.
TS heeft - zeer verstandig - kabels getrokken en heeft dus geen mesh nodig, in ieder geval niet in z'n appartement.

Die mesh systemen kunnen idd als bedrade AP werken, dus zijn wel degelijk mogelijke opties, maar dan uitgerekend niet voor hun mesh-functionaltieit.

TS, waar ik me een beetje zorgen over maak is die garagebox waar je geen netwerkkabel heen hebt lopen. - Hoe ver is dat van je appartement vandaan?
- Wat voor materialen zitten daar allemaal tussen? Mesh is leuk, maar kan niet magisch door meerdere betonvloeren beuken...
- Welke aansluitingen zijn er wel? (stroom?, coax TV kabel misschien? koperpaar voor telefoon?)
- Als er stroom is, komt dat dan vanuit jouw meterkast of ergens anders vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-03-2025 10:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-08 16:23
Bedankt voor alle reacties.

Als ik het goed begrijp koop ik dus best twee AP's en sluit ik deze aan op ethernet punten 2 en 3.
Iemand aanraders qua AP toestellen? Ik ben persoonlijk wel fan van die van Ubiquiti Unifi, maar wat ik jammer vind is dat deze maar 1 ethernet poort hebben, dus zal ik op ethernet punten 2 en 3 altijd nog een switch moeten plaatsen.

Heb ik ook nog een router en/of gateway nodig om ervoor te zorgen dat de AP's werken en dat mijn devices seamless overschakelen tussen de AP's?

Wat betreft de garage:
- Ons appartement zelf is op de tweede verdieping, de garagebox is op gelijkvloers recht onder ons.
- Er is stroom, deze is ook rechtstreeks aangesloten op onze meterkast. Voor de rest zijn er geen andere kabels maar zal dit weekend nog eens dubbelchecken.
=> Aangezien er stroom is, was dus mijn idee om te werken met een powerline adapter.

Het internet in de garage heeft slechts 1 doel, namelijk dat mijn smart charger voor mijn auto verbinding kan maken via WIFI. Ik zou dus dit WIFI netwerk ook op een andere SSID willen aansluiten, zodat al mijn andere devices hier nooit perongeluk verbinding met maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:23
Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt, maar de Unifi In-Wall 6 (https://eu.store.ui.com/e.../wifi-wall/products/u6-iw) heeft meerdere poorten erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Vince23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:06:
Wat betreft de garage:
- Ons appartement zelf is op de tweede verdieping, de garagebox is op gelijkvloers recht onder ons.
- Er is stroom, deze is ook rechtstreeks aangesloten op onze meterkast. Voor de rest zijn er geen andere kabels maar zal dit weekend nog eens dubbelchecken.
=> Aangezien er stroom is, was dus mijn idee om te werken met een powerline adapter.

Het internet in de garage heeft slechts 1 doel, namelijk dat mijn smart charger voor mijn auto verbinding kan maken via WIFI. Ik zou dus dit WIFI netwerk ook op een andere SSID willen aansluiten, zodat al mijn andere devices hier nooit perongeluk verbinding met maken.
Voor dat soort situaties, WiFi in tuin/schuur/garage, waar kabels trekken geen praktische optie is kan een Powerline AP vaak de makkelijkste oplossing zijn.
Daarvoor gebruik ik en diverse kenissen het ook vaak naast mijn bedrade/WiFi netwerk.
Pagina: 1