Auto uit Engeland halen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Zijn er hier mensen zijn die al eens een auto uit Engeland hebben geïmporteerd/gereden?
Deze vraag heb ik ergens anders ook gesteld, maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn met ervaring.
Als iemand een stappenplan heeft of waar op te letten, zou ik dit graag horen.

Ik ben er al een beetje ingedoken, maar nog niet alles is helemaal duidelijk.
Liever haal ik de auto rijdend op, niet met een autoambulance/oprijwagen.
Het gaat me vooral om het Engeland gedeelte. In NL is de bpm-aangifte het lastigst, de auto op kenteken zetten bij de RDW moet me wel lukken.

Zijn er eventueel bedrijven die jullie aanraden voor deze service (evt uit ervaring)?
Is het algeheel een moeilijk proces? Ik weet wel dat het veel makkelijker was voor de Brexit.

Ik hoor graag van mede Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:15
Let op dat je nu ook BTW moet betalen. Dat was voor Brexit niet het geval.

Tot 30 jaar oud 21% en ouder dan 30 jaar 9%

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
De invoerrechten voor een auto uit Engeland (Verenigd Koninkrijk) naar Nederland bedragen in de meeste gevallen 10% van de douanewaarde. De douanewaarde is de aankoopprijs van de auto plus de transportkosten tot aan de EU-grens (bijvoorbeeld de haven van aankomst).
Enkele belangrijke punten:
Uitzondering: Als de auto ouder is dan 30 jaar en als oldtimer wordt erkend, betaal je geen invoerrechten, maar wel 9% btw over de douanewaarde (in plaats van 21%).

Handelsverdrag: Door het EU-VK-handelsverdrag kunnen invoerrechten soms lager zijn of vervallen als de auto van oorsprong uit het VK komt, maar dit vereist bewijs (zoals een oorsprongsverklaring).

Voor een exact bedrag moet je de specifieke situatie (leeftijd auto, oorsprong, waarde) checken bij de Douane of Belastingdienst, want er kunnen extra factoren meespelen.
Heb je rekening gehouden met invoerrechten?
Als Nederlander mag je ook niet in een auto rijden met buitenlands kenteken, dit geldt dus ook voor buitenlandse im-/exportplaten. Hoe ga je de auto in Nederland vervoeren over de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:31
RedHat schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:18:
[...]
Als Nederlander mag je ook niet in een auto rijden met buitenlands kenteken, dit geldt dus ook voor buitenlandse im-/exportplaten. Hoe ga je de auto in Nederland vervoeren over de weg?
https://www.rijksoverheid...itenlands-kenteken-hebben
Kortstondig gebruik van een auto met buitenlands kenteken is onder voorwaarden maximaal 2 weken toegestaan. Of invoer van een auto onder deze voorwaarden valt kan ik zo snel niet vinden, maar daar kan TS zelf nog ff verder naar zoeken of achteraan bellen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
RedHat schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:18:
[...]

Heb je rekening gehouden met invoerrechten?
Invoerrechten hou ik zeker rekening mee. 21% zoals verwacht uit een niet-EU land, tenzij de 9% bij ouder dan 30 jaar zoals @guido66 noemde. Daarnaast is er ook nog de mogelijke rest BPM die betaalt moet worden volgens mij.

In NL vervoeren dat is een goede vraag. Ik weet niet of ik groene platen kan lenen en gebruiken. Anders moet je volgens mij aantonen dat je onderweg bent naar een garage of het RDW om te mogen rijden. Nog andere opties? Anders moet je denk ik iemand bij de grens gelijk de auto met een autoambulance laten halen.
Buzz-01 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Kortstondig gebruik van een auto met buitenlands kenteken is onder voorwaarden maximaal 2 weken toegestaan. Of invoer van een auto onder deze voorwaarden valt kan ik zo snel niet vinden, maar daar kan TS zelf nog ff verder naar zoeken of achteraan bellen.
Eenmalig vrijstelling per jaar, dat is een optie voor die 2 weken. Enige is dat je niet altijd binnen 2 weken gelijk een RDW afspraak kunt krijgen. Ik ga even zoeken inderdaad of import van een auto ook hieronder valt, maar technisch gezien rij je dan eventjes (hooguit 2 dagen) met een buitenlands kenteken als Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Heb je ook de middelen om de auto geschikt te maken voor rijden in nederland?

En dan bedoel ik met name de koplampen afstellen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:59
Of het stuur aan de juiste kant zetten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

luukske schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:04:
RHD kan gewoon op NL kenteken hoor.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26
luukske schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:04:
Vergeet de pedalen niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Genoeg bedrijfjes die je dit allemaal uit handen kunnen nemen. Kost je niets eens zo heel veel extra heb ik begrepen.

Ik meen dat @kamstra met een UK auto naar NL is gekomen, wellicht dat hij nog tips heeft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

The Eagle schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:22:
Genoeg bedrijfjes die je dit allemaal uit handen kunnen nemen. Kost je niets eens zo heel veel extra heb ik begrepen.

Ik meen dat @kamstra met een UK auto naar NL is gekomen, wellicht dat hij nog tips heeft.
ohai! :w

Bij mij was het in zekere zin wat simpeler:

Ik heb mijn auto meegenomen naar NL als verhuisgoed, i.e. heb geen cent aan BTW of BPM af hoeven te tikken, het enige wat ik moest doen was 'm officieel inklaren en vervolgens via RDW keuring op kenteken laten zetten.

Inklaren: dat KUN je niet zelf doen, welkom in Nederland, fuck you pay me land, aka je hebt een douane agent nodig die m inklaart (kost een keer 250 euro ofzo) en een berg papierwerk, maar that is it. Het gedonder is dat je invoert vanuit een niet EU land, en dus ben je overgeleverd aan de bedrijven die een inklaring voor je kunnen doen bij de belastingdienst, slaat nergens op want zo moeilijk is het allemaal niet, maar je hebt geen login dus computer says no.

RDW: wederom, suc6 :P. Ik woonde letterlijk op 500 meter afstand van een RDW keuringsstation in Groningen maar de auto kwam uit een niet EU land, dus de enige manier om m in te voeren zou een uitgebreide technische keuring zijn bij de RDW in Lelystad....
Ik heb de mevrouw aan de andere kant van de lijn netjes uitgelegd dat ik heel groen stem ( :+ ) en dat ik niet van plan was om 300km uitlaatgassen + tijd te gaan investeren in iets wat ik letterlijk 300 meter verderop zou kunnen doen als mijn auto wel gewoon uit de EU kwam. Daarbij had ik de mazzel dat mijn auto gewoon LHD is, en ook dat ik een origineel EU COC heb (want auto komt origineel uit Duitsland). Vanwege dat feit waren ze coulant en mocht ik inderdaad een afspraak maken in Groningen (daar aangekomen weigerden ze alsnog om iets te doen waarop ik zei nou succes ermee, mijn auto staat al in je werkplaats en ik haal m pas weg als je m goedgekeurd hebt. Stelletje teringlijers :9 8)7 ).
Dat werkte wonderwel, want 5 minuten later was gefixt....

Long story short: je bent op zoek in eerste instantie naar een douane-agent (er even vanuitgaande dat je de auto wel zelf naar NL rijdt uiteraard).

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Buzz-01 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Probeer het eens voor invoer van een buitenlandse auto zou ik zeggen ;)

Deze regeling is meer voor mensen die verhuizen, een auto erven of maar tijdelijk in Nederland zijn. Je moet deze regeling aanvragen en je aanvraag zal worden getoetst. Ik heb nog nooit meegemaakt dat deze regeling toegepast werd op het invoeren van auto's uit het buitenland.

[ Voor 12% gewijzigd door RedHat op 12-03-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
mrc4nl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:00:
Heb je ook de middelen om de auto geschikt te maken voor rijden in nederland?

En dan bedoel ik met name de koplampen afstellen.
Ik ken daar wel een adresje voor die dat doen voor ongeveer €100, maar goed punt.
The Eagle schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:22:

Eentje die ik overweeg te gebruiken is deze, de (vanaf) prijzen geven ze hier al aan. Betrouwbaar en redelijk geprijsd denken jullie?
https://www.car-go.nl/import/onze-importpakketten/
kamstra schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:54:
[...]

ohai! :w

Bij mij was het in zekere zin wat simpeler:

Ik heb mijn auto meegenomen naar NL als verhuisgoed, i.e. heb geen cent aan BTW of BPM af hoeven te tikken, het enige wat ik moest doen was 'm officieel inklaren en vervolgens via RDW keuring op kenteken laten zetten.

Inklaren: dat KUN je niet zelf doen, welkom in Nederland, fuck you pay me land, aka je hebt een douane agent nodig die m inklaart (kost een keer 250 euro ofzo) en een berg papierwerk, maar that is it. Het gedonder is dat je invoert vanuit een niet EU land, en dus ben je overgeleverd aan de bedrijven die een inklaring voor je kunnen doen bij de belastingdienst, slaat nergens op want zo moeilijk is het allemaal niet, maar je hebt geen login dus computer says no.

RDW: wederom, suc6 :P. Ik woonde letterlijk op 500 meter afstand van een RDW keuringsstation in Groningen maar de auto kwam uit een niet EU land, dus de enige manier om m in te voeren zou een uitgebreide technische keuring zijn bij de RDW in Lelystad....
Ik heb de mevrouw aan de andere kant van de lijn netjes uitgelegd dat ik heel groen stem ( :+ ) en dat ik niet van plan was om 300km uitlaatgassen + tijd te gaan investeren in iets wat ik letterlijk 300 meter verderop zou kunnen doen als mijn auto wel gewoon uit de EU kwam. Daarbij had ik de mazzel dat mijn auto gewoon LHD is, en ook dat ik een origineel EU COC heb (want auto komt origineel uit Duitsland). Vanwege dat feit waren ze coulant en mocht ik inderdaad een afspraak maken in Groningen (daar aangekomen weigerden ze alsnog om iets te doen waarop ik zei nou succes ermee, mijn auto staat al in je werkplaats en ik haal m pas weg als je m goedgekeurd hebt. Stelletje teringlijers :9 8)7 ).
Dat werkte wonderwel, want 5 minuten later was gefixt....

Long story short: je bent op zoek in eerste instantie naar een douane-agent (er even vanuitgaande dat je de auto wel zelf naar NL rijdt uiteraard).
Beetje late reactie, maar hallo!

Betreft het invoeren heb ik dit gevonden voor €33,50. Dit is alleen voor BPM denk ik.
https://autotelex.nl/import/
Hoe heb jij het inklaren gedaan? Heb je nog een adresje?

In jouw geval kwam de auto dus uit Duitsland als ik het goed begrijp. Invoeren was al lastig, maar het is je gelukt. Ik denk dat Engeland dan nog net iets lastiger is.
Je hebt dus geen gebruik hoeven maken van de vrijstelling of iets? Veel voorbereiding aan nodig?
Wel tof verhaal! Uit jouw verhaal haal ik dat je hem maar snel naar het RDW keuringsstation kan brengen.

Een ding waar ik niet over uit ben is verzekering als ik in Engeland rij. En dan nog een reden waarom ik daar rij of de auto meeneem naar NL als ze het vragen.

Zit nu te denken om zelf te rijden en een douaneagent te vinden of het helemaal uit handen te geven. Het tripje lijkt me alleen wel leuk (nooit in Engeland gereden, wel al met RHD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

F T schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Ik ken daar wel een adresje voor die dat doen voor ongeveer €100, maar goed punt.

[...]

Eentje die ik overweeg te gebruiken is deze, de (vanaf) prijzen geven ze hier al aan. Betrouwbaar en redelijk geprijsd denken jullie?
https://www.car-go.nl/import/onze-importpakketten/

[...]

Beetje late reactie, maar hallo!

Betreft het invoeren heb ik dit gevonden voor €33,50. Dit is alleen voor BPM denk ik.
https://autotelex.nl/import/
Hoe heb jij het inklaren gedaan? Heb je nog een adresje?

In jouw geval kwam de auto dus uit Duitsland als ik het goed begrijp. Invoeren was al lastig, maar het is je gelukt. Ik denk dat Engeland dan nog net iets lastiger is.
Je hebt dus geen gebruik hoeven maken van de vrijstelling of iets? Veel voorbereiding aan nodig?
Wel tof verhaal! Uit jouw verhaal haal ik dat je hem maar snel naar het RDW keuringsstation kan brengen.

Een ding waar ik niet over uit ben is verzekering als ik in Engeland rij. En dan nog een reden waarom ik daar rij of de auto meeneem naar NL als ze het vragen.

Zit nu te denken om zelf te rijden en een douaneagent te vinden of het helemaal uit handen te geven. Het tripje lijkt me alleen wel leuk (nooit in Engeland gereden, wel al met RHD).
Nee, mijn auto kwam ORIGINEEL uit Duitsland, alleen had ik m eerst naar de UK geimporteerd (Daar woonde ik) en toen meeverhuisd naar NL.
Ik heb toen Goenee gebruikt (https://www.goenee.eu/imp...porteren-als-verhuisgoed/) voor het administratieve gedeelte, was vrij simpel uiteindelijk.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Ik heb het ooit gedaan toen het VK nog in de EU zat. Ik had onverwacht met een laag bod een auto op Ebay "gewonnen". Vervolgens heb ik een tijdelijk Duits kenteken geregeld, een zogenaamde Ausfuhrkennzeichen. Ik vraag me af of dat nog steeds mogelijk is. Destijds was het ook al niet helemaal duidelijk of je het op deze manier mocht gebruiken, maar ik heb tijdens mijn reis geen problemen ondervonden.

Houd er rekening mee dat je extra tijd moet inplannen om de auto te verzekeren. In mijn geval was het lastig om de combinatie van kenteken en auto tijdens de import te verzekeren, waardoor ik meerdere verzekeraars heb moeten bellen.

Samen met een vriend heb ik de auto toen opgehaald. Het is prettig als je iemand bij je hebt om mee op te letten. De rotondes voelen in eerste instantie wat onnatuurlijk aan :) Daarna hebben we de auto via de ferry naar Nederland teruggereden.

In mijn geval was het een RHD-auto en heb ik zelf de koplampen vervangen door LHD-versies. Het was een bijzondere uitvoering die toen ongeveer een kwart goedkoper was dan een vergelijkbaar model in Nederland, vergelijkbaar met een BMW M3.

Vergeet ook niet om de historie van de auto op te zoeken. MOT-keuringen (APK) en eventuele grote schades zijn op te vragen.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcFransen
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-08 14:26
Ik heb in 2019 (pre-Brexit) ook met een gekochte auto uit Engeland naar huis gereden. Ook ik maakte gebruik van een tijdelijk Duits kenteken (met zo'n rood vakje)maar had wel problemen.

Ik ben staande gehouden door de politie, die claimde dat ik met die platen niet verzekerd was en ik mocht geen meter meer verder rijden. De auto was gewoon verzekerd vanuit duitsland en ik had de verzekeringspapieren en documentatie gewoon bij me. Maar kreeg de agenten niet overtuigd en moest ter plekke de platen eraf halen. Kreeg een waarschuwing, bij herhaling zouden ze de auto vorderen.

Gelukkig was ik met een kennis die er woont en we hebben de auto naar zijn huis gesleept.

Na nog wat onderzoek leek het er nog steeds op dat het duitse kenteken in de regel niet wordt gezien als ongeldig.
Dus alsnog snachts met de Duitse platen erop met angst naar Folkstone gereden. Eenmaal in Nederland gewisseld naar Groene platen. Nederland heeft duidelijk online staan dat ze tijdelijke duitse platen NIET erkennen.

Heb de platen en de import destijds geregeld bij EU-Import uit Helmond maar dat zou ik niet aanbevelen.
Communicatie was echt een drama en de auto heeft lang (onterecht) bij hen gestaan.

Ben nu weer in Engeland aan het kijken voor een andere auto maar loop tegen hetzelfde probleem aan dat de info nogal lastig te vinden is af en toe. Wil graag weer terugrijden maar verzekering op engelse platen regelen is niet gemakkelijk / onmogelijk zonder engels adres. Duitse platen durf ik niet meer aan.

Heb zelf geen auto tot beschikking die zwaar genoeg kan trekken voor een autotransport aanhanger. Beschik wel over BE.

Als iemand nog goede ideeën heeft ben ik net als F T zeer benieuwd.

[ Voor 1% gewijzigd door MarcFransen op 27-08-2025 21:14 . Reden: typfout ]

Pagina: 1