Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-03 16:15
Dag allemaal,

Wij staan voor een bijzondere situatie en willen ons goed informeren over de mogelijkheden.

Begin 2024 hebben we een nieuwbouwwoning gekocht, die volgende maand wordt opgeleverd. In de afgelopen maanden hebben we besloten onze huidige woonplaats niet te verlaten. We willen de nieuwbouw woning vrijwel direct verkopen zodra deze is opgeleverd.

Voor de nieuwbouw hebben we een nieuwe hypotheek afgesloten en een deel van de oude hypotheek via de verhuisregeling meegenomen. We hebben een gunstige rente kunnen behouden.

Zal de bank vragen stellen omdat de woning niet bewoond zal worden, terwijl we de verhuisregeling hebben gebruikt? We willen onze huidige woning binnenkort verkopen en een nieuwe woning in onze woonplaats kopen, waarvoor we een nieuwe hypotheek willen aanvragen en opnieuw een deel van de gunstige rente willen meenemen.

In de voorwaarden van de Rabo staat dat de verhuisregeling in principe altijd kan worden toegepast, maar er is geen artikel voor het geval een koper zich bedenkt.

Heeft iemand ervaring of advies over hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom zou het de bank uitmaken hoe lang je er hebt gewoond? Als jij een hypotheek hebt waarvan je de rente mag meenemen bij een verkoop dan maakt het niet uit of het 1 dag of 25 jaar is, als de voorwaarden daar niets over vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmac
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-03 16:15
Ook als je dus officieel niet verhuist naar die woning?

Kan niks vinden in de basisvoorwaarden van de Rabobank hierover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-05 09:37
Ik zou voor de zekerheid ook even controleren of er een doorverkoop clausule is opgenomen. Hoeft er niet in te staan natuurlijk, maar dat is volgens mij de laatste tijd wel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dus je wilt nu 2 woningen verkopen en er 1 terug kopen, vraag me af hoe zo'n constructie werkt.
En zoals hierboven gesteld kan het zijn dat je de nieuwbouwwoning de 1e 5 jaar niet zomaar mag verkopen.

Ik denk dat je nog veel uitzoek werk hebt te doen en goed over de mogelijke financiele gevolgen na moet denken.
Deze gevolgen kunnen negatief uitpakken voor je toekomstige hypotheek en de rest van je finaciele situatie.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 19:03
jeroenmac schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:17:
Ook als je dus officieel niet verhuist naar die woning?

Kan niks vinden in de basisvoorwaarden van de Rabobank hierover
De hypotheek gaat in regel niet over het bewonen in de woning, maar over het eigenaarschap van de woning.

Heb je nu 1 hypotheek voor 2 woningen? Of twee hypotheken? De tweede woning kan ook invloed hebben op je hypotheekrenteaftrek en wat mensen al zeggen; check ook het contract van de nieuwbouwwoning op doorverkoop.

there's no tweak without the tweaker

Pagina: 1