Ervaring met deze thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 19:21
Heb zojuist - nou ja, ongeveer - HAOS op een RPi3 (gaat denk ik vervangen worden door RPi5) gezet, en Zigbee2MQTT geïnstalleerd, met de HA Skyconnect USB-dongle.

Bedoeling is eerst vervanging van onze oude thermostaat, die zowat aan het eind van z'n latijn is.

Is er misschien iemand hier die ervaring heeft met deze thermostaat?

https://www.praxis.nl/ver...llatie-zwart-wit/10365171

Praat in ieder geval Zigbee, en naar de ketel opentherm (heb een Intergas Confort ketel, die OpenTherm kan praten, met de juiste jumpers gezet).

Of zijn er betere mogelijkheden?

Alvast dank voor reacties!

.

Beste antwoord (via jehojakim op 12-03-2025 12:07)

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 08:49
Als je vraag is: "Welke thermostaat moet ik nemen"? is het handig als je wat meer informatie geeft over je woning, afgifte systeem en je wens (wil je zoneverwarming of 1 ruimte?).

Wil je feedback over je keuze?
Dit ziet er uit als een rebranded Ali thermostaat.
Denk voor de helft of minder van het geld rechtstreeks uit China te halen (is een reseller via Praxis zo te zien, Dropshipment?)
Ik zie nergens OpenTherm staan in de beschrijving. 2 draads is typisch voor aan/uit (relais) aansturing.

En waarom is je huidige thermostaat "aan het einde van zijn latijn"? Normaliter overleven die dingen generaties

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Als je vraag is: "Welke thermostaat moet ik nemen"? is het handig als je wat meer informatie geeft over je woning, afgifte systeem en je wens (wil je zoneverwarming of 1 ruimte?).

Denk voor de helft of minder van het geld rechtstreeks uit China te halen (is een reseller via Praxis zo te zien, Dropshipment?)
Ik zie nergens OpenTherm staan in de beschrijving. 2 draads is typisch voor aan/uit (relais) aansturing.

En waarom is je huidige thermostaat "aan het einde van zijn latijn"? Normaliter overleven die dingen generaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het is idd geen OpenTherm thermostaat.
In de beschrijving staat ook dat je de smartlife app nodig hebt, maar met een zigbee thermostaat lijkt me dit alleen voor het pairen met de hub.
Mocht je toch de app nodig hebben, pak dan de tuya app inplaats van smartlife

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
soepah schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:24:
De vraag was eigenlijk "Kent/heeft iemand deze thermostaat", maar prima om 'm iets breder te trekken naar "Welke thermostaat moet ik nemen?". Dus als er betere alternatieven zijn, graag. We hebben een vrijstaand huis, waarin in principe alleen de woonkamer wordt verwarmd; alleen als het heel koud is soms ook één of twee studeerkamers.
Over een paar jaar gaan we overigens, zoals het nu lijkt, over op aquathermie, en gaat het gas de deur uit . Dan wordt de situatie weer heel anders.
Geen idee of het een rebranded is, zou best kunnen; waaraan zie je dat? Zal vast wel in China gemaakt zijn, wat niet tegenwoordig? Maar via Praxis heb ik natuurlijk wel Nederlandse garantie. Ben over het algemeen geen fan van Aliexpress, als het niet hoeft, maar goed, dat is meer gevoel dan ratio wellicht. Kwam deze als eerste tegen als ik in Duckduckgo zoek naar Zigbee termostaat, maar uiteraard noud ik me aanbevolen voor betere keuzes.
Nee, waar ik dat vandaan gefantaseerd heb....
Dat is een Honeywell Chronotherm IV, waarbij je de bedieningsknoppen zowat door de muur moet drukken om een reactie te krijgen. Scherm bijkans onleesbaar, ondanks verlichting. Lelijk ding ook, trouwens, al is dat voor ons niet een heel belangrijk criterium.

Dank voor je uitgebreide reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:36:
Het is idd geen OpenTherm thermostaat.
Nee, zoals in mijn andere reactie ook al gezegd, waar ik dat vandaan gefantaseerd heb....
In de beschrijving staat ook dat je de smartlife app nodig hebt, maar met een zigbee thermostaat lijkt me dit alleen voor het pairen met de hub.
Mocht je toch de app nodig hebben, pak dan de tuya app inplaats van smartlife
Geen idee wat de smartlife app is (tuya app evenmin, trouwens, zo even zoeken). Was er vanuit gegaan dat het allemaal via bestaande infrastructuur te koppelen zou zijn. Maar misschien niet, en dan is dat een bijkomend probleem.
Ik houd me aanbevolen voor betere keuzes.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
jehojakim schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:07:
[...]

We hebben een vrijstaand huis, waarin in principe alleen de woonkamer wordt verwarmd; alleen als het heel koud is soms ook één of twee studeerkamers.
Over een paar jaar gaan we overigens, zoals het nu lijkt, over op aquathermie, en gaat het gas de deur uit . Dan wordt de situatie weer heel anders.
Neem aan dat je nu hoge temperatuur verwarmt (radiatoren) en geen vloerverwarming (of alleen deels)?
Indien je echt alleen 1 kamer verwarmt is een simpele thermostaat voldoende.
Wel uitbereidbaar voor later (neem aan dat aquathermie een WP is - water/water?) is bijvoorbeeld een Tado of een zone systeem zoals: Tado, Plugwise, Honeywell evohome, Danfoss (Icon/Ally) of Wavin Sentio
Aantal opties: https://www.robbshop.nl/verwarming/slimme-thermostaten incl o.a. stand-alone zigbee thermostaten
Geen idee of het een rebranded is, zou best kunnen; waaraan zie je dat? Zal vast wel in China gemaakt zijn, wat niet tegenwoordig? Maar via Praxis heb ik natuurlijk wel Nederlandse garantie. Ben over het algemeen geen fan van Aliexpress, als het niet hoeft, maar goed, dat is meer gevoel dan ratio wellicht. Kwam deze als eerste tegen als ik in Duckduckgo zoek naar Zigbee termostaat, maar uiteraard noud ik me aanbevolen voor betere keuzes.
Omdat het veel lijkt op wat ik daar voorbij zie komen voor 2 tientjes :X . Veel symbooltjes en veel info maar het kan maar weinig 8)7
Vraag me ook af hoe dat met garantie gaat, neem aan dat Praxis eerst doorverwijst naar de verkoper in deze. zal vast een getouwtrek worden mocht het zover komen.
Dat is een Honeywell Chronotherm IV, waarbij je de bedieningsknoppen zowat door de muur moet drukken om een reactie te krijgen. Scherm bijkans onleesbaar, ondanks verlichting. Lelijk ding ook, trouwens, al is dat voor ons niet een heel belangrijk criterium.

Dank voor je uitgebreide reactie!
Oke, bijzonder dat je zo'n degelijk product zo hebt kunnen degraderen _/-\o_ .
Aangezien je een Intergas hebt is misschien de Intergas thermostaat een optie, dan is je systeem voorlopig wel het zuinigst verwacht ik (opentherm communicatie): en er is een integratie mogelijk met HA. https://www.home-assistant.io/integrations/incomfort/

[ Voor 3% gewijzigd door soepah op 12-03-2025 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jehojakim
soepah schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Neem aan dat je nu hoge temperatuur verwarmt (radiatoren) en geen vloerverwarming (of alleen deels)?
Inderdaad alleen hoge temperatuur radiatoren, en bij aquathermie is dat misschien nog wel een dingetje. Vloerverwarming aanleggen is wel een klus, al was het maar omdat we een grote vleugel hebben, die dan verhuisd en opgeslagen moet worden.
Wel stoken we in de winter meestal niet hoger dan een graad of 17, 18, dat scheelt wellicht.
Indien je echt alleen 1 kamer verwarmt is een simpele thermostaat voldoende.
Wel uitbereidbaar voor later (neem aan dat aquathermie een WP is - water/water?) is bijvoorbeeld een Tado of een zone systeem zoals: Tado, Plugwise, Honeywell evohome, Danfoss (Icon/Ally) of Wavin Sentio
Aantal opties: https://www.robbshop.nl/verwarming/slimme-thermostaten incl o.a. stand-alone zigbee thermostaten
Aquathermie is inderdaad water/water, we wonen aan een riviertje. Als ik bij robbshop Home Assistent en Zigbee aanvink blijft er niet zoveel over, en flink aan de prijs. Maar ik zoek nog even verder met de suggesties die je geeft.

[...]
Omdat het veel lijkt op wat ik daar voorbij zie komen voor 2 tientjes :X . Veel symbooltjes en veel info maar het kan maar weinig 8)7
Vraag me ook af hoe dat met garantie gaat, neem aan dat Praxis eerst doorverwijst naar de verkoper in deze. zal vast een getouwtrek worden mocht het zover komen.
OK. Garantie zal Praxis toch moeten geven, juridisch gezien. Zij zijn verkoper aan mij. Maar goed, dit is toch niet zo'n goeie optie lijkt het.

[...]
Oke, bijzonder dat je zo'n degelijk product zo hebt kunnen degraderen _/-\o_ .
Tja, het was al in deze conditie toen we het huis kochten. Huis is van 2007, maar thermostaat wellicht nog ouder (vorige eigenaar was zelf bouwer).
Aangezien je een Intergas hebt is misschien de Intergas thermostaat een optie, dan is je systeem voorlopig wel het zuinigst verwacht ik (opentherm communicatie): en er is een integratie mogelijk met HA. https://www.home-assistant.io/integrations/incomfort/
Ok, ga ik naar kijken. Dank maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Laat zeker je keuze hier weten, altijd interessant voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
@jehojakim let op: Praxis is NIET de verkoper maar net als zovaak bij bol alleen het platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
DjoeC schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:18:
@jehojakim let op: Praxis is NIET de verkoper maar net als zovaak bij bol alleen het platform.
OK, dank, helder. Weet niet meer hoe dat bij bol zat, daar zijn dacht ik rechtszaken over geweest. Maar goed, dit wordt hem toch niet, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
moozzuzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:56:
[...]
Laat zeker je keuze hier weten, altijd interessant voor anderen.
Zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
Die werkt helaas alleen voor toestellen met bouwjaar 2017 of later, en de onze is van 2015...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jehojakim
Zag bij Coolblue dit TADO-systeem, werkt met matter. Lijkt me dan een goeie keus?

https://www.coolblue.nl/p...ostaat-x-startpakket.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Ja hoor, lees je even in hoe tado werkt en hoe je het installeert om een iets beter beeld te krijgen maar dat zou moeten werken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jehojakim
soepah schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:13:
Ja hoor, lees je even in hoe tado werkt en hoe je het installeert om een iets beter beeld te krijgen maar dat zou moeten werken inderdaad.
Had het al gekocht, maar het blijkt dat je toch het tado-ecosysteem moet gebruiken voor de volledige functionaliteit - via matter naar home assistent is alleen aan/uit beschikbaar, bleek uit dit draadje: https://community.home-as...through-matter/736576/147
En via de cloud (tenzij mijn eigen nextcloud) is niet wat ik wil.

Ik heb 'm vandaag dus maar weer teruggebracht.
Pagina: 1