Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ark_nick
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-03 15:38
Geprobeerd Immich te installaren op mijn TRUENAS installatie maar deze installatie ging fout.
Het lijkt erop dat er ergens in de toegang tot mijn dataset iets is verandert en ik krijg het niet gevonden.

Immich weer verwijdert en al 2 avonden bezig geweest en zo'n beetje all instellingen die ik maar kan bedenken gewijzigd. Ik heb ergens de tip gekregen de dataset te exproteren en opnieuw te importeren maar ik ben bang dat ik dan de data ga verliezen.

De dataset heeft 2 supmappen waarvan ik het beheer kan toekennen, maar als ik deze wil wijzigen geeft hij aan dat de user van de root map deze wijziging tegenhoud.

TRUENAS Scale Version:
Dragonfish-24.04.2.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p6dFUuOGxYgPiZtznfwr2dxwus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vujiaFZHj7zGZpon0OQLgt5K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door ark_nick op 11-03-2025 15:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Je kan via de url /ui/system/shell (of via het menu System/Shell) bij de web shell komen.

Mogelijk dat de immich installatie de owner of permissions van je share heeft veranderd, dat kan je checken op de volgende manier:

code:
1
2
cd /mnt
ls -lah

Wees wel voorzichtig met het uitvoeren van commands als je verder geen linux ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ark_nick
rescla schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:07:
Je kan via de url /ui/system/shell (of via het menu System/Shell) bij de web shell komen.

Mogelijk dat de immich installatie de owner of permissions van je share heeft veranderd, dat kan je checken op de volgende manier:

code:
1
2
cd /mnt
ls -lah

Wees wel voorzichtig met het uitvoeren van commands als je verder geen linux ervaring hebt.
Deze reactie krijg ik terug maar heb geen idee wat het betekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BLVWokOnb7v1X202Ak65Q5N4tQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2OVnE6suKlFizqrqfxGtMdb4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Doe ook eens de output van:

Bash:
1
mount | grep /mnt

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Room42 Wat moet de output daarvan geven dan? Hopelijk zien jullie ook dat de rechten op 700 staan, waardoor de 'groupmembers' en 'other' members geen rechten hebben op de map en dus ook niet eens mogen lezen?

Met een sudo chmod -R 744 /mnt/Master zou het moeten gaan werken.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 11-03-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ark_nick
Room42 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:37:
Doe ook eens de output van:

Bash:
1
mount | grep /mnt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-Y6A6fNt109-u-YhmwLRihFGLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKGsQ1efNQ3e3XdoquFCaC8X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CH4OS schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:42:
@Room42 Wat moet de output daarvan geven dan? Hopelijk zien jullie ook dat de rechten op 700 staan, waardoor de 'groupmembers' en 'other' members geen rechten hebben op de map en dus ook niet eens mogen lezen?

Sorry, ik zat verkeerd te kijken, de directory was inderdaad Master en die staat er. :z

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ark_nick

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjuWvzfQ8X1BtID1tfIK_oxEW4Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wTa2X1AVOzP15BBWNm99dJNk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online

Ah nu zien we toch dat er mount onder /mnt/Master gemaakt is.

Dus doe eens een:
Bash:
1
ls -lah /mnt/Master
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oh, dan kan het zijn dat je de map en de rechten moet omdraaien, dus dan wordt het sudo chmod -R /mnt/Master 744

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
De kleine r moet een grote R zijn, probeer dat eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CH4OS schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:49:
Oh, dan kan het zijn dat je de map en de rechten moet omdraaien, dus dan wordt het sudo chmod -R /mnt/Master 744
Ik zou hier nog even mee wachten!!! Ik ben nog niet overtuigd dat dit nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 11-03-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ark_nick
Room42 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Ik zou hier nog even mee wachten!!! Ik ben nog niet overtuigd dat dit nodig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTv2HfnMzgwE_egtL3W12gvMFfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7nc86g8ZxW19nUKRTuQsGMLQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De hoofdletter R in chmod -R staat voor recursive de kleine -r doet in principe niets. Gemakkelijker is overigens
chmod -R go+x /mnt/Master

Dat staat namelijk in de melding, dat je eXecute rechten moet geven aan user "Nick".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ark_nick
synoniem schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:59:
De hoofdletter R in chmod -R staat voor recursive de kleine -r doet in principe niets. Gemakkelijker is overigens
chmod -R go+x /mnt/Master

Dat staat namelijk in de melding, dat je eXecute rechten moet geven aan user "Nick".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItJgADqJzCTKaSN6T_G0s5UzXF4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L0V4XfVbIH9XPBjIjw3OOk7L.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Dan heeft de gebruiker admin geen root rechten en zal je sudo moeten gebruiken (sudo chmod -R go+x /mnt/Master). Weet alleen niet of dat standaard geïnstalleerd staat op TrueNAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ark_nick
synoniem schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Dan heeft de gebruiker admin geen root rechten en zal je sudo moeten gebruiken (sudo chmod -R go+x /mnt/Master). Weet alleen niet of dat standaard geïnstalleerd staat op TrueNAS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pByFVO7ASElBojiuvfZarqvOqQ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dbkZMil9M62mfYHCh6mLL1Zq.png?f=user_large

Het lijkt niks uit te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
En als je dit doet:

sudo chown -R Nick:Nick /mnt/Master/Nick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
Je hebt iets geïnstalleerd op je NAS waar al je data op start, dus je hebt vast vooraf een full backup gemaakt.
Waarom val je niet terug op je full backup?
Waar je nu allemaal mee bezig bent vergroot de kans op terugkrijgen van je data nou niet bepaald.

Heb je geen backup?
Dan maak je die nu eerst van de huidige toestand voordat je nog verder in de penarie komt.
Rommelen met originele data is nou niet bepaald een recept voor succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ark_nick
Super super super allemaal bedankt voor de hulp, samen is het gelukt.

Uit eindelijk deze 3 acties ingevoerd en ik kan er weer in.

sudo chown -R Nick:Nick /mnt
sudo chown -R Nick:Nick /mnt/Master

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:54
Nu dan tijd voor een backup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ark_nick
2 voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ark_nick schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:44:
Super super super allemaal bedankt voor de hulp, samen is het gelukt.

Uit eindelijk deze 3 acties ingevoerd en ik kan er weer in.

sudo chown -R Nick:Nick /mnt
sudo chown -R Nick:Nick /mnt/Master
Dat is 99% zeker niet de oplossing maar een workaround. Je hebt nu rechten aangepast die mogelijk helemaal niet zo horen te staan. Ik ken TrueNAS inhoudelijk niet maar het lijkt me goed om te controleren wat je gedaan hebt, of dat niet andere zaken kapotmaakt of te ver open zet.

Pagina: 1