Rechten online bestelling annuleren sanitair

Pagina: 1
Acties:
  • 1.027 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-05 22:44
Dit 'probleem' is opgelost.

[ Voor 97% gewijzigd door A1989 op 11-03-2025 16:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

bel (niet mail, niet appen) de verkoper op en bespreek het inclusief de deadline. Daarna bevestig je het per mail

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:43
4 weken na 24 februari is 24 maart. Dat is nog een kleine 2 weken. Verder is een voorraadindicatie op de website geen indicatie voor wanneer jouw bestelling geleverd wordt.

In principe geldt gewoon de WKOA, je hebt de boel op afstand besteld, je mag dus gewoon ontbinden. Jammer voor de verkoper, maar dat is het gevaar van online of telefonisch verkopen ipv in de showroom demonstreren en dan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:41

Fanta

FordPerformance™️

Als je op het moment van bestellen weet dat de levertijd niet erg duidelijk is (3-4 weken vind ik een vrij ruim begrip) en wel al weet wanneer je ze uiterlijk nodig hebt, dan heb je ze te laat besteld. De partij waar jij ze hebt besteld kan ze niet annuleren bij de leverancier in Spanje, en die leverancier accepteert ook geen retouren. Dus ja, je zal ze af moeten nemen ben ik bang.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:33
Ik vermoed dat annuleren wel kan, de italiaanse leverancier neemt ze niet terug. De winkel blijft ermee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
nvt meer

[ Voor 99% gewijzigd door A1989 op 11-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

A1989 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:39:
[...]

De tegels waren eerst al elders besteld (op tijd). De eigenaar van de huidige webshop heeft me op eigen initiatief gevraagd of hij die offerte mocht zien en daarna een beter voorstel gedaan (scheelde meer dan 1500 euro), en gaf aan dat de levering echt geen probleem zou zijn. Natuurlijk had ik ze liever veel eerder daar besteld. Maar net zoals hierboven wordt genoemd, zou het volgens de wet toch zo moeten zijn dat je een online bestelling altijd mag annuleren als het geen maatwerk betreft. Ik vind dat net zo goed een risico waar de verkoper zelf voor heeft gekozen door niet zelf duidelijk bij de leverancier na te vragen wat de levertijden zijn en hierover niet helder met mij te communiceren van te voren.
Ik vind dat je dan erg makkelijk over het ongemak voor de verkoper heen stapt. Voor jou lijkt het misschien geen maatwerk, maar tegels zijn vaak wel degelijk een lastig product om te retourneren/annuleren. Het risico op breuk tijdens transport en het feit dat tegels in batches gemaakt worden met eigen tintnummers per batch (niet te verwarren met de kleurcode die je hebt besteld), maken het voor een verkoper vrijwel onmogelijk om een bestelling te annuleren die al 2 weken onderweg is. Ik zou zeggen, bel de verkoper en vraag of hij al een wat meer concrete leverdatum door kan geven. Kleine moeite.

P.S. hoe kom je er bij dat 11 maart al bijna eind maart is? Geduld is niet je sterkste kant vermoed ik? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:28

Qwerty-273

Meukposter

Fanta schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:49:
.....maken het voor een verkoper vrijwel onmogelijk om een bestelling te annuleren die al 2 weken onderweg is.
Welkom in de wereld van ondernemen en bij de bladzijde van ondernemersrisico. Er is een reden waarom de andere verkoper een stuk duurder was, die prijst het risico namelijk wel in. Een tegelverkoper die eigenlijk niets meer doet dan een bestelling voor jou direct bij de fabriek plaatsen en die waarschijnlijk ook direct van de fabriek naar de uiteindelijke klant verstuurd, is dat een pure drop shipper? Of moet daar een speciale status voor bedacht worden omdat het "tegels" zijn?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
nvt meer

[ Voor 99% gewijzigd door A1989 op 11-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Qwerty-273 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Welkom in de wereld van ondernemen en bij de bladzijde van ondernemersrisico. Er is een reden waarom de andere verkoper een stuk duurder was, die prijst het risico namelijk wel in. Een tegelverkoper die eigenlijk niets meer doet dan een bestelling voor jou direct bij de fabriek plaatsen en die waarschijnlijk ook direct van de fabriek naar de uiteindelijke klant verstuurd, is dat een pure drop shipper? Of moet daar een speciale status voor bedacht worden omdat het "tegels" zijn?
Welkom in de wereld van het sanitair, waar niet elk product met een EAN code gratis retour gestuurd kan worden.

Ik vind dat je hier nogal wat aannames doet over de verkoper, ken je de partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

A1989 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Dat is mooi dat je veel begrip kunt opbrengen voor de verkoper, zelf ook werkzaam in die wereld toevallig?
Correct, ik werk bij een groothandel en ben daardoor vaak de tussenpersoon tussen tegelverkoper en tegelleverancier.
Ik heb zelf ook wel degelijk begrip voor de verkoper en zou ook nooit zomaar een bestelling annuleren en hem opzadelen met producten die hij niet kwijt kan. Ik heb ook verre van de intentie om de bestelling te annuleren, tenzij blijkt dat er echt hele forse vertragingen gaan optreden. Maar dat is lastig inschatten als ik helemaal geen informatie over de levertijd ontvang, er meerdere keren beloofd wordt na te gaan wat de stand van zaken is mbt de bestelling en ik hier geen terugkoppeling over krijg. En nee, 11 maart is geen eind maart, dus het kan ook zeker nog goed komen met de levering. Maar ik zit midden in een verbouwing, dan is het wel prettig om enigszins te weten waar je aan toe bent.
Ik ben ook niet ongeduldig, maar wil wel graag weten wat mijn rechten zijn in het 'ergste geval'. Hij geeft aan dat het niet annuleerbaar is, dan mag ik toch nagaan of dit wel of niet klopt?

Over de levertijd van 3-4 weken dat hij in het begin noemde; dat ging over een andere tegel van hetzelfde merk, die bleek na bestelling bij hem na een paar dagen helemaal niet op voorraad te zijn, waarna ik dus snel op zoek moest naar een alternatief van hetzelfde merk. Over de huidige bestelde tegel zijn 0 uitspraken gedaan over de te verwachte levertijden, behalve dat 'het wel goed moest komen'.
Dan zou ik hem dus toch nog eens bellen en een duidelijke toezegging vragen. Bij een bestelling die 2 weken onderweg is moet dat over het algemeen wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1989
Fanta schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Correct, ik werk bij een groothandel en ben daardoor vaak de tussenpersoon tussen tegelverkoper en tegelleverancier.

[...]

Dan zou ik hem dus toch nog eens bellen en een duidelijke toezegging vragen. Bij een bestelling die 2 weken onderweg is moet dat over het algemeen wel lukken.
Ik heb vanochtend opnieuw gevraagd of hij me de levertijd kan doorgeven; hij zou het navragen en er zsm op terugkomen. Omdat hij tegelijkertijd noemde dat annulering sowieso niet mogelijk was ben ik daarna wel gaan uitzoeken wat daarin eventueel mijn rechten zijn. Overigens ben ik verder te spreken over de verkoper en er niet op uit om een bedrijf naar beneden te halen. Hij heeft met allerlei zaken goed meegedacht, goede prijzen en is vrijwel altijd bereikbaar; ik zou hem aanbevelen, mits het goed komt met de tegels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:28

Qwerty-273

Meukposter

Fanta schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:19:
Welkom in de wereld van het sanitair, waar niet elk product met een EAN code gratis retour gestuurd kan worden.

Ik vind dat je hier nogal wat aannames doet over de verkoper, ken je de partij?
Je neemt zelf de aanname dat ik blijkbaar ergens een gratis retourzending zie?

Dit is namelijk gewoon typisch een bestelling (tussen koper en de verkoper) die geannuleerd mag worden aangezien deze op afstand tot stand kwam. Het is een standaard product en geen maatwerk dat op de wensen van de koper gemaakt wordt. De kosten van retourzending mogen gewoon in rekening gebracht worden bij de klant (als die specifieke kosten tijdens de bestelling aangegeven zijn - anders is het op kosten van de verkoper). Maar dan wel naar een adres in NL en niet in Spanje (aangenomen dat de verkoper zijn zaak voert in NL).

Zie ook https://www.thuiswinkel.o...etgeving-koop-op-afstand/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Tenzij een product op maat is gemaakt op specificatie van de koper, of valt in een categorie die bij wet is uitgesloten van de Wet Koop op Afstand, mag je een product dat je "op afstand" hebt besteld, via een daartoe opgezet bestelsysteem*, als consument retourneren binnen de termijn die in die wet is vastgelegd.

Gratis retourneren is het inderdaad niet - je draait als consument op voor de transportkosten. Maar een leverancier mag in deze situaties niet weigeren om het product retour te nemen.

Een set tegels die uit een catalogus of uit een database is besteld, is niet een op maat gemaakt product. Ook niet als de consument kan kiezen uit maten, kleuren, of opdrukken. En zelfs niet als de productielijn pas gaat lopen nadat de bestelling geplaatst is.

Wel is er sprake van maatwerk als de consument bijvoorbeeld zijn eigen opdrukje kan uploaden en dat vervolgens op de tegels wordt gedrukt, of als de tegels op specificatie van de consument in een afwijkende maat worden gesneden.

*lees: website, (semi)geautomatiseerd telefoonsysteem, (WhatsApp-)chatbot, digitale of papieren catalogus met antwoordkaart etc. etc.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:48
[...]

Dat hangt er natuurlijk vanaf welke transactie bedoeld wordt, De tegelboer zal inderdaad vermoedelijk niet kunnen retourneren naar de fabrikant. Want dat is een B2B transactie.

De consument zal normaliter wel kunnen retourneren naar de tegelboer. Dat hoeft inderdaad niet gratis te zijn, want de consument zal, mits de verkoper dit vooraf duidelijk en op correcte wijze heeft laten weten aan de consument, moeten betalen voor de transportkosten naar de tegelboer. Tenzij de consument natuurlijk al voor levering annuleert, de zending niet aanneemt of wanneer de tegelboer (in deze casus) dit vooral niet duidelijk en op correcte wijze heeft kenbaar gemaakt.

De tegelboer zal dan normaliter simpelweg een nieuwe koper moeten vinden voor de partij tegels. Dat in onderdeel van het ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

@Qwerty-273 @Heroic_Nonsense @Dennism

Lees dit stukje uit de TS nog even.
A1989 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:25:

De algemene voorwaarden op de website van de webshop stellen dat ik geen recht heb op annuleren of retourneren van de tegels, omdat ik een aanbetaling heb gedaan én omdat het 'tegels' betreft. Volgens hen geldt dit voor tegels die "speciaal" besteld zijn, hoewel de tegels gewoon standaard maten zijn die de fabrikant levert.
Het bedrijf heeft wel degelijk van te voren geïnformeerd dat tegels niet retour gestuurd kunnen worden. Als je dan toch akkoord gaat met de levering, ga je er dus ook mee akkoord dat ze niet retour kunnen. Dat is toch niet zo moeilijk? Waarom achteraf een discussie proberen te starten of tegels wel of niet speciaal besteld / maatwerk zijn, als er gewoon helder wordt gecommuniceerd dat tegels die speciaal besteld worden niet retour kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door Fanta op 11-03-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Fanta schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:40:

[...]

Het bedrijf heeft wel degelijk van te voren geïnformeerd dat tegels niet retour gestuurd kunnen worden. Als je dan toch akkoord gaat met de levering, ga je er dus ook mee akkoord dat ze niet retour kunnen. Dat is toch niet zo moeilijk? Waarom achteraf een discussie proberen te starten of tegels wel of niet speciaal besteld / maatwerk zijn, als er gewoon helder wordt gecommuniceerd dat tegels die speciaal besteld worden niet retour kunnen?
Simpel, omdat algemene voorwaarden in strijd met de wet nietig zijn. Dus die voorwaarden bestaan niet.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:48

[...]

Dat informeren is leuk, maar als dat beding wettelijk gezien niet mag opgenomen worden richting een consument zal het ook niet geldig zijn. Hoe vaak de verkoper het ook opschrijft en normaliter is bij een verkoop op afstand zo'n beding juridisch gezien dus niet mogelijk. De grote vraag is hier dus of dat stukje uit de TS überhaupt relevant is in deze casus, en daar lijkt het met de nu bekende informatie niet direct op.

Anders dan wanneer de consument in de zaak van de verkoper koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 11-03-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Zo'n voorwaarde is onredelijk bezwarend en in strijd met de consumentenwetgeving. Dit artikel, en als de leverancier pech heeft ook de rest van de algemene voorwaarden, kunnen daardoor terzijde worden geschoven (vernietigd) als het ooit op een procedure aankomt. De consument mag het nu alvast negeren.

Zelfs als de consument er voor getekend heeft, en zelfs als de ondernemer kan aantonen dat hij de consument er expliciet op gewezen heeft.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-05 18:48

ViezeVis

Sample Text

Fijn dat TS zijn post ook heeft verwijderd...

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

@A1989 wat fijn dat je probleem is opgelost. Alleen jammer dat je de uitkomst ervan niet gedeeld hebt en het topic leeg hebt gehaald.

Gezien ik niet verwacht dat TS hier verder terugkomt met de uitkomst en of de tegels op tijd geleverd zijn, doe ik dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.