Twijfel: welke soort vloerverwarming in de badkamer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:55
Ik zit in een dilemma. Binnenkort gaan we verder met de badkamer en ik twijfel voor welke soort vloerverwarming we moeten gaan.

Even in het kort: De badkamer komt op de begane grond in een kamer boven een kelder. De vloer is een gestorte betonplaat van ongeveer 3x3,3 meter, 10cm dik. De kelder er onder heeft een hoogte van zo'n 1,90 meter. In de rest van het huis ligt (nog) geen vloerverwarming, al willen we dit in de komende 3 a 5 jaar wel een keer gaan leggen met een grotere verbouwing. De huidige betonvloer van de badkamer ligt op dit moment ongeveer 3,5 a 4 cm lager dan de afgewerkte vloer in de woonkamer (er zit nog wel een halletje tussen) en de vloer zal afgewerkt worden met tegels.

Ik twijfel dus tussen:

1) Standaard vloerverwarming met slangen.
Voordeel: past straks mooi bij de rest van het huis en badkamer is altijd mooi zuinig mee verwarmd.
Nadeel: Hogere opbouwhoogte/hoogte verschil met rest van het huis, kelder eronder wordt mee verwarmd wat ik niet wil. Dus moeten we van boven isoleren, wat niet ten goede komt van de opbouwhoogte of van onderen, wat niet ten goede komt van de stahoogte. En ik zou niet weten waar ik nu een verdeler op zou moeten hangen om de vvw tijdelijk te laten werken voordat de grote verbouwing aan de beurt komt.

2) Elektrische vloerverwarming
Voordeel: incidenteel snel warm, lage opbouwhoogte, weinig/geen isolatie nodig richting kelder
Nadeel: hoog energieverbruik

Wat is jullie ervaring met welke soort vvw in de badkamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
Heb je al eens gezocht op dit forum naar elektrische vloerverwarming?

Dan heb je het antwoord op je vraag, elektrische vloerverwarming loop je op leeg en is alleen leuk/handig/interessant voor degene die het voor je aanlegt omdat het lekker makkelijk is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-09 14:48
Ik heb geen ervaring met de een of de ander, maar wellicht heb hier nog niet over nagedacht:
Er is ook muur of plafondverwarming, misschien is dat een ding.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Qua isolatie is er natuurlijk geen verschil tussen die twee. Als je bij elektrisch geen isolatie naar de kelder doet ben je die net zo hard mee aan het verwarmen als met water.

En zou dus ook geen COP 1 voor hele badkamer aanraden...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik mis de optie.
Geen vloerverwarming en een kwalitatief badkleed waar je op kan staan, voor warme voeten.

Daarnaast een radiator om je handdoeken te drogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:19
Zelf zou ik het niet overwegen voor die ene vierkante meter waar je waarschijnlijk maar verwarming kunt leggen als ik daardoor een verhoogde vloer zou krijgen en er überhaupt nog geen vloerverwarming ligt in de rest van het huis. Een handoekradiator past beter bij je huidige situatie en voldoet zeker ook nog als je eventueel ooit vloerverwarming legt in de rest van je huis.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:38
Vloerverwarming in je badkamer gebruik je misschien 20x per jaar als het echt koud is. Enige reden om het te doen is als je helemaal geen radiator in je badkamer hebt hangen. Anders gewoon een handdoekradiator en een fijn badkleed. Scheelt je een hoop pegels.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:18
No Hands schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:36:
Heb je al eens gezocht op dit forum naar elektrische vloerverwarming?

Dan heb je het antwoord op je vraag, elektrische vloerverwarming loop je op leeg en is alleen leuk/handig/interessant voor degene die het voor je aanlegt omdat het lekker makkelijk is.
Mhoa, is ook een kwestie van goed instellen, laat je hem het hele jaar aanstaan loop je er aardig op leeg.

Ik had het zelf in mijn vorige huis (Magnum 400 watt), deze stond in de wintermaanden ongeveer 10/15 minuten aan per dag, voldoende om de tegels op te warmen, wanneer ik ging douchen was eigenlijk altijd de vloerverwarming alweer uit.
Timer/Dagschema goed invoeren en het werkt best prima. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FabianGTI schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Mhoa, is ook een kwestie van goed instellen, laat je hem het hele jaar aanstaan loop je er aardig op leeg.

Ik had het zelf in mijn vorige huis (Magnum 400 watt), deze stond in de wintermaanden ongeveer 10/15 minuten aan per dag, voldoende om de tegels op te warmen, wanneer ik ging douchen was eigenlijk altijd de vloerverwarming alweer uit.
Timer/Dagschema goed invoeren en het werkt best prima. ;)
Dat werkt alleen als je matje direct onder je niet al te dikke tegels zit, anders sta je uren op warmte te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
Ik heb alleen elektrische vloerverwarming om de kou van de vloer te halen en die staat op een timer. De ruimte zelf heeft een gewone radiator om de boel te verwarmen.

Ik heb een WarmUp systeem met weekprogramma e.d. Verbruik valt me wel mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vloerverwarming: duurt enorm lang om op te warmen en je stookt je dus ongans.
Elektrische vloerverwarming: idem + een COP van 1, dus veel stroom nodig.

Kijk anders eens naar IR verwarming, gewoon een IR paneel aan het plafond. Daar is een topic over. Ervaringen infraroodverwarming

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 11-03-2025 17:23 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb erg veel spijt dat ik een elektrische mat heb aangelegd in de badkamer. Het 'voordeel' van de verkoper was dat je het dan onafhankelijk van de rest kunt gebruiken. Maar de verkoper hoeft de energie rekening niet te betalen.

Je loopt er op leeg. Je kunt ook je vloer vullen met briefgeld.

Ik had, achteraf gezien, veel liever gewoon slangen gehad. En dan wel met een aparte zone regeling. Dan had ik de kou eruit kunnen trekken met de rest van de woning maar gewoon op het centrale systeem.

Nadeel van slangen is dat je vloer iets dikker moet zijn t.o.v. een elektrische mat. Voordeel is dat je op een CV kunt verwarmen (ongeacht warmtebron) wat vaak vele malen voordeliger is dan een mat. En als je de slangen hebt liggen hoef je ze natuurlijk niet te gebruiken maar heb je wel de flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 18:06

Wuursj

want worst is al bezet

Hier 'gewone' water vloerverwarming in een 'altijd aan' groep, geen aparte zone. Draait dus mee op de thermostaat in de woonkamer en zorgt daarmee dus de hele dag voor een comfortabel (maar niet overdreven door beperkte vierkante meters) warme badkamer.
Klinkt duur / inefficient maar bij ons met warmtepomp is 'altijd aan' nog steeds stukken goedkoper dan een cop=1 electrische mat die (hopelijk) alleen bij gebruik van badkamer aan zet. Voor minder geld dus meer comfort. Bij een CV wellicht wat minder maar nog steeds winst vermoed ik. Zeker op BG zit de badkamer in de geisoleerde schil dus efficient gemaakte warmte is nooit echt verloren, tenzij het raam altijd open staat.

Maar dan zit je nog met de bouwkundige uitdagingen. Ik heb hem zelf in 3,5cm fermacell liggen dus die verhoging van de vloer is bij onze opbouw niet zo groot. Met nog wat isolatie wordt het wel schikken. Hoe ga je straks vloerverwarming toepassen in de rest van het huis? Gaat dan niet overal de vloer wat omhoog?

Badkamer is normaliter 1 groep. Een verdeler is dan niet echt nodig, een thermostaatklep die de CV temp wat beteugeld op de gewone verwarming leidingen voldoet eigenlijk al. Kun je die leiding niet leggen naar de plek waar straks de verdeler van de hele vloerverwarming komt?

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 12-03-2025 09:35 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:27
Dat je leegloopt op het verbruik van elektrische vloerverwarming is overigens echt een fabeltje.

Als je 5m2 neerlegt met een gemiddeld verbruik van ~100W/ m2, dan verwarm je 2 uur voor 1kWh. Van oktober tot apri, 180 dagen, kom je op ~60 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
^voor 60€ koop je een electrisch kacheltje waarmee je de lucht warm krijgt in 10 minuten, en hou je nog 30€ over voor het verbruik (wat veel minder is, want je moet geen hele pak beton mee opwarmen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:14
Hier hebben we de radiatorleiding met een paar extra slagen onder de vloer gelegd, geen aparte VVW nodig en haalt toch even die kou uit de vloer op moment dat er warmtevraag is.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
naftebakje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:08:
^voor 60€ koop je een electrisch kacheltje waarmee je de lucht warm krijgt in 10 minuten, en hou je nog 30€ over voor het verbruik (wat veel minder is, want je moet geen hele pak beton mee opwarmen).
Mooi man, in je fancy badkamer. :P

Hoewel in nieuwbouw er vaak een elektrische radiator wordt opgehangen om de ruimte snel genoeg (<1 uur) op temperatuur (dacht 22-24 graden) te krijgen, dat lukt vloerverwarming sowieso niet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Señor Sjon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:31:
[...]Mooi man, in je fancy badkamer. :P

Hoewel in nieuwbouw er vaak een elektrische radiator wordt opgehangen om de ruimte snel genoeg (<1 uur) op temperatuur (dacht 22-24 graden) te krijgen, dat lukt vloerverwarming sowieso niet.
Het is in ieder geval veel mooier dan een dure electrische vloerverwarming die trager én duurder is.

Uiteraard is een lus in de vloer (eventueel met RTL ventiel na radiator) veel beter.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 18:06

Wuursj

want worst is al bezet

Komt er uberhaupt een radiator? Wordt de vloerverwarming hoofd- of bijverwarming?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:18
No Hands schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Dat werkt alleen als je matje direct onder je niet al te dikke tegels zit, anders sta je uren op warmte te wachten.
Volgens mij waren de vloertegels zo'n 6 á 7mm dik, de mat zit inderdaad inderdaad in de lijmlaag onder de tegels, welke weer op 20mm Wedi platen waren verlijmd.

Bij mij werkte het wel prima en ik had niet het idee dat ik erop leeg liep, maar dat is mijn ervaring.
Er zullen inderdaad veel negatieve verhalen over zijn, maar veel loopt ook gewoon met de meute mee terwijl ze eigenlijk helemaal geen ervaring ermee hebben. :+

Overigens hebben we in onze nieuwe woning uiteraard gekozen voor gewone vloerverwarming. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:27
naftebakje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:30:
[...]
Het is in ieder geval veel mooier dan een dure electrische vloerverwarming die trager én duurder is.

Uiteraard is een lus in de vloer (eventueel met RTL ventiel na radiator) veel beter.
Maar nog steeds met koude tenen ;) Punt is niet zozeer smaak, ik vind een goedkoop elektrisch kacheltje heel lelijk, maar if it suits you, have at it :)

Alleen niet doen alsof je je auto en hond weg moet doen om je vloerverwarming te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:08:
Het gaat mij niet om de warme lucht, maar om de warme voetjes!

Ik loop niet leeg op m'n elektrische vloerverwarming, maar ik loop wel smorgens lekker een warm vloertje op..

Het is gewoon een luxeproduct. Als het niks mag kosten moet je een badmat nemen.

Ik denk (en hier heb ik niet aan gerekend) dat als de elektrische mat direct onder de tegels ligt (dus in de meest optimale plek) en je een slimme regeling toepast, de kosten echt niet veel schelen tov water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FabianGTI schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Volgens mij waren de vloertegels zo'n 6 á 7mm dik, de mat zit inderdaad inderdaad in de lijmlaag onder de tegels, welke weer op 20mm Wedi platen waren verlijmd.

Bij mij werkte het wel prima en ik had niet het idee dat ik erop leeg liep, maar dat is mijn ervaring.
Er zullen inderdaad veel negatieve verhalen over zijn, maar veel loopt ook gewoon met de meute mee terwijl ze eigenlijk helemaal geen ervaring ermee hebben. :+

Overigens hebben we in onze nieuwe woning uiteraard gekozen voor gewone vloerverwarming. ;)
Ah ja als je direct op wedi plakt dan kan de warmte ook nergens anders heen. Meestal wordt er op een betonnen vloertje gelegd, alsjeblieft dat eerst warm moet krijgen voor je voeten warm worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Dank voor jullie vele reacties. Ik ga nog eens goed onderzoeken of er niet gewoon slangen op het vloertje kunnen. Er komt sowieso ook een radiator in de badkamer, dus dan zou ik die eventueel mooi kunnen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
FabianGTI schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Wat is je ervaring met tegels op 20mm wedi platen? Voelt of klinkt je vloer daardoor niet erg hol? Ik ben vooral tegelvloeren gewend die gewoon vast op een beton of dekvloer liggen. Bij een Wedi plaat voelt het toch een beetje als een losse tussenlaag.

Daar ben ik ook een beetje bang voor met bijvoorbeeld een geïsoleerde noppenplaat. Heeft iemand hier ervaring mee? En dan specifiek ook nog met noppenplaat afgewerkt met vloeibare zandcement?
https://www.vloerverwarmi...ten-28mm-per-10-stuks-10m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het om warme voetjes gaat, gewoon elektrische vloerverwarming nemen! Het is echt een fabel dat je daarop leegloopt. Tuurlijk, als je hem de hele dag op standje maximaal laat staan, zal je leeglopen, maar dat heb je ook met allerlei andere elektrische apparaten.

Je moet ook even naar de praktijk kijken. Als je zoneregeling gebruikt of de vloerverwarming met de cv laat meedraaien, heb je bijna nooit warme voeten. Immers, als er geen warmtevraag is, doet het systeem niks – dus ook niet in de zomer of als je badkamerradiator aanstaat voor je handdoeken. Een badkamer bereikt vaak snel de gewenste temperatuur, waardoor de vloerverwarming simpelweg niet meer werkt. Geen warmtevraag = geen warme voetjes.

Daarnaast is het, mijns inziens, een leuke gadget, maar in de praktijk gebruik je het nauwelijks. Ik heb het hier ook, maar doe er niks mee. Als je uit bad of de douche stapt, druppel je en ga je automatisch op je badmat staan. En na het afdrogen ben je zo weer uit de badkamer.
Pagina: 1