Garage omvormen tot woonruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:49
We wonen momenteel heel fijn in een in 2021 opleverde nieuwbouwwoning.

We willen echter graag wat meer woonruimte creëren. Hiervoor hebben we twee opties.

We zouden kunnen uitbouwen aan de achterzijde van de woonkamer. Dit heeft niet de voorkeur aangezien we geen ruimte willen inleveren op de tuin. Daarnaast wordt het dan echt 1 hele grote ruimte, waar lastiger sfeer in is aan te brengen.

Andere optie is om de garage om te vormen naar woonruimte. De garage wordt nu eigenlijk enkel gebruikt voor de tweede koelkast / vriezer, wat fietsen en wat levensmiddelen voorraden.
Voordeel in deze optie die wij zien, is dat we een aparte zithoek / tv-hoek kunnen maken. Tevens kunnen we aan de voorzijde van de huidige garage een soort bijkeuken realiseren.

We neigen dus enorm naar de tweede optie..

We zouden dan gaan van;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-S4kg6ID93LXlxlrL9_slKM6YY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4c8T5FVbd01chNOm6yRwTg89.png?f=fotoalbum_large

Naar (sorry ben niet heel goed in dat floorplanner gebeuren, maar hopelijk snappen jullie het idee);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIeCO7RClOrNN7asPIeMAIrGqio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFI7FBUYzrJlzPzrn4ITtJDR.png?f=fotoalbum_large

Ofwel;
  • Aan achterzijde woning wand doorbreken van woonkamer naar garage
  • Loopdeur garage deels dichten en hoger en breder raamplaatsen (boven bank)
  • Garagedeur dichtmaken en deels vervangen voor een raam
Daarnaast zal alles (dak, vloer, muren) moeten worden geïsoleerd. In de trapkast naast de garage zit de verdeler van de vloerverwarming. Ik hoop dat dit het relatief makkelijker maakt om de vloerverwarming naar het nieuwe deel te trekken (zonder veel breekwerk in de rest van het huis).

Nu willen we binnenkort wat afspraken proberen te plannen met wat aannemers om dit plan door te spreken en hopelijk wat offertes te ontvangen. Maar, aangezien ik echt geen kaas heb gegeten van verbouwen, kunnen ze me veel wijs maken en wil ik dus goed beslagen ten ijs komen.

Hopelijk kunnen/willen jullie eens schieten op dit plan en liefst met kritische vragen of wellicht ideeën komen _/-\o_

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Het duurste gaat zijn om de draagmuur van je huis op te vangen. Ik weet niet of dat opweegt tegen de waardevermeerdering van het geheel.

En ik begrijp niet zo goed waarom je het uitzicht op de tuin niet benut in de nieuwe situatie

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 10-03-2025 21:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
BCC schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:30:
Het duurste gaat zijn om de draagmuur van je huis op te vangen. Ik weet niet of dat opweegt tegen de waardevermeerdering van het geheel.

En ik begrijp niet zo goed waarom je het uitzicht op de tuin niet benut in de nieuwe situatie
Je zal ongetwijfeld een punt hebben. En ik heb werkelijk geen flauw idee wat het zou moeten kosten om de juiste constructieve ondersteuning te plaatsen.

Maar waardevermeerdering is voor mij geen factor in het geheel. Wij zien ons hier nog vele jaren (lees 15+) jaren wonen. Ik vermoed dat er in die tijd wellicht andere factoren een grotere invloed hebben.

Het gaat ons vooral om het woongenot te verhogen.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
Ik zou eerst eens navragen bij de gemeente of je de garage zo mag verbouwen. Je gaat namelijk het aanzicht van de gevel aanpassen. Dan kan je eens kijken of de schuur de juiste zaken heeft zoals vloerisolatie en dakisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
Mag dat wel van de gemeente?
Raak je dan niet de parkeerplaats vrij voor je garage welke je moet gebruiken?
Waar ga je dan je fietsen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou inderdaad eerst eens informeren of je je garage wel zo mag gebruiken.
En ik vraag mij af waarom je er in de nieuwe situatie zo'n kleine zithoek van maakt?

Meer ruimte betekent niet meteen dat het een mooie winst oplevert. Layout is hier de sleutel.

Wat is precies het doel, buiten meer ruimte? Want je maakt er in jouw tekening niet optimaal gebruik van.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:14
Wij hebben iets vergelijkbaars gedaan. Maar dan met een (schuif)deur, zodat we een extra kamer hebben. Geeft veel meer mogelijkheden voor inrichting en gebruik, en bespaart een constructie voor dragende wand. Wij hebben nog 2 parkeerplaatsen op eigen terrein, dus geen probleem met de gemeentelijke regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
@RonnieKo , @President , @Nyarlathotep dank voor jullie reacties.

Goed punt om de bij de gemeente na te gaan of dit kan/mag. Echter zijn er al meerdere woning in de wijk waar de garage is omgevormd tot leefruimte, inclusief aanpassing van de straatzijde. Ik ga het dus zeker even na, maar verwacht eerlijk gezegd geen probleem hier.

We hebben voor de garage nog 2 a 3 parkeerplekken op eigen grond. Naast de garage hebben we nog 2,7 meter tot de erfgrens. Het plan is om daar een overkapping te maken om de fietsen te stallen.

We gebruiken de zithoek echt puur voor het tv kijken met het gezin. Als we bezoek hebben zitten we eigenlijk altijd aan de eettafel (of buiten in de overkapping).
Door de zithoek te verplaatsen naar de garage, kunnen we aan de achterzijde in de huidige woonkamer (rechts van de achterdeur/voor het dubbele raam) een extra zithoek met fauteuils creëren en aan de voorzijde van de woonkamer een lange eetkamertafel in de lengte van de woonkamer plaatsen.

Geeft dus, denken we, in de huidige woonkamer veel meer gevoel van ruimte. Plus, omdat de tv-hoek een soort van om een hoekje zit, hebben we ook wat scheiding tussen de verschillende zit plekken.

@Bas.013 Ik heb in de tekening de gehele wand verwijderd, maar dat hoeft niet perse. Ik zou echter wel een bredere doorgang hebben dan "slechts" een deur. Wordt zoeken naar de optimale balans tussen wat constructief mogelijk is en de ruimte zoveel mogelijk bij de wonkamer te trekken.

Pagina: 1