Beoordeel mijn beoogde build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-04 23:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vrij simpel; gamen. Ik speel voornamelijk games als WH Total War III, Anno 1800, Paradox games, Planet Zoo, RDR2, God of War etc. Oftewel strategie en RPG's, ik speel niet online.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met de onderstaande lijst vind ik het nu wel welletjes geweest eigenlijk 8)7 . Mocht er vanuit advies hier €100 bijkomen kan ik daarmee leven, maar het moet niet honderden euros meer worden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb bij de launch van de 9070 XT een Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT weten te bemachtigen, dus die ligt al klaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta open voor alles, qua fans heb ik nu wel alles afgericht op dezelfde soort (en merk) fans zodat ik zo min mogelijk geklooi met verschilende RGB software heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb qua fans voor de ''stillere'' versies gekozen, misschien omdat mijn huidige PC veel geluid maakt en ik dat niet nog eens wil meemaken. Ik wil ook dat de PC redelijk future proof is, zo lang dat daadwerkelijk een ding is. Bij spellen als Anno en Planet Zoo loopt mijn werkgeheugen helemaal vol (16gb atm). Ik heb er dus geen problemen mee om nu iets meer te betalen voor 64gb ipv voor 32 te gaan. Mocht het verder niet duidelijk zijn, het wordt een compleet witte build met flink wat (a)rgb ;)

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, kan zijn dat ik er later wel mee aan de slag wil gaan (over 1 a 2 jaar)

Wat verwacht je van ons?
Ik heb vrij veel onderzoek gedaan en flink wat onderdelen erin en eruit gehaald. Best wat onderdelen krijgen goede reviews op Tweakers en andere sites. Ik vermoed dat ik daarom best goed zit met wat ik heb. Voordat ik echter tot definitieve aankoop aan ga wil ik mijn lijst graag delen en horen of jullie iets opvalt, wellicht een suggestie hebben voor een ander onderdeel oid! Het gaat immers om flink wat knaken.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 579,-€ 579,-
1MoederbordenASRock X870 PRO RS€ 234,99€ 234,99
1VideokaartenSapphire Pure Radeon RX 9070 XT€ 949,-€ 949,-
1BehuizingenNZXT H6 Flow Wit€ 97,88€ 97,88
1Waterkoelingbe quiet! Light Loop 360mm Wit€ 119,-€ 119,-
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings LX 120mm PWM, Triple Pack, Wit, 120mm€ 44,69€ 44,69
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings LX 140mm PWM, Triple Pack, Wit, 140mm€ 46,88€ 46,88
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BWAK2-64€ 229,90€ 229,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Snow 850W - TT Premium Edition€ 116,99€ 116,99
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 121,90€ 121,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.540,23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
Prima build. Zelf zou ik dan ook een Be Quiet behuizing hebben gekozen: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2179374;2115272/
48Gb geheugen lijkt mij ook al lekker ruim en goedkoper: https://tweakers.net/pric...b-cmh48gx5m2b6000z30.html
Van het moederbord is ook een wifi uitvoering die standaard bluetooth heeft, dat kan handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Woezik schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:02:
Prima build. Zelf zou ik dan ook een Be Quiet behuizing hebben gekozen: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2179374;2115272/
48Gb geheugen lijkt mij ook al lekker ruim en goedkoper: https://tweakers.net/pric...b-cmh48gx5m2b6000z30.html
Van het moederbord is ook een wifi uitvoering die standaard bluetooth heeft, dat kan handig zijn.
Dank voor je reactie. Het moederbord wissel ik zeker even om, voor een tientje meer is dat geen geld. Geheugen scheelt ook €70, dat is toch flink voor maar 16gb meer.

Wat betreft de case twijfel ik nog een beetje, de 600DX vind ik ook mooi, maar bij de NZXT Flow kun je de onderste fans super strak wegwerken, wat me erg aanspreekt (https://nl.pcpartpicker.com/b/YR8J7P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Helemaal keurig. 64 of zelfs 48 GB is een beetje overkill. 32GB kan ook. Kan je over 5 jaar altijd heel makkelijk upgraden indien nodig, al zal dat niet zo snel nodig zijn.

uitvoering: Gigabyte B650E AORUS ELITE X AX ICE gezien? Scheelt toch wat.

Misschien is een RGB controller wat. Of splitters. Ik weet niet of je zo alle fans op je moederbord kwijt kan.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:07
@PizzaFunghi
Op hogere resolutie is het verschil tussen een X3D processor en een normale echt minimaal.
Dus wil je op 4K gaan gamen, zou je ook voor een 9700X kunnen gaan.
In de benchmarks scheelt het echt weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Dekar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:44:
Helemaal keurig. 64 of zelfs 48 GB is een beetje overkill. 32GB kan ook. Kan je over 5 jaar altijd heel makkelijk upgraden indien nodig, al zal dat niet zo snel nodig zijn.

uitvoering: Gigabyte B650E AORUS ELITE X AX ICE gezien? Scheelt toch wat.

Misschien is een RGB controller wat. Of splitters. Ik weet niet of je zo alle fans op je moederbord kwijt kan.
Yes, gezien, vind het grote Aorus logo echter ontiegelijk lelijk :F.

Ik ben in de tussentijd sowieso redelijk gaan twijfelen over de fans + AIO cooler combi. Zoals in de post gezegd wil ik het graag op elkaar afstemmen om het er zo straks mogelijk uit te laten zien. Ik heb in mijn huidige PC ook wel RGB maar redelijk subtiel. Dit lijkt mij wat overkill, een soort disco met deze fans.

Ben inmiddels diep in de grotten van verschillende fans / AIO coolers gestort en ben nu ook overtuigd van reverse fans. Het kan zomaar zijn dat ik daardoor fans los moet bestellen ipv in een pack van 2/3. Vroeg me al af of ze wel allemaal op het mobo aangesloten konden worden. Het mobo heeft 3 aRGB aansluitingen, gaat dit per fan of kan hier in theorie een pack van 2 of 3 fans direct op worden aangesloten? Anders moet ik zeker kijken naar een RGB controller.. het is alweer een aantal jaar geleden dat ik mijn huidige PC heb gebouwd dus kan het niet meer helemaal voor de geest halen. Weet wel dat het een ongelofelijk gedoe was (zat ook te klooien met verschillende merken destijds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55
Als je fans hebt die kunnen Daisy chainen heb je maar 1 aansluiting nodig, maar meeste fans kunnen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
chrisborst schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:53:
@PizzaFunghi
Op hogere resolutie is het verschil tussen een X3D processor en een normale echt minimaal.
Dus wil je op 4K gaan gamen, zou je ook voor een 9700X kunnen gaan.
In de benchmarks scheelt het echt weinig.
Ik twijfel nog heel erg over 4K, met deze GPU kan ik in huidige titels misschien nog wel 60 fps halen, maar ben bang dat het over een jaar of twee alweer drastisch minder is. Ik vind minder dan 60 fps eigenlijk onacceptabel. Bovendien, uit mijn tot nu toe vrij korte onderzoek hiernaar komt naar voren dat weinig titels FSR4 ondersteuning bieden, waardoor ik daar ook (voor nu iig) minimaal gebruik van kan maken. Dat terwijl native 1440p langere tijd mee gaat.

Ik moet dus ook nog een nieuw scherm hierbij kopen en twijfel erg tussen 4k en 1440p. Wil sowieso een OLED scherm.. maar nogmaals, heb me er nog niet heel erg in verdiept dus kan zijn dat ik nu complete onzin uitkraam ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
99ruud99 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:50:
Als je fans hebt die kunnen Daisy chainen heb je maar 1 aansluiting nodig, maar meeste fans kunnen dat niet.
Ik kijk nu naar Lian Li fans, deze: uitvoering: Lian Li UNI FAN TL Wireless, Reverse, geen LCD, Wit, 3 stuks, 120mm komen wel met een wireless controller. Betekend dat één benodigde 3 pin aansluiting naar de controller terwijl de fans zelf op de controller worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
rgb controller, of een splitter kabel uitvoering: Akasa RGB LED Splitter and Extension Cable

Mijn advies: neem 1440p. Je ziet het verschil toch niet van een normale afstand tot je scherm. en meer fps is veel lekkerder gamen dan die hogere resolutie.

[ Voor 29% gewijzigd door Dekar op 11-03-2025 12:10 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
Voor BQ Light Wings LX fans geldt: "ARGB connection cable with daisy chain option"
Je kunt ze dus doorlussen en op één ARGB header aansluiten en aansturen met de moederbord software.
Voor de pwm aansturing zou ik een fansplitter kopen, zodat je drie fans op één fan header kunt aansluiten en je ze als set kunt aansturen.
https://www.bequiet.com/en/casefans/5316

Een 4k monitor zou ik alleen kiezen bij een formaat van 32".
Pagina: 1