[Aankoopadvies] Mesh WiFi i.c.m. Odido

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkerson
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-05 10:11
Hallo mede-Tweakers,

Een goede vriend van mij vroeg om advies om het WiFi in zijn huis te verbeteren. Hij is recentelijk overgestapt van KNP naar Odido. Bij KPN had hij de superwifi-punten maar die heeft hij verkocht wegens de overstap. Om te voorkomen dat hij bij een volgende overstap met hetzelfde probleem zit, wil hij graag een 'generieke' oplossing.

Situatie:
  • Eensgezinswoning (bg, 1e etage en zolder) met zover ik weet betonnen vloeren
  • Odido modem staat in de meterkast, welke redelijk centraal gelegen is op de BG
  • Naar de woonkamer en zolder ligt een UTP kabel, dus de AP's kunnen deels bedraad worden aangesloten
  • In de uiterste hoek van de woonkamer is het internet via Wifi naar zijn beleving al heel traag (90 Mbps volgens de speedtest). Referentiekader daarin is dat hij op de bank zit om op zijn telefoon pokemonkaarten te kopen op een veiling. En dat hij naar eigen zeggen altijd te laat is omdat de pagina nog aan het laden is terwijl anderen de kaart al gekocht hebben
  • .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWwyCqT4lLf9vnHcX3CcB_9Onf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MMe6El27VnhOneNoNustGJV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl7wPzRkUPgbkpRSpKLt3xQPzss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8zYQ3ezdaHWHiG8yXI7mV7w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lV-tx0TQo86yBXwT0PenhNFPQdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/459e85ibSOL8j32z2Ps3iET4.jpg?f=fotoalbum_tile

Wensen:
  • Snel internet op mobiele devices
  • PC, PS5 en mobiele devices moeten gelijktijdig gebruikt kunnen worden zonder merkbaar snelheidsverlies
  • Maximale investering € 500,-, maar het liefst minder :+
Als ik het allemaal zo hoor/vraag aan hem, heeft hij volgens mij geen mega uitgebreide, luxe setup nodig. Zeker niet omdat hij er zelf weinig verstand van heeft. En ik geen behoefte heb om continue storingsdienst te zijn voor als het niet werkt :X ;)

Eigen research:
Gebaseerd op zijn wensen en eisen lijkt mij dit op te lossen door op iedere verdieping een TP-Link Deco M5 te plaatsen. Ik twijfel echter tussen de volgende AP's vanwege hogere doorvoersnelheden, WiFi-6 en WPA-3 om langer toekomstproof te zijn.
APPrijs
TP-Link Deco M5177,04
TP-Link Deco M9 v2359,00
TP-Link Deco X50193,99

Mijn vragen aan jullie
  • Is de Deco M5 toereikend, of zouden jullie toch een ander AP adviseren?
  • Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor jullie input en suggesties _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Focussen op hardware is bij wifi meestal niet het goede uitgangspunt.
Plaatsing en demping zijn vele malen belangrijker.

In de woonkamer is de optimale plaatsing van een AP in de hoek bij het raam, als je daar een horizontaal uitstralende AP ophangt bereik je de hele woonkamer prima.

Als er de vloer van de verdieping gewapend beton is zal daar geen spatje wifi doorheen komen en heb je dus op de eerste verdieping een kabel nodig.
Beste plaatsing daar is een plafond model op de overloop.

Op de zolder is een plafond model op de overloop voor de twee deuren optimaal.

Als je echt geen kabel naar eerste verdieping kunt leggen, kun je proberen of een AP in het trapgat op zolder genoeg bereik oplevert.

Advies:
Voor de woonkamer een AP22D instant on
Voor de plafond modellen een AP22 instant on
Beiden van HP Aruba.
Uiteraard is een POE switch om de boel te voeden ook nodig.

Mesh is een ander woord voor wifi backhaul, dus als je de AP's bekabelt aansluit is mesh set zinloos.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 10-03-2025 16:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Ik zou de x50 kopen en als je wilt besparen de x20.

Al meerdere vrienden geholpen die baalde dat ze hun superwifi kwijt waren na overstap naar odido en weer blij na de x50 :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat doe je daadwerkelijk over wifi?

Hier thuis is het alleen maar telefoon en soms laptop, hooguit een keer Plex/Netflix, maar gamen gaat bedraad. Zo te zien bij jou ook gewoon?

Ik heb enkele weken geleden via V&A een drietal TP-Link EAP225 AP's op de kop getikt, dat is de Omada serie, net een trede hoger dan de Deco serie. Op een andere locatie heb ik dan weer een Deco M3 setje aangesloten in AP modus.
Deze zijn allemaal WiFi 5 en dat is voor 99.999% van de applicaties snel genoeg. Alle PC's zitten bedraad, alle streamer kastjes/TV's zitten bedraad, de Nintendo Switch zit bedraad etc.

Als je één AP op de begane grond en één AP op zolder aansluit, allebei in AP modus en dus niet als mesh, dan heb je waarschijnlijk gewoon overal dekkende wifi.
Het enige dat het mesh spul extra doet is je apparaten een zetje geven als ze buiten bereik zijn, maar 9/10 apparaten vinden dat helemaal niet fijn. Daarnaast hebben veel mesh setjes een extra WiFi antenne voor de wireless backhaul, maar dat is nooit sneller dan bedraad, zelfs al zou bedraad via een flinke omweg zijn.

Dus mijn advies; twee AP's, een op zolder en een beneden. Tenzij je van plan bent om te gamen of bijv. een Quest 3 hebt en draadloos PCVR wil doen hoef je echt niet nieuwe dan WiFi 5. Voor netwerkspul is tweedehands prima, dat kan je honderden schelen.
Mocht je bewapend beton hebben zul je een derde AP moeten hebben zoals @Ben(V) aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkerson
Ben(V) schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
Focussen op hardware is bij wifi meestal niet het goede uitgangspunt.
Plaatsing en demping zijn vele malen belangrijker.

In de woonkamer is de optimale plaatsing van een AP in de hoek bij het raam, als je daar een horizontaal uitstralende AP ophangt bereik je de hele woonkamer prima.

Als er de vloer van de verdieping gewapend beton is zal daar geen spatje wifi doorheen komen en heb je dus op de eerste verdieping een kabel nodig.
Beste plaatsing daar is een plafond model op de overloop.

Op de zolder is een plafond model op de overloop voor de twee deuren optimaal.

Als je echt geen kabel naar eerste verdieping kunt leggen, kun je proberen of een AP in het trapgat op zolder genoeg bereik oplevert.

Advies:
Voor de woonkamer een AP22D instant on
Voor de plafond modellen een AP22 instant on
Beiden van HP Aruba.
Uiteraard is een POE switch om de boel te voeden ook nodig.

Mesh is een ander woord voor wifi backhaul, dus als je de AP's bekabelt aansluit is mesh set zinloos.
Dank voor je reactie.

Dat Mesh een ander woord voor Wifi backhaul is, is mij bekend. Omdat het op de 1e, met de kennis die ik nu heb, lastiger is om daar een kabel te leggen zat ik toch te denken aan Mesh. vanuit de gedachte dat de AP op de 1e dan gebruik kan maken van de BG of zolder, afhankelijk van het bereik. Of zit ik daar helemaal verkeerd met mijn gedachtegang?

Qua verdiepingsvloer zou ik het niet weten wat er precies tussen zit. De woning is gebouwd in 1983, dus ik verwacht dat het iig geen kanaalplaten zijn. Degene die er woont geeft aan op de eerste verdieping beperkt bereik te hebben. Zoals aangegeven komt hij van KPN i.c.m. superwifi en dat werkte voor hem prima. Waarschijnlijk werkt dit op de 1e goed omdat de superwifi via het trapgat nog genoeg ontvangst had van de router/AP beneden in de meterkast.

Gezien mijn eigen drukke agenda heb ik helaas niet de luxe om vooraf metingen uit te voeren van de demping. Dit kan wellicht op de dag zelf dat we af hebben gesproken, maar dan zit je weer met het euvel dat de hardware die hij moet gaan aanschaffen niet op voorraad is bij de bekendere consumenten giganten.

Zou je op basis van deze aanvullende informatie nog steeds AP's zonder mesh functionaliteit adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkerson
laurens0619 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:49:
Ik zou de x50 kopen en als je wilt besparen de x20.

Al meerdere vrienden geholpen die baalde dat ze hun superwifi kwijt waren na overstap naar odido en weer blij na de x50 :)
Goed om te horen dat je met de x50 meerdere vrienden naar tevredenheid hebt kunnen helpen.
Weet je toevallig ook of hun huis qua bouwjaar vergelijkbaar is? Ik realiseer mij terdege dat dit lang niet alles zegt, maar ben wel even benieuwd naar wat voor type woning zij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01
Wolkerson schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:47:
In de uiterste hoek van de woonkamer is het internet via Wifi naar zijn beleving al heel traag (90 Mbps volgens de speedtest). Referentiekader daarin is dat hij op de bank zit om op zijn telefoon pokemonkaarten te kopen op een veiling. En dat hij naar eigen zeggen altijd te laat is omdat de pagina nog aan het laden is terwijl anderen de kaart al gekocht hebben[/li].
Ik zie een goede snelheid daar zal de traagheid niet aan liggen. Wat je beschrijft wijst op drukte van signalen en waarschijnlijk een overlappend kanaal van (één van) de buren. Wisselen van kanaal kan eventueel helpen. Stel de router afwisselend in op kanaal 1, 6 en 11 en kijk of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Wolkerson schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:33:
[...]

Goed om te horen dat je met de x50 meerdere vrienden naar tevredenheid hebt kunnen helpen.
Weet je toevallig ook of hun huis qua bouwjaar vergelijkbaar is? Ik realiseer mij terdege dat dit lang niet alles zegt, maar ben wel even benieuwd naar wat voor type woning zij hebben.
Nee nieuwer maar voor de wireless uplink helpt plaatsen ap per verdieping rondom het trappengat.

Maar als de superwifi werkte, dan zal t met een deco ook wel werken toch?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
EricJH schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:24:
[...]
Ik zie een goede snelheid daar zal de traagheid niet aan liggen. Wat je beschrijft wijst op drukte van signalen en waarschijnlijk een overlappend kanaal van (één van) de buren. Wisselen van kanaal kan eventueel helpen. Stel de router afwisselend in op kanaal 1, 6 en 11 en kijk of dat verschil maakt.
Dat werkt alleen voor devices op de 2,4GHz en veel providers zetten dat tegenwoordig expliciet uit op hun router.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Wolkerson schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:31:
De woning is gebouwd in 1983, dus ik verwacht dat het iig geen kanaalplaten zijn.
Dan is de kans wel groot dat er oude PTT/CAI leidingen zijn die geschikt gemaakt kunnen worden om een UTP-kabel naar de eerste verdieping aan te leggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Wolkerson schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:31:
[...]

Dank voor je reactie.

Dat Mesh een ander woord voor Wifi backhaul is, is mij bekend. Omdat het op de 1e, met de kennis die ik nu heb, lastiger is om daar een kabel te leggen zat ik toch te denken aan Mesh. vanuit de gedachte dat de AP op de 1e dan gebruik kan maken van de BG of zolder, afhankelijk van het bereik. Of zit ik daar helemaal verkeerd met mijn gedachtegang?

Qua verdiepingsvloer zou ik het niet weten wat er precies tussen zit. De woning is gebouwd in 1983, dus ik verwacht dat het iig geen kanaalplaten zijn. Degene die er woont geeft aan op de eerste verdieping beperkt bereik te hebben. Zoals aangegeven komt hij van KPN i.c.m. superwifi en dat werkte voor hem prima. Waarschijnlijk werkt dit op de 1e goed omdat de superwifi via het trapgat nog genoeg ontvangst had van de router/AP beneden in de meterkast.

Gezien mijn eigen drukke agenda heb ik helaas niet de luxe om vooraf metingen uit te voeren van de demping. Dit kan wellicht op de dag zelf dat we af hebben gesproken, maar dan zit je weer met het euvel dat de hardware die hij moet gaan aanschaffen niet op voorraad is bij de bekendere consumenten giganten.

Zou je op basis van deze aanvullende informatie nog steeds AP's zonder mesh functionaliteit adviseren?
Als de verdiepingvloer gewapend beton is, is een mesh set zinloos.
Daar komt geen spat wifi doorheen.
Heb hier ook gewapend beton en alleen een kabel bracht oplossing.

Als je echt geen kabel naar de eerste verdieping kan is zoals ik al zei dan je beste optie kijken of je vanaf de zolder via het trapgat wifi naar de eerste verdieping kunt krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Ben(V) schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:50:
Als je echt geen kabel naar de eerste verdieping kan is zoals ik al zei dan je beste optie kijken of je vanaf de zolder via het trapgat wifi naar de eerste verdieping kunt krijgen.
Velen willen dit natuurlijk hier niet lezen maar als kabels echt geen optie zijn kan je via Powerline eventueel een verbinding naar een AP boven tot stand brengen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01
FredvZ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:58:
[...]

Dat werkt alleen voor devices op de 2,4GHz en veel providers zetten dat tegenwoordig expliciet uit op hun router.
Dat roept een andere vraag op.

@Wolkerson Als de problemen met grote looptijdvertraging optreden verbindt jouw vriend dat via 2,4GHz of 5GHz band. Als er een verbinding via de 2,4GHz band is kijk dan eens wat er gebeurt als er een verbinding via de 5GHz band wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkerson
Dank voor alle reacties tot nu toe, op basis hiervan mijn reactie en actiepunten:
  • Mijn vriend gaat vanavond kijken of het hem lukt om signaalsterkte te meten op de diverse plaatsen. Tevens heb ik hem de link naar dit topic gestuurd zodat hij mee kan lezen. Dan weet hij ook een beetje welke vragen er gesteld worden
  • Als ik dit weekend bij hem ben zullen we de situatie ter plekke bespreken, met hopelijk de uitkomst dat een kabel naar de 1e getrokken wordt.
  • Vooraf zal ik mij alvast verder oriënteren op de HW en waar die gekocht kan worden, zodat we zaterdag snel tot een actieplan kunnen komen.
EricJH schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:54:
[...]
Dat roept een andere vraag op.

@Wolkerson Als de problemen met grote looptijdvertraging optreden verbindt jouw vriend dat via 2,4GHz of 5GHz band. Als er een verbinding via de 2,4GHz band is kijk dan eens wat er gebeurt als er een verbinding via de 5GHz band wordt gemaakt.
@EricJH, dat is een hele goede vraag. Aangezien zijn telefoon net nieuw is verwacht ik dat het de 5Ghz band zal zijn. Maar dit moet/zal ik bij hem navragen
FredvZ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:00:
[...]
Dan is de kans wel groot dat er oude PTT/CAI leidingen zijn die geschikt gemaakt kunnen worden om een UTP-kabel naar de eerste verdieping aan te leggen.
@FredvZ, dank voor de reminder mbt oude PTT/CAI leidingen, daar had ik even niet meer aangedacht als optie
The_Doman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Velen willen dit natuurlijk hier niet lezen maar als kabels echt geen optie zijn kan je via Powerline eventueel een verbinding naar een AP boven tot stand brengen..
@The_Doman, helaas heb ik zelf niet zo'n beste ervaring met netwerk via Powerline maar toch bedankt voor de suggestie en het meedenken!
laurens0619 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:55:
[...]
Nee nieuwer maar voor de wireless uplink helpt plaatsen ap per verdieping rondom het trappengat.
Maar als de superwifi werkte, dan zal t met een deco ook wel werken toch?
@laurens0619, dat was ook mijn aanname/uitgangspunt. De deco's waren mijn uitgangspunt omdat ik die kende vanuit dit forum. De opties voor AP's via draad zonder mesh-functionaliteit zal ik zeker meenemen in de overwegingen
Pagina: 1