Hallo mede-Tweakers,
Een goede vriend van mij vroeg om advies om het WiFi in zijn huis te verbeteren. Hij is recentelijk overgestapt van KNP naar Odido. Bij KPN had hij de superwifi-punten maar die heeft hij verkocht wegens de overstap. Om te voorkomen dat hij bij een volgende overstap met hetzelfde probleem zit, wil hij graag een 'generieke' oplossing.
Situatie:
Wensen:

Eigen research:
Gebaseerd op zijn wensen en eisen lijkt mij dit op te lossen door op iedere verdieping een TP-Link Deco M5 te plaatsen. Ik twijfel echter tussen de volgende AP's vanwege hogere doorvoersnelheden, WiFi-6 en WPA-3 om langer toekomstproof te zijn.
Mijn vragen aan jullie
Een goede vriend van mij vroeg om advies om het WiFi in zijn huis te verbeteren. Hij is recentelijk overgestapt van KNP naar Odido. Bij KPN had hij de superwifi-punten maar die heeft hij verkocht wegens de overstap. Om te voorkomen dat hij bij een volgende overstap met hetzelfde probleem zit, wil hij graag een 'generieke' oplossing.
Situatie:
- Eensgezinswoning (bg, 1e etage en zolder) met zover ik weet betonnen vloeren
- Odido modem staat in de meterkast, welke redelijk centraal gelegen is op de BG
- Naar de woonkamer en zolder ligt een UTP kabel, dus de AP's kunnen deels bedraad worden aangesloten
- In de uiterste hoek van de woonkamer is het internet via Wifi naar zijn beleving al heel traag (90 Mbps volgens de speedtest). Referentiekader daarin is dat hij op de bank zit om op zijn telefoon pokemonkaarten te kopen op een veiling. En dat hij naar eigen zeggen altijd te laat is omdat de pagina nog aan het laden is terwijl anderen de kaart al gekocht hebben
- .
![]() | ![]() | ![]() |
Wensen:
- Snel internet op mobiele devices
- PC, PS5 en mobiele devices moeten gelijktijdig gebruikt kunnen worden zonder merkbaar snelheidsverlies
- Maximale investering € 500,-, maar het liefst minder

Eigen research:
Gebaseerd op zijn wensen en eisen lijkt mij dit op te lossen door op iedere verdieping een TP-Link Deco M5 te plaatsen. Ik twijfel echter tussen de volgende AP's vanwege hogere doorvoersnelheden, WiFi-6 en WPA-3 om langer toekomstproof te zijn.
AP | Prijs |
TP-Link Deco M5 | 177,04 |
TP-Link Deco M9 v2 | 359,00 |
TP-Link Deco X50 | 193,99 |
Mijn vragen aan jullie
- Is de Deco M5 toereikend, of zouden jullie toch een ander AP adviseren?
- Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?