Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Goedendag,

Ik heb hier al veel draadjes gelezen van het overschot van de PV in een elektrische boiler te steken. Echter heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.

We zijn met 2 thuis en we douchen voor 80% beide op het werk. Dus 20% als er bezoek is voor langer dagen of in de (zomer) vakanties. Ik heb een elektrische wagen maar die laad s'nachts op of in de avonduren omdat hij over dag op het werk staat.

In de winter: Wij verwarmen momenteel op mazout, zowel warm water als het huis. Sinds dit jaar staat er een houtkachel bij waardoor de mazoutketel zelfs in de winter meer uit staat dan aan. Lager dan 5graden buiten moeten we met mazout bijstoken. Het warme douchewater wordt nu altijd voorzien door de mazoutketel.

In de zomer: De mazoutketel staat aan om enkel warm water te verwarmen.

Resultaat PV 2024: PV injecteert nog 2000kWh dag en 500kWh nacht.

Omdat het hier maar over 20% waterconsumptie gaat is een warmtepompboiler, slimme boiler of een of ander slim systeem geen optie. Dat gaat zich nooit terugverdienen.

Wat mijn idee was om een domme 2de handsboiler van 100l 1200W aan te kopen die dan enkel in de zomer te gebruiken voor warmwaterproductie die ik dan instel met een slimme stekker. Lees, manueel aan/uitzetten afhankelijk van de ingeschatte zonproductie die ik kan aflezen van home wizard. Ja ik weet dat dit ook eventueel automatisch kan dus dat is ook nog een toekomstige optie.

Mijn vraag: Hoe kan ik deze boiler best aansluiten?
Ik denk dat de beste optie is in parallel met de huidige mazoutboiler en dan 4 kraantjes om manueel te schakelen zomer/winter.

Graag jullie gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Ik zou hem iets groter kopen en iets minder vermogen. Dan ben je iets flexibeler.
Bijvoorbeeld 800w.
Via HomeWizard kun je een smartsocket kopen om hem aan te sturen.
Hou er rekening mee als je 1 boiler buiten bedrijf stelt er wel legionellagroei kan plaatsvinden. Idealiter zou je dus volledig op de e-boiler douchen het hele jaar. Andere optie is een omschakelventiel. Wel zou je dan eens in de zoveel tijd de mazoutboiler naar 65 graden moeten brengen voor de veiligheid.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:09
Waarom niet volledig je waterbehoefte via een boiler doen? In 2024 heb ik 830 kWh verstookt in mijn boiler. We douchen weinig dus wellicht komt dat wel een beetje overeen met jullie die veel buiten de deur douchen.

Heb een 50 liter boiler van Itho Daalderop die zijn vaak voor ± €150 euro tweedehands te koop. Als je een duo neemt heb je een 650W element waarmee je rustig kan verwarmen. Als je het tweede element ook mee laat doen het je 2150W.

Zou geen moeilijke constructies met extra kraantjes maken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Jim423 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:44:
Ik zou hem iets groter kopen en iets minder vermogen. Dan ben je iets flexibeler.
Bijvoorbeeld 800w.
Via HomeWizard kun je een smartsocket kopen om hem aan te sturen.
Hou er rekening mee als je 1 boiler buiten bedrijf stelt er wel legionellagroei kan plaatsvinden. Idealiter zou je dus volledig op de e-boiler douchen het hele jaar. Andere optie is een omschakelventiel. Wel zou je dan eens in de zoveel tijd de mazoutboiler naar 65 graden moeten brengen voor de veiligheid.
Een boiler op 2de hands lager dan 1200W heb ik nog niet gevonden...

Ivm de legionella doen we nu met onze mazoutboiler standaard verwarmen tot 60 graden. We doen dit manueel als we thuis douchen. Met de E-boiler gaat dit hetzelfde verhaal zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
jvanderkroon schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:53:
Waarom niet volledig je waterbehoefte via een boiler doen? In 2024 heb ik 830 kWh verstookt in mijn boiler. We douchen weinig dus wellicht komt dat wel een beetje overeen met jullie die veel buiten de deur douchen.

Heb een 50 liter boiler van Itho Daalderop die zijn vaak voor ± €150 euro tweedehands te koop. Als je een duo neemt heb je een 650W element waarmee je rustig kan verwarmen. Als je het tweede element ook mee laat doen het je 2150W.

Zou geen moeilijke constructies met extra kraantjes maken.
Omdat in de winter de mazoutketel toch aanstaat en er zo goed als geen zonne-energie is. En elektrisch verwarmen met COP1 is dan duur.

Hoe is de aansluiting bij jou dan gedaan? Enkel elektrische boiler?

Hieronder zie ik de opties:

1) Serie E-boiler + mazoutboiler. Nadeel, je moet je mazoutketel alsnog aan laten staan in de zomer, 2 vaten dienen opgewarmd te worden dus veel nullastverlies. We hebben dan totaal 250l aan warm water wat veel te veel is.

2) Serie mazoutboiler + E-boiler. Nadeel, je moet de E-boiler altijd hoger dan 65graden warmen want in de mazoutboiler kan legionelle ontwikkeld worden als dat "koude" water in de warme E-boiler komt tijdens het douchen. In de winter moet je alsnog je E-boiler verwarmen dus lijkt me een dure oplossing.

3) Enkel E- Boiler. Lijkt me een dure oplossing in de winter, zeker omdat de mazoutketel dan af en toe aanstaat.

4) Enkel mazoutboiler. Huidige situatie, veel "verlies" aan injectie PV.

5) E-boiler en mazoutboiler in parallel. Duurste installatie, manuele handeling nodig, maar geen risico op legionella omdat je telkens 1 boiler uit dienst zet. Minimale nullastverliezen.

Ik vraag me af of iemand ook in deze situatie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:09
Heb je al eens gerekend? Geen idee wat je in België betaald per kWh. Dan heb je ook een idee wat goedkoper is.

Hoeveel ben je kwijt aan mazout voor 1 douchebeurt. Als je dat weet kan je ook gaan rekenen wat het kost om x liter water van x naar 65 graden te verwarmen met een elektrische boiler + stilstand verlies.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
Als je praktisch nooit thuis doucht, dan gaat welke operatie dan ook toch totaal geen zoden aan de dijk zetten? In de winter maanden moet je het douche water het meest verwarmen, kraanwater is dan immers kouder, maar heb je de meeste weken niet voldoende PV-opbrengsten.

Als je het voor de duurzaamheid wilt doen zou ik meer kijken hoe je volledig afscheid van de mazoutketel kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Afscheid van mazout is momenteel geen optie. Het huis is denk ik niet warm te krijgen met warmtepomp. Nu verwarmen we ondertussen met een houtkachel met gratis paletten en dat gaat goed. Mazout is momenteel ook nog onafhankelijk. Wat ik wil zeggen, we hebben nog altijd een deel coronamazout zitten aan 0.4€/l.

Even een berekening ivm de boiler.

Met 150l 60°C water douchen we momenteel 4 keer. Dus 37.4 liter 60 graden water per douchebeurt.

0.00116kWh nodig om 1l water 1°C te laten stijgen.
37.5l water van 13 graden naar 60 graden = 0.00116kWh* (60-13) *37.5 = 2.04kWh/douchebeurt

Kosten mazout: 0.8€/l.
1l mazout is 10kWh. Herrekend met rendement van 70% owv volledige ketel opwarmen in de zomer= 10kWh * 70%= 7kWh/l mazout. Gevoelsmatig is dit rendement nog veel lager.
(2.04kWh/7kWh) *0.8 = 0.23€/ douchebeurt

Kosten elektriciteit : prijs injectie = 0.02€/kWh
2.04kWh * 0.02 = 0.04€/ douchebeurt

Verschil is dus 0.21€/douchebeurt.

Alles hangt af van de investering. Stel 150€ incl installatiekosten 2de hands.
150€/0.21€/douchebeurt is dus terugverdiend op 714 douchebeurten.

Alles hangt natuurlijk af van de investeringskost, hoe lang je doucht en hoeveel zon er is en dat je deze in de E boiler krijgt. De kost van elektriciteit in Belgie is ongeveer 0.3€/kWh. Dus enkel E-boiler is geen goed plan

Bedankt om mee te denken alvast :) .

[ Voor 4% gewijzigd door DeJos1985 op 10-03-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Volgens mij ben je er al aardig uit.
Een andere optie is misschien een elektrisch element in de mazoutboiler plaatsen.
Stel dit is niet mogelijk zou je ook nog een kleine keukenboiler of doorstromer met een pompje en terugslagklep kunnen plaatsen tussen de koude en warme ingang van de mazoutboiler.
Als je een domme boiler hebt en een diode in de draad naar het element zet heb je het halve vermogen (600w).

Als je wel met een 150L boiler gaat werken zou ik toch eens kijken naar een omschakelventiel. Je hoeft dan niet 2 boilers warm te houden en je hoeft geen handelingen te doen. Behalve dan af en toe de mazoutketel aanzetten.

In NL hebben we geen mazout maar laagcal. gas. wat eigenlijk een beetje op hetzelfde neerkomt. Wij gebruiken dezelfde oplossingen als hierboven tenzij de gasaansluiting helemaal de deur uit gaat. Dan wordt er vaak gekozen voor een warmtepompboiler.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Een elektrisch warmteelement in de mazoutboiker gaat niet dat heb ik al bekeken.

Kleine boiler met pompje is dan weer een dure oplossing.

Hoe werkt dat juist met dat omschakelventiel? Het doel moet zijn in de zomer de mazoutketel niet aan te moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
DeJos1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:05:
Kleine boiler met pompje is dan weer een dure oplossing.
Dat valt wel mee hoor, ik was voor 200€ klaar. Tweedehands kan het nog wel goedkoper.
DeJos1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:05:
Hoe werkt dat juist met dat omschakelventiel? Het doel moet zijn in de zomer de mazoutketel niet aan te moeten zetten.
Die pakt als eerste water uit de e-boiler.
Ik weet niet of het slim is om de mazoutboiler 9 maanden stil te laten staan zonder op te warmen. In mijn idee ontkom je dan niet aan een serieschakeling. Misschien dat iemand anders hier nog een idee over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Waarom is dat een probleem om 9 maanden de mazoutboiler niet te gebruiken?

Ivm het pompje en boiler. Hoe sluit je deze dan aan? Is dat dan gewoon ingang koud water via pompje en boiler verbinden met uitgang warm water? Gaan de waterstromingen dan niet verstoord worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Zo te zien weinig ervaring met deze situatie op dit forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt wij gebruiken vrijwel geen boilers in NL. Alleen soms in een app. met blokverwarming.
Eigenlijk nu pas met warmtepompen wordt het iets meer gemeengoed vanwege het lage vermogen.
Je hebt nu 4 opties hoe je het aan zou kunnen sluiten (met nog beide bronnen actief) maar het beste is natuurlijk gewoon een warmtepompboiler plaatsen en het mazout puur gebruiken voor verwarming. Pompje tussen in/uit heb ik zelf ook, er moet natuurlijk wel een terugslagklep op de pomp anders zou koud direct naar warm gaan zonder door de boilers te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlBv5Wjht8lBKlOuIVgzA6THhbg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IChRBibz7QUOxRG9K2sZxjNF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Als ik een boiler in parallel zet kan ik dan hetzelfde expansievat van de mazoutketel gebruiken of moet dit nog een apart zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Ondertussen zijn de werken afgerond.

Op 2dehands een boiler met vermogen naar keuze 1/2/3kW voor 45€ kunnen fixen.
Welleswaar een ouder exemplaar maar dat is een gokje.

Installatiekost is nog niet duidelijk. Ik schat een 100€.

Ik heb de E-boiler in parallel aangsloten met de mazoutboiler. Manueel kan ik wisselen tussen de boilers door de handkraantjes aan de warme zijde te wisselen.

Laat de terugverdientijd maar beginnen :)
Pagina: 1