Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuiceGoose
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-09 13:48
Beste medeklussers,

Thuis ben ik bezig aan het renoveren van mijn badkamer. Hierbij hebben mijn partner en ik ook gekozen om van ons staand toilet een inbouwtoilet te maken.

Het gaat me allemaal aardig af en het inbouwframe van Geberit heb ik al staan. Deze staat aan de voorzijde waterpas en vlak met een metalstud frame waar ik vervolgens qboard platen tegen wil schroeven zodat ik daar netjes tegenaan kan tegelen.
Vanavond wil ik de qboard platen gaan plaatsen en mijn oog wil op de easyfix platen van hornbach.
https://www.hornbach.nl/p...t-1300x900x20-mm/6010509/

Heel makkelijk om mee te werken maar ik lees hier en daar ervaringen van mensen dat omdat het om een zacht materiaal gaat deze nogal kan komen te verhangen wanneer men op het toilet gaat zitten. Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Het frame staat verankerd in de vloer en de buitengevel. Deze zit, naar mijn mening, erg goed verankerd. Hier en daar lees ik dat mensen het over houten platen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdgtCryZT1cAEhDLB1txAy15IbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiW0JWOnztFg51eGmj6Y5s37.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 16:30
Wij hebben net een verbouwing gedaan en op advies van de tegelzetter spano hout plaat gebruikt, de douche is wel gedaan met qboard maar voor de wc werd het afgeraden. De kans was groot dat de tegels toch iets bewegen en dan gaan scheuren of los bewegen.

Tegels zijn met juiste voorstrijk ook op de spano te lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het toilet hangt met die twee draadeinden en de plaat zit daartussen. Die plaat zet je ook nog vast aan je frame. Hoe moet dat gaan verhangen? Ik vond wel dat het heel erg lawaaiig is met die platen omdat het geen enkel geluid dempt. Doortrekken geeft nogal een kabaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@JuiceGoose
Ga dan voor deze plaat: https://www.hornbach.nl/p...1240x1250x18-mm/10143617/

Steviger dan die qboard.
Eventueel behandel je hem nog extra met een waterdichtmiddel.

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 10-03-2025 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nog een tip: Hou rekening met de hoogte van je toilet icm een nieuwe cement dekvloer ;)
Ik heb hier ooit de fout gemaakt om te meten vanaf de oude vloer en nadat de nieuwe vloer er in kwam zat het toilet veel te laag.

Just my 2 cents ;)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-09 14:53

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

mydogisgone schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:45:
Nog een tip: Hou rekening met de hoogte van je toilet icm een nieuwe cement dekvloer ;)
Ik heb hier ooit de fout gemaakt om te meten vanaf de oude vloer en nadat de nieuwe vloer er in kwam zat het toilet veel te laag.

Just my 2 cents ;)
Bik je de vloer er met maat 43 in de vorm van je voeten eruit. Kunstgras erin, lekkere zachte voeten :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

NeFoRcE schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Bik je de vloer er met maat 43 in de vorm van je voeten eruit. Kunstgras erin, lekkere zachte voeten :)
Was gelukkig niet nodig. Er bestaan verhogingssetjes voor dit soort fouten haha. :+ Maar voorkomen is beter dan genezen.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
No Hands schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:31:
Het toilet hangt met die twee draadeinden en de plaat zit daartussen. Die plaat zet je ook nog vast aan je frame. Hoe moet dat gaan verhangen? Ik vond wel dat het heel erg lawaaiig is met die platen omdat het geen enkel geluid dempt. Doortrekken geeft nogal een kabaal.
Het toilet scharniert omdat het alleen op 1 hoogte is vastgezet, en omdat er meerdere keren per dag 50kg tot 100kg op gaat zitten krijg je dat op den duur bij een zacht materiaal de achterwand kan gaan meebewegen of indeuken, met als gevolg een wiebelend toilet en losspringende tegels.

Beter voorkomen dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:08
Ik heb al bijna 2 jaar een wc met Qboard en nog geen enkel probleem gehad. Geberit frame zit vast in de dekvloer en in een kalksteenmuur. N=1 natuurlijk, maar het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

orf

In de reviews bij Hornbach lees ik vooral problemen met kleine tegels. Dat is misschien ook wel logisch. Als de Qboard niet heel drukvast is, wordt dat met grote tegels over een groter oppervlak verdeeld. Met kleine tegels krijg je meer puntbelasting. Wedi is volgens mij een wat hardere persing, maar ook een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
Luckei schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:55:
Ik heb al bijna 2 jaar een wc met Qboard en nog geen enkel probleem gehad. Geberit frame zit vast in de dekvloer en in een kalksteenmuur. N=1 natuurlijk, maar het kan dus wel.
n=2, wel grote tegels inderdaad.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:08
Hier met kleine tegels van 10x10cm. De pot zit gewoon strak tegen de tegels.
Heb nog wel het frame waartegen het Qboard nog wat verstevigd met houten balken, dus het geheel is heel rigide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 16:02
https://www.myqboard.com/...oard_quick_NL_05.2019.pdf

Pagina 4
Er dient echter een min. tegelgrootte van 100 x 100 mm en een min. tegeldikte van 7 mm te worden aangehouden.
Qboard quick dient slechts als ombouwelement. De belastingen van de wc moeten daarom altijd via het stalen frame van het wc-wandelement worden opgevangen.
Voor wc‘s met een kleiner contactoppervlak, bijv. Subway 2.0 van Villeroy & Boch of wc‘s van dezelfde bouwwijze, moeten wc-wandelementen worden gebruikt die onder de contactvlakken van het wc tevens voorzien zijn van verticale steunen.
Van Geberit zijn er ook dikke gipsplaten, deze verwerken ook goed:

https://www.warmteservice...oduct_pdf/PDF-0000616.pdf

Dan heb je 1 systeem conform de leverancier van het frame.

De Geberit Packs werken goed qua montage op de frames, die hebben een goede bevestiging voor de pot.
Luckei schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:02:
Heb nog wel het frame waartegen het Qboard nog wat verstevigd met houten balken, dus het geheel is heel rigide.
Dit is altijd aan te raden, echt een deugdelijk frame maken. Alleen een metal stud wandje er naast kan wel maar is niet heel stabiel.

[ Voor 15% gewijzigd door djluc op 11-03-2025 07:45 ]

Pagina: 1