Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario Kart
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-09 22:03
Ik heb 8Kwp PV installatie en wens een 10Kwh APX thuisbatterij van Growatt te installeren.
Ik zoek de correcte hybride omvormer van Growatt.

Is de meest geschikte 3 phase omvormer: Growatt MOD 7000TL3-XH(BP) ?

om moet ik deze nemen: Growatt MOD 5000TL3-XH(BP) ?

Alvast bedankt voor een (gemotiveerd) antwoord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welke voordelen bied de eerste optie tegenover de tweede optie en andersom?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario Kart
De eerste optie is voorgesteld door de installateur, maar hij lijkt toch "te" overbemeten voor de PV installatie.

de 7000 gaat tot PV installaties van 14000Wp volgens de datasheet, de 5000 tot 10000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ligt die 8kWp op dezelfde oriëntatie of is het een oost/west opstelling? Wat is het hoogste piekvermogen wat je met de huidige omvormer hebt gezien?

Welke en hoeveel panelen liggen er precies en hoe ziet het stringplan eruit?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario Kart
Xander schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:20:
Ligt die 8kWp op dezelfde oriëntatie of is het een oost/west opstelling? Wat is het hoogste piekvermogen wat je met de huidige omvormer hebt gezien?

Welke en hoeveel panelen liggen er precies en hoe ziet het stringplan eruit?
Er ligt nu een ZW orientatie van 12x300Wp op plat dak en de niet hybride SMA wordt daarvan gedemonteerd.
Hoogst piekvermogen op de omvormer was 3kW.
Er komt een Z orientatie bij van 10x440Wp en samen met de ZW orientatie op 1 hybride omvormer (in 2 aparte strings...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario Kart
Ik heb vandaag ook enkele groothandels gemaild om raad te vragen. Fingers X'ed 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Ik neem aan dat je de band met de installateur goed wilt houden. Waarom buiten hem om naar een andere omvormer zoeken? Hij levert de installatie en moet er achter staan.

Als zijn aanbod je niet aan had gestaan, had je geen akkoord moeten geven op de offerte lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door hesselbeertje op 10-03-2025 21:05 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario Kart
hesselbeertje schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:02:
Ik neem aan dat je de band met de installateur goed wilt houden. Waarom buiten hem om naar een andere omvormer zoeken? Hij levert de installatie en moet er achter staan.

Als zijn aanbod je niet aan had gestaan, had je geen akkoord moeten geven op de offerte lijkt me.
Wie zegt er dat ik een akkoord heb gegeven?
Ik wil enkel zeker zijn dat de omvormer mooi bij de PV installatie past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Mario Kart schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:46:
[...]

Wie zegt er dat ik een akkoord heb gegeven?
Ik wil enkel zeker zijn dat de omvormer mooi bij de PV installatie past.
Excuus dat las ik verkeerd. Hij past er prima bij denk ik, 5kw kan ook voldoen maar dat top je wel wat af.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:27
Mario Kart schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:11:
Ik heb 8Kwp PV installatie en wens een 10Kwh APX thuisbatterij van Growatt te installeren.
Ik zoek de correcte hybride omvormer van Growatt.

Is de meest geschikte 3 phase omvormer: Growatt MOD 7000TL3-XH(BP) ?

om moet ik deze nemen: Growatt MOD 5000TL3-XH(BP) ?

Alvast bedankt voor een (gemotiveerd) antwoord.
Hoeveel vermogen kan de accu maximaal leveren? Puur voor het PV deel kan je prima af met een 7 kW omvormer, ik zou 5 kW in dit scenario zeker niet overwegen, maar juist eerder afvragen of je geen zwaardere omvormer op moet hangen om meer met de accu te kunnen.

Dus is de vraag wat is je doel met de accu? Wil je in eiland modus kunnen draaien? Zo ja hoeveel vermogen heb je daarvoor nodig?

Als je de datasheet van de omvormer bekijkt zie je dat vanaf de 7 kW versie het maximale laadvermogen een sprong maakt van 6 kW naar 10 kW. Er is echter geen verschil in de DC solar input, efficiencties zijn ook allemaal identiek. Dus ik zou de 10 kW versie ook in overweging nemen, zeker als de meerprijs beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario Kart
De accu is een Growatt APX 10 KWh.
De bedoeling is vanaf de komst van de digitale meter hier in Vlaanderen zo weinig mogelijk van het net te nemen.
Ons jaarverbruik is ongeveer 6500Kwu,
met EV inbegrepen.
De PV installatie zal 8000Wp hebben maar verwacht niet dat die effectief zo veel zullen leveren natuurlijk.

Ik had gelezen dat Growatt ook een inbegrepen dienst heeft als Smart Scheduling Mode, waarbij je een dynamisch contract kan nemen
Pagina: 1