We gaan in ons (jaren 30) huis een grote verbouwing van keuken en badkamer doen. Daarmee is ons spaargeld aardig op. Het toilet lijkt me (nu nog) leuk om zelf te doen. Volgens mij is dat een vrij overzichtelijke klus. En we hebben dan alvast het bedrag van de quooker + cube terugverdiend ;-)
Ik wil in dit topic de voortgang bijhouden (ga over en weekje of wat beginnen), en vragen stellen als ik ergens tegenaan loop.
Ik heb geen ervaring met riolering- en leidingwerk, noch met tegelen. Wel heb ik een aardige rechterhand, een goed ruimtelijk inzicht en geduld. Het hoeft geen haastklus te worden (we hebben in huis een tweede toilet). Worst case moet de aannemer mijn tegelwerk er weer af rossen en het alsnog zelf oppakken.
Wellicht verkijk ik me er compleet op, en bak ik er niks van... maar zoals Pipi Langkous al zei: "‘Hoe kan ik dat nou weten, als ik het nog nooit geprobeerd heb?’"
huidige situatie
:strip_exif()/f/image/1yFaN6pvrFORYyn4v3MsujkX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Verwijderen:
wand- en vloertegels (komen terug, vloer 60x60, wand 60x30
toilet + spoelknop reservoir (worden vervangen)
kraantje + sifon (worden vervangen)
wasbak (demonteren, wordt hergebruikt)
Nu mijn eerste vraag: mis ik iets in onderstaande lijst van werkzaamheden (en klopt de volgorde een beetje)?
Ik heb een goedgevulde gereedschapskist + powertools. Heb ik nog speciaal gereedschap nodig ergens voor (behalve tegelsnijder + evt. perstang huren voor aanpassingen aan waterleidingwerk).
Ik wil in dit topic de voortgang bijhouden (ga over en weekje of wat beginnen), en vragen stellen als ik ergens tegenaan loop.
Ik heb geen ervaring met riolering- en leidingwerk, noch met tegelen. Wel heb ik een aardige rechterhand, een goed ruimtelijk inzicht en geduld. Het hoeft geen haastklus te worden (we hebben in huis een tweede toilet). Worst case moet de aannemer mijn tegelwerk er weer af rossen en het alsnog zelf oppakken.
Wellicht verkijk ik me er compleet op, en bak ik er niks van... maar zoals Pipi Langkous al zei: "‘Hoe kan ik dat nou weten, als ik het nog nooit geprobeerd heb?’"
huidige situatie
:strip_exif()/f/image/1yFaN6pvrFORYyn4v3MsujkX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Verwijderen:
wand- en vloertegels (komen terug, vloer 60x60, wand 60x30
toilet + spoelknop reservoir (worden vervangen)
kraantje + sifon (worden vervangen)
wasbak (demonteren, wordt hergebruikt)
Nu mijn eerste vraag: mis ik iets in onderstaande lijst van werkzaamheden (en klopt de volgorde een beetje)?
- afsluiten water + stroom
- verwijderen wastafel + (tijdelijk) afsluiten leidingwerk + afvoer
- verwijderen toiletpot + (tijdelijk) afsluiten afvoer
- tegels vloer en wand eraf.
- wand voor reservoir afbreken en reservoir verwijderen
- wanden en vloer egaliseren (en evt. voorstrijken)
- nieuw reservoir plaatsen + op hoogte stellen + wc hoogte checken (willen we naar ca 48-50 cm tov vloerhoogte). We zijn allemaal >1.85 hier thuis
- leidingwerk + afvoer evt aanpassen
- alles even ophangen/aansluiten en kijken of het past/werkt
- aftimmeren reservoir
- plafond en onbetegelde muren schilderen
- wanden tegelen
- vloer tegelen
- voegen + randen kitten
- toilet en wastafel aansluiten en ophangen
- toilet en wastafel kitten
- lamp ophangen
- wcrol houder etc... plaatsen
- profit
Ik heb een goedgevulde gereedschapskist + powertools. Heb ik nog speciaal gereedschap nodig ergens voor (behalve tegelsnijder + evt. perstang huren voor aanpassingen aan waterleidingwerk).