Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
Ik wil 3d modellen gebruiken in een video.
Je vindt hiervoor verschillende sites die jouw 3d model omzetten naar mp4.
Echter welke indeling ik ook gebruik de video die deze sites maken zijn het model zonder texture.
In het voorbeeld op de site staat het model dan wel gewoon met texture.
Ik heb obj, fbx, Dae en Glb geprobeerd maar het resultaat blijft hetzelfde.
Iemand ervaring hiermee?

Deze site gebruik ik bijvoorbeeld:
https://imagetostl.com/convert/file/obj/to/mp4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Normaal zou je het model inladen in software die daar voor is (bijvoorbeeld blender of CAD) en in die omgeving textures toepassen en de animatie samenstellen/renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:52

mrc4nl

Procrastinatie expert

Artwido schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:27:
Ik wil 3d modellen gebruiken in een video.
Je vindt hiervoor verschillende sites die jouw 3d model omzetten naar mp4.
Echter welke indeling ik ook gebruik de video die deze sites maken zijn het model zonder texture.
In het voorbeeld op de site staat het model dan wel gewoon met texture.
Ik heb obj, fbx, Dae en Glb geprobeerd maar het resultaat blijft hetzelfde.
Iemand ervaring hiermee?
heb je hier zelf een beeld bij wat het gewenste resultaat moet zijn?

want een 2d object kan je maar op èèn manier bekijken(2 als je de achterkant meetelt)
maar een 3d object is val elke hoek te bekijken. dus je zal een camera/beeldhoek moeten opgeven.

3d software als blender can compositing (samenvoegen) dan render je het 3d model over de bestaande mp4 heen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ik zal het nog wat verduidelijken:

Ik heb een 3d model:
https://skfb.ly/prKtM
Hiervan wil ik een kort filmpje maken.

Hiervoor zijn sites die je 3d model omzetten in een kort filmpje. Maar op die sites zie je wel je model inclusief de textures maar wanneer je het vervolgens omzet naar een filmpje dan is het zonder de textures:

Dat filmpje is de bedoeling alleen waarom is de texture er niet bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Artwido op 10-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Dit kun je prima zelf doen. D'r zijn meerdere programma's die dit prima kunnen. Ik zou twinmotion eens een kans geven. Doet alles wat je wil. Op youtube staan genoeg tutorials.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:30:
Dit kun je prima zelf doen. D'r zijn meerdere programma's die dit prima kunnen. Ik zou twinmotion eens een kans geven. Doet alles wat je wil. Op youtube staan genoeg tutorials.
Twinmotion heb ik. Maar ik wil een alpha achtergrond zodat ik het kan gebruiken in een video.
Daarom leken die sites die model naar mp4 omzetten handig.
Maar tnx voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:28
Artwido schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Twinmotion heb ik. Maar ik wil een alpha achtergrond zodat ik het kan gebruiken in een video.
Daarom leken die sites die model naar mp4 omzetten handig.
Maar tnx voor de tips.
Maar MP4 ondersteund geen alpha.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, heel lullig, maar je wilt iets wat 3D is omzetten naar iets wat 2D is.

3D formaten zijn eigenlijk een beetje een rotzooi, sterker nog, waar jij tegenaanloopt is mede iets waar pixar en eigenlijk de hele industrie (van entertainment, tot game development, tot GIS, tot CAD), dit is mede waarom https://openusd.org/release/index.html is bedacht.

Maar je wilt simpel, anders had je je eigen data niet zomaar op een of andere gare website gegooid/rechten uit handen gegeven.

Ik vrees dat dit een van de domeinen is waar simpel niet bestaat. OBJ is bijvoorbeeld afhankelijk van een MTL file, en tegelijk ook wat zaken als textures, die in de MTL file natuurlijk goed omschreven moeten staan met relatieve paden e.d.; bovendien moet je zaken als normals goed hebben staan, want een computer weet niet standaard wat "binnen" en "buiten" is, en ramt de texture anders met gemak aan de andere kant. Daarnaast moet er belicht worden, anders zie je uberhaupt niks.

De meeste 3D modeling tools, zoals blender, maya, AutoCAD, ArcGIS, hebben genoeg opties om een "path" te maken (zeg maar een baan om het model heen), en opties om de textures te configureren (emissive? niet emissive? bump map? Material?).

Misschien is blender veruit het makkelijkste om te realiseren wat je wil, ik ben een GIS-er, geen 3D-beeldhouwer, maar het feit dat een tutorial als dit: YouTube: Rotate Camera Around Object in Blender! (3.6 Tutorial) -- maar 6min lang is geeft aan dat het vast niet zo moeilijk is.

Wil je een alpha dan moet je eigenlijk niet naar MP4 of wat voor videoformaat dan ook kijken, APNG (soort van GIF maar dan voor PNG) komt in de buurt, maar is je doel een website, dan kun je misschien beter bij de site zelf kijken en je filmpje renderen met de achtergrond er ín verwerkt... kom je toch weer uit bij blender.

H265 ondersteund in principe alpha, maar hoewel H265 (HEVC) zelf nog niet op 100% browser support zit, is alpha ín video dat al helemaal niet.

Anders toch naar GIF renderen? ffmpeg ondersteund (met aangeven van evt. een chroma key kleur, render de achtergrond dan ##00FF00) MP4 to GIF.

Je zult iets meer moeten doen dan standaard website converter meuk (je data is nu van iemand anders en komt waarschijnlijk op een stapel van super gare AI generated 3d print platformen), vrees ik.

Blender installeren is gelukkig makkelijk:

winget install -e --id BlenderFoundation.Blender

[ Voor 23% gewijzigd door Umbrah op 10-03-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 00:37
Als je van dat 3D model een video wilt maken moet je het renderen. Dat kan in software als Cinema 4D, Blender, Maya, 3DsMax etc.

Die .png of .exr sequence (met Alpha) kun je inladen in je editing of compositing software.

Andere wegen zijn er helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Tnx voor alle tips. Ik kan hier zeker verder mee.
Pagina: 1