Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 23:45
Ik heb een jaar of twee geleden een tweedehands OLED televisie gekocht.
Om inbranden uit te sluiten heb ik een laptop aan de televisie gehangen en verschillende kleuren (zoals RGBW) op volledig scherm weergegeven, om te kijken of het scherm ingebrand was. Dat leek niet het geval.

Nu zie ik sinds enkele maanden soms duidelijk een Netflix logo, iets waar we geen abonnement op hebben en niet kijken.

De vraag is: hoe zou ik ooit een (tweedehands) OLED scherm kunnen testen dat deze niet ingebrand is. Is het daarnaast mogelijk het inbranden te "verbergen" voor verkoop? Want dat lijkt nu het geval te zijn.

vrede in rust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verbergen is niet mogelijk. Als dat wel mogelijk was dan zou inbranden ook geen probleem meer zijn :+

In principe is jouw manier van checken goed. Doe dat wel in een grotendeels verduisterde kamer. Hoe meer omgevingslicht, hoe minder goed je imperfecties ziet.

Inbranden is ongelijkmatige pixel slijtage. Alle pixels van een OLED slijten door dagelijks gebruik, het zijn immers organische LEDs.

Het kan zijn dat bij de vorige eigenaar het Netflix logo bíjna zichtbaar was ingebrand, maar nog net niet duidelijk genoeg. Door hem nu 2 jaar te gebruiken zijn de pixels verder gaan slijten en is het ineens zichtbaar geworden. Inbranden is cumulatieve slijtage op dezelfde plek.

Welke OLED gaat het om? Vooral de LG OLED panelen van 2015 tm 2018 konden fors inbranden. Vanaf ik meen de LG OLED C9 is de rode pixel veel groter gemaakt waardoor het inbranden van die felle kleur veel minder vaak voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 23:45
stin00 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:53:
Welke OLED gaat het om? Vooral de LG OLED panelen van 2015 tm 2018 konden fors inbranden.
OLED65C6V (dus uit de beruchte periode). Helaas was het een gebogen model, wilde liever de platte OLED65E6V. Gebogen voegt niks toe, de reflecties overdag in het scherm zijn in het begin hinderlijk, het lijkt alsof er iets beweegt als je door de kamer loopt. Vlak tegen de muur hangen is ook niet nuttig, mocht je dat willen.

Helaas hebben de moderne schermen geen 3D-variant ...

vrede in rust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:13

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Eén van de manieren waarop de software van OLED-televisies inbranden verhelpt, is door het paneel door te meten en te compenseren voor achteruitgang. Het kan dus zijn dat een paneel ingebrand is, maar dat de software het weet te verbergen. Daar heeft de eigenaar van de televisie geen invloed op, dus ik denk niet dat de vorige eigenaar je doelbewust voor de gek heeft gehouden. Dergelijke achteruitgang kan later in het leven van de televisie, als de software het niet meer kan verbergen. Het kan ook zo zijn dat de televisie bij het opnieuw doormeten tot ander gedrag besluit, waardoor het inbranden zichtbaar wordt.

De 6-serie is helaas uit de tijd dat inbranden nog veel voor kwam. Bij de 7-serie was het al een stuk minder en vanaf de 8-serie worden inbrandmeldingen zeldzaam. Ik denk dat de beste manier dan ook is om tweedehands te kijken naar de recentere series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• felder
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:51
De 6-serie is helaas uit de tijd dat inbranden nog veel voor kwam. Bij de 7-serie was het al een stuk minder en vanaf de 8-serie worden inbrandmeldingen zeldzaam. Ik denk dat de beste manier dan ook is om tweedehands te kijken naar de recentere series.
Ik heb een LG55C8 van half 2018. Deze is enorm ingebrand. Beide hoeken bovenaan vol met logo's, midden onderaan 3 strepen waar de ondertiteling is, en in het midden van het scherm een groot vierkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:30
Er staat hier een heel artikel over OLED burn-in.
Vanaf de 2021 Evo panelen zou het veel minder voor moeten komen.

Vanaf dat moment heeft LG blijkbaar de waterstof vervangen door deuterium is de uitleg.

https://www.tvfindr.com/guides/burn-in/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:02
Denk dat je dit wel interessant zal vinden :
YouTube: Edge-Lit TVs Fail FASTER Than Others (100+ TV Test)
Ze testen 100+ tv's.
Het mooie vind ik wel dat ze ook uit leggen bij sommige tv's wat de probleem waren.

in een andere filmpje hadden ze ook over oled refresh cycle en dat bij LG sneller gedaan wordt dan bij Sony.
YouTube: 4 Month Update! QD-OLED Burn-in & 4 Failures From 100 TV Test

Ik was een beetje aan het verdiepen voor een qd-led of oled monitor. Ik zet mijn scherm met een schakelaar helemaal van het stroom af en dat lijk mij nu niet zo heel erg handig als ik een keer een oled monitor ga nemen.

Edit :
@Nas T Dit is misschien wel handig om te kijken, daar wordt het besproken en vooral Sony doet het raar met zijn Compensation Cycles.
YouTube: 8 Month Update! OLED Burn-in vs. Temporary Image Retention & Buggy C...

Edit 2:
Je heb bij TV's een korten en lange compensation Cycle. Bij 1 Samsung tv moet je dat zelf handmatig uitvoeren. Je kan daar misschien nog in kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door Calamor op 20-03-2025 12:45 ]

Pagina: 1