Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 02:39
Vraagje voor wie voor dezelfde keuze gestaan heeft en wat nu voor/nadelen zijn.

Ik sta op het punt om voor een (weerstation) website over te stappen van php naar java backend. Die java backend heb ik al geschreven en kan ik prima thuis hosten (in een VM in mijn proxmox setup die ik al heb draaien) of ik kan betalen voor een VPS en die daar draaien.
Puur om de kosten te drukken zou ik voor selfhost kiezen. De website heeft doorgaans 15-30 bezoekers met een zeer occasionele uitschieters boven de 100 per dag (bij storm/onweer bvb).

Ik begrijp dat met wat cloudflare setup en als ik de VM die met de buitenwereld in contact staat secure opzet, het risico beperkt is dat er iets misloopt. Die 5 eur/maand is ook niet veel natuurlijk... Dusja twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:12

TommieW

Numa numa.

Ik denk dat het ook belangrijk is welke uptime je zou willen hebben. Een datacenter heeft bijvoorbeeld vaak redundante stroomvoorziening en dat soort dingen. Daarnaast heeft je (vermoedelijk) consumenten internetverbinding een andere SLA dan een zakelijke.

Thuis kan je het qua security wel redelijk dichttimmeren met o.a. een IPS/IDS en een DMZ. Ik heb hier een Unifi Cloud Gateway Ultra voor staan.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Gaat er vooral aan liggen hoe capabel je jezelf ziet omtrent security. Iedereen kan thuis wat poorten opzetten. Maar ga je ook op tijd patchen etc etc.
Dat zou ik dan persoonlijk dus liever buiten de deur doen.
Of met goede guard rails, dus bijvoorbeeld een Raspberry Pi, die je echt alleen voor de website gebruikt en die slinger je dan in je DMZ.

edit: Aan je beschrijving te zien, toevallig meteo-service.nl? :P

edit 2: Ken je toevallig Oracle Cloud en dan specifiek de Free Tier? Dat schiet mij nu ineens te binnen en die is hier meer dan voldoende voor, ik zou daar eens naar kijken als ik jou was. :)
En dus echt helemaal gratis. Met jouw traffic is dat meer dan voldoende.

[ Voor 33% gewijzigd door dehardstyler op 10-03-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Ik zie geen reden in waarom je een VPS nodig hebt hiervoor. De bezoekers zijn zeer gering, zelfs op een piekmoment. Wat voor een router heb je in gebruik? Als het daarmee kan zou je de applicatie VM in een eigen VLAN kunnen gooien en die scheiden van de rest van je netwerk. Ook zou ik hier een enkele VM voor gebruiken, waar verder niets anders in draait.

Je kunt overwegen om het achter CF te prakken, dat kun je doen met bijvoorbeeld cloudflared (hoef je geen poort te openen). En als je wel een poort wilt openen, doe dat dan alleen naar CloudFlare toe (en dus niet het gehele internet).

Hier een voorbeeld van een VM in een VLAN:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhUFE1yazyPToxVhSCQ7JqrHu3U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D3UpLVjCZIpjbjOPMugQVxrE.png?f=user_large

De netwerk configuratie van het VLAN heb ik verder in de 'router' zitten.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 30-09 15:01
AWS is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 30-09 15:01
dehardstyler schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:12:

edit 2: Ken je toevallig Oracle Cloud en dan specifiek de Free Tier? Dat schiet mij nu ineens te binnen en die is hier meer dan voldoende voor, ik zou daar eens naar kijken als ik jou was. :)
En dus echt helemaal gratis. Met jouw traffic is dat meer dan voldoende.
AWS heeft ook freetier, maar slechts 1 jaar. Oracle dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Nu online
pennywiser schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:59:
[...]

AWS heeft ook freetier, maar slechts 1 jaar. Oracle dan?
Oracle is echt always free. En je krijgt best veel, 4 ARM cores met 24GB RAM bijvoorbeeld. Ja echt 24GB ja. :9~
Ik heb het al een jaar of 3 nu.

Maar dus ook 4x 1 ARM core met 6GB RAM.

[ Voor 6% gewijzigd door dehardstyler op 10-03-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkske
  • Laatst online: 22-09 02:39
Bedankt voor de replies, ik ga oracle free tier nog eens bekijken, als ik dat zo lees is dat meer dan voldoende voor wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
dehardstyler schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Oracle is echt always free. En je krijgt best veel, 4 ARM cores met 24GB RAM bijvoorbeeld. Ja echt 24GB ja. :9~
Ik heb het al een jaar of 3 nu.

Maar dus ook 4x 1 ARM core met 6GB RAM.
Hier ook, supertevreden van. Maar wel stiekem ook een beetje bang!

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Nu online
A1AD schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Hier ook, supertevreden van. Maar wel stiekem ook een beetje bang!
Voor het beetje bang zijn, moet je inderdaad back-ups maken. En die zijn altijd belangrijk. Maar het blijft een Oracle product, dus ik zit ook te wachten tot ik door een leger advocaten in een busje wordt getrokken als ik boodschappen ga doen. :+
Pagina: 1