Schoonouders hebben een jaar of 2 geleden een warmtepomp aangeschaft, waarmee de huidige set aan panelen niet meer toereikend is en willen deze graag uitbreiden.
Huidige stats (jaar):
Het voorstel is om de huidige panelen te voorzien van micro-omvormers, middels 4x Hoymiles HMT-1600-4T omvormer. Inclusief montage en materiaal: EUR 2760. Dit zou ook meer uit de huidige panelen halen volgens installateur (tot 3600 kWh/j ipv 2750 kWh/j).
Daarnaast set uitbreiden met:
Maakt totaal een kleine EUR 8000
Situatie ter plaatse hieronder. Stroken diep zwart zijn de huidige panelen, grijs de beoogde uitbreiding.
:strip_exif()/f/image/IUKlFVlmShLy3fb1MiC8LFDu.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf zit ik niet in deze materie. Maar hoe kijken jullie tegen bovenstaande aan? Ik voel al aankomen dat het wellicht goedkoper kan, maar wat zijn goede alternatieven?
Huidige stats (jaar):
- Verbruik: 8500kWh
- Oplevering huidge panelen: 2750kWh
- 14x 320Wp
- Growatt 4200MTLS omvormer
- Opstelling: 7 Oost / 7 West, klassiek puntdak
Het voorstel is om de huidige panelen te voorzien van micro-omvormers, middels 4x Hoymiles HMT-1600-4T omvormer. Inclusief montage en materiaal: EUR 2760. Dit zou ook meer uit de huidige panelen halen volgens installateur (tot 3600 kWh/j ipv 2750 kWh/j).
Daarnaast set uitbreiden met:
- 11x Q.TRON BLK S-G3R+ 440 Wp
- 3x Hoymiles HMT-1600-4T
Maakt totaal een kleine EUR 8000
Situatie ter plaatse hieronder. Stroken diep zwart zijn de huidige panelen, grijs de beoogde uitbreiding.
:strip_exif()/f/image/IUKlFVlmShLy3fb1MiC8LFDu.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf zit ik niet in deze materie. Maar hoe kijken jullie tegen bovenstaande aan? Ik voel al aankomen dat het wellicht goedkoper kan, maar wat zijn goede alternatieven?
[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 09-03-2025 20:30 ]