Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:52
Ik heb zoneregeling in huis: woonkamer, 3 slaapkamers en badkamer. Het is een master-master systeem dus elk van die minilusjes vloerverwarming kan vraag hebben en de warmtepomp doen aanslaan. Het lukt vaak wel om de woonkamer op vraag te hebben staan en de rest maar aan en uit te laten gaan. Alleen, die badkamerzone zou ik graag gewoon altijd willen laten meedoen met de woonkamer. En niet dat zo'n kleine ruimte los kan bepalen of mijn warmtepomp aan moet gaan.

Er zitten deze actuators op. Die staat op auto, denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9Lo_ixaomJbLWXNOC1-tUHUEI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2E1DiObG95qzBRXrm31mGcs.webp?f=fotoalbum_large

Is dit te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Deze actuators kan je met de hand open zetten. Maar de oplossing zit niet de actuators maar in de sturing van de actuators en de warmtepomp.
Wat wordt er gebruikt als sturing van de kleppen (actuators)? Mijbra T6? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD0H4nxJ057dv6309oZAEfxkTBk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/4FkSqgn9IbNicSBNIGMZcPYv.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:33
Ik zou als ik jou was de hele actuator van de badkamer groep afhalen. Dan doet de badkamer altijd mee als een kamer in je huis warmtevraag heeft. Hierdoor kan je warmtepomp makkelijker zijn warmte afgeven en zul je wat minder snel pendelgedrag hebben. En altijd lekkere warme voetjes in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12
Kartmans1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:11:
Ik zou als ik jou was de hele actuator van de badkamer groep afhalen. Dan doet de badkamer altijd mee als een kamer in je huis warmtevraag heeft. Hierdoor kan je warmtepomp makkelijker zijn warmte afgeven en zul je wat minder snel pendelgedrag hebben. En altijd lekkere warme voetjes in de badkamer.
Dit is inderdaad het meest eenvoudig. Heel simpel te realiseren en ook (al zou ik niet weten waarom) weer terug te draaien.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Prisma16 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:02:
Deze actuators kan je met de hand open zetten. Maar de oplossing zit niet de actuators maar in de sturing van de actuators en de warmtepomp.
Wat wordt er gebruikt als sturing van de kleppen (actuators)? Mijbra T6? [Afbeelding]
Watts heet het.
Kartmans1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:11:
Dit is precies wat ik wil. Maar hoe draai je die eraf? Ik weet er niks van, kan er dan geen water gaan lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Atomius schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Watts heet het.

[...]

Dit is precies wat ik wil. Maar hoe draai je die eraf? Ik weet er niks van, kan er dan geen water gaan lekken?
Gewoon van auto naar Manual draaien. Kun je de actuator er op laten zitten. Dan staat de groep altijd ‘open’ en reageert hij niet meer op de thermostaatsturing.

Heb volgens mij dezelfde actuators. Gewoon knop vasthouden en met je andere hand richting Manual draaien. Dan zul je zien dat de groep ‘open’ blijft staan. Als je dan ergens warmtevraag hebt uit de andere kamers zul je zien dat er ook flow door de badkamer heen gaat.

Wel de thermostaat van de badkamer dan naar bijvoorbeeld 30 graden draaien. Anders zal de pomp nog steeds aanslaan als de badkamer te koud is (eventueel kan dat ook fijn zijn, maar dat is wat je zelf wil)

[ Voor 36% gewijzigd door Kartmans1 op 09-03-2025 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Kartmans1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Gewoon van auto naar Manual draaien. Kun je de actuator er op laten zitten. Dan staat de groep altijd ‘open’ en reageert hij niet meer op de thermostaatsturing.

Heb volgens mij dezelfde actuators. Gewoon knop vasthouden en met je andere hand richting Manual draaien. Dan zul je zien dat de groep ‘open’ blijft staan. Als je dan ergens warmtevraag hebt uit de andere kamers zul je zien dat er ook flow door de badkamer heen gaat.

Wel de thermostaat van de badkamer dan naar bijvoorbeeld 30 graden draaien. Anders zal de pomp nog steeds aanslaan als de badkamer te koud is (eventueel kan dat ook fijn zijn, maar dat is wat je zelf wil)

[ Voor 8% gewijzigd door Prisma16 op 09-03-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
[...]

Oke en moet je hem naar manual draaien op het moment dat er vraag is? (En het motortje de boel dus al open heeft gezet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Atomius schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:57:
[...]

Oke en moet je hem naar manual draaien op het moment dat er vraag is? (En het motortje de boel dus al open heeft gezet?)
Nee dat maakt niet uit. Kan gewoon wanneer er geen vraag is. Dan kun je ook duidelijk zien dat je hem open zet. Dan staat de knop omhoog net zoals wanneer er vraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
[...]

Het is geloof ik gelukt. Heb hem naar manual gedraaid en de flow begon te lopen. Dank.

Het is op deze manier ook mogelijk om je hele huis waterzijdig in te regelen of niet?

De badkamerthermostaat moet alleen niet op 30 maar 10 gr toch? Anders is er altijd vraagsignaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
Atomius schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:36:
[...]

Het is geloof ik gelukt. Heb hem naar manual gedraaid en de flow begon te lopen. Dank.

Het is op deze manier ook mogelijk om je hele huis waterzijdig in te regelen of niet?

De badkamerthermostaat moet alleen niet op 30 maar 10 gr toch? Anders is er altijd vraagsignaal.
Top! Ja je hebt gelijk. 10 inderdaad. Gekke gedachtekronkel vanuit mij.

Waterzijdig inregelen doe je hier niet mee. Dat doe je door je flow per lus aan te passen. Maar gezien je zoneregeling hebt is dat wat minder boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Kartmans1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:42:
[...]

Top! Ja je hebt gelijk. 10 inderdaad. Gekke gedachtekronkel vanuit mij.

Waterzijdig inregelen doe je hier niet mee. Dat doe je door je flow per lus aan te passen. Maar gezien je zoneregeling hebt is dat wat minder boeiend.
Ik bedoel meer op deze manier kan je ervoor zorgen dat alle slaapkamers altijd meedoen met de woonkamer, toch? Of de thermostaten in de kamers nu vraag hebben of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Atomius schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Ik bedoel meer op deze manier kan je ervoor zorgen dat alle slaapkamers altijd meedoen met de woonkamer, toch? Of de thermostaten in de kamers nu vraag hebben of niet.
Klopt. Dan pas je hetzelfde principe toe. Slaapkamer actuators op manual zetten en eventueel thermostaat omlaag draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Atomius schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Als de actuators op manual zet staan deze altijd open.
Als je een slaapkamer wil laten meedoen moet de woonkamer moet je de actuator van de slaapkamer aan de zone van woonkamer koppelen. Maar vaak is er een maximum van 4 actuators per zone.
Ander zou je misschien meerdere zones aan één thermostaat kunnen koppelen, maar zover gaat mijn kennis niet.
Pagina: 1